Algorithm 版 (精华区)

发信人: Lerry (坐壮:望苗:思汉@贵族 与猫族斗争到底), 信区: Algorithm
标  题: Ivan Sutherland(1988) 
发信站: 哈工大紫丁香 (2002年04月26日08:03:51 星期五), 站内信件

Ivan Sutherland
Also known as: Ivan (Edward) Sutherland, Ivan Edward Sutherland
Born: 1938
Nationality: American
Occupation: computer scientist
Source: Notable Twentieth-Century Scientists. Gale Research, 1995.
Table of Contents
Biographical Essay
Further Readings
BIOGRAPHICAL ESSAY
Ivan Sutherland is a pioneer in the field of computer graphics. His 1960 "Sk
etchpad " system contributed to the development of computer graphics , compu
ter simulation , and video games as we know them today.
Ivan Edward Sutherland was born in Hastings, Nebraska, on May 16, 1938. His
first experience with computing was in high school, where as a young student
 he build various relay-driven machines. In the early 1950s, computers were
exciting and exotic devices, and many bright students set their sights on th
at field.
Sutherland received his B.S. from Carnegie-Mellon University in 1959, his M.
S. from the California Institute of Technology in 1960, and his Ph.D. in ele
ctrical engineering from the Massachusetts Institute of Technology (M.I.T.)
in 1963. Throughout college Sutherland was always interested in logic and co
mputing; he held a summer job with International Business Machines (IBM) aft
er he got his bachelor's degree, and he switched from Cal Tech to M.I.T. for
 his doctoral studies because of the latter's superior computer department.
His doctoral thesis committee comprised some of the biggest names in computi
ng at the time, including Claude Shannon, Marvin Minsky, and Steven Coons. A
t M.I.T., Sutherland worked at the Lincoln Laboratory. There he had the use
of a large, modern computer called the TX2, which played a significant role
in the research for his doctoral dissertation, entitled "Sketchpad."
"Sketchpad" was arguably Sutherland's greatest work and the basis for much o
f what he subsequently accomplished. The principle behind "Sketchpad" is tha
t of a pencil moving on paper, but instead it uses a light-sensitive pen mov
ing on the surface of a computer screen. By measuring the vertical and horiz
ontal movements of the pen by means of a grid system, the computer could rec
reate the lines on the computer screen. Once on the screen, lines could be m
anipulated (lengthened, shortened, moved to any angle) and connected to repr
esent solid objects, which could then be rotated to display them at any angl
e, exactly as if they were true three-dimensional artifacts. (Previously exi
sting graphics systems were strictly two-dimensional.) Sutherland documented
 his dissertation research with a film called "Sketchpad: A Man-Machine Grap
hical Communication System," and the film became very well known in the comp
uter research community of the time. The concept of "Sketchpad" was revoluti
onary, and its direct repercussions extend down to this day.
From M.I.T., Sutherland went into the army, due to a Reserve Officers Traini
ng Corps commitment left over from Carnegie-Mellon. After brief assignments
with the National Security Agency and a radar and infrared tracking project
called Project Michigan, he was made director of the Information Processing
Techniques Office (IPTO) of the Defense Advanced Research Projects Agency (D
ARPA), where he stayed for two years. This was a heady assignment for the 26
-year-old lieutenant, and it had a profound influence on his later career; v
irtually every business partner he subsequently had was someone he had met a
t DARPA.
From DARPA he went to Harvard as an associate professor of engineering and a
pplied physics. He remained at Harvard for almost three years, during which
time he developed computer graphics tools that became invaluable to his late
r work on computer simulation. In 1967, he was recruited by David Evans, a c
ontractor he had worked with at DARPA, to join the computer science program
at the University of Utah. Evans, who had recently moved to Utah from Berkel
ey, also had in mind developing a company that would exploit some of the exc
iting developments in computer graphics .
At the University of Utah, Sutherland worked with a group of brilliant gradu
ate students, and the computer department became an experimental center for
computer graphics. Sutherland and his students refined the animation of thei
r simulated figures; they developed "smooth curves" and lighting and highlig
ht effects that began to replace the original "wireframe" models. One of Sut
herland's students, Nolan Bushnell, eventually went on to develop the origin
al video arcade and home video game Pong .
Cofounds Company to Expand Computer Simulation
In 1968, Evans and Sutherland formed the firm Evans & Sutherland in Salt Lak
e City. Computers at that time were being used for well-understood routine t
asks, such as billing, filing, and information processing. Evans and Sutherl
and, however, recognized that computers had exciting possibilities as design
 and training tools, a potential that was not being exploited anywhere. As E
vans noted in an Evans & Sutherland newsletter, computers are essentially si
mulators that can "replace real objects on occasions when a simulation can b
e built more cheaply than the physical model can be."
Evans & Sutherland's first products were computer-aided design tools, which
they sold in small quantities. The company did not begin making a profit unt
il its fifth year of operation, but by the mid1970s it was beginning to deve
lop a broad range of products for several market niches, principally in flig
ht training and computer-aided design. Evans & Sutherland remains in busines
s today. Although Sutherland left the company's day-to-day operation in 1974
, he remains on the board of directors.
From 1976 to 1980, Sutherland headed the department of computer science at t
he California Institute of Technology. In 1980, he joined forces with Robert
 Sproull, the son of one of Sutherland's superiors at DARPA, to form Sutherl
and, Sproull & Associates in Pittsburgh, Pennsylvania, later moving to Palo
Alto, California. Sutherland's last written work in computer graphics was a
joint paper with Sproull titled, "A Characterization of Ten Hidden Surface A
lgorithms." Sutherland would say in a 1989 interview that this "seemed to ti
dy up a loose end," and he counts it as the time at which he stopped being i
nvolved with computer graphics for good.
Sutherland remains associated with Sutherland, Sproull & Associates, doing r
esearch in computer architecture and logic circuits. Married, with two child
ren, he is a plain-spoken man who avoids publicity and rarely grants intervi
ews. He has, however, been frequently honored by his peers in the computer i
ndustry. He has received many honorary degrees and has won many prestigious
honors and awards, including the first Zworykin Award from the National Acad
emy of Engineering and the first Steven Anson Coons Award.
FURTHER READINGS
Aspray, William, An Interview with Ivan Sutherland, Charles Babbage Institut
e, Center for the History of Information Processing, University of Minnesota
, 1989.
Kettelkamp, Larry, Computer Graphics: How It Works, What It Does, Morrow, 19
89.
Kettelkamp, Larry, Evans & Sutherland News, special issue, 1974. 
--
当一个女孩儿觉得她不太容易了解那个男人的时候,她会爱他。

※ 来源:·哈工大紫丁香 bbs.hit.edu.cn·[FROM: 218.7.32.75]
[百宝箱] [返回首页] [上级目录] [根目录] [返回顶部] [刷新] [返回]
Powered by KBS BBS 2.0 (http://dev.kcn.cn)
页面执行时间:3.307毫秒