English 版 (精华区)

发信人: Porod (扬之水◎Love in One Day), 信区: English
标  题: Big men, big fraud and big trouble
发信站: 哈工大紫丁香 (Sun Apr 29 07:43:54 2007), 转信

The deep rottenness of Nigeria's political system threatens all the economic
 gains this giant country has made

Reuters


EVER since Sani Abacha expired in the arms of two Indian prostitutes, possibly
 from an overdose of Viagra, in 1998, Nigerians supposed that their worst
 days were behind them. The “coup from heaven”, as Abacha's death was called
, seemed to release the country from three decades of increasingly ruinous
 military dictatorships that had brought Nigeria diplomatic isolation and
 economic collapse. In 1999, the country made a fresh start with a new elected
 civilian administration led by Olusegun Obasanjo, the outgoing president
. He has been lauded in the West for his economic reforms and his drive against
 corruption.

But the organised vote-rigging and fraud that characterised the state and
 local elections on April 14th, as well as the parliamentary and presidential
 polls on April 21st, suggest that Nigeria may be sliding backwards again
. Nigeria's own independent observers' group has called them a “sham”. 
The European Union, normally a master of nuance in these matters, baldly 
stated that the whole electoral process “cannot be considered to have been
 credible”, and remarked that its report was the most damning it had ever
 issued anywhere in the world.



The opposition parties have called for a re-run of all the elections. The
 only people who seem happy with the charade are officials of the inept and
 craven Independent National Electoral Commission (INEC) and those who appointed
 them in the ruling People's Democratic Party (PDP). The PDP's presidential
 candidate, Umaru Yar'Adua, won an astonishing 70% of the vote; but few will
 accept the result as anything other than a fraud. 

The consequences could be extremely destabilising in a country as fragile
 as Nigeria: a brittle mosaic of about 300 different ethnic groups, equally
 divided between Muslims, largely in the north, and Christians, mainly in
 the south. This is a fractious and rancorous polity at the best of times
. But with a full-blown insurgency raging in the oil-producing Delta, and
 relations between Muslims and Christians already tense, the last thing Nigeria
 needed was a new government that many will regard as illegitimate. 

Much protest will take place in the courts, which will proceed at their usual
 glacial pace. But it will also take other forms. About 200 people were killed
 during the elections themselves, according to EU estimates. Most of the 
violence has been directed against institutions that (in popular belief) 
connived in the results. Several INEC offices were burnt down. In the big
 cities this week, thousands of police and soldiers were on the streets in
 armoured cars, ready for trouble. The situation could easily get out of 
hand. 

In many African countries all this might pass without much comment. But Nigeria
 matters more than most. It is Africa's most populous country, with 140m 
people, and, after South Africa, the continent's second-biggest economy. 
It vies with South Africa, too, for diplomatic and military leadership. Its
 peacekeepers serve throughout the continent; Nigeria provides most of the
 troops in Darfur, for example. A strong and stable Nigeria has become essential
 to the project of building an Africa that can solve its own problems. 

It is also the continent's largest producer of oil, and the sixth-biggest
 oil-exporter in the world. It already provides 8.5% of America's imports
, a figure that could rise to 10% in a few years' time. Nigeria has been 
proposed as the answer to the West's concerns over energy security; a dependable
 oil ally, away from the turbulent Middle East and Venezuela's pesky Hugo
 Chávez. But given the current state of affairs, the oil price has been 
edging up all week on fears of worse to come in Nigeria.

The country's boosters had invested heavily in a successful presidential 
election. They hoped that this ballot—potentially, the first constitutional
 transfer of power from one civilian administration to another since independence
 in 1960—would cap the “Nigerian renaissance”. Instead, the country is
 sliding into grave political uncertainty. How did this happen? 
The promise of reform

The answer is to be found largely in Mr Obasanjo's government of the past
 eight years. When Abacha died, Nigerians looked to Mr Obasanjo—a charismatic
 Christian, ex-general and former president—as the man to guide them out
 of the country's mess. He won an election in 1999 and, after a slow start
, set about tackling many of Nigeria's long-term problems. And he achieved
 a good deal.

A team of younger, zealous reformers, dubbed “the seven samurai” by one
 diplomat, was brought in to overhaul the economy. In particular, they confronted
 the corruption that had seen Nigeria's leaders pocket, by some estimates
, $380 billion of the country's oil wealth since independence, the equivalent
 of about two-thirds of all the aid given to Africa during that time. Thus
 the “reform programme” was born. 

At the macroeconomic level, Nigeria has been hailed as a success. A forceful
 former finance minister, Ngozi Okonjo-Iweala, got rampant inflation down
 to single digits last year and built up foreign exchange reserves that now
 stand at around $48 billion. The country has been achieving growth rates
 of over 5% in the past few years. So impressive have the statistics proved
 to international financial institutions that Nigeria has recently won debt
 relief, and the country's credit rating is now good enough to let it issue
 bonds on the global market.

It was the anti-corruption drive, though, that caught the domestic and international
 imagination. Mr Obasanjo set up an agency, the Economic and Financial Crimes
 Commission (EFCC), which at first amazed and delighted Nigerians with its
 success. It was headed by a wiry and energetic former policeman, Nuhu Ribadu
, whose hand-picked enforcers have recovered over $5 billion in stolen assets
 and successfully prosecuted the sort of people, businessmen and policemen
, who most Nigerians assumed would forever remain above the law. 

This was all impressive stuff. But in other respects Nigeria's old problems
 remain, and have even worsened under Mr Obasanjo. For a start, much of the
 macroeconomic success is due to the high price of oil; it has made little
 visible difference to Nigerians' wretched daily lives. Over 70% still live
 on the equivalent of less than $1 a day; decaying hospitals, schools and
 roads tell their own stories. Bashir Borodo, the president of the Manufacturers
' Association of Nigeria, reckons that in the poorer north of the country
 over 60% of university graduates are unemployed. And with so many people
 doing casual jobs, under-employment is massive too.

Besides all this, the deeply corrupt political system has remained intact
 and, if anything, entrenched itself under Mr Obasanjo. In Nigeria, politics
 is money, and money is politics. With economic activity almost totally dependent
 on the oil revenues that flow in through the central government coffers 
(over $50 billion in 2006), the surest way to enrichment is through political
 office—or through contracts from your best mates in those offices. Incumbency
 has become everything in Nigeria; to lose office is to lose almost the only
 means of survival, as well as immunity from prosecution. The extra cash 
flowing through the system from a higher oil price has merely raised the 
political stakes, making politicians more brazen than ever in their attempts
 to cling to office. Or, as Mr Obasanjo said himself, these elections were
 “do or die” time for his ruling PDP. 


The result, as the EFCC's Mr Ribadu puts it, is “not even corruption. It
's gangsterism. It's organised crime.” That is particularly true of local
 and state politics, where most of the money is actually disbursed. The problem
 is most acute in the five or six oil-rich Delta states. There the local 
elections on April 14th were replaced by something more like organised thuggery
, with PDP gunmen beating up opponents, intimidating voters, snatching ballot
 boxes and stuffing them with pre-marked ballots. Winning candidates piled
 up huge victories on high turnouts in places where the ballot papers had
 never even arrived.

The rewards for such rigging can be impressive. In 2006, for instance, the
 governor of Rivers State, Peter Odili, had a budget of $1.33 billion to 
spend, considerably more than the budgets of some other west African countries
, such as Mali and Niger. Moreover, Mr Odili had far fewer people to spend
 his money on. 

Not that much of the money is actually spent on them. An almost total lack
 of transparency hides where most of the money goes, but a Human Rights Watch
 report managed to catalogue some items in the Rivers State budget for last
 year. The governor's office spent $65,000 a day on transport and travel 
and over 1.5 billion naira ($11.5m) on new cars; two new helicopters cost
 5 billion naira, on top of the previous year's new jet; about 1.3 billion
 naira went on gifts and catering. By contrast, the capital budget for the
 health sector was 2.8 billion naira, in a state with some of the poorest
, least healthy and worst-educated people in Africa. 
Gangster politics

When farcical election exercises deny people the opportunity to vote their
 politicians out of office, it is not surprising that many take up arms to
 get their share of the oil money, through kidnapping and illegal bunkering
 of oil. Political resistance slips easily into plain gangsterism. But the
 politicians, in turn, will employ the gangsters to do some kidnapping and
 bunkering for them. It is good business; over 100 foreign oil-workers have
 been kidnapped and ransomed in the past year alone, at about $500,000 a 
time. In much of the Delta it has now become difficult to distinguish between
 politicians, gangsters and insurgents. The charade of the state elections
 on April 14th will only have added to the bitterness and hostility in the
 region, making early resolution of the Delta insurgency even less likely
 than before.

On the day of the presidential election money-politics could be seen in action
 in central Kano, the dusty, dilapidated industrial capital of the north.
 There, in the local government area of Fagge, the PDP had budgeted 35m naira
 for political “mobilisation” and the main opposition party, the All Nigerian
 Peoples' Party (ANPP), 40m naira. In one ward, Fagge A, the PDP, according
 to one of its operatives, had budgeted 594,000 naira ($4,650) for 21,000
 registered voters and 35 ballot boxes. Thus each “independent” presiding
 officer at the polling station was given 3,000 naira and his clerk 2,000
 naira. Each policeman was getting 1,000 naira. That left payments of about
 200 naira ($1.57) per voter—whose votes, far from being secret, were inked
 with a thumb on the ballot in front of party agents. Multiple voters, who
 will have registered several times with sympathetic election officials, 
might vote ten times, at a reduced bulk rate of 100 naira—still picking 
up a tidy 1,000 naira each. 

The friendly officials are paid for a variety of services, one of which is
 not to scrutinise the register too closely. Hasia, for example, had just
 voted with the registration card of her mother, who had already voted herself
. Hasia had the second of her mother's two cards. She has probably not even
 reached the legal voting age of 18. Her card clearly identified its owner
 as being 60 years old, but this had not proved a problem with the right 
official. 

All day PDP and ANPP party agents were negotiating spot-prices on votes, 
rather like the oil markets that grease the rotten political machines. But
 at least there was voting in Kano state. To the north, in Katsina, Mr Yar
'Adua's home state—which he had to win comfortably—it was more like the
 Delta, with ballot papers arriving very late or not at all. And, curiously
, remarkably few presidential ballot papers arrived at the polling stations
, leading many voters to conclude that they had already been filled in elsewhere
.

In his own quest to hang on to the rewards of office, in 2005 Mr Obasanjo
 started a campaign to alter the constitution to allow him to run for a third
 term. Huge bribes, of up to 50m naira, were offered to parliamentarians 
to vote for the change, but the Senate bravely voted against it last year
. Since then, Mr Obasanjo has misused every means at his disposal to ensure
 that his own PDP men win the state houses and the presidency, knocking his
 opponents out of the race by bringing charges of corruption against them
 from the EFCC. 

So even the straight-talking Mr Ribadu's outfit has now been politicised.
 It has used high-handed and unconstitutional means to smear Mr Obasanjo'
s opponents and keep their names off the ballot papers. The EFCC has done
 some good work in the past. But, like the elections themselves, its credibility
 has been mortgaged to political expediency. 

The charitable interpretation of Mr Obasanjo's behaviour is that he has to
 act this way to “preserve” the reform programme. If that is so, he has
 badly miscalculated; the reform programme has itself become a casualty of
 the rotten politics.

Can Nigeria expect anything better from Mr Yar'Adua, if he is sworn in as
 president on May 29th? Probably not. Despite a reputation for personal honesty
, the obscure northern governor comes to power as a creature of Mr Obasanjo
's PDP clique. With few obvious credentials for the job, apart from being
 the younger brother of Mr Obasanjo's former vice-president, he was hand-
picked by the president against the will of many in the party. And Mr Obasanjo
 will retain considerable formal power as the party chairman. At least Mr
 Yar'Adua is a northern Muslim, taking over the presidency from a Christian
 southerner.

As a free-marketeer, he has pledged to continue the reforms of his master
. But he will come to power with even less legitimacy than Mr Obasanjo had
 after his own flawed election victory in 2003. This will cause huge difficulties
 for him, especially if Nigeria's disillusioned Western backers give the 
country a wider berth.
Progress by saxophone

Nigerian politics does not have to be like this. Given a chance, good state
 governors do emerge. In Cross Rivers, for instance, on the border with Cameroon
, Donald Duke has effected an impressive transformation over the past eight
 years. 
AP

A vote for Yar'Adua is unlikely to change her world 

In the state capital, Calabar, the streets have no pot-holes. According to
 the state government, every village is connected to the national grid and
 everyone has access to clean water. There is almost no litter. Remarkably
, instead of the fleet of blacked-out SUVs that normally idle outside governors
' offices, ready to whisk the big man a few hundred metres down the road,
 outside Mr Duke's office stand brand new garbage lorries from Germany. 

Moreover, Cross Rivers has no oil wealth. Mr Duke has achieved all this on
 a fraction of the money available to his neighbours. Instead, he has frozen
 official salaries, cleverly exploited existing resources and taken on debt
. In partnership with private investors, he is also responsible for Tinapa
, the largest retail and business development in west Africa. It contains
 several new giant studios to grab a large slice of the $200m-300m a year
 “Nollywood” film industry, which churns out, by some estimates, more films
 than either of its rivals in Los Angeles or Bombay. 

The other key to the state's success is Mr Duke's love of the saxophone. 
Every Sunday evening he performs in his house with his band. And instead 
of trying to micro-manage his succession, rig the state elections and prepare
 for endless court battles, when he leaves office at the end of May Mr Duke
 is going off to America for a music course. It is an unusual example of 
a politician who is willing to let go.

But if honest and good leaders can make a difference, the only sure way to
 break the corrosive link between money and politics in Nigeria is to encourage
 a private sector that is vigorous enough to give people other ways to make
 money. As last week's vote-rigging showed, Nigeria is bursting with energetic
 entrepreneurial talent. But trying to start a business from scratch is almost
 impossible. Capital scarcely exists. Although banks are required by law 
to set aside one-tenth of their pre-tax profits for small business start-
ups, few loans are actually made. 

The biggest impediment of all to economic activity in Nigeria is the country
's feeble and erratic power supply. All businesses have to have expensive
 generators that can double the cost of a start-up; they then have to employ
 people just to scuttle around grabbing whatever scarce diesel fuel they 
can find to supply the generators. Two weeks before the election, the ramshackle
 national Power Holding Company (known to Nigerians as Please Hold Candle
) managed to churn out just half the electricity that the country produced
 in 1960 for about half as many people. If the new president could do just
 one thing to improve Nigeria's political and economic prospects, it would
 be the full electrification of his country.

“It is totally false”, wrote Chinua Achebe, Nigeria's greatest writer, 
24 years ago, 
to suggest that Nigerians are fundamentally different from any other people
 in the world. Nigerians are corrupt because the system under which they 
live today makes corruption easy and profitable; they will cease to be corrupt
 when corruption is made difficult and inconvenient. The trouble with Nigeria
 is simply and squarely a failure of leadership.

After Mr Obasanjo's failure, Africa's weary titan still awaits those leaders
.
--
困境有一种特殊的科学价值,有智慧的人是不会放弃这个通过它而进行学习的机会的。   


※ 来源:·哈工大紫丁香 bbs.hit.edu.cn·[FROM: 121.248.11.75]
[百宝箱] [返回首页] [上级目录] [根目录] [返回顶部] [刷新] [返回]
Powered by KBS BBS 2.0 (http://dev.kcn.cn)
页面执行时间:206.063毫秒