PersonalCorpus 版 (精华区)

发信人: jinc (如是我闻), 信区: Graduate
标  题: 读博必读(ZT)
发信站: 哈工大紫丁香 (2004年03月15日01:16:38 星期一), 站内信件

Brief description 
A computer science graduate school survival guide, intended for prospective or 
novice graduate students. This guide describes what I wish I had known at the 
start of graduate school but had to learn the hard way instead. It focuses on 
mental toughness and the skills a graduate student needs. The guide also 
discusses finding a job after completing the Ph.D. and points to many other 
related web pages. 



-------------------------------------------------------------------------------
-

"So long, and thanks for the Ph.D.!" 

a.k.a. 

"Everything I wanted to know about C.S. graduate school 
at the beginning but didn't learn until later." 

The 4th guide in the Hitchhiker's guide trilogy 
(and if that doesn't make sense, you obviously have not read Douglas Adams) 

by Ronald T. Azuma 

v. 1.08 

Original version 1997, last revised January 2003



-------------------------------------------------------------------------------
-

Introduction 

"To know the road ahead, ask those coming back." 
- Chinese proverb 
In February 1995, on a beautiful sunny day with clear Carolina blue skies, I 
turned in the final, signed copy of my dissertation. The graduate school 
staff member did some last-minute checks on the document and pronounced it 
acceptable. After six and a half years of toil and sweat, I was finally done! 
While walking back to the C.S. department building, I was sorely disappointed 
that the heavens didn't part, with trumpet-playing angels descending to 
announce this monumental occasion. Upon hearing this observation, Dr. Fred 
Brooks (one of my committee members) commented, "And the sad fact is, you're 
no smarter today than you were yesterday." "That's true," I replied, "but the 
important thing is that I am smarter than I was six and a half years ago." 

That day was over two years ago, and since then I have had plenty of time to 
reflect upon my graduate student career. One thought that has repeatedly 
struck me is how much easier graduate school might have been if somehow, 
magically, some of the things I knew when I turned in my dissertation I could 
have known when I first entered graduate school. Instead, I had to learn 
those the hard way. Of course, for many topics this is impossible: the point 
of graduate school is to learn those by going through the experience. 
However, I believe other lessons can be taught ahead of time. Unfortunately, 
such guidance is rarely offered. While I had to learn everything the hard 
way, new graduate students might benefit from my experiences and what I 
learned. That is the purpose of this guide. 

Very little of this guide discusses technical matters. Technical skills, 
intelligence and creativity are certainly strong factors for success in 
graduate school. For example, I doubt there is a C.S. graduate student who 
didn't at one point wish he or she had a stronger mathematical background. 
However, it's beyond the scope of this guide to tell you how to be 
technically brilliant, as the following joke implies: 
  

The Feynman Problem Solving Algorithm: 
1) Write down the problem. 
2) Think very hard. 
3) Write down the solution.
You don't have to be a genius to do well in graduate school. You must be 
reasonably intelligent, but after a certain point, I think other traits 
become more important in determining success. 
This guide covers the character traits and social skills that often separate 
the "star" graduate students from the ordinary ones. Who are the students who 
are self-motivated, take initiative, find ways around obstacles, communicate 
well both orally and in writing, and get along well enough with their 
committee and other department members to marshal resources to their cause? 
Which students seem to know "how the system works" and manage to get things 
done? These traits are hardly unique to succeeding in graduate school; they 
are the same ones vital to success in academic or industrial careers, which 
is probably why many of the best graduate students that I knew were ones who 
had spent some time working before they came back to school. 

This document is aimed at junior C.S. graduate students, but these 
observations are probably broad enough to apply to graduate education in 
other technical fields. My conclusions are certainly colored by my particular 
experiences (doing my dissertation work in interactive computer graphics in 
the Computer Science department of the University of North Carolina at Chapel 
Hill) but I think they are fairly general in application and should be of 
interest to readers at other schools and other C.S. specialties. Obviously, 
these are only my opinions and may not represent the views of other sane 
individuals or organizations. Some points may be controversial, but if they 
weren't this would not be interesting reading. Parts of this document come 
from two informal talks I gave at UNC about "the Ph.D. job hunt" and 
"observations from spending one year in industrial research." Both talks had 
larger audiences than any informal technical talk I gave at UNC, which told 
me that students are definitely interested in these subjects!


Why get a Ph.D.? 

"Being a graduate student is like becoming all of the Seven Dwarves. In the 
beginning you're Dopey and Bashful. In the middle, you are usually sick 
(Sneezy), tired (Sleepy), and irritable (Grumpy). But at the end, they call 
you Doc, and then you're Happy." 
- yours truly 
The most basic question every Ph.D. student must know the answer to is: "Why 
the hell am I doing this?" 

It's a good question. The hours are long. The pay is low, with minimal 
benefits. After graduation, Ph.D. salaries are higher than B.S. and M.S. 
salaries, but the difference doesn't make up for the income lost by staying 
in school longer. The M.S. has a better "bucks for the time invested" ratio 
than the Ph.D. does. And in terms of social status, a graduate student 
doesn't rank very high on the ladder. 

If you do not have an acceptable answer to this question, then don't get a 
Ph.D. I repeat: if you do not have a rock-solid reason for getting the Ph.D., 
then it is better that you leave with a Master's. 

Why? Completing a Ph.D. is a long, hard road with many potholes and washed 
out bridges along the way. You may run over some land mines and have to stop 
and turn around and explore other routes. If the goal is important enough to 
you, then these obstacles will not prevent you from completing your journey. 
But if you don't know why you are on this road, then you will get discouraged 
and will probably leave without finishing, having wasted years of your life. 

I faced this situation after the first time I took the Doctoral Written Exam 
(which at the time was the entrance examination into the Ph.D. program). I 
missed passing it by just 4 percentage points. I then had to decide whether 
or not to try again next semester (committing myself again to spending weeks 
getting ready for the test) or just leave with an M.S. degree. 

I didn't come to graduate school with the Ph.D. as the primary goal. So this 
test result forced me to answer the basic question "Why the hell am I doing 
this?" After much soul searching, I found my answer and decided to take the 
test again, passed it, and went on to get my Ph.D. 

I got the Ph.D. because I wanted to get a research position after leaving 
graduate school. I wanted to work with the state of the art and extend it. I 
did not want to "bring yesterday's technology one step closer to tomorrow." I 
wanted a job that would I find interesting, challenging and stimulating. 
While an M.S. would give me a chance at landing a research position, the 
Ph.D. would give me a much better chance. And I did not want to live with 
regrets. If I took the Doctoral Written Exam again and failed again, then I 
could say that it wasn't meant to be and move on with my life. I would have 
no regrets because I had given it my best shot and was not able to make it. 
However, if I left with an M.S. without taking the test a second time, and 
five years later I was in a job that was boring and uninteresting, then I 
would have to lie awake every night for the rest of my life wondering "What 
if?" What if I had taken the test again and passed? Would I then be in the 
job that I really wanted? That was not a situation I wanted to be in. I did 
not want to live the rest of my life regretting what might have been. 

In hindsight, I think one of the main reasons I successfully completed the 
Ph.D. was the fact that I didn't pass the exam on the first try. It's ironic, 
but life sometimes works in strange ways. That initial failure caused me to 
answer the basic question, providing the mental fortitude to keep going 
despite the hurdles and problems I would later face. 

My answer is you should get a Ph.D. if it is required for your goals after 
graduate school, such as becoming a professor or a researcher in academia, 
government or industry. Your answer may differ from mine. As long as you have 
an answer that you believe in passionately, then that's enough. If you don't 
have an answer, then save yourself a lot of grief and don't get the Ph.D.

Academia is a business 
"Remember the Golden Rule: Those who have the gold make the rules." 
Academia is a business, and "graduate student" is a job title. This is 
especially true at private universities. Academia is very peculiar type of 
business. It is certainly not the Real World and does not work in the same 
way that the ordinary corporate world does. However, it is a business 
nonetheless and as a graduate student, you must treat it that way. Graduate 
school made a lot more sense and became much easier for me after I realized 
this. If you think of graduate school as an "Ivory Tower" free of politics, 
money problems, and real-world concerns, you are going to be severely 
disappointed. If you don't believe me, read The Idea Factory by Pepper White 
(listed in the references) for one account of graduate life at MIT. 

A few graduate students are independently wealthy or have fellowship and 
scholarship money that cover all their expenses for their total stay in 
graduate school. Such students are rare, however. Most of us needed financial 
support, in the form of Teaching Assistantships or Research Assistantships 
(RA's). In general, RA's are more desirable to students since those can 
directly fund the research you need to finish. 

Where does the money come from to fund RA's? Your professors have to raise 
funds from external organizations. These include government agencies such as 
the National Science Foundation (NSF), Defense Advanced Research Projects 
Agency (DARPA), the Office of Naval Research (ONR), and others. Private 
companies also fund some university research, although this tends to be less 
common, in smaller amounts, and in the form of equipment donations. These 
organizations don't just give money away as charity. They expect their money 
to accomplish something. Increasingly these days, this takes the form of a 
contract for a working demonstration that must be shown at the end. That 
means once the money is delivered, your professors must come through with the 
working demonstration. It is rare that they do this by themselves. Instead, 
they find some very capable, young, self-motivated people who are willing to 
work long hours for small amounts of pay. In other words, they fund RA's. 

The RA job is crucial to the academic business. If the RA's cannot 
successfully conduct the research, then the demonstration will not work in 
the end and the funding agencies may not be happy. They may choose not to 
fund your professor in the future, which will bring his or her research 
program to a halt. And there are many professors and other researchers 
chasing too few research dollars these days; it is a competitive market. 
Thus, each professor wants the best students available. These students are 
the most capable ones who can get the research done required to fulfill the 
funding contracts. 

That means you must treat an RA like a job. You must prove to your professors 
that you are capable of getting the work done, being a team player, 
communicating your results, and most of the other characteristics needed to 
do well in regular jobs. That's why many of the upcoming sections in this 
guide sound like ones written for the regular workplace. 

What do you get out of this? At the start, you may have to do tasks 
specifically related to the funding contracts. But eventually your professor 
must be flexible enough to fund your own specific research program that leads 
to the completion of your dissertation. Your stipend and tuition waiver 
should be enough to live on frugally without going into debt. You will learn 
the state of the art in your chosen speciality and conduct cutting-edge 
research on a subject that you find interesting and enjoyable. If you don't 
find this compensation sufficient, then you shouldn't be in graduate school 
in the first place. 

The bottom line: realize that academia is a peculiar kind of business and the 
role you play in this enterprise. If you do your job well (and have good 
negotiation and interpersonal skills, as discussed in future sections), both 
your needs and your professors' needs will be met. But don't enter an RA 
position thinking that the computers, research equipment, staff members and 
other resources that you are provided with are your birthright. Don't take 
them for granted! Most of those exist only because your professors have been 
able to raise the money to provide those to you. In turn, you must fulfill 
your end of the deal by doing great research with those resources. If you 
don't do your job well, don't be surprised if your professors choose not to 
fund you in the future. They do not have to provide you with an RA job or let 
you use the computing equipment they acquired. And the student who has no 
funding, no tuition reimbursement and no access to required computing 
resources is the student who leaves the university that semester. 

How do you make sure you are one of those best, highly desired RA's? Read on! 
 

Graduate school is a different ballgame 
"Don't let school get in the way of your education." 
- Mark Twain 
"The IQ test was invented to predict academic performance, nothing else. If 
we wanted something that would predict life success, we'd have to invent 
another test completely." 
- Robert Zajonc 

If you go through a Ph.D. program, you will find graduate school a very 
different world from undergraduate school. If you just get an M.S., then 
graduate school may not be much different from undergrad (depending on where 
you get your degree), except that the courses are deeper and more advanced. 
But for a Ph.D. student, graduate school is a whole new ballgame. The 
students who do well are the ones who learn this earlier rather than later 
and make the necessary adjustments. 

Graduate school is not primarily about taking courses. You will take classes 
in the beginning but in your later years you probably won't have any classes. 
People judge a recently graduated Ph.D. by his or her research, not by his or 
her class grades. And, without any offense to my professors, most of what you 
learn in a Ph.D. program comes outside of classes: from doing research on 
your own, attending conferences, and talking to your fellow students. Success 
in graduate school does not come from completing a set number of course units 
but rather from successfully completing a research program. 

Graduate school is more like an apprenticeship where each student has his or 
her own project, and the masters may or may not be particularly helpful. It's 
like teaching swimming by tossing students into the deep end of the pool and 
seeing who makes it to the other end alive and who drowns. It's like training 
clock designers by locking students inside a clock factory with some working 
clocks and lots of clock parts and machines for building clocks. However, the 
instructions are at best incomplete and even the masters themselves don't 
know exactly how to build next year's models. 

Excelling in a Ph.D. program requires different skills than doing well in 
undergrad. Undergraduate education tests you through class projects (that do 
not last more than a semester), essays, midterms and finals. For the most 
part, you work alone. Your professor may not know your name. Every other 
student in your class takes the same tests or does similar projects. But in a 
Ph.D. program, you must select and complete a unique long-term research 
program. For most of us, this means you have to learn how to do research and 
all that entails: working closely with your professors, staff and fellow 
students, communicating results, finding your way around obstacles, dealing 
with politics, etc. 

I'm not saying that tests and grades are completely unimportant in graduate 
school. One of the two biggest hurdles in completing a Ph.D. is passing the 
qualifying exam. (The other is finding an acceptable dissertation topic.) But 
because graduate school is not nearly as exam-based as undergraduate 
education and requires different skills, the GRE and undergraduate grades are 
not as good an indicator of who will excel and who will drop out as admission 
committees seem to think. Those tests do not measure creativity, tenacity, 
interpersonal skills, oral presentation skills, and many other important 
traits. 

The next several sections discuss these traits. 
 

Initiative 
"The difference between people who exercise initiative and those who don't is 
literally the difference between night and day. I'm not talking about a 25 to 
50 percent difference in effectiveness; I'm talking about a 5000-plus percent 
difference, particularly if they are smart, aware, and sensitive to others." 
- Stephen R. Covey, The 7 Habits of Highly Effective People 
The dissertation represents a focused, personal research effort where you 
take the lead on your own, unique project. If you expect that your adviser is 
going to hold your hands and tell you what to do every step of the way, you 
are missing the point of the dissertation. Ph.D. students must show 
initiative to successfully complete the dissertation. This does not mean that 
guidance from professors is unimportant, just that this guidance should be at 
a reasonably high level, not at a micromanaging level. If you never do any 
tasks except those that your professor specifically tells you to do, then you 
need to work on initiative. 

At UNC, there is a famous anecdote about a former UNC graduate student named 
Joe Capowski. Many years ago, UNC got a force-feedback mechanical arm to use 
with molecular visualization and docking experiments. The problem was how to 
move it to UNC. This mechanical arm is a large, heavy beast, and it was in 
Argonne National Labs in Chicago, IL. Unfortunately, there was a trucker's 
strike going on at the time. Joe Capowski, on his own initiative (and without 
telling anyone), flew out to Argonne, rented a car, drove the mechanical arm 
all the way back to North Carolina, and then handed the computer science 
department the bill! Many years later, Joe Capowski ran for the Chapel Hill 
city council and won a seat. Prof. Fred Brooks gave him an endorsement. I 
still remember the words Dr. Brooks said: "I may not agree with his politics, 
but I know he'll get things done." 

While the Joe Capowski anecdote is perhaps a bit extreme, it does show that 
it is often better to ask forgiveness than permission, provided you are not 
becoming a "loose cannon." Certain universities (e.g. MIT) are good at 
fostering a "can do" attitude among their graduate students, and therefore 
they become more assertive and productive. One of the hallmarks of a senior 
graduate student is that he or she knows the types of tasks that require 
permission and those that don't. That knowledge will come with experience. 
Generally, it's the senior graduate students who have the most freedom to 
take initiative on projects. This privilege has to be earned. The more that 
you have proven that you can work independently and initiate and complete 
appropriate tasks, the more your professors will leave you alone to do what 
you want to do. 
 

Tenacity 
"Let me tell you the secret that has led me to my goal. My strength lies 
solely in my tenacity." 
- Louis Pasteur 
You don't need to be a genius to earn a Ph.D. (although it doesn't hurt). But 
nobody finishes a dissertation without being tenacious. A dissertation 
usually takes a few years to complete. This can be a culture shock to former 
undergraduates who have never worked on a project that lasted longer than one 
quarter or semester (at the end of which, whatever the state of the project, 
one declares victory and then goes home). No one can tell you in advance 
exactly how long the dissertation will take, so it's hard to see where the 
"end of the road" lies. You will encounter unexpected problems and obstacles 
that can add months or years to the project. It's very easy to become 
depressed and unmotivated about going on. If you are not tenacious about 
working on the dissertation, you won't finish. 

Tenacity means sticking with things even when you get depressed or when 
things aren't going well. For example, I did not enjoy my first year of 
graduate school. I didn't tell anyone this until after leaving UNC. I was not 
on a project and was focused on taking classes, some of which I didn't do all 
that well in. I didn't feel a part of the Department, and really wondered 
whether or not I fit in. Still, I stuck with it and when summer rolled around 
and I got a job in the Department, I became much more involved in research 
and enjoyed graduate school much more. Part of earning a Ph.D. is building a 
"thick skin" so you are not so fragile that you will give up at the first 
sign on any difficulties. 

One lesson I learned as a graduate student is the best way to finish the 
dissertation is to do something every day that gets you closer to being done. 
If all you have left is writing, then write part of the dissertation every 
day. If you still have research to do, then do part of it every day. Don't 
just do it when you are "in the mood" or feeling productive. This level of 
discipline will keep you going through the good times and the bad and will 
ensure that you finish. 
 

Flexibility 
"Back in graduate school, I'd learned how to survive without funding, power, 
or even office space. Grad students are lowest in the academic hierarchy, and 
so they have to squeeze resources from between the cracks. When you're last 
on the list for telescope time, you make your observations by hanging around 
the mountaintop, waiting for a slice of time between other observers. When 
you need an electronic gizmo in the lab, you borrow it in the evening, use it 
all night, and return it before anyone notices. I didn't learn much about 
planetary physics, but weaseling came naturally." 
- Clifford Stoll, The Cuckoo's Egg 
"The Chinese call luck opportunity and they say it knocks every day on your 
door. Some people hear it; some do not. It's not enough to hear opportunity 
knock. You must let him in, greet him, make friends and work together." 
- Bernard Gittelson 

Flexibility means taking advantage of opportunities and synergies, working 
around problems, and being willing to change plans as required. As a graduate 
student, you are on the bottom of the academic totem pole. Even 
undergraduates can rank higher, especially at private universities (because 
they actually pay tuition!) You cannot order anybody to do anything. In 
general, you will be in the position of reacting to big events rather than 
controlling them. Therefore, you must be flexible in your approach and 
research program. 

For example, you may not have as much access to a piece of laboratory 
equipment as you would like, or maybe access is suddenly cut off due to 
events beyond your control. What do you do? Can you find a replacement? Or 
reduce the time needed on that equipment? Or come in at odd hours when no 
normal person uses that equipment? Or redefine the direction of your project 
so that equipment is no longer required? 

Events can be good as well as bad. The difference between the highly 
effective graduate student and the average one is that the former recognizes 
those opportunities and takes advantage of them. I had nothing to do with 
bringing Gary Bishop to UNC. But after he arrived I realized my research 
would progress much faster if he became my adviser so I made the switch and 
that was a big help to my graduate student career. Opportunities for synergy 
and serendipity do occur, but one has to be flexible enough to recognize them 
and take advantage of them. 
 

Interpersonal skills 
"For humans, honesty is a matter of degree. Engineers are always honest in 
matters of technology and human relationships. That's why it's a good idea to 
keep engineers away from customers, romantic interests, and other people who 
can't handle the truth." 
- Scott Adams, The Dilbert Principle 
"I can calculate the motions of the heavenly bodies, but not the madness of 
people." 
- Isaac Newton 

Computer Science majors are not, in general, known for their interpersonal 
skills. Some of us got into this field because it is easier to understand 
machines than people. As frustrating as computers can be, they at least 
behave in a logical manner, while human beings often do not. However, your 
success in graduate school and beyond depends a great deal upon your ability 
to build and maintain interpersonal relationships with your adviser, your 
committee, your research and support staff and your fellow students. This 
does not mean you must become the "life of the party." I am not and never 
will be a gregarious, extroverted person. But I did make a serious effort to 
learn and practice interpersonal skills, and those were crucial to my 
graduate student career and my current industrial research position. 

Why should this matter, you may ask? If one is technically brilliant, 
shouldn't that be all that counts? The answer is no, because the situation is 
different from your undergraduate days. In both graduate school and in 
business, you must depend upon and work with other people to achieve your 
goals To put this in perspective, I have excerpted the following from an 
article called "Organizations: The Soft and Gushy Side" by Kerry J. 
Patterson, published in Fall 1991 issue of The Bent: 
  

I first learned of the capricious, human side of organizations some 15 years 
ago while studying the careers of engineers and scientists. The research 
design required that I spend eight hours a day in one-on-one interviews. For 
two hours I'd ask "career" questions of an engineer, chemist, physicist, or 
applied mathematician -- all of whom worked for a Fortune 500 firm. During 
these 120 minutes, the subjects talked about the perils of the organizations. 
Two hours was scarcely enough time to share their stories. All energetically 
discussed their personal careers. Most had been frustrated with the "soft and 
gushy" side of organizations. Some had figured out the system and learned to 
master it. Others had not. 
As part of the research design, we asked to talk to low, medium, and high 
performers. This in itself was an interesting exercise. To determine 
performance rankings, we would place in front of a senior manager the names 
of the 10-50 people within his or her organization. Each name would be typed 
neatly in the middle of a three-by-five card. After asking the manager to 
rank the employees from top to bottom, the managers would then go through a 
card sort. Typically the executive would sort the names into three or four 
piles and then resort each pile again. Whatever the strategy, the exercise 
usually took only minutes. Just like that, the individual in charge of the 
professionals in question was able to rank, from top to bottom, as many as 50 
people. It rarely took more than three minutes and a couple of head scratches 
and grunts. Three minutes. Although politics may appear ambiguous to those on 
the receiving end, those at the top were able to judge performance with 
crystal clarity. 

This performance ranking (conducted by individuals not involved in the 
interviews) was then used as a dependent measure. Those of us conducting the 
interviews attempted to surface information (independent measures) that would 
predict the ranking. What about a scientist's career would lead to a top 
ranking? What trashed a perfectly good career? Surely scientific prowess 
would have an impact. And it did. 

But technological prowess wasn't as predictive as another factor. We 
discovered that we could tell what performance group the interviewees 
belonged to within a minute or two by their attitudes toward people and 
politics. Individuals who were ranked low by their managers spoke of 
organizational politics as if it were poison. They were exceptionally annoyed 
by the people side of the business. They frequently stated they would rather 
be left alone to conduct their research untrammeled by human emotions. They 
characterized the social side of organizations as "soft and gushy." They 
sounded like Spock turned bitter. 

Top performers, in contrast, found a way to work within the political system. 
They hadn't exactly embraced politics. They didn't appear like that toothy 
kid you knew back in college who lived to fight political battles. They 
didn't come off as glad-handling sales folks. These were professional 
scientists who were often top ranked in their field. They looked and talked 
liked scientists. The difference between them and those ranked at the bottom 
of the totem pole was clear. They had found a way to make peace with 
organizations, people, and politics. They climbed to the top of their field 
by mastering both hard things and soft and gushy people. 

Engineers and scientists aren't the only ones who find the human side of the 
organizations to be annoying. As we expanded our research to include 
professors, accountants, and other professionals, the findings were 
remarkably similar. All found political machinations to be distasteful. It's 
just that some had found a way to master the social aspects -- the top 
performers. 
 

Students usually look down on politics, but politics in its most basic, 
positive form is simply the art of getting things done. Politics is mostly 
about who is allowed to do what and who gets the resources (money, people, 
equipment, etc.) To succeed in your research, you will need resources, both 
capital and personnel. Interpersonal skills are mandatory for acquiring those 
resources. If you are incapable of working with certain people or make them 
mad at you, you will not get those resources and will not complete your 
research. 
For example, which group of people did I try my best to avoid offending? Was 
it my committee? No, because healthy disagreements and negotiations with your 
adviser and committee are crucial to graduating within a reasonable amount of 
time. Nor was it my fellow students, because I did not need help from most of 
them, and most of them did not need me. The critical group was the research 
and support staff. These include the research faculty and all the various 
support positions (the system administrators, network administrators, 
audio-visual experts, electronic services, optical and mechanical engineers, 
and especially the secretaries). I needed their help to get my research done, 
but they did not directly need me. Consequently, I made it a priority to 
establish and maintain good working relationships with them. 

Cultivating interpersonal relationships is mostly about treating people with 
respect and determining their different working styles. Give credit where 
credit is due. Acknowledge and thank them for their help. Return favors. 
Respect their expertise, advice and time. Apologize if you are at fault. 
Realize that different people work in different ways and are motivated by 
different things -- the more you understand this diversity, the better you 
will be able to interact and motivate them to help you. For certain people, 
offering to buy them dinner or giving them free basketball tickets can work 
wonders. 

A true example: at one point in my research, I needed to make significant 
modifications to some low-level code in the graphics computer called "Pixel 
Planes 5." Doing this required expertise that I did not have, but another 
graduate student named Marc Olano did. How should I tap into Marc's expertise 
and get my necessary changes done? 

The wrong way is to go up to Marc, explain the problem, and get him to make 
the changes. Marc doesn't need the changes done; I do. Therefore, I should do 
most of the work. Expecting him to do the work shows disrespect of his time. 

What I actually did was to explain the problem to Marc and he sketched out a 
possible solution. Then I ran off and worked on my own for a few days, trying 
to implement the solution. I got part of it working, but ended up getting 
stuck on another part. Only at that point did I go back to Marc and ask him 
for help. By doing this, I showed that I respected his time and wanted to 
minimize his burden, thus making him more willing to help me. Months later, 
when he and Jon Cohen needed my help in setting up a system to demonstrate 
some of their software, I was more than happy to return the favor. 

Interpersonal interaction is a huge subject and goes far beyond my 
description here. All I can really do in this section is (hopefully) convince 
you that these skills are vital to your graduate student career and encourage 
you to learn more if you need to improve these skills. I still have a lot to 
learn myself. I recommend reading The 7 Habits of Highly Effective People and 
Type Talk (both listed in the References section) as starting points.  The 
magazine article "How to be a star engineer" (listed in the References) also 
touches on this subject. 
 

Organizational skills 
"Failing to plan is planning to fail." 
Since academia is a type of business, you will have responsibilities that you 
must uphold. You will be asked to greet and talk with visitors, give demos, 
show up to meetings, get projects done on time, etc. If you are not well 
organized, you will have a difficult time meeting those obligations. A 
technically brilliant student will be greatly hampered if he or she exhibits 
an "absent minded" personality and develops a reputation for being 
disorganized. 

There are many different time management and organization skills, and you can 
find many books on those at your local bookstore. This guide is not going to 
describe them. Find one that works for you and use it. I can highly recommend 
Stephen Covey's book, listed in the references. But whatever system you pick, 
just make sure it works for you. I have never found anyone else who uses my 
filing scheme, but it is effective for me (by minimizing the combined time of 
putting away and locating a piece of information). All that really matters is 
whether or not it works. 

One metaphor I found useful is the following: Organize your tasks as if you 
were juggling them. Juggling several balls requires planning and skill. You 
must grab and toss each ball before it hits the ground. You can only toss one 
ball at a time, just as you can only work on one task at a time. The order in 
which you toss the balls is crucial, much as the order of working on tasks 
often determines whether or not you meet all your deadlines. Finally, once 
you start a task (grab a ball) you want to get enough done so you can ignore 
it for a while (throw it high enough in the air so it won't come down for a 
while). Otherwise you waste too much time in context switches between tasks. 
Do you see jugglers try to keep each ball at the same height above the 
ground, frantically touching every ball every second? 

Randy Pausch (a professor at CMU) has a set of notes on time management. 
Three words in his guide summarize the most vital step: Kill your television. 
He asks you to keep your priorities straight. What is the most important 
thing to a Ph.D. student? It should be finishing the dissertation, not 
watching every episode of Friends. That doesn't mean dropping everything else 
in life, but it does mean knowing what takes priority and allocating time 
accordingly. 
 

Communications skills 
"What is written without effort is, in general, read without pleasure." 
- Samuel Johnson 
"Present to inform, not to impress; if you inform, you will impress. " 
- Fred Brooks 

I am always amazed that articles written about businesses consistently put 
good communication skills at or near the top of list of skills that employers 
want to see in people but rarely find. But you know what? It's true! 

Communication skills, both written and oral, are vital for making a good 
impression as a Ph.D. student and as a researcher. At a minimum, you have to 
defend your dissertation with an oral presentation. But you should also 
expect to write technical papers and reports, give presentations at 
conferences, and give demonstrations to groups of visitors. If you can write 
and speak well, you will earn recognition and distinguish yourself from the 
other graduate students. This is especially true when giving presentations in 
front of important visitors or at major conferences. 

Conversely, if you cannot communicate well, then your career options after 
graduation will be limited.  Professors spend most of their time 
communicating: teaching, fundraising, guiding graduate students, and 
documenting their results (through papers, videos, viewgraphs, etc.)  In 
industry, we need people who can communicate well so they can work in teams, 
learn what businesses and customers need, present their results, raise funds, 
and transition to leadership roles in projects and personnel management.  If 
you are technically brilliant but are incapable of communicating, then your 
results will be limited to what you can accomplish alone and your career 
growth will be limited, both in industry and academia. 

Unfortunately, not all graduate students receive training in giving 
presentations or writing technical documents (which are different from 
English essays). These are skills that can be learned! Don't worry if giving 
presentations and writing papers are not something that comes naturally to 
you. I was not very comfortable giving oral presentations when I started 
graduate school, so I made a concerted effort to learn how to do so, by 
taking classes, reading about the subject, and practicing. It's not easy, but 
it's well worth the investment. If you need practice, try giving informal 
talks at research luncheons, joining Toastmasters, and studying good speakers 
to see what they do. 

Covering everything about this subject would fill a guide by itself (check 
out the SIGGRAPH page on preparing and giving presentations), and would 
probably better done through a videotape than a written document. But here 
are a few basic points: 
  

Organization counts. Within the first few paragraphs or first few minutes, 
tell me why I should read your paper or listen to your talk. Make it clear 
where we are going and what we have already covered. 
Make the text in your slides large enough so that people sitting in the back 
can read them. For large presentation halls, this usually means no more than 
6-7 lines per slide and 28 point type minimum. You'd be surprised how many 
experts on visualization (especially tenured professors!) give presentations 
with unreadable slides. 
Variety retains interest. Vary your pace, tone, and volume. Emphasize the 
important points. Look around the room. Throw in some video, pictures, or 
live examples. 
Don't stand in front of the screen and block everyone's view. You'd be 
surprised how often people do this without realizing it. 
Point out the limitations of your work. That helps your credibility. 
Similarly, give credit where credit is due. 
Make friends with the A/V crew! Running A/V is a thankless, negative 
reinforcement job. If everything runs smoothly, well, that's what was 
supposed to happen so nobody says anything. But if anything goes wrong, the 
entire audience looks back at the control room. Help the A/V people help you. 
Always check in early and test the equipment. Tell them what you are going to 
do in your presentation (e.g. I'm running 3 video segments). Make sure you 
know how everything works long before you come up to the podium. And thank 
the A/V crew for their help after you are done! 

Confidence is the key to giving a good presentation. And the way to gain 
confidence is to give good presentations. When you're just starting out, this 
is a Catch-22. However, once you become good enough, this turns into a 
positive feedback cycle that can make giving talks a pleasure. 

Writing papers and getting them published is vital for Ph.D. students who 
want to get jobs in research after graduation. Your ability to write well 
significantly improves the chances that your paper will be accepted. When I 
was a young graduate student and read a paper that I didn't understand, I 
thought "Gee, I must be dumb." Today I will read the same paper and think 
"Boy, this is a lousy paper. The authors did not do a good job explaining and 
presenting their work." If I am reviewing that paper, such a reaction is 
enough for me to reject the paper. 

Where do you submit your papers? Your professors will help you with this 
choice, but in general I would suggest shooting for the best conferences or 
journals where you think it has a reasonable chance of being accepted. It's 
not much more work to write, submit and present a paper in a highly respected 
venue than in less respected venues. And if you don't shoot for the top 
you'll never know if it would have made it. The field of computer graphics is 
a bit unusual in that the most desirable place to publish is a conference 
(SIGGRAPH), rather than a journal. Be aware that journals can take years to 
publish submitted papers; the turn-around time is much faster in a 
conference. 

Finally, don't forget to communicate with your professors and your teammates. 
Keep your committee appraised of your progress. One thing I do (which few 
others do) is write short (1 screenfull) status reports, which I religiously 
e-mailed to my professors and team members on a weekly basis. These serve as 
an efficient way of keeping everyone up to date on what I'm doing. They are 
also a good way for me to record my progress. If I need to remember what I 
got done during a six month period, I have plenty of old status reports that 
I can read. You'd be amazed how appreciative professors and managers are of 
this simple practice. I also throw in a different humorous quote at the end 
of each week's report to reward people for reading it. 

When you are working in the lab and you reach a milestone or achieve a 
result, let people know about it! Bring in your professors and fellow 
students and show it off! That's a win-win situation. It lets others know 
that you are making progress and achieving results, and you get valuable 
feedback and advice. 
 

Choosing an adviser and a committee 
"Some students in the lab are only nominally supervised by a thesis advisor. 
This can work out well for people who are independent self-starters. It has 
the advantage that you have only your own neuroses to deal with, not your 
advisor's as well." 
- from "How to do research at the MIT AI Lab" 
The choice of an appropriate adviser is crucial to successfully completing 
the Ph.D. Your adviser must be someone who can cover your area of 
specialization and someone you can get along with. When I started graduate 
school, I thought the adviser - student relationship was supposed to be very 
close, both professionally and socially. In reality, the relationship is 
whatever the professor and the student choose to make of it. It can be close, 
with invited dinners at the professor's home, or it can be distant, e.g. 
meeting once per semester just to remind the professor that the student is 
still alive. 

One basic question in choosing an adviser is whether to pick a junior 
(non-tenured) or a senior (tenured) professor. Non-tenured professors tend to 
travel less and are generally more available. It is difficult to get help 
from an adviser who is never in town. Non-tenured faculty have fewer advisees 
that you have to compete with to get time with the professor. They are more 
likely to be personally involved with your research -- writing code, spending 
time in the lab at midnight, etc. Non-tenured faculty must be energetic and 
hard working if they want to be awarded tenure, and this work habit can rub 
off on their students. However, tenured faculty have several advantages as 
well. They are usually the ones with most of the money and resources to 
support you. They do not have to compete with their students for publications 
and recognition. The advisee does not run the risk of having his or her 
adviser not getting tenure and leaving the university. Tenured faculty are 
more experienced with "how the game works" and thus may be better sources of 
guidance, personal contacts, jobs after graduation, etc. 

I ended up with a non-tenured professor (actually, he was not even on the 
tenure track at the time) as my adviser, but also put several tenured 
professors on my committee, including some of the most senior ones in my 
specialty. In that way, I got the best of both worlds: the day-to-day 
attention from the primary adviser, combined with the resources and 
experience of the committee. 

Professors develop reputations amongst graduate students. Some are known to 
graduate their Ph.D. students rapidly. Others are impossible to get hold of, 
so their students take forever to finish or leave without graduating. Some 
dictate what their advisees have to do, while others are accommodating of 
student interests. Ask around. What you learn may be revealing. And if 
circumstances change to make another professor a more appropriate match to 
your needs, don't be afraid to switch if that is an overall win. 

When picking a committee, you want to make sure they can cover all the areas 
of your thesis. You also want to make sure that it is likely that all the 
committee members will be available for meetings! Including too many 
professors who travel often will make it difficult to get all five or six 
together in one room for a three hour oral exam or proposal meeting. When 
scheduling such meetings, start by finding times when the difficult-to-reach 
professors are in town, and then add in the other committee members. 
 

Balance and Perspective 
"Life goes by so fast, that if you don't stop and look around, you might miss 
it." 
- from the film Ferris Bueller's Day Off 
"Generally speaking, people provide better maintenance for their cars than 
for their own bodies." 
- Scott Adams, The Dilbert Future 

When I was in graduate school, my top priority was crystal clear to me: 
getting out with a Ph.D. Other people described me as "focused like a laser 
beam" on that goal. In retrospect, I may have been too focused. There is more 
to life than graduate work. Keeping your health and your sanity intact are 
both vital to achieving the primary goal of getting out. 

Repetitive Strain Injury (RSI) is a major occupational hazard in our 
industry. Carpal Tunnel Syndrome is just one type of RSI. If you do not know 
how to set up your workspace for good ergonomics, learn now! The Pascarelli 
reference at the end of this guide is a good book on this subject. Over a 
dozen of my friends and coworkers have been inflicted with this problem. In 
severe cases, RSI can be a career-ending injury. If you can't type, it's 
rather difficult to write papers, computer programs, presentations, etc. 
Don't let this happen to you! Prevention is the way to go. Recently I have 
been working with weights to strengthen my shoulders and wrists as an 
additional preventative step. 

Earning a Ph.D. is like running a marathon. You have to learn to pace 
yourself and take care of your body if you want to reach the finish line. 
Unfortunately, students often act like sprinters running a marathon. They are 
highly productive for a while, but then fall by the wayside because they 
aren't eating correctly, exercising, taking time out to recharge their 
batteries, etc. You maximize your long-term productivity by not ignoring 
those other aspects. While I was in graduate school, I took time out to 
travel up and down the East Coast, from Boston down to Orlando. That was an 
important part of keeping my stress down and recharging my batteries. I also 
did some running and circuit training for exercise. For shorter breaks, I 
shot nerf basketballs at a tiny hoop mounted in the graphics lab and kept a 
guitar in my office. Figure out what works for you. 

It's easy to lose perspective while in graduate school. You are surrounded by 
so many other smart, hard working people that it is easy to feel inferior and 
lose self-esteem and confidence. But without an underlying confidence that 
you do have what it takes to complete a dissertation, it's too easy to drop 
out when the going gets tough instead of sticking it through. I found it 
useful to keep in touch with the "real world," to remind myself that the 
graduate student population is not representative of humanity in general and 
to keep my perspective. You got into graduate school because you have already 
shown to your professors that you have potential and skills that are not 
typical among most college students, let alone most people -- don't forget 
that. 
 

The Ph.D. job hunt 
On résumés: "The closest to perfection a person ever comes is when he fills 
out a job application form." 
- Stanley Randall 
Real World, The (n.): Where a computer science student goes after graduation; 
used pejoratively ("Poor slob, he got his degree and had to go out into the 
REAL WORLD."). Among programmers, discussing someone in residence there is 
not unlike talking about a deceased person." 
- the fortune program 

Ideally, the job hunt begins years before you graduate. Networking is very 
important: while you are in the middle to late phases of your graduate 
studies, try to get yourself noticed by professors and industry people at 
other sites. One way to do this is to offer to give a talk about your work at 
another site. This is not that difficult to do, since most research places 
love to host seminars and bring in fresh ideas. Attending conferences and 
working elsewhere during the summer are other ways to get exposure. Make 
friends with graduate students and personnel at other schools. Make and carry 
your own business cards. Schmooze with important visitors during major site 
visits. For about two years, I ran the informal "Graphics Lunch" symposia at 
UNC. That means I was the point of contact for many speakers who visited UNC 
and that helped me make contacts. There is also a "star" system that exists. 
Certain outstanding graduate students can get labeled as "stars" by their 
professors and that can be an enormous help in getting an interview at CMU or 
other prestigious locations. It's nice if you can get on that track but one 
shouldn't rely upon it! 

Networking is important because many jobs are found and filled that way. I 
got my position at HRL partially because I visited there, at my own expense, 
two years before I even started my job hunt. That meant that when I 
circulated my résumé, I was more than just a piece of paper to them. You 
are not going to be looking for job ads in the newspaper. Instead, you'll 
look for announcements in major journals, at conferences, on the Net, and 
through your contacts. For industrial positions, it is crucial to get past 
the Human Resources department and find the individual with the ability to 
hire and deal with that person directly. 

When do you start asking for interviews? You can start when you are able to 
give a talk about your dissertation work. Don't be too early or too late, 
because you only get one chance per site. Academic positions generally have a 
particular "season" (much like getting admitted to school) that starts in the 
Fall and ends around April; industrial positions generally don't follow that. 
The job hunt and interviewing process can take months; factor that into your 
time allocation. 

The job supply and demand situation can vary dramatically in a few years, and 
anything I say here about how strong the job market is today (Jan. 2003) will 
likely be out of date by the time you read it.  For example, during the time 
I was job hunting (end of 1994 to early 1995), good positions were not easy 
to find. If I had a dollar for every site that told me "We don't have a 
permanent position, but would you take a postdoc?" I could buy a lot of 
lunches. However, around 1997 the graphics job market became very strong, 
with many individuals getting multiple offers with high salaries. 1998 was an 
excellent year for people looking for tenure-track graphics faculty 
positions. I know many friends who found good tenure-track positions that 
year.  So when I revised the guide in 2000, I said the job market was strong 
with high demand. Of course, the tech industry went downhill at that point 
and hasn't recovered yet. Now it is much more difficult to find research 
positions in industry or academia.  With luck, the market will be much better 
at the time you read this. 

Before starting the job hunt, determine your goals and parameters in advance 
and the "angle" you will take to sell yourself. For example, my strength was 
in systems, so I chose to emphasize that in my cover letters. Customize your 
approach to each site, if time permits. What you do for your thesis 
determines who will and who won't take a look at you. Try to get at least one 
reference from outside your university. 

This guide is not going to cover the basics of interviewing; you can get that 
from many books (e.g. the Martin Yate and Bob Weinstein books listed in the 
references). However, I will mention some tips. Don't interview on the day of 
arrival, and try to avoid Mondays and Fridays. Be prepared for hard or 
illegal questions, but you probably won't get them. Do your homework on each 
site before interviewing! It continually amazes me that people show up for 
interviews without knowing anything about the institution they want to join. 
If the target is a research lab for a major company, you can easily find Wall 
St. Journal articles, annual reports and stockbroker reports in your library. 
If your goal is an academic position, check out the Tomorrow's Professor site 
for guidance.  If you interview at a university, get their course catalog and 
use their numbering scheme to describe the courses you can teach. Interview 
to find out more about them, not just to sell yourself. Your 45-60 minute 
research presentation is crucial; make sure you practice it thoroughly. 
Interviews create interviews. That is, if you've already gone on many 
interviews at other places, then that makes you appear more desirable since 
others want you, and that makes it easier for you to get more interviews. 
Broadcast this fact by keeping your interview schedule on your web page. 
There is an anecdote about one student who received offers to interview at 
many different places, but only after Stanford interviewed him! Keep logs on 
who you talk to, what you talked about, and when. That makes it easier to 
keep things straight when juggling several contenders. The major conferences 
in your field are a good place to schedule preliminary interviews to get your 
foot in the door, because it is cheap for the company or university. The 
people you need to meet are already there, so that saves them the expense of 
having to fly you out and house you at their site. 

Offers are a waiting game. Be prepared for lots of frustration. You need a 
written offer or nothing is official; you should also accept or reject in 
writing. Negotiate, but be aware of the strength or weakness of your 
position. Starting salary may not be as important as the type of work, 
benefits, and growth potential. Drug tests and other factors are becoming 
more common; you will have to decide how you want to respond to those. 

Ah yes, salaries. Everybody wants to know about those. For academic (tenure 
track) salaries, you can get typical numbers from the annual Taulbee surveys, 
printed in the Computing Research News newsletter and the Communications of 
the ACM. Realize that these are 9-month salaries. Whether or not you can 
procure funding that covers 2 or 3 months of summer salary makes a big 
difference to your bottom line. Also, professors can make money by consulting 
at rates of $1000-2500 per day, although this is more common among 
established professors. Figures for industrial salaries are harder to come 
by. The Maisel and Gaddy references are the only ones I have found that 
specifically surveys young Ph.D.'s in industry (also see the chart a few 
paragraphs down). Salaries depend heavily on geography. Silicon Valley is in 
a league of its own, with salaries far above any other region. But before you 
decide to move to Palo Alto, remember that the cost of living there is also 
in the stratosphere. In Sept. 1997, a $60k salary in Indianapolis bought the 
same standard of living as a $101k salary in San Jose! The cost of living 
difference is larger today.  Decent houses in the Silicon Valley cost more 
than half a million.  More general computer science salary surveys are run by 
the IEEE and EE Times, available at the JobStar salary survey site. 

Acquire salary information on your own by making use of your network. Don't 
ask for someone's salary directly, unless it's someone you know very well and 
even then be very careful. Instead, bounce figures off people and see how 
they respond. Do they think the figure you mention is high, low, or about 
right? By seeing how people respond you can get an idea of what the market 
range is. 

Factor in benefits and the expected workload into your compensation 
evaluation. That $100k offer may seem less attractive if you have to work 80 
hour weeks in that position.  Traditionally, stock options made up a large 
fraction of the compensation packages for startups and Silicon Valley 
positions, but with the tech bust that may no longer be the case. 

The type of work and compensation varies dramatically with the types of 
positions. Academic positions are tenure-track, research staff (non tenured) 
and postdocs. Tenure-track positions at major universities are fairly hard to 
come by; you need to be both good and lucky. Read the Feibelman and Ralston 
references for more details. The tenure-track also requires a lot of hours 
and dedication. As Randy Pausch put it, tenure is a competitive process where 
you get compared with the other assistant professors and the already-tenured 
professors. If they worked 70 hour weeks for six years to get tenure, don't 
expect to get away with working 40 hour weeks. Postdocs are low paying but 
good for padding your C.V. if you think you need it to get a tenure track 
position. Just be sure to read the Feibelman reference, which tells you 
exactly what you need to do to survive a postdoc. In general, academic 
positions don't pay as well as industrial positions, but universities offer 
more freedom, prestige, a richer intellectual environment and the possibility 
of long-term stability (with tenure). There's a big difference between 
startups, regular industrial jobs, and industrial research positions. 
Startups can be the most lucrative financially, although that's a big gamble. 
Read the Kawasaki and Bell references if you want to work at a startup. 
Expect to put in long hours while losing contact with the research community. 
Industrial research lies in an uncomfortable middle ground between production 
jobs and academic research, and blends the advantages and disadvantages of 
industry vs. academia. 

The next two charts are the latest figures I have for academic and industrial 
salaries. 



The above chart is from the March 2002 issue of Computing Research News.  It 
shows the results of the latest Taulbee survey of academic salaries, where 
nine-month assistant professor salaries average in the $70-80k range. 



The above chart is from the November 2002 issue of Computing Research News, 
showing compensation for industrial positions (based on 11 organizations and 
689 responses). Unsurprisingly, expected compensation from bonuses and stock 
options dropped significantly from 2000 to 2001.  Industrial compensation is 
higher than academic, although the Taulbee figures are for nine months of 
salary (not 12).  With summer salary and other supplements, the difference is 
reduced.  Still, Computing Research News estimates that total compensation 
for assistant and associate professors lags that of comprable industrial 
counterparts by 25%. 

No matter where you go after you graduate, maintain your contacts with your 
alma mater. You may change jobs and move from place to place, but you will 
always have your degree from your university. If you keep good relations with 
your university and your fellow former students, that will serve as an 
excellent base for your personal network. 
 

Conclusion 
"Dissertations are not finished; they are abandoned." 
- Fred Brooks 
The following story, called "The Parable of the Black Belt," is excerpted 
from Built to Last: Successful Habits of Visionary Companies, by James C. 
Collins and Jerry I. Porras. 
  

Picture a martial artist kneeling before the master sensei in a ceremony to 
receive a hard-earned black belt. After years of relentless training, the 
student has finally reached a pinnacle of achievement in the discipline. 
"Before granting the belt, you must pass one more test," says the sensei. 

"I am ready," responds the student, expecting perhaps one final round of 
sparring. 

"You must answer the essential question: What is the true meaning of the 
black belt?" 

"The end of my journey," says the student. "A well-deserved reward for all my 
hard work." 

The sensei waits for more. Clearly, he is not satisfied. Finally, the sensei 
speaks. "You are not yet ready for the black belt. Return in one year." 

A year later, the student kneels again in front of the sensei. 

"What is the true meaning of the black belt?" asks the sensei. 

"A symbol of distinction and the highest achievement in our art," says the 
student. 

The sensei says nothing for many minutes, waiting. Clearly, he is not 
satisfied. Finally, he speaks. "You are still not ready for the black belt. 
Return in one year." 

A year later, the student kneels once again in front of the sensei. And again 
the sensei asks: "What is the true meaning of the black belt?" 

"The black belt represents the beginning -- the start of a never-ending 
journey of discipline, work, and the pursuit of an ever-higher standard," 
says the student. 

"Yes. You are now ready to receive the black belt and begin your work." 
 

To me, there are two lessons in this story. 
First, the Ph.D. is the beginning, not the culmination, of your career. Don't 
worry about making it your magnum opus. Get out sooner, rather than later. 

Second, if you bother to talk to and learn from the people who have already 
gone through this process, you might graduate two years earlier. 

Good luck. 
 

Other Related Guides 
Tomorrow's Professor, a collection of interesting articles for current 
graduate students and those seeking academic positions after graduation. 
The superb Graduate Student Resources on the Web! at U. Michigan 
Jeff Hollingsworth's guides on job hunting 
Information resources for the graduate student. Includes MIT AI Lab guide and 
other guides from Indiana University and other places. 
Improving the Graduate School Environment for Women in Computer Science 
Graduate School Survival Links 
Advice on Research and Writing 
Rice University Chemistry grad student guide 
Marie des Jardin's "How to be a Good Graduate Student" 
Stanford Graduate Student Survival Guide 
(Humor) A Day in the Life of a Grad Student 
(Humor) The Ph.D. vs. the Lotto 
The National Association of Graduate-Professional Students 
RPI's Grad Student Survival Guide in Math Sciences 
Douglas Comer's essays on computer science and the Ph.D. 
(Humor) Lord of the Rings as an allegory for getting the Ph.D. 
 
Recommended Reading 
Bell, C. Gordon and John McNamara. High-Tech Ventures: The Guide for 
Entrepreneurial Success. Addison-Wesley, 1991. ISBN 0-201-56321-5. 
Dated, but recommended reading if you want to work for a startup. 
Bronson, Po. The Nudist on the Late Shift. Random House, 1999. ISBN 
0375502777. 
A fun read, giving the flavor of what working in the Silicon Valley is like.  
Many of the chapters previously appeared as articles in Wired.  A snapshot of 
the culture before the tech bubble burst. 

Covey, Stephen R. The 7 Habits of Highly Effective People. Fireside Simon and 
Schuster, 1989. ISBN 0-671-70863-5. 
Excellent overall, with sections on time management, guiding principles and 
interpersonal skills. 

EE Times Salary Survey Issue. 
EE Times produces an annual survey and commentary about industrial salaries. 

Feibelman, Peter J. A Ph.D. is Not Enough! A Guide to Survival in Science. 
Addison-Wesley, 1993. ISBN 0-201-62663-2. 
Good discussion of research career paths. A must read if you choose to take a 
postdoc. 

Kawasaki, Guy. The Macintosh Way: The Art of Guerrilla Management. Harper 
Perennial, 1990. ISBN 0-06-097338-2. 
Despite problems that occurred at Apple, this book shows the energy and 
chutzpah required to survive in a startup. 

Kelley, Robert E.  How to be a star engineer.  IEEE Spectrum (October 1999), 
51-58. 
Good description of the skills that are needed to excel at work, which go 
beyond sheer technical skills. 

Kroeger, Otto and Janet M. Thuesen. Type Talk: The 16 Personality Types that 
Determine How We Live, Love and Work. Tilden Press, 1988. ISBN 0-385-29828-5. 
Introduction to the Myers-Briggs type indicators, useful for interpersonal 
relations. 

Maisel, Herbert and Catherine Gaddy. Employment and Salaries of Recent 
Doctorates in Computer Science. Communications of the ACM 40, 9 (September 
1997), 90-93. 

Maisel, Herbert and Catherine Gaddy. Employment and Salaries of Recent 
Doctorates. Communications of the ACM 41, 11 (November 1998), 99-101. 
One of the few surveys I have seen for recent C.S. Ph.D.s that includes both 
industry and academic numbers. The low sample size is a problem, however. 

Pascarelli, Emil and Deborah Quilter. Repetitive Strain Injury: A Complete 
User's Guide. John Wiley and Sons, 1994. ISBN 0-471-59532-2. 
A good introduction to RSI injuries and avoiding them. 

Pastore, Robert R.  Stock Options: An Authoritative Guide to Incentive and 
Nonqualified Stock Options, 2nd edition.  (printed Dec. 1999).  ISBN 
0966889924.  PCM Capital Publishing. 
I haven't read this but I have been told this is an excellent reference for 
those of you fortunate enough to have a bundle of stock options.  Give me a 
few options as a tip for finding this book, ok? :-)  The book covers tax and 
legal issues and gives advice on when to keep or exercise your options. 

Ralston, Anthony. The Demographics of Candidates for Faculty Positions in 
Computer Science. Communications of the ACM 39, 3 (March 1996), 78-84. 
A must read if you are looking for tenure track positions. The author is a 
former CS professor who led a faculty search, so if you don't believe what I 
say, then listen to him. 

Weinstein, Bob. Résumés Don't Get Jobs: The Realities and Myths of Job 
Hunting. McGraw-Hill, 1993. ISBN 0-07-069144-4. 
Gritty, realistic job hunting guide for today's market. 

White, Pepper. The Idea Factory: Learning to Think at MIT. Plume (Penguin 
Books), 1992. ISBN 0-452-26841-9. 
While this is not about C.S., it does dispel the notion of graduate school as 
an ivory tower environment. 

Yate, Martin. Knock 'Em Dead: The Ultimate Job Seeker's Handbook. Bob Adams, 
Inc. 
Good generic guide to job hunting and interviews, including a long section on 
interview questions.


-------------------------------------------------------------------------------
-
Last updated: Fri January 3, 2003 
Questions? Mail to azuma@HRL.com 

Return to Ron Azuma's page of guides on CS graduate school 

Return to Ron Azuma's home page 

Copyright 1997-2003, Ronald T. Azuma, except for portions excerpted from 
elsewhere 
 
--
http://www.ytht.net/Ytht.NetCMLAAACXFWJBJVOQHTMIULAQOYXCRHNYBGCLA_B/home?B=HIT

※ 来源:·哈工大紫丁香 bbs.hit.edu.cn·[FROM: 211.81.161.1]
[百宝箱] [返回首页] [上级目录] [根目录] [返回顶部] [刷新] [返回]
Powered by KBS BBS 2.0 (http://dev.kcn.cn)
页面执行时间:1,026.197毫秒