English 版 (精华区)

发信人: oceann (dany), 信区: English
标  题: [好文共赏]For those interested in English learner
发信站: 哈工大紫丁香 (Sun Oct 19 22:29:42 2003), 站内信件

Many of us here have shown keen interest in English learners’ dictionaries. T
his year (2003), a number of major publishers have turned out a new edition of
 their Learner’s Dictionaries. So, on top of the 6th edition of the Oxford Ad
vanced Learner’s Dictionary, we are starting to see a new edition Longman Dic
tionary of Contemporary English, and a brand new Cambridge Advanced Learners D
ictionary. Even COBUILD will soon release their new edition!
  
  The following report might be of interest to some of you: ( a bit long, bu
t worth reading)
  
  ++++++++++++++++++
  
  More than words 
  
  Crash! Pow! Publishers go beyond words in battle for the definitive dictio
nary 
  
  Keith Morrow
  Thursday May 15, 2003
  Guardian Weekly 
  
  This may be the year of the sheep in the Chinese calendar, but at the tefl
 conference in Brighton last month, it was definitely the year of the dictiona
ry. There were major launches by CUP (The Cambridge Advanced Learners Dictiona
ry), Longman (a new edition of LDOCE - the Longman Dictionary of Contemporary 
English), and Macmillan (The Macmillan Essential Dictionary). In addition Coll
ins Cobuild trailed the 4th edition of their own Advanced Learners English Dic
tionary, due to be published in September.
  
  So dictionaries are sexy. When David Crystal and Jeremy Harmer are booked 
into the largest hall in the conference centre to give presentations about the
 same book, you know that something is going on; when copies of material that 
retails at around £25 are being handed out free by hard-nosed publishers
, then it has to be serious. And there is a sense of awe, if not shock, at the
 amount of information that these new dictionaries make available to learners,
 the technical virtuosity with which it is delivered, and the new possibilitie
s that they offer to learners and to teachers.
  
  Michela Clari, editorial director of the Collins Cobuild Advanced Learners
 Dictionary, put it this way: “Until now a dictionary has been seen as a refe
rence tool. Now it’s a learning tool.“ David Crystal had a similar message i
n his talk. “A dictionary is - or should be - at the very centre of language 
learning.“ The talk was called “Taking care of the sense“, because “sense 
is the driving force behind what we do as language teachers“. The message, th
ough, was that until recently it has been the Cinderella of the language teach
ing profession. Compared with the amount of information available to teachers 
and learners about how grammar and phonology work, we have known very little a
bout the ways in which meaning is conveyed. “Vocabulary“, said David Crystal
, “is the language mountain - but we have had few tools to climb it.“
  
  The dictionaries presented at the conference offer two ways to the top. On
e is to minimise the size of the mountain. There was much talk of “core vocab
ulary“, “frequency lists“, and “star ratings“. Longman and Macmillan prin
t the most common words in English (3,000 and 3,500 respectively) in red; Coll
ins Cobuild have five banding scales showing frequency, with the claim that th
e top two bands (approximately 1,700 words) account for about 75% of all Engli
sh usage. Like all such claims, this needs to be treated with some caution sin
ce it can only reflect the corpus on which it is based. But it does give learn
ers some hope that getting 75% of the sense of 75% of the material they read o
r hear in English may not be completely impossible.
  
  The other approach taken by the dictionary makers is to give us more climb
ing tools. All the dictionaries now come with CD-roms bursting with electronic
 wizardry. They can pop up to give instant definitions of words from a documen
t you are reading on screen; they have a “smart thesaurus“ (Cambridge Advanc
ed Learners Dictionary) that gives you related words for every headword, compl
ete with grammatical and collocational information; they have phrase banks sho
wing how the headword is used in phrases, and example banks giving additional 
examples of the headword (LDOCE).
  
  All of them allow you to hear British or American pronunciations of headwo
rds - the Macmillan Essential Dictionary also illustrates definitions with sou
nds (eg thunder) and even animations. With a click of the mouse, you can find 
lists of words that begin with the same sound (LDOCE, Macmillan) or find all t
he words that came into English from Bantu (LDOCE). Did you know that “jazz“
 is from Bantu, that “transvestite“ came into English through German, or tha
t 10 words came into English from Arabic between 1700 and 1800? Want a list of
 all the phrasal verbs that relate to food and drink? Here they are - all 45 o
f them (Cambridge Advanced Learners).
  
  There are exercises and study pages on most of the CDs - and some even inc
lude specific exam practice. The presenters of the Macmillan Essential Diction
ary stressed the ease with which teachers can copy extracts from the dictionar
y into their own documents to make worksheets for students.
  
  So, if you want tools, you’ve certainly got them - tools that package and
 present the work of teams of lexicographers and corpus linguists in ways undr
eamt of just a few years ago. But after four days of admiring the slick presen
tations, a couple of questions remain.
  
  Will the CD-roms and the facilities they offer make the paper versions red
undant? Probably not. There is something very comforting about “my dictionary
“, and Patrick Gillard, senior commissioning editor of the Cambridge Advanced
 Learners Dictionary, explores this at length in his introduction.
  
  Will learners actually make use of the incredible riches that these new di
ctionaries offer? That’s a tricky one. Only Jeremy Harmer, of all the present
ers, seemed to have given serious thought to the question of developing learne
rs’ awareness of what is in the dictionary and helping them to find their way
 around material that, for most users, is in a foreign language. In the days o
f the instant electronic translator, how many learners have the interest or in
clination to follow up all the leads this material offers?
  
  And finally, could the miracles of CD-rom technology spell bankruptcy for 
some unsuspecting publishers? Naming no names, some have made the heavy invest
ment necessary to copy-protect their CDs while others have not. Pirating more 
than 1,500 pages of a book costs a lot of money, while making copies of a CD f
or your friends and fellow learners costs almost nothing. Just ask the pop mus
ic industry.
  
  · Keith Morrow is editor of the ELT Journal
  
  http://education.guardian.co.uk/tefl/story/0,5500,956005,00.html


--
where is my first love?
i am eager to grab you

※ 来源:.哈工大紫丁香 bbs.hit.edu.cn [FROM: 210.46.79.22]
[百宝箱] [返回首页] [上级目录] [根目录] [返回顶部] [刷新] [返回]
Powered by KBS BBS 2.0 (http://dev.kcn.cn)
页面执行时间:3.357毫秒