English 版 (精华区)

发信人: Systems (Matrix Analysis), 信区: English
标  题: The Great Game Replayed
发信站: 哈工大紫丁香 (2003年02月18日20:41:05 星期二), 站内信件

By Thomas Woodrow
The Jamestown Foundation
China Brief
Volume III, Issue 3 -- Tuesday, 11 February 2003
The former Soviet republics of Kazakhstan, Turkmenistan, Uzbekistan and
Azerbaijan sit astride some of the world's most valuable oil and gas
reserves or the routes to those reserves. Access to Central Asian energy
resources, which are just now beginning to be exploited to their full
potential, will be critical to fill the world's ever-voracious appetite
for oil. This is especially true for China, which has the most rapidly
growing economy, and thus the greatest need for future oil imports, in
the world. The
gathering political, economic and military competition amongst China,
Russia and the United States to control Central Asia's energy resources
is in effect a new Great Game, the victor of which will emerge as the
major power of the 21st century.
A net exporter of oil before 1995, China is today one of the world's
largest importers and the third-largest consumer after the United States
and Japan. Largely dependent on Persian Gulf oil to fulfill its
accelerating need for energy resources, Beijing
increasingly sees access to Central Asian reserves through pipelines
stretching across its vast western desert as crucial for national energy
security. In November 2002, China released its oil strategy for the 21st
century, which includes the preparation of
strategic oil reserves in northwestern China. What was left unsaid was
growing Chinese unease at U.S. influence in Central Asian areas that
China itself has had long historical ties to and claims over.
At various times in history, China has assimilated much of Central Asia
into its empire. China controlled the Silk Road for hundreds of years
beginning with the Han dynasty and again during the Tang. It continues
to control Turkistan (Xinjiang Uighur
Autonomous Region) and Tibet to this day. Chinese sovereignty over the
entire South China Sea--another potentially oil-rich area--is also based
on historical claims tied to ancient trade routes used by Chinese
merchants. Does China cast a covetous eye on
the oil riches of Central Asia? In 1996, Kazakh leader Nursultan
Nazarbaev embarked on his first state visit to Beijing to discuss mutual
relations. No one is quite sure what his Chinese hosts said, but
immediately on his return to Almaty, Nazarbaev ordered
the construction of a new national capital 1,000 miles to the northwest
at Astana, well away from the Chinese border. Since that time, Beijing
has used the soft-spoken approach, creating the Shanghai Cooperation
Organization together with Russia, Kazakhstan, Kyrgyzstan, Uzbekistan
and Tajikistan to foster mutual relations. Ostensibly a forum for
resolving border and migration issues, Beijing sees the "Shanghai Six"
as a vehicle to assert Chinese influence in this oil-rich region and
Russia, much
to its chagrin, increasingly finds itself being consigned to second
fiddle.
Chinese interest in Central Asia has increased markedly in recent years:
-- In 1997, Beijing won the bidding for the Uzen oilfield against
competition from U.S. companies, including Amoco, Texaco and Unocal. The
Uzen oilfield is Kazakhstan's second-largest oil reserve after the huge
Tengiz fields managed by a U.S.-Russian-European consortium. China also
won the competition to develop Kazakhstan's Aktyubinsk oilfield and has
acquired an interest in the Kursangi and Karabagli oil fields in
Azerbaijan.
-- Beijing has reached an agreement with Kazakhstan to build a pipeline
that will extend 3,000 kilometers from the Chinese-controlled Kazakh
oilfields to northwestern China. In addition to supplying Chinese needs,
Beijing hopes that this pipeline
will also be used to supply Korea and Japan, bypassing the sea routes
controlled by the U.S. and Indian navies. Kazakhstan is currently
transferring 95,000 barrels a day to the Chinese border by rail through
a state-of-the-art Chinese-built rail transfer
facility.
-- China has joined a consortium to build a pipeline from the Caspian to
Iranian oil refineries to carry out oil swaps in which Kazakh oil is
shipped to northern Iran while equal amounts of Iranian crude are
shipped from Iran's ports on the Persian Gulf to
China. Some analysts believe China's involvement in the swaps and
pipelines suggests that Beijing may be attempting to exert control over
Kazakhstan's exports both to the east and to the south.
China has also attempted to gain some measure of control over Russian
oil and gas reserves in Siberia. The two sides, however, remain in
disagreement on gas and oil development and on plans for a
2,400-kilometer pipeline from Siberia to China's main oil/pipeline
centre at Daqing. China wanted outright control over oil and gas, but
offered to pay Russia only as much as Moscow sells gas for domestically.
Beijing also wanted the right to bring in tens of thousands of Chinese
workers to build the pipeline. Moscow, understandably upset at Chinese
attempts to cheap-Charlie the contract, was probably more concerned at
the prospect of a Chinese re-colonization of parts of Siberia that once
belonged to the Chinese emperor.
Russia still exerts a great deal of influence over its former republics
in Central Asia. Many of the military and technical elite are Russians
and the transportation and power grids are oriented towards Moscow.
However, Russian control of Central Asia--its
fruits from the original Great Game--was a relatively recent and
short-lived phenomenon. The Central Asian states appear destined to
reassume their historical pattern of near-anarchy interspersed with
brief periods of strongman rule.
This style of strongman rule is the unstable foundation of the oil-rich
Central Asian states. Saparmurat Niazov, the leader of Turkmenistan, has
assumed a mantle of megalomania that rivals that of Stalin and the
family Kim. He has renamed the months of
the year (January for himself, April for his mother) and the days of the
week (all except, thank God, for Friday). Westerners may look upon this
pretension to God-like satrapy with a certain Kiplingesque quaintness.
For the people of Turkmenistan, however, it
is no laughing matter. As Niazov holds the power of life and death over
each of his subjects, for all practical purposes he is their god.
This, then, is the region where the New Great Game is about to play out.
Central Asia is awash in treachery, intrigue and chameleon loyalties not
seen, well, since the first Great Game in the mid-1800s, when Britain,
Russia and the Ottoman Empire battled it out for influence and control
over the trade routes to India. Today, tyrannical oil kingdoms possess
enough power to control their subject populations but nonetheless will
find themselves unable to protect their precious fluids against larger,
hungrier and more powerful neighbors. Thus, stability for the former
'Stans will be dependent upon playing the larger powers--Russia, the
United States, China, Iran, Turkey and India--against each other, or in
finding a patron state with the power to protect them without conquering
them.
In this respect, the United States has a distinct advantage over the
other contenders. Distance plays a part of course. We don't want their
land, just their oil. We also don't care if the respective leaders
rename all the months of the year, or fowl of the earth
and fish of the sea, after their extended families, or even declare
themselves to be gods. After all, it will be the nation that wins the
New Great Game that will be the true Rome. As long as one of these
leaders doesn't fashion himself a new Tamerlane and sets
out as a pyramid builder, the United States will be content to help
protect the oil routes and look the other way. In the modern world, oil
is thicker than blood.
The major problem with these Central Asian riches is getting the product
to market. This accounts for the many competing pipeline plans: to gain
control over the delivery chokepoints. Most pipelines currently go
through Russia, but the United States has
positioned itself for the future. The U.S.-supported Baku-Tbilisi-Ceyhan
pipeline will likely become the major route for the oil to get to
Western markets. As currently envisaged, it comprises a 1,743-kilometer
route through Armenia and Georgia to Turkey,
bypassing the Bosporus. With the Taliban out of the way, the leaders of
Pakistan, Afghanistan and Turkmenistan signed an agreement last December
with the U.S. firm Unocal to lay a gas pipeline through Afghanistan to
serve Turkmenistan's vast gas
fields.
It appears the United States is planning to be in this area of the world
for the long haul. China likely will move forcefully to expand its
influence using Pakistan and Iran. Russia will attempt to retain its
military presence in the region to protect its own
assets. The stage appears set for some kind of Russo-American agreement
to share the burden of defending this vital area against takeover by the
Chinese, but, as in the first Great Game, the rules can change in an
instant.
Whoever controls access to the Central Asian oil and gas will in effect
control the resources themselves. This is the reason for the United
States so forcefully injecting itself into this region of the world.
September-11 presented itself as a marvelous
opportunity to project U.S. military and political power. It is thus
more accurate to see events in Afghanistan and Iraq as the first
skirmishes of the New Great Game, which promises to the eventual victor
bragging rights for the 21st century. Let the game
begin.
Mr. Woodrow was a senior China analyst at the Defense Intelligence
Agency.

--

We are angles with but one wing.
To fly we must embrace each other.

※ 来源:·哈工大紫丁香 bbs.hit.edu.cn·[FROM: 218.242.144.216]
[百宝箱] [返回首页] [上级目录] [根目录] [返回顶部] [刷新] [返回]
Powered by KBS BBS 2.0 (http://dev.kcn.cn)
页面执行时间:207.413毫秒