English 版 (精华区)

发信人: Stiga (云淡风清), 信区: English
标  题: 约翰.克里斯托夫
发信站: 哈工大紫丁香 (2002年12月25日20:44:43 星期三), 站内信件

发信人: aquila (好的开始), 信区: English
标  题: 约翰.克里斯托夫
发信站: 飘渺水云间 (Sun Jan  2 15:33:12 2000), 转信


Jean-Christophe
Romain Rolland
Jean-Christophe is a two-thousand-page novel originally published in ten
volumes. the painstaking record of the artistic development of a musical
genius. Romain Rolland set out to portray the adventures of the soul of his
hero and succeeded
magnificently; in addition he broke down the artistic barrier between France
and Germany. The experiences of Jean-Christophe are those of every genius who
turns from the past to serve the future. In 1915 Rolland was awarded the
Nobel Prize for
Literature, in great part for Jean-Christophe.
Melchior Krafft was a virtuoso, his father Jean Michel a famous conductor. It
was no wonder that Melchior's son, Christophe, should be a musician.
Louisa, Melchior's wife, was a stolid woman of the lower class. Her
father-in-law had been furious at his son for marrying beneath him, but he
was soon won over by the patient goodness of Louisa. It was fortunate that
there was a strong tie between
them, for Melchoir drank and wasted his money. Often the grandfather gave his
little pension to Louisa because there was no money for the family.
Melchior by chance one day heard his three-year-old Christophe playing at the
piano. In his drunken enthusiasm, Melchior conceived the idea of creating a
musical prodigy. So began Christophe's lessons. Over and over he played his
scales; over and over
he practiced until he was letter perfect. Often he rebelled. Whipping only
made him more rebellious, but in the end the piano always pulled him back.
His grandfather noticed that he would often improvise melodies as he played
with his toys. Sitting in a different room, he would transcribe those airs
and arrange them. Christophe showed real genius in composition.
At the age of seven and a half Christophe was ready for his first concert.
Dressed in a ridiculous costume, he was presented at court as a child prodigy
of six. He played works of some of the German masters and then performed with
great success his own
compositions gathered into an expensive privately printed volume, The
Pleasures of Childhood: Aria, Minuetto, Valse, and Marcia, Opus I, by
Jean-Christophe Krafft. The grand duke was delighted and bestowed the favor
of the court on the prodigy.
Before reaching his teens, Christophe was firmly installed as official second
violinist in the court orchestra, where his father was concert master.
Rehearsals, concerts, composition, lessons to give and take --- that was his
life. He became the
mainstay of the family financially, even collecting his father's wages before
Melchior could get his hands on them. All the other phases of his life were
neglected; no one even bothered to teach him table manners.
When Melchior finally drowned himself, his death was a financial benefit to
the Kraffts. But when Jean Michel died, it was a different matter.
Christophe's two brothers were seldom home, and only Louisa and her musician
son were left. To save money,
they moved into a smaller, more wretched flat.
Meanwhile Christophe was going through a series of love affairs which always
terminated unhappily because of his un
criticism of the older masters, he lost his standing at court. He had almost
decided to leave Germany.
At a peasant dance one night he protected Lorchen, a farm girl, from a group
of drunken soldiers. In the ensuing brawl, one soldier was killed and two
were seriously injured. With a warrant out for his arrest, Christophe escaped
to Paris.
Once in France, a country he greatly admired, Christophe found it difficult
to acclimate himself. He met a group of wealthy and cynical Jews, Americans,
Belgians, and Germans, but he judged their sophistication painful and their
affectations boring.
His compositions, although appreciated by a few, were not generally well
received at first.
After a time, with increasing recognition, he found himself alternately
praised and blamed by the critics. But he was noticed, and that was the
important thing. Although he was received in wealthy homes and given
complimentary tickets for theaters and
concerts, he was still desperately poor.
At the home of the Stevens family, where he was kindly received, he
instructed Colette, the coquettish daughter, and the younger, gentler Grazia,
her cousin. Without falling in love with Colette, he was for a time her
teacher and good friend. Grazia,
who adored him. was only another pupil.
One night a blushing, stammering young man of letters was introduced to him.
It was Olivier, who had long been a faithful admirer of Christophe's music.
Christophe was immediately attracted to Olivier, although at first he was not
quite sure why.
Olivier's face was only hauntingly familiar.
It turned out that Olivier was the younger brother of Antoinette, a girl
whose image Christophe cherished. Before he left Germany, a Jewish friend had
given Christophe tickets for a box at the theater. Knowing no one to ask to
accompany him, he went
alone and in the lobby saw a French governess who was being turned away from
the box office. Impulsively, Christophe took her in with him.The Grunebaums,
the girl's employers, had expected to be invited also, and they were angry at
the fancied slight.
Antoinette was dismissed from their employ.
As she was returning to France, Christophe caught a glimpse of her on the
train. That was all the contact he ever had with Antoinette. Now he learned
that she had worn herself out by supporting Olivier until he could enter the
Ecole Normale. When he
finally passed the entrance examinations, she had already contracted
consumption, and she died before Christophe came to Paris.
Finding a real friend in Olivier, Christophe took an apartment with him. The
house was only middle-class or less; but in that house and its inhabitants,
and with Olivier's guidance, Christophe began to find the real soul of
France. Away from the
sophisticated glitter of Paris, the ordinary people lived calm and purposeful
lives filled with the ideal of personal liberty.
Olivier became a champion of Christophe and helped establish his reputation
in the reviews. Then some one, an important person, worked anonymously on
Christophe's behalf. In a few years he found himself famous in France and
abroad as the foremost
composer of the new music.
Olivier's marriage to the shallow Jacqueline separated the two friends. In
his eventful life Christophe made many more friends, but none so dear as
Olivier. He did, however, discover his anonymous benefactor. It was Grazia,
no longer in love with him
and married to a secretary of the Austrian legation.
Jacqueline left Olivier, and he and Christophe became interested in the
syndicalist movement. They attended a May Day celebration which turned into a
riot. Olivier was fatally stabbed. After killing a soldier, Christophe fled
the country.
During his exile in Switzerland, Christophe went through an unhappy love
affair with Anna, the wife of a friend, and the consequent sense of guilt
temporarily stilled his genius. But with the help of the now widowed Grazia,
Christophe spent ten
fruitful years in Switzerland.
When he returned to France, he was sought after and acclaimed. He was vastly
amused to find himself an established master, and even considered out of date
by younger artists.
Although Grazia and Christophe never married, they remained steadfast and
consoling friends. Grazia died in Egypt, far from her beloved Christophe. He
died in Paris. To the end, Christophe was uncompromising, for he was a true
artist.
--- from Masterpieces of World Literature in Digest Form
--
革命尚未成功,同志仍需努力

※ 来源:.飘渺水云间 freecity.dhs.org.[FROM: 
aquila]                           ?

--
※ 来源:·哈工大紫丁香 bbs.hit.edu.cn·[FROM: 202.118.248.68]
[百宝箱] [返回首页] [上级目录] [根目录] [返回顶部] [刷新] [返回]
Powered by KBS BBS 2.0 (http://dev.kcn.cn)
页面执行时间:2.439毫秒