PersonalCorpus 版 (精华区)

发信人: tst (洛知秋), 信区: English
标  题: review on american beauty
发信站: 紫 丁 香 (Tue May  9 19:02:33 2000), 转信

How Unexpected American Beauty Is
Name: American Beauty
Date of Release to Theaters: September 24,99
Released by: Dream Works SKG
Running Time: 120 Minutes
Rated: R {for violence, strong sexuality, language and drug content}
Writer: Alan Ball
Director: Sam Mendes
Cast: Lester Burnham: Kevin Spacey  Carolyn Burham: Annette Bening
      Jane Burnham: Thora Birch        Ricky Fitts: Wes Bentley
      Angela Hayes: Mena Suvari       Colonel Fitts: Chris Cooper
      Buddy Kane: Peter Gallagher      Barbara Fitts: Allison Janney
Synopsis:
   American Beauty begins with a three-minute voice-over narrated by Lester
Burnham (Kevin Spacey), Husband of a nuclear up-middle-class family living i
n
suburb---"I'm 42 years old and even though I don't know it. In less than a y
ear I'll be
dead. But in a way, I'm dead already."
   After waking up in an ordinary morning, he finished his "high point" by j
erking
off in shower, from which on his whole day is downhill. His wife, Carolyn (A
nnette
Bening), is carefully clipping her rose garden by the picket fence in front 
yard, and
gossiping with two neighbor gays, which seemingly are the happiest couple in
 the
community. Their daughter Jane (Thora Birch), at the same time, in face of c
omputer,
is planning saving up for breast augmentation, which she absolutely need not
. After a
tedious breakfast, Lester goes to his job as an unpromising cheer-pretending
 writer
for a nothing magazine which he has stayed for 14 years. He quits from the p
osition
when his boss asks him to submit a humiliating report to beg for staying. Me
anwhile,
Carolyn, a materialistic real estate agent, fruitlessly seduces her potentia
l buyers to
purchase a suburban house. All the stifling life goes on until one day, in t
he half-time
show of a high-school basketball match, a cheerleader Angela, 16, the best f
riend of
Jane, flings Lester into a sequence of lustful obsessions. To regress in his
 youth and
become "hot" in the eyes of his American Beauty, Lester buys a sport "Fire B
ird",
starts lifting weights, listening rock music, and even smoking grade A marij
uana,
which he buys from Ricky (Wes Bentley), 18, newly moved-in neighbor, who
voyeuristically films Jane by his camcorder at night and later beds with her
. Carolyn
also finds out her sensational ecstasy outside of this loveless marriage—sh
e develops
an affair with Kane (Peter Gallagher), her career rival and "the king of rea
l estate".
   By the end, Ricky's authoritarian, homophobic, neo-nazi ex-colonel father
 Fitts
(Chris Cooper) mistakes his son as a gay and beats Ricky up and kicks him ou
t of the
door. Ricky plans to elope with Jane to New York. And in the same evening, L
ester is
shot death by his desperate wife, whose adultery is caught on the spot by he
r husband
at a burg stand in the day.
   The film winds up with montage---a series of pictures of Lester's life fl
ashes
back, and the voice-over of Lester mutters above the suburban community---" 
you
will not understand my words now, but you will some day."
Review:
   Attracted by the visually tempting trailer in which a blonde naked siren 
floats on
the sea of rose petals, many male audience might feel cheated when they step
 out of
cinema---that's not the film as they thought to be at all. On the contrary, 
it's an
upsetting downer. Teri Crosby, a reviewer, who "somewhat expecting a comedy 
and
an enjoyable experience", uses "horrible, rotten" to describe the feeling in
 the pit of
his stomach when he left the theater. [1] That's not to say American Beauty 
does not
live up to its Oscar fame. Rather, it means unexpectedness contributes to an

important ingredient we come across in the film world of Mendes, who was an
eminent theatrical director before this cinematic debut. And "unexpectedness
" also
provides people with a reliable approach to interpret the success, or failur
e, of
American Beauty.
   The most remarkable unexpectedness firstly stems from the astounding fabr
ic of
its themes, which concern nearly every dark corner behind the glory fa?ade o
f
American Dream, and more generally, of human nature.
   For example, as a comedy drama, this movie made an autopsy-like explorati
on in
mid-life crisis. Mid-life is a psychically dangerous age for most people, es
pecially in
the middle-class of the United States. Adolescence has lapsed, while senilit
y is
approaching day by day. As in Lester's case, without the motivation of a car
eer
prospect and the harmony of family life, everyday existence become a necessa
ry
repetition of ennui. To pay off the mortgage and earn the college tuition fo
r his
willful daughter, his already hunched back have to continuously shoulder the
 yoke of
responsibility until the burning out of his life. Thus, Lester's self-libera
tion from
responsibility and desires of rejuvenation are naturally hailed by audience;
 his kiss-
off from his job and blackmail on the boss seem quite heroic. Even his most
contemptible erotic fantasy for teenager, which of courses forbidden by law 
and
morality, is in a way sympathized.
   Along with the subject of mid-life crisis, this darkly themed comedy also

pinpoints the curdled boredom of suburban life, which stereotypedly represen
ts the
fulfillment of American Dream. Behind the white picket fence decorated by pr
ize
rose, another symbolism of American idealism, people are dehumanized in the
seemingly serene pattern of life and lose their spark for a vigorous existen
ce. What's
more, as the film satires, "they assert themselves unnaturally in infidelity
, pedophilia,
sports obsession, misogyny, homophobia, rape, and other impolite pursuits, r
anging
from mind-numbing eccentricities to the loathsome brutalities."[2]
   Apart from these two major themes, Mendes and Ball cunningly expand their

ambition to other fields, such as dysfunctional family feud, sexual frustrat
ion,
adolescent rebellion, and aesthetic values. Take "aesthetic values" for inst
ance. To
Lester, the beauty is Angela, the symbol of youth and sexuality. To Carolyn,
 the
beauty is prize rose and the materialistic success in real estate. To Ricky,
 the most
meditative and mysterious guy in film, the beauty hides behind every apparen
tly
common thing, such as a whirling plastic bag.
   To cover so many themes in one film is really a brilliant experiment. How
ever, it
is not the themes themselves that surprise the world; indeed, each of the th
emes
mentioned above has been dealt with by so many other directors before, that 
they are
not innovative in Hollywood at all. What's really unexpected is the masterfu
lness of
the filmmakers, who fuse so many assorted themes together and the bloody dep
th this
film stabs in each of them. Therefore, there's no wonder why it upsets so ma
ny
stomachs, whose owners yet keep thinking it over consciously or unconsciousl
y till
they get a new insight into the nature of life. No matter whether they final
ly
understand the film or not, it would not be an enjoyable experience to look 
for an
ugly truth the film conveys and find the screen hanging before them is nothi
ng but a
mirror. When summing up why American Beauty's theme is so stunning, Robert
Zimmer Jr., another film reviewer put his answer in this way----"it really i
s the
cumulative effect that counts. Whether through wicked insight or brutal humo
r to rip
off the veneer of our civilization, the film does nothing less than scorch t
hrough the
viewer's psyche."[4]
   The characterization in American Beauty is against all expectations as we
ll.
Following the main course of anti-hero, Alan Ball presents the audience with
 eight
protagonists, which hold totally different character and are expertly perfor
med by the
cast. Spacey, Best Actor of 72nd Annual Academy Awards, creates an amazing
symbolic everybody Joe, in which a subtle and layered world is precisely exp
osed
and analyzed. Lester's personality vacillates between shallowness and virtue
. His
wakening soul leads audience to one suspense after another, which climaxing 
with
his abandonment of going further with Angela. Some critics believe Lester sh
ould
have "nailed" Angela, otherwise the film reduces to be a cliche [4]. In fact
, when
Angela tells him she is an virgin, Lester's retreating is coherent with his 
character----
-the chance to take possession of his beauty itself is enough; Angela's pote
ntial
innocence must have aroused his feelings of fatherhood at the final moment.
   Ricky is another character that glimmers with unexpectedness in film. At 
first
glance his mysterious hobby and startlingly cool countenance drive people to
 believe
he is psychopathic teenager with dangerous inclination for violence. But he 
is not. As
the victim of family violence and dysfuntional marriage of his parents, Rick
y is the
most insightful character in film.
   The other six characters also demonstrate independent personalities. They
 often
wear deceptive expression and shock the preoccupied audience by the end. By 
doing
so each of them becomes multi-dimensional and interesting. And no character 
here is
made just for decorating others, though Spacey do outshine in the cast to so
me
extent.
   Like its characterization, American Beauty has a weird and meticulous way
 in
organizing its story and creates a convincing ensemble in plotting. Nothing 
is ever
quite as it seems here. " Even in the more outrageous, laugh-inducing moment
s, a
darker, more serious undercurrent can always be felt."[5] Lester's rampaging

fantasies about Angela might suggest an emphasis on a modern version of Vlad
mir
Nabokov's Lolita. Yet as the plot carries forward, some sub-plots will be se
nsed.
   The best example here is given by Ricky's family. Allan Ball never tells 
the
background information of this mystical family directly. Nevertheless, from 
the
sporadic hints left in film (such as Ricky's submissive and mind-paralyzed m
other,
who sits expressionlessly by her husband who is joyfully watching a black-wh
ite
video about military training), it is not hard for people to guess out the i
mplied
family violence and abnormality of this household.
   Likewise, Ball leaves many such rewarding puzzles to the audience, who ca
n
insinuates themselves into these exhilarating subplots by working puzzles ou
t. And
American Beauty's suspenses are quite different from those of The Rear Windo
w,
The Game, or Truman Show, which merely focus on one big suspense and enterta
in
the audience by showing down at the final moment.
   This film feeds people with more than one independent suspenses which fli
rt with
the audience throughout 120 minutes incessantly and give no clear answer eve
n when
all seems to be over. The hooked viewers thus always feel there are many uns
poken
behind every character---- such as the future for the eloping teenage couple
, the
future for Ricky's parents, etc.-----and they would be very happy to fill th
e space up
with their imagination. In this sense, this movie is constructed more like a
 literary
works.
   Of course, for all the unexpectedness, American Beauty is by no means a p
erfect
movie and even its lapse is somewhat tinted with unexpectedness. For a movie
 that
bears so many themes, directions, and ambitions, it is really too hard to pe
rfect.
   Benning is the most pitiable sacrifice for representing unexpectedness in

characterization. Her performance is imposing but too much caricatured. Thou
gh
Carolyn's material-oriented character accords with the film's intention, her
 cartoon-
like behavior is in some way overdone and less humane. Not only she should b
e
blamed for the rift in the "commercial ad" marriage. Director's ruthless sat
ire on this
role is a bit too irresponsible.
   Ricky's father is another unexpectedly cliched role in film. It's really
unnecessary to add so many symbolic details to complement his already implau
sible
personality----homophobic and homosexual ex-colonel, abusing violence, watch
ing
black-white video about dull military training, and collecting nazi-symbol-p
rinted
china-vase.
   The evaluation for the film's ending is also controversial largely. The i
mage of
angel out of the window is the most conspicuous faulty stroke that conflicts
 with the
whole idea in film----after all, it is a nightmare instead of a religiously 
sweet death.
   In possession of so much bad or good unexpectedness in terms of theme,
characterization, and plot, American Beauty's standing-out in the racing of 
Oscar is
relatively not out of the expectation. It's said that Spielberg got the scri
pt on Saturday
and handed it to Dream Works SKG to shoot just on the next Monday, addressin
g
that no word should be removed on the script. [6] However, it's still not a 
pleasant
thing to appreciate such a non-mainstream film at the expense of money and
upsetting. A more balanced and objective judgement for American Beauty is le
ft to
time.

--
 ☆
        ☆
 天下第一大情圣
        ★      
     乃                    
      贫僧是也! ★

※ 来源:.紫 丁 香 bbs.hit.edu.cn.[FROM: plc.hit.edu.cn]
[百宝箱] [返回首页] [上级目录] [根目录] [返回顶部] [刷新] [返回]
Powered by KBS BBS 2.0 (http://dev.kcn.cn)
页面执行时间:212.446毫秒