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发信人: mikec (最远的你是我最近的爱), 信区: English
标  题: 二月十七号格林斯潘发表的国情报告2(GRE水平)
发信站: 紫 丁 香 (Thu Feb 24 14:11:29 2000) WWW-POST

Technological Change Continues Apace 
On a broader front, there are few signs to date of slowing in the pace of 
innovation and the spread of our newer technologies that, as I have indicated 
in previous testimonies, have been at the root of our extraordinary 
productivity improvement. Indeed, some analysts conjecture that we still may 
be in the earlier stages of the rapid adoption of new technologies and not 
yet in sight of the stage when this wave of innovation will crest. With so 
few examples in our history, there is very little basis for determining the 
particular stage of development through which we are currently passing. 

Without doubt, the synergies of the microprocessor, laser, fiber-optic glass, 
and satellite technologies have brought quantum advances in information 
availability. These advances, in turn, have dramatically decreased business 
operational uncertainties and risk premiums and, thereby, have engendered 
major cost reductions and productivity advances. There seems little question 
that further major advances lie ahead. What is uncertain is the future pace 
of the application of these innovations, because it is this pace that governs 
the rate of change in productivity and economic potential. 

Monetary policy, of course, did not produce the intellectual insights behind 
the technological advances that have been responsible for the recent 
phenomenal reshaping of our economic landscape. It has, however, been 
instrumental, we trust, in establishing a stable financial and economic 
environment with low inflation that is conducive to the investments that have 
exploited these innovative technologies. 

Federal budget policy has also played a pivotal role. The emergence of 
surpluses in the unified budget and of the associated increase in government 
saving over the past few years has been exceptionally important to the 
balance of the expansion, because the surpluses have been absorbing a portion 
of the potential excess of demand over sustainable supply associated partly 
with the wealth effect. Moreover, because the surpluses are augmenting the 
pool of domestic saving, they have held interest rates below the levels that 
otherwise would have been needed to achieve financial and economic balance 
during this period of exceptional economic growth. They have, in effect, 
helped to finance and sustain the productive private investment that has been 
key to capturing the benefits of the newer technologies that, in turn, have 
boosted the long-term growth potential of the U.S. economy. 

The recent good news on the budget suggests that our longer-run prospects for 
continuing this beneficial process of recycling savings from the public to 
the private sectors have improved greatly in recent years. Nonetheless, 
budget outlays are expected to come under mounting pressure as the baby boom 
generation moves into retirement, a process that gets under way a decade from 
now. Maintaining the surpluses and using them to repay debt over coming years 
will continue to be an important way the federal government can encourage 
productivity-enhancing investment and rising standards of living. Thus, we 
cannot afford to be lulled into letting down our guard on budgetary matters, 
an issue to which I shall return later in this testimony. 

The Economic Outlook 
Although the outlook is clouded by a number of uncertainties, the central 
tendencies of the projections of the Board members and Reserve Bank 
presidents imply continued good economic performance in the United States. 
Most of them expect economic growth to slow somewhat this year, easing into 
the 3-1/2 to 3-3/4 percent area. The unemployment rate would remain in the 
neighborhood of 4 to 4-1/4 percent. The rate of inflation for total personal 
consumption expenditures is expected to be 1-3/4 to 2 percent, at or a bit 
below the rate in 1999, which was elevated by rising energy prices. 

In preparing these forecasts, the Federal Open Market Committee members had 
to consider several of the crucial demand- and supply-side forces I referred 
to earlier. Continued favorable developments in labor productivity are 
anticipated both to raise the economy's capacity to produce and, through its 
supporting effects on real incomes and asset values, to boost private 
domestic demand. When productivity-driven wealth increases were spurring 
demand a few years ago, the effects on resource utilization and inflation 
pressures were offset in part by the effects of weakening foreign economies 
and a rising foreign exchange value of the dollar, which depressed exports 
and encouraged imports. Last year, with the welcome recovery of foreign 
economies and with the leveling out of the dollar, these factors holding down 
demand and prices in the United States started to unwind. Strong growth in 
foreign economic activity is expected to continue this year, and, other 
things equal, the effect of the previous appreciation of the dollar should wane, augmenting demand on U.S. resources and lessening one 
source of downward pressure on our prices. 

As a consequence, the necessary alignment of the growth of aggregate demand 
with the growth of potential aggregate supply may well depend on restraint on 
domestic demand, which continues to be buoyed by the lagged effects of 
increases in stock market valuations. Accordingly, the appreciable increases 
in both nominal and real intermediate- and long-term interest rates over the 
last two years should act as a needed restraining influence in the period 
ahead. However, to date, interest-sensitive spending has remained robust, and 
the FOMC will have to stay alert for signs that real interest rates have not 
yet risen enough to bring the growth of demand into line with that of 
potential supply, even should the acceleration of productivity continue. 

Achieving that alignment seems more pressing today than it did earlier, 
before the effects of imbalances began to cumulate, lessening the depth of 
our various buffers against inflationary pressures. Labor markets, for 
example, have tightened in recent years as demand has persistently 
outstripped even accelerating potential supply. As I have previously noted, 
we cannot be sure in an environment with so little historical precedent what 
degree of labor market tautness could begin to push unit costs and prices up 
more rapidly. We know, however, that there is a limit, and we can be sure 
that the smaller the pool of people without jobs willing to take them, the 
closer we are to that limit. As the FOMC indicated after its last meeting, 
the risks still seem to be weighted on the side of building inflation 
pressures. 

A central bank can best contribute to economic growth and rising standards of 
living by fostering a financial environment that promotes overall balance in 
the economy and price stability. Maintaining an environment of effective 
price stability is essential, because the experience in the United States and 
abroad has underscored that low and stable inflation is a prerequisite for 
healthy, balanced, economic expansion. Sustained expansion and price 
stability provide a backdrop against which workers and businesses can respond 
to signals from the marketplace in ways that make most efficient use of the 
evolving technologies. 


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