English °æ (¾«»ªÇø)

·¢ÐÅÈË: Porod (Ñï֮ˮ¡òLove in One Day), ÐÅÇø: English
±ê  Ìâ: Make or break?
·¢ÐÅÕ¾: ¹þ¹¤´ó×϶¡Ïã (Tue Apr 24 09:46:11 2007), ×ªÐÅ



Apr 23rd 2007
From Economist.com
The fate of ABN AMRO

Reuters


ABN AMRO, the Dutch bank that not so long ago was considered one of the uglier
 ducklings of the banking industry, is not short of suitors. On Monday April
 23rd Barclays, a big British bank, agreed to pay €67 billion ($91.2 billion
) in a deal that will create Europe¡¯s second-largest bank. Talks between
 the two were given fresh impetus last week by the emergence of a trio of
 rivals, Royal Bank of Scotland (RBS), Santander of Spain and the Dutch-Belgian
 group, Fortis. They could yet launch a hostile bid which would see the Dutch
 national champion carved up between them.

The outcome could provide the answer to how Europe¡¯s other leading banks
 should proceed as the EU continues to press for a single market in banks
 and finance. So will better banks result from the creation of ever larger
 and more diverse conglomerates? Or should governments and regulators swallow
 hard and oversee a wholesale demolition of a few of their wards in the hope
 that something stronger emerges from the rubble?

ABN AMRO is a good test. If the Dutch outfit adds its hodge-podge of commercial
 outfits to that of Barclays this would create a vast bank with gamut of 
retail and investment banking interests. But Barclays also needs help with
 the substantial dowry and Bank of America has agreed to pay $21 billion 
for LaSalle, the Dutch bank¡¯s Chicago-based subsidiary. Even so, sticking
 with Barclays seems the best bet, at least for ABN AMRO¡¯s management. And
 other deals could quickly follow. Last week¡¯s rumours that Italy¡¯s UniCredit
 had its eye on France¡¯s Soci¨¦t¨¦ G¨¦n¨¦rale have been firmly quashed but
 a bidding battle with BNP Paribas is still a possibility.

A sale to Barclays will please Dutch regulators¡ªthe central bank is set 
against the break up of a national champion. And Barclays has already made
 various concessions to keep the Dutch central bank happy such as switching
 the merged bank¡¯s headquarters to the Netherlands. The top jobs will also
 be filled by familiar faces. John Varley, Barclays¡¯ chief executive, will
 take the helm of the new bank; Arthur Martinez, ABN AMRO¡¯s current chairman
, will keep his title. But some 13,000 lesser folk will face the chop and
 Rijkman Groenink, ABN AMRO¡¯s chief executive and long the target of shareholder
 ire, will be shunted into a non-executive role.

If the rival consortium wins a bidding battle, a break-up is inevitable. 
Each bank hopes to snap up parts of ABN AMRO that best fit their existing
 businesses. So RBS would take LaSalle Bank and ABN AMRO¡¯s investment bank
. Santander would buy businesses in Brazil and Italy. Fortis would get the
 Dutch operations. 

On paper this makes sense. Analysts reckon that the trio would each pay as
 much as €25 billion for their share. Not small change, but more manageable
 than the sum Barclays is coughing up. Integration, too, could be simpler
 because the three banks are already expert in the bits they would buy. Moreover
, RBS and Santander are skilled at meshing together companies whereas Barclays
 is not known as a savvy integrator. 

So would a merger with Barclays result in a bigger and more integrated universal
 bank¡ªor merely a bigger one? Barclays retorts that ABN AMRO¡¯s woes are
 a result of its failure to knit its disparate parts together. Barclays itself
 has been streamlining its operations¡ªexactly the kind of work that would
 be needed at ABN AMRO. But making a big bank that peddles a wide range of
 dissimilar products to dissimilar customers across many dissimilar countries
 is hard¡ªas other universal banks, such as Citigroup, have found.
 

Still, staying narrow and domestic is a shrinking option when home markets
 are mature and saturated. One reason that Mr Varley, Barclays¡¯s boss, is
 so keen on a tie-up with ABN AMRO is that it would help the predominantly
 British retail bank leap out of its slow-growth home market and open up 
new ones for its successful investment bank. But bigger is not necessarily
 better¡ªand it certainly is not easier.
--
À§¾³ÓÐÒ»ÖÖÌØÊâµÄ¿Æѧ¼ÛÖµ£¬ÓÐÖǻ۵ÄÈËÊDz»»á·ÅÆúÕâ¸öͨ¹ýËü¶ø½øÐÐѧϰµÄ»ú»áµÄ¡£  ¡¡


¡ù À´Ô´:¡¤¹þ¹¤´ó×϶¡Ïã bbs.hit.edu.cn¡¤[FROM: 211.151.90.150]
[°Ù±¦Ïä] [·µ»ØÊ×Ò³] [Éϼ¶Ä¿Â¼] [¸ùĿ¼] [·µ»Ø¶¥²¿] [Ë¢ÐÂ] [·µ»Ø]
Powered by KBS BBS 2.0 (http://dev.kcn.cn)
Ò³ÃæÖ´ÐÐʱ¼ä£º2.135ºÁÃë