POPMusic 版 (精华区)

发信人: crazy (雪山), 信区: Music
标  题: DAD-the absolute sound
发信站: 哈工大紫丁香 (Wed Apr  5 11:45:55 2000), 转信

From out of left field, and to virtually everyone's surprise, a small consortium of High
                  End companies unveiled the Digital Audio Disk at the January Consumer Electronics
                  Show in Las Vegas.

                  The handful of companies, evidently egged on by Michael Hobson of Classic Records,
                  are launching a preemptive strike, one reminiscent of that in 1957 when one small
                  audiophile label, in the face of noodling by the major labels, thumbing its nose at the
                  big boys, released the first stereo disc on vinyl and, de facto, set the standard for LP
                  stereophony.

                  That company was the smallish Audio Fidelity, headed by a most aggressive Sidney
                  Frey. The industry of the day was debating, endlessly, how best to get two
                  stereophonic grooves on a long playing disc. The British (headed by Decca/London)
                  were for the so called hill-and-dale system, with one channel recorded laterally (just
                  the like mono discs of the time), the other vertically, thus putting the stylus in contact
                  with the bottom of the groove. The Americans wanted to turn the hill-and-dale system
                  on its sides, 45 degrees off the hill-and-dale axis, thus the 45/45 cutting system. Jerry
                  Minter, who would be called a techie today, proposed an FM carrier system, with one
                  channel encoded (via FM) supersonically in the grooves, even though there was
                  considerable doubt at the time whether a cartridge could reliably trace signals above
                  20,000 Hz.

                  Each of the systems had its proponents and each its disadvantages (the
                  Westrex-sponsored 45/45 was, in theory anyway, the weakest of all in terms of
                  channel separation and therefore effective stereo). What Frey did was simple enough.
                  He asked Westrex to cut a test pressing, with its 45/45 system, of a Dukes of
                  Dixieland album. Now Westrex wasn't born yesterday and it knew of Frey's carry-like
                  salesmanship (a reals-bomb blest on disc? Yes!), so to frustrate any thoughts he
                  might have about having the disc pressed and commercially issued, it locked the end
                  of each cut, so that you could play only one cut at a time, before having to get up,
                  move the pick up arm over to the succeeding cut. Locked grooves? No problem. Frey
                  issued the disc anyway, even though there were no stereo cartridges, no stereo
                  preamps, no stereo anything to play it back with.

                  There was an avalanche of publicity and the mad scramble to go "stereo" started.

                  When the Hobson-led consortium held its Vegas press conference, there were no
                  commercially available High End players to play back the four discs (plus sampler)
                  that Classic Records had, test pressings in hand. The only players that could
                  reproduce these discs were a handful of Digital Video Disc players, designed largely
                  for home theater video playback, with audio sections that are High End NoCD (not our
                  class, dear). Indeed, the first player he dropped off in Sea Cliff - so we could audition
                  his discs - was a Pioneer 505 DVD unit.

                  I am assuming that you all know that the Digital Video Disc is technically capable of
                  reproducing program material with digital sampling at 96 kHz, as opposed to the 44.1
                  standard of the regular compact disc. What his means in practical terms is that 96k
                  sampling offers something closer to High End sound than one will ever get with the
                  44.1 standard. Why? Because the frequency response of a pulse-code-modulated
                  signal can only be half that of the sampling frequency (thanks, Dr. Nyquist). That
                  would mean an upper frequency limit of 22.05 kHz theoretically (to prevent the ugly
                  demon called Aliasing); in practical terms, the real upper limit is much lower, circa 19
                  kHz. On the other hand, 96 means a upper frequency (overtone) limit of somewhat
                  less than 48 kHz, which ought to be wide enough to put the resolution back on our
                  source material, and the High back into High End. And I probably should warn you
                  that some of the best ears in the business think a 192 kHz sampling rate to be near
                  the last word in transparency, and, often enough, indistinguishable from a live feed.

                  I also assume that most of you know that, to quote Muse's Kevin Halvorsen, "a 16-bit
                  sample can contain 65,536 possible levels [of sound dynamics].... In the case of
                  24-bit samples, these can contain up to 16,777,216 possible levels." Ergo, more
                  bandwidth, more resolution in the 96/24 discs, as these issues are being called. Never
                  mind that there is, at present, no such thing as 24-bit resolution (there is the small
                  matter of the inherent thermal noise barrier of resistors that may prove to be as
                  intractable as Einstein's speed of light), and there may never be. Still, say the industry
                  folks, from Halverson to Hobson, 20-bit resolution (which is about what you're getting)
                  is a significant - and huge - jump over 16 bits.

                  There is also some confusion about what we're going to call this new disc. Halverson
                  likes the Advanced Audio Disc. It, like the CD, can be played back on a standard
                  DVD transport. But it can't be played back on any standard CD deck. You see,
                  Toshiba holds the patents on the DVD system. And Sony and Philips all the patents
                  for the compact disc (they get seven cents per disc!). If a DVD-based system
                  triumphs in the marketplace, the big boys have lost all those millions upon millions
                  upon millions from their CD patent royalties. So Sony and Philips have come up with
                  their own high-resolution answer to the threat posed by a high-resolution DVD-based
                  audio carrier (about which you may read in Daniel Sweeney's accompanying article).
                  No more of this.

                  The notion behind the AAD, or, as we prefer, the DAD at 96/24 (okay, 20 something,
                  maybe), is that more than 98 percent of the recordings made in the past 40 years or
                  so were intended to be heard through a two-channel stereo set-up and nearly as many
                  of today's home stereo systems are plain ole two-channel. Hence we have an archival
                  medium (though some would argue 192 is better) for the Golden Age classics and a
                  recording technique said to better 30 ips analogue technology- the faint chortling in
                  the background is the sound of those who know that multichannel sound will have to
                  be data-compressed and thus sonically compromised.

                  Thus, we see the High End's young turks lining up behind the 96/24 DAD, including
                  Ayre Acoustics, Bel Canto Design, Conrad-Johnson, Muse Electronics, Resolution
                  Audio and Theta Digital. Ditto for Chesky Records.

                  Dangerously close to press time, we finally laid hands on a batch of players, most of
                  them fresh out of prototyping and few really in production (we're talking early April).
                  We got in house a prototype of the Ayre Acoustics effort, the Muse system, the
                  Resolution audio system and we received the Theta 96/24 D-to-A unit, as well as the
                  Elgar. The four Classic discs:

                    1.Rachmaninoff's Symphonic Dances, taken from a quarter-inch two-track
                       30 ips per second master made originally made by David Hancock in 1967.
                       This is the famous, in audio circles, Johanos performance with the Dallas
                       symphony that first saw light on the Turnabout label. 
                    2.Pulse: classical percussion-recorded by Paul Goodman in 1983 on
                       quarter-inch two-track tape at 15 ips. 
                    3.1957: Red Rodney's rare jazz album, recorded by Rudy Van Gelder in
                       1957, again two-track, quarter-inch 15 ips. 
                    4.A Time Remembered, jazz from Art Davis (and friends), recorded in 1995
                       by Rik Pekkonen on quarter-inch, two-track analogue running at 30 ips.
                       And there is a sampler disc or so (one hush-hush, not for public
                       consumption, with you-know-who conducting the 1812 Overture). Also, I
                       had the briefest encounter with a Pioneer disc, piano and singers in classical
                       repertoire, much beloved by our very own Dan Schwartz, one which I'm
                       not going to discuss here. 

                  Conclusions? Well, none of the material exactly gives the new technology the
                  showcase it may well deserve. Two are recorded at 15 ips and on quarter-track tape.
                  One of the 30 ips tapes, the interesting Rachaminoff, is 31 years old; the other 30 ips
                  tape is of a jazz combo, and that simply isn't, harmonically, the last word in
                  symphonic or even stadium rock complexity.

                  It certainly would not be fair to attempt an evaluation of the players (all of which will
                  show video in a home theater setup and, just maybe, all of which could turn the
                  hometheater crowd on its sonic ear - I don't know, I didn't have time to test the audio
                  electronics on the home theater system). The Ayre was fresh out of Charles Hansen's
                  hands; the Muse and Resolution Audio units were two of the four in existence.

                  Given these conditions, I proceed to wade in the water:

                  At its best, with the Theta 96/24 decoder and the Ayre-modified Pioneer 505 deck, the
                  Rachmaninoff disc had astonishing dynamic range, and I mean astonishing. As well
                  as an extraordinary degree of slam. (We were using the Genesis APM speaker
                  system and the Melos Model 1000 monoblocks with 400 watts, per side, of push-put/
                  triode power.) What this disc did, under this singular circumstance, was reproduce
                  both bass and high-frequency transients in a way you're never going to hear out of a
                  conventional LP playback system.

                  None of the other players/DAC combinations exhibited the startling dynamics and
                  sheer impact of the Resolution/Theta, including Resolution's own DAC (but what the
                  hey, it's a prototype, guys - the Theta looks, feels and acts like a finished product,
                  which it probably is).

                  And we tried all sorts of combinations with the Hobson discs. We used the Von
                  Schweikert VR-8s with the Audio Research Reference 600s, we used the Viva
                  amplifiers with the InnerSound Eros hybrid electrostatic. And we came back, again
                  and again over a three-week period, to the units we had. Interestingly enough, the
                  discs, particularly the Rachmaninoff, didn't sound horrid as I might have expected from
                  the solo Pioneer 505. In fact, it sounded pretty good, which led me to believe that
                  potentially the strengths of this software might, like the Mercurys and RCAs of old,
                  shine through even mediocre IC-oriented electronics.

                  I had high hopes that the Chesky 96/24 disc would be ready in time for this issue and
                  that our order of the Pioneer 96/24 discs from Japan would reach us before the
                  last-minute inflexible deadline. I would and will be particularly interested to see how
                  other discs from other manufacturers sound when played back through this, the first
                  generation of 96/24 players and decoders. I even had hopes that Hobson might push
                  along his second-generation issues of DADs, so that I might have more material at my
                  disposal in order to get a better picture of just how good this new medium can be.

                  I can say this: none of the discs we played (and this was true no matter what the
                  playback gear) sounded particularly digital. Indeed, it was difficult, if not impossible, to
                  detect any digital artifacts at all, although I thought there was a distressing lack of hall
                  ambience in the 1812 test cut and throughout the Rachmaninoff (keeping in mind that
                  the auditorium in Dallas where the recording was made is both small and dryish).
                  Transparent it was, at least in the forefront of the stage. Layered depth, there wasn't.
                  And how massed strings will turn out to sound is strictly a matter of conjecture, when
                  and if, say, Hobson lets out the classic Vox/Ravel set from the old Minneapolis
                  orchestra.

                  What I am saying, in effect there wasn't really enough harmonic information on these
                  discs for me to divine the potential in any realistic way. I've no doubt, putting some
                  disparate pieces of the puzzle together, that 96/24 will wipe conventional 44/16, all the
                  more so when engineers and designers have enough experience with the system to
                  bring out its full potential (remember, it was more than a decade before the
                  technocrats got 44/16 to begin to reveal what it could, at best, do). No need to say
                  that I vigorously disagree with Hobson's choice (and it is that) of the software released
                  - he seemed to be trying to please irreconcilable sides of the audiophile community. If
                  it had been up to me, I would have picked some s.o.b. Blockbusters and let 'er rip.

                  As it is, we but scratched the surface of what could be a potent and even revolutionary
                  force for better sound from recordings of musicks old and new, and could start the
                  scramble for better High End components to reveal all the nuances that might therein
                  be contained. HP

                  Addendum: At [past -PB] the very last moment, what should arrive but three "super
                  audio" discs? 1. a 96/24 sampler from Chesky; 2. the Pioneer disc, Songs My Mother
                  Taught Me; and 3. from John Marks Records, The Harry Allen Quartet The Pioneer
                  disc sent me screaming from the room. The Chesky sampler doesn't push the | limits
                  of reproduction much l farther than the best CDs l might. The John Marks jazz
                  recording has the sweet airiness of a great analogue LP and is the most conically
                  satisfactory of the lot. Moral: if 96/24 is to be sold as a super audio disc, it had better
                  sound perceptibly better than the best of the current 44/16 CDs or it will find a tough
                  row to hoe beyond the audiophile community.
                  Hobson's Choice: The Dawn of High Resolution Digital Audio?

                   

                  "There are no trade offs," says Mike Hobson, president of Classic Records and for
                  now chief purveyor of music software hewing to the optional 96 kHz, 24-bit audio
                  standard for DVD-video. "With vinyl there were major trade offs in convenience, and
                  some in fidelity, while in CD there were serious compromises in fidelity. This is the
                  closest thing in a commercial format to the master tape, and, for once, comparisons
                  with vinyl reveal far more sonic drawbacks than strengths in the older format."

                  Bold words, echoed by others of the DVD video-audio contingent. "Ninety-six
                  kilohertz, 24 bits is a lot better," David Chesky, artistic director of Chesky Records,
                  agrees. "We've been mastering to this standard for two years, and I could never go
                  back to the lower rates. Now we'll be making it available to the consumer."

                  George Cardas, High End cable manufacturer and recordist, is similarly ebullient.
                  "Absolutely the best consumer format. It approaches the mastertape for the first
                  time."

                  Finally, Kevin Halverson, CEO of Muse Electronics and chief missionary in promoting
                  the new standard within the High End community, says: "You'll get decisively better
                  sound from these recordings on the cheapest DVD player capable of playing them
                  than you'll obtain from the CD version on any available playback system. Every High
                  End recording label has expressed interest."

                  The positive spin on high-resolution digital is, if not universal, extremely widespread,
                  and is even heard in such unlikely pieces as the corporate board rooms of Samsung,
                  which favors an even higher standard of 192 kHz, 24 bits. Indeed, many see the new
                  standards revitalizing the listening experience, and coincidentally, the languishing
                  music-oriented audio business. But having heard similarly emphatic testimonials for
                  past enhancements in digital audio, such as four-times oversampling/true 16-bit,
                  single-bit conversion, Super-Bit Mapping, and, most recently, HDCD, I was not
                  prepared to take such statements at face value. Still, I was impressed by the passion
                  and sincerity of the people I talked to and by the scope of expressed support for the
                  new format within the High End. While not universal, it is still considerably more
                  extensive than that associated with older innovations, with the possible exception of
                  HDCD.

                  I must point out, however, that the strong support for an enhanced digital audio
                  standard is not quite the same thing as specific support for 96 kHz 24 bit. The current
                  situation in the larger music industry concerning a high-resolution consumer digital
                  audio disc is extremely volatile, and a format war appears to be underway. The course
                  of that war is apt to diverge from that of past conflicts because of some fundamental
                  changes in audio technology that change the very rules of warfare. Analysis rather
                  than partisanship should engage the energies of both the consumer and the
                  manufacturers today.
                  Of Facts and Factions

                   

                  As anyone interested in High End audio is now aware, a small cabal comprised of
                  Conrad-Johnson, Classic Records, Muse, Chesky Records, Bel Canto, Resolution
                  Audio, Cardas and Ayre Acoustics recently announced support for the optional
                  high-resolution audio standard for DVD-video, which is set at a 96 kHz sampling rate
                  and 24 bits of resolution (see Robert Greene's article, this issue, explaining the
                  technology), and has been since the end of 1996 when an overall video standard was
                  adopted by the DVD consortium. The announcement was made at the January 1998
                  Consumer Electronics Show in Las Vegas. A well-attended press conference was
                  held there by the High End Group, who distributed a number of selections from the
                  Classic catalogue on DVD, showcasing the new standard and providing a basis for
                  comparing the sound quality with that of prior vinyl and CD releases of identical
                  material.

                        "Let's make It clear that upon the advent of digital, the sound
                        was as I described It horrid and godawful. That is not my
                        current position. ... I may have led the charge against the
                        horrors of early digital, but I have been forthright on its speedy
                        (thanks to the High End's evolving) evolution." -HP


                                                  

                  These were not the first 96 kHz/24 bit recordings available on DVD. In February 1997,
                  Pioneer Video released a couple of classical music videos so recorded. But in a real
                  sense, the CES announcement marked a beginning, because what was initially an
                  afterthought was here being seriously positioned as the de facto standard for all
                  perfectionist audio manufacturers to follow.

                  According to Mike Hobson, Classic itself will release at least 15 titles in support of the
                  new standard and possibly more by year end. A couple of Classic CDs are even now
                  coming on the market, and Chesky's Sara K is available in Europe. Chesky has
                  committed to several more, Cardas Recordings to a few, and Golden String to one.
                  Beyond these few labels, no others have definitely committed, rumors to the contrary
                  notwithstanding.

                  In playback hardware, Theta Digital offers a 96 kHz, quasi-24 bit option on its
                  Generation V - a DAC - while Thor Audio has been selling a 96 kHz 20-bit DAC for
                  several months. Muse is reportedly dose to shipping both a DVD transport and a
                  DAC. Resolution Audio, Ayre Acoustics, Bel Canto, Conrad-Johnson, Audio Logic and
                  Arcam (the last two are not part of the original group) have promised D-to-A converters
                  or

                  transports (or both) in the near future, and several other outboard D-to-A converter
                  manufacturers are contemplating such an option. But for now the hardware choices
                  are as few as those for programming. One can, it is true, resort to professional
                  equipment from Nagra, dSC, and others, but according to Alistair Roxbury of
                  Enlightened Audio Design, the standard Sony/Philips digital interface will not permit
                  docking with such converters without modifications. One can also utilize the built-in
                  DACs in a number of current DVD-video machines from Toshiba and Pioneer (by no
                  means all DVD players have suitable DACs, and those that do not convert the 96 kHz
                  signal to a 48 kHz output), but obviously no audiophile pretensions are made for these
                  by the manufacturer, and listeners accustomed to pedigreed hardware might be
                  inclined to hesitate. So at this point, probably only the most dauntless of early
                  adopters will take the plunge, while more cautious souls will hearken to the intentions
                  of their favorite marques.

                  There, unhappily, they will find caution more them equal to their own While I could not
                  interview every manufacturer of specialty digital products, I did attempt to construct a
                  sample. Among the hardware companies, I spoke with representatives of Accuphase,
                  A/D/S-Museatex, Boulder, Enlightened Audio Design, Sony, Spectral, Timbre and
                  Wadia, as well as the acknowledged supporters of 96/24. On the software side, I
                  contacted Acoustic Sounds, AudioQuest, DMP, MoA, Mobile Fidelity, Reference
                  Recordings and Telarc, in addition to Classic, Cardas and Chesky. I also contacted
                  recording engineers of my acquaintance to attempt to ascertain the level of major label
                  interest. Interestingly, a number companies I attempted to contact did not respond to
                  repeated phone calls, perhaps because the subject has become so sensitive. The
                  reactions of the fence-sitters in the survey are interesting. Although generally
                  endorsing the notion of a higher digital standard, the spokespeople for the
                  nonparticipating specialty audio companies tended to express apprehension at the
                  immediate implications of adopting such a standard. All sorts of reservations were
                  cited, both technical and market-oriented, and several people frankly stated that
                  allocation of resources to the new standard would put their companies at extreme
                  risk.

                  Such fears may well be justified. Kevin Halverson told me that he was betting his
                  company on the acceptance of the format, having devoted more than a million dollars
                  for R & D m support of the new standards. I should also point out that some
                  companies contacted, namely, Accuphase, Museautex, DMP and, of course, Sony
                  and Marantz, are frankly opposed to 96/24. These companies have already embraced
                  the Sony/Philips Super Audio Disc, described below, and view the activities of
                  Hobson, Halverson, et al. with dismay. Several other companies have indicated that
                  they will go the way the wind blows. "We will support the dominant standard, and only
                  the dominant standard," says Steve Huntley, National Sales Manager of Wadia,
                  speaking for many in the industry.
                  Mixing It Up

                   

                  Any new format has to start somewhere, and the limited availability of program
                  material and playback equipment might be expected to take care of itself if the format
                  gains acceptance. By the far most formidable competitor is garden-variety Philips Red
                  Book CD. Though music sales of CD slumped in 1997, sales slumped in cassettes as
                  well, and few music industry analysts detect any widespread consumer
                  dissatisfaction with the CD format itself, which in truth has increased its market share
                  and total sales volume every year since its introduction until 1997.

                  In contrast, the LP had been a declining format for years before the record industry as
                  a whole decided to replace it with the compact disc. Then too, there is nothing like the
                  consumer electronics industry consensus on how to market the new audio disc that
                  marked the introduction of the CD - again in sharp contrast to the highly focused
                  marketing blitz of the old Compact Disc Group. Some suggest that multi-channel is
                  the chief selling point, some argue for enhanced resolution within a two-channel
                  platform, and some for a combination of the two. Everyone has a theory, but no one
                  has much market research to back it up. Certainly, multichannel music programming
                  m the DTS and Dolby Digital formats, discussed briefly below, has not enjoyed much
                  success, but then how much success will enhanced resolution enjoy? No one really
                  knows.

                  Now, one might assume that, in our own small marketplace, an advanced resolution
                  disc would quickly gain allegiance. And perhaps it will, but unless it can spread
                  beyond that market and into a larger population of nonaudiophile music listeners, the
                  future of the new format must remain in doubt. Some have speculated that the majors
                  might support such a standard as a limited release, premium price format - "sort of
                  like gold CDs," suggests Charles Hansen of Ayre Acoustics - and maybe they will.
                  But maybe they won't.

                  According to legendary mastering engineer Bob Ludwig, "The majors [apart from Sony
                  Music] have no interest in the new disc formats."

                  According to Jordan Rost, Senior Vice President of New Technology for the Warner
                  Music Group, Warner is strongly committed to providing DVD-audio software. But m a
                  mass market setting where hometheater systems, mini-racks, computer speakers,
                  boom boxes, personal stereos, and car stereos will be the principal delivery systems,
                  Rost, and presumably his colleagues, see DVD-audio largely as an epi-phenomenon
                  accompanying the general transition to higher density discs in all information storage
                  applications, and not as any particular stimulus to that small sect, the High End. Rost
                  told me that higher resolution "is just numbers as far as most people are concerned,
                  but they lend credibility to the format. What creates excitement is the multiple
                  channels. Frankly we're not after the audiophile early adopter."

                  Of course, in the mainstream of audio journalists who write for Stereo Review and the
                  trade publications, the utter transparency of 44.1 kHz 16-bit has never been in doubt.
                  And since those individuals are the ones consulted by writers for general news
                  publications, it is their views that are communicated to the public. Thus any new
                  format must contend against the received wisdom that the Red Book is perfect.
                  Obviously, such mainstream audio writers cannot readily endorse an advanced
                  resolution disc without endangering their credibility, and many are sorely aggrieved
                  that Sony and Philips would presume to undercut the earlier stated position that CD
                  represents "perfect sound forever." The prospect of a major manufacturer push for a
                  new higher standard would be for such writers a sort of Consumer Electronics Bay of
                  Pigs, where they, like those intrepid reactionaries of yore, suddenly find themselves
                  abandoned on the beach, bereft of superpower support. Indeed, I wouldn't be surprised
                  to see very soon a double-blind listening test report in the pages of Stereo Review
                  "proving" that high resolution is indistinguishable from Red Book.

                  But even assuming that most High End as well as mass market consumers and the
                  manufacturers who serve them are perfectly satisfied with CD, mightn't a segment of
                  the High End be enough to launch an improved digital format? After all, vinyl survives
                  with only a tiny subset of the High End supporting it. The answer, I suppose, depends
                  upon the size of the segment, and right now the segment of committed software
                  manufacturers is critically limited. Among the largest audiophile labels, Mobile
                  Fidelity, Reference Recordings and Acoustic Sounds are holding back, while Telarc,
                  the giant of our industry, has expressed interest, but hasn't settled on whether to
                  support DVD or the Sony/ Philips Super Audio Disc discussed below.

                  So, dearly, CD is still entrenched on all fronts, and record labels are not about to retire
                  it any time soon. That means chat the new disc, whatever form or forms it will take,
                  must make its way along the fringes, at least through its infancy - rather like a
                  hatchling crocodile keeping to the reeds and waiting for the time when it can be
                  formidable.

                  Unfortunately those fringes will soon be crowded with competing life forms. We
                  already have DTS and Dolby Digital audio discs. The former began as a specialized
                  form, a&Bring in part to the general Red Book standard, but carrying multiple streams
                  of compressed PCM audio, while more recent releases have been contrived as
                  DVD-video discs without the video track. The few Dolby Digital music-only discs follow
                  that form as well. Market performance of either format has not been spectacular,
                  particularly in the case of the audio-only Dolby Digital, but you never know. But
                  lossy-compressed formats such as Dolby Digital and DTS are not properly our focus
                  here. Rather, we are concerned with formats that hew to a higher standard of fidelity
                  for individual channels than does Red Book CD. And here we find at least four
                  competing standards, whose adherents will comprise the principal combatants in the
                  format wars to follow.
                  The Rivals

                   

                  Amidst the proposals for new standards, two are of paramount importance, those of
                  Toshiba, which have gained broad acceptance within the DVD-audio working group,
                  and those of Sony and Philips, which have set those two companies at odds with
                  other members of the group. There are two other standards vying for acceptance m
                  the marketplace, and m the interest thoroughness, I shall cover all four.

                  The first high-resolution audio standard, the only one that has really been set, is that
                  for DVD-video, and though it is only an option, it is an option that any hardware or
                  software manufacturer can choose. It's here for anyone who wants to use it, and
                  Messrs. Hobson and company dearly want to use it.

                  The second standard is the as-yet-unannounced DVD-audio disc standard, which will
                  probably encompass the first standard but also allow an extraordinary range of
                  options. Recent announcements made by Working Group Four, within the DVD
                  Group, confirm that software producers will be free to select, independently, resolution
                  and bandwidth for individual audio channels. One can have any multiple of 44.1 kHz up
                  to 176.4 and any multiple of 48 kHz up to 192. Choice of 16, 20 and 24 bits will also
                  be available at any given bandwidth. The producer may also choose a number of
                  channels from one to six, and may assign different bit levels and bandwidths to each
                  of the channels, though, according to reports, 24 bits and 96 kHz or higher cannot be
                  allocated to all six channels because of the resultant limitations in playing time.
                  Provisions for folding down multiple channels into two will also be included.

                  No one has ever before introduced a consumer audio format adhering to such an open
                  standard. How will the music industry respond? Recording engineers and producers
                  are known to dislike multiple-release mixes, and in terms of minimalist recordings, a
                  fixed-channel allocation is virtually a given (Ambisonics is a special case I won't
                  explore here), but conceivably the benefits two-, three-, four-, five- and six-channel
                  recordings at various levels of resolution could be espoused by various individual
                  producers.

                  So what are people going to make of all these choices? Most of the folks promoting
                  96/24 two-channel are betting that multi-channel won't catch on, at least not in the
                  High End. Steven Lee of Canoris, distributor of the Nagra and dSC professional lines,
                  expressed the view, based upon some well publicized blind listening tests held at the
                  last AES convention, that a 192 kHz sampling rate is really needed to achieve
                  transparency. Such a rate is permitted in the standard, but is not generally supported
                  in the High End, except by the proponents of the Sony/Philips DSD system, who
                  actually go one better with 200 kHz. Most people advocating anything are going with
                  96 kHz or 88 kHz.

                  Similar controversies swirl about the proposed bit rates. From what I've been told by a
                  number of engineers, DACs of true 24-bit resolution are not yet available, and certainly
                  not on any consumer machine. Thus, playback obtainable today is at the 20-bit level
                  maximally. This, to be sure, is a considerable improvement over 16-bit CD, 20-bit
                  representing 120 dB of dynamic range altogether. Full 24-bit improves dynamic range
                  to 144 dB, though that is well beyond the range of the quietest analogue electronics
                  made today and thus arguably is not perceptible.

                  Interestingly, some in the High End, including Bob Stuart (see his article in Audio,
                  March 1998), argue that lower-bit recordings, as low as 14 bits in fact, will, with
                  suitable noise-shaping techniques, achieve resolution and transparent equivalent to
                  recordings made at the higher bit rates. Remember, the standard permits the options
                  of 16, 20 and 24 bits, and so the manufacturers are free to go with any of them. And
                  they probably will.

                  Here I should point out that within these myriad configuration choices, a couple of
                  options of really fundamental importance exist, options having to do not just with bit
                  rate, channel number and sampling rate, but with core technology. And while likely to
                  be accommodated within the DVD-audio standard, these basic technology choices
                  are so axial in their significance, they constitute rival formats, veritable jokers within
                  the DVD pack. One of these is the Sony/Philips DSD (Direct Stream Digital)
                  modulation system; the other is HDCD, which is essentially a group of digital signal
                  processing strategies. Since DSD may be the joker that is also the trump card, we'll
                  look at that first.

                  DSD is an advanced modulation scheme cooked up by Sony and Philips that is not
                  PCM digital at all - in other words, it doesn't have much in common with what's on CD

                  today. Instead of representing audio information by digital words of varying values
                  created at minimally twice the rate of the highest frequency of interest, DSD is a
                  single-bit system related to the single-bit conversion schemes used in many D-to-A
                  converters today. Now, the single-bit converters used in existing PC players are
                  actually double converters in that they first convert a pulse code modulation (PCM)
                  signal into either a pulse-width modulation or a pulse-density modulation, which is
                  then smoothed into an analogue waveform by means of a relatively simple analogue
                  output filter. But in a DSD recording/playback system, there's no PCM at all.. Instead,
                  analogue waveforms are represented by the varying density with which pulses of a
                  single amplitude are distributed in a given time interval. It's bitstream all the way, with
                  no conversion and no digital words.

                  Interestingly, on a scope, a bitstream at a high enough sampling frequency looks
                  remarkably like an analogue waveform. There's no ragged staircase to deconstruct,
                  and in fact no D-to-A converter is needed at all, just a suitable analogue output filter.
                  And no brick wall filter is needed at input, either, because a single-pole input filter at
                  100 kHz will eliminate aliasing problems. Conceptually, the system is extremely
                  appealing because it is extremely simple. It's digital reduced to human terms rather
                  than machine logic.

                  Actually, there's a lot more going on in DSD than just the recording and transmission
                  of a bitstream, because a lot of signal processing is needed to allow the system to
                  operate optimally on a real-world optical disc. But the basic conversion operations
                  ready are extraordinarily simple and elegant. It's almost a kind of pointillistic analogue
                  recording. But rather than being universally applauded for their ingenuity in creating
                  such a system, the Sony/Philips DSD project team has aroused the most intense
                  controversy I have ever witnessed in the specialty audio business. Indeed, the
                  audiophile labels are divided into armed camps on the subject of DSD versus PCM,
                  with most favoring PCM.

                  "DSD is a joke," declares George Cardas, who admits he has never heard the
                  system. "Sony and Philips are farting in the wind."

                  "Nobody thinks it has merit," says Michael Ritter, president of Pacific Microsonics.
                  "Even the people at Sony know it's a loser."

                  Bob Stuart of Meridian and Malcolm Hawksford, both charter members of the ARA
                  (Acoustic Renaissance for Audio) group, have been attacking bitstream for years in
                  technical publications and Internet squibs, and recently dSC joined them with a
                  technical expose published in the March edition of Stereophile. "The Brits hate
                  bitstream," confided one source.

                  Charles Hansen, President of Ayre Acoustics, suggested that some of the Sony
                  demonstrations may have gilded the lily somewhat by employing a better recording or
                  playback system for the DSD than for the 96k. "They're desperate to maintain their
                  CD licensing fees," he said, repeating a charge that I heard incessantly in the course
                  of my interviews.

                  Such sentiments are not new. Two years ago when DSD was first announced, I was
                  told by Kathy Gornick of Thiel, Mike Moffat of Angstrom and Mike Elliott of the
                  now-defunct Counterpoint, that DSD sounded dreadful, and that everyone in the High
                  End was united against it. Interestingly, none of these people claimed to have the
                  heard system at the time; the source of their information appeared to be Bob Stuart,
                  who then, more generally than now, was accepted as the High End leader in industry
                  discussions about a new standard.

                  Whatever the source of the DSD canards, the validity of such damning assessments
                  are open to question, and indeed are not universal in the High End despite the
                  statements of various self-appointed industry spokesmen. Tom Jung of DMP Records,
                  a strong proponent of the DSD system, told me he believed it offers the best digital
                  reproduction currently available. Mike Bishop of Telarc and John Wood of Mobile
                  Fidelity also spoke highly of the transparency of DSD. Numerous other recording
                  industry heavyweights, such as Bruce Swedien and Bob Clearmountain, have also
                  commented favorably on the sound quality of DSD. Is it better than 96/24?

                  "Unquestionably," says Tom Jung. "I've heard them side by side."

                  I heard the system myself and was impressed. I heard - nothing! Transparency
                  personified.

                  Is it as good or better than 192 kHz 24-bit PCM? "Absolutely, says Ed Meitner of
                  Museatex Audio and A/D/S, who has contracted with Sony to work on the system.

                  "Higher sampling rates and word lengths fail to eliminate several fundamental
                  problems with PCM systems, such as phase reversals in the presence of most
                  significant bit errors, and the need for elaborate error correction schemes. PCM never
                  should have been adopted in the first place."

                  Bob Ludwig, on the other hand, is ambivalent. "PCM and bitstream both have their
                  strengths and weaknesses." Still, knowledgeable digital engineers have advanced
                  plausible technical arguments against the system with no obvious axe to grind.

                  David Rich, an engineer with Lucent Technologies and sometime writer for the Audio
                  Critic says, "I don't like the system at all. From the perspective of information theory,
                  it is massively inefficient, and it's extremely noisy. True, they can use noise shaping
                  to move the noise out of band, but it doesn't go away. They can also use lossless
                  compression to improve the efficiency, but then they're adding tremendous complexity
                  to a system whose virtue is supposed to be its simplicity." Rich, whose attacks on
                  High End manufacturers and other writers have earned him many enemies in specialty
                  audio, is yet generally respected for his technical expertise. His statements on DSD
                  summarize many critiques made by other commentators.

                  Leaving aside for the moment questions of either technical soundness or audio
                  quality, what bearing has DSD on the overall DVD-audio standard? According to
                  leaked reports, Sony and Philips, who are among the ten members of the DVD-audio
                  working group with voting rights, wanted DSD to be the sole standard for
                  high-resolution audio on the proposed new format. The other members, who have been
                  reluctantly paying compact disc royalties to Sony and Philips for years, were not
                  persuaded. But according to a recent DVD WG-4 press release, the other members
                  have allowed DSD as an option. Meanwhile, Sony and Philips have jointly announced
                  that they will support a proprietary format called the Super Audio Compact Disc that
                  may not conform to the overall DVD spec and may

                  not even be playable on DVD transports. Shades of Beta? Yes, according to Sony
                  detractors. But in several respects, Sony's position appears to be far stronger here
                  than in the video cassette wars.

                  First of all, the Sony/Philips proposal calls for a dual-layer disc with a surface layer
                  consisting of standard CD audio, playable on any machine ever manufactured, for full
                  backward compatibility. That probably won't be true of DVD-audio, at least not at first,
                  which raises the specter of double inventory. Second, Sony and Philips together
                  command about a third of the recorded material currently in release. Of the other DVD
                  group members, only Warner has a significant catalog of its own. Third, the Super
                  Audio Compact Disc offers six channels at full resolution along with a full-resolution
                  two-channel mix and a two-channel CD track, though the six-channel mix can be
                  optimal. Finally, and this is probably the strongest factor favoring Sony and Philips,
                  they are the only major music labels aside from Warner with a dear commitment to a
                  new audio disc format. DVD-audio is essentially a hardware manufacturers' proposal,
                  not a music industry proposal.

                  Still, strong arguments have been voiced against the feasibility of the proposal.

                  "Double-layer discs have proven very expensive to manufacture so far," notes Kevin
                  Halverson of Muse. "Can Sony do it cheaper? Maybe they'll try to buy the market by
                  selling discs at a loss, but I'm doubtful"

                  Another question is whether the Super Audio Disc will be playable on a DVD





--


天涯何处无芳草,活人能让!憋死?
天涯处处皆芳草,活人让!憋死了。
命苦不怨中国政府,点儿背就怪美国社会.

※ 来源:·BBS 水木清华站 bbs.net.tsinghua.edu.cn·[FROM: 202.96.151.222]

--
☆ 来源:.哈工大紫丁香 bbs.hit.edu.cn.[FROM: crazybaby.bbs@smth.o]
[百宝箱] [返回首页] [上级目录] [根目录] [返回顶部] [刷新] [返回]
Powered by KBS BBS 2.0 (http://dev.kcn.cn)
页面执行时间:604.683毫秒