Philosophy 版 (精华区)

发信人: songs (今夜有丁香雨), 信区: Philosophy
标  题: SECOND PART. TRANSCENDENTAL LOGIC.(1)
发信站: 哈工大紫丁香 (2001年06月27日21:38:28 星期三), 站内信件

SECOND PART. TRANSCENDENTAL LOGIC.


       INTRODUCTION. Idea of a Transcendental Logic.

                 I. Of Logic in General.

  Our knowledge springs from two main sources in the mind, first of
which is the faculty or power of receiving representations
(receptivity for impressions); the second is the power of cognizing by
means of these representations (spontaneity in the production of
conceptions). Through the first an object is given to us; through
the second, it is, in relation to the representation (which is a
mere determination of the mind), thought. Intuition and conceptions
constitute, therefore, the elements of all our knowledge, so that
neither conceptions without an intuition in some way corresponding
to them, nor intuition without conceptions, can afford us a cognition.
Both are either pure or empirical. They are. empirical, when sensation
(which presupposes the actual presence of the object) is contained
in them; and pure, when no sensation is mixed with the representation.
Sensations we may call the matter of sensuous cognition. Pure
intuition consequently contains merely the form under which
something is intuited, and pure conception only the form of the
thought of an object. Only pure intuitions and pure conceptions are
possible a priori; the empirical only a posteriori.
  We apply the term sensibility to the receptivity of the mind for
impressions, in so far as it is in some way affected; and, on the
other hand, we call the faculty of spontaneously producing
representations, or the spontaneity of cognition, understanding. Our
nature is so constituted that intuition with us never can be other
than sensuous, that is, it contains only the mode in which we are
affected by objects. On the other hand, the faculty of thinking the
object of sensuous intuition is the understanding. Neither of these
faculties has a preference over the other. Without the sensuous
faculty no object would be given to us, and without the
understanding no object would be thought. Thoughts without content are
void; intuitions without conceptions, blind. Hence it is as
necessary for the mind to make its conceptions sensuous (that is, to
join to them the object in intuition), as to make its intuitions
intelligible (that is, to bring them under conceptions). Neither of
these faculties can exchange its proper function. Understanding cannot
intuite, and the sensuous faculty cannot think. in no other way than
from the united operation of both, can knowledge arise. But no one
ought, on this account, to overlook the difference of the elements
contributed by each; we have rather great reason carefully to separate
and distinguish them. We therefore distinguish the science of the laws
of sensibility, that is, aesthetic, from the science of the laws of
the understanding, that is, logic.
  Now, logic in its turn may be considered as twofold- namely, as
logic of the general, or of the particular use of the understanding.
The first contains the absolutely necessary laws of thought, without
which no use whatsoever of the understanding is possible, and gives
laws therefore to the understanding, without regard to the
difference of objects on which it may be employed. The logic of the
particular use of the understanding contains the laws of correct
thinking upon a particular class of objects. The former may be
called elemental logic- the latter, the organon of this or that
particular science. The latter is for the most part employed in the
schools, as a propaedeutic to the sciences, although, indeed,
according to the course of human reason, it is the last thing we
arrive at, when the science has been already matured, and needs only
the finishing touches towards its correction and completion; for our
knowledge of the objects of our attempted science must be tolerably
extensive and complete before we can indicate the laws by which a
science of these objects can be established.
  General logic is again either pure or applied. In the former, we
abstract all the empirical conditions under which the understanding is
exercised; for example, the influence of the senses, the play of the
fantasy or imagination, the laws of the memory, the force of habit, of
inclination, etc., consequently also, the sources of prejudice- in a
word, we abstract all causes from which particular cognitions arise,
because these causes regard the understanding under certain
circumstances of its application, and, to the knowledge of them
experience is required. Pure general logic has to do, therefore,
merely with pure a priori principles, and is a canon of
understanding and reason, but only in respect of the formal part of
their use, be the content what it may, empirical or transcendental.
General logic is called applied, when it is directed to the laws of
the use of the understanding, under the subjective empirical
conditions which psychology teaches us. It has therefore empirical
principles, although, at the same time, it is in so far general,
that it applies to the exercise of the understanding, without regard
to the difference of objects. On this account, moreover, it is neither
a canon of the understanding in general, nor an organon of a
particular science, but merely a cathartic of the human understanding.
  In general logic, therefore, that part which constitutes pure
logic must be carefully distinguished from that which constitutes
applied (though still general) logic. The former alone is properly
science, although short and dry, as the methodical exposition of an
elemental doctrine of the understanding ought to be. In this,
therefore, logicians must always bear in mind two rules:
  1. As general logic, it makes abstraction of all content of the
cognition of the understanding, and of the difference of objects,
and has to do with nothing but the mere form of thought.
  2. As pure logic, it has no empirical principles, and consequently
draws nothing (contrary to the common persuasion) from psychology,
which therefore has no influence on the canon of the understanding. It
is a demonstrated doctrine, and everything in it must be certain
completely a priori.
  What I called applied logic (contrary to the common acceptation of
this term, according to which it should contain certain exercises
for the scholar, for which pure logic gives the rules), is a
representation of the understanding, and of the rules of its necessary
employment in concreto, that is to say, under the accidental
conditions of the subject, which may either hinder or promote this
employment, and which are all given only empirically. Thus applied
logic treats of attention, its impediments and consequences, of the
origin of error, of the state of doubt, hesitation, conviction,
etc., and to it is related pure general logic in the same way that
pure morality, which contains only the necessary moral laws of a
free will, is related to practical ethics, which considers these
laws under all the impediments of feelings, inclinations, and passions
to which men are more or less subjected, and which never can furnish
us with a true and demonstrated science, because it, as well as
applied logic, requires empirical and psychological principles.

               II. Of Transcendental Logic.

  General logic, as we have seen, makes abstraction of all content
of cognition, that is, of all relation of cognition to its object, and
regards only the logical form in the relation of cognitions to each
other, that is, the form of thought in general. But as we have both
pure and empirical intuitions (as transcendental aesthetic proves), in
like manner a distinction might be drawn between pure and empirical
thought (of objects). In this case, there would exist a kind of logic,
in which we should not make abstraction of all content of cognition;
for or logic which should comprise merely the laws of pure thought (of
an object), would of course exclude all those cognitions which were of
empirical content. This kind of logic would also examine the origin of
our cognitions of objects, so far as that origin cannot be ascribed to
the objects themselves; while, on the contrary, general logic has
nothing to do with the origin of our cognitions, but contemplates
our representations, be they given primitively a priori in
ourselves, or be they only of empirical origin, solely according to
the laws which the understanding observes in employing them in the
process of thought, in relation to each other. Consequently, general
logic treats of the form of the understanding only, which can be
applied to representations, from whatever source they may have arisen.
  And here I shall make a remark, which the reader must bear well in
mind in the course of the following considerations, to wit, that not
every cognition a priori, but only those through which we cognize that
and how certain representations (intuitions or conceptions) are
applied or are possible only a priori; that is to say, the a priori
possibility of cognition and the a priori use of it are
transcendental. Therefore neither is space, nor any a priori
geometrical determination of space, a transcendental Representation,
but only the knowledge that such a representation is not of
empirical origin, and the possibility of its relating to objects of
experience, although itself a priori, can be called transcendental. So
also, the application of space to objects in general would be
transcendental; but if it be limited to objects of sense it is
empirical. Thus, the distinction of the transcendental and empirical
belongs only to the critique of cognitions, and does not concern the
relation of these to their object.
  Accordingly, in the expectation that there may perhaps be
conceptions which relate a priori to objects, not as pure or
sensuous intuitions, but merely as acts of pure thought (which are
therefore conceptions, but neither of empirical nor aesthetical
origin)- in this expectation, I say, we form to ourselves, by
anticipation, the idea of a science of pure understanding and rational
cognition, by means of which we may cogitate objects entirely a
priori. A science of this kind, which should determine the origin, the
extent, and the objective validity of such cognitions, must be
called transcendental logic, because it has not, like general logic,
to do with the laws of understanding and reason in relation to
empirical as well as pure rational cognitions without distinction, but
concerns itself with these only in an a priori relation to objects.

  III. Of the Division of General Logic into Analytic and Dialectic.

  The old question with which people sought to push logicians into a
corner, so that they must either have recourse to pitiful sophisms
or confess their ignorance, and consequently the vanity of their whole
art, is this: "What is truth?" The definition of the word truth, to
wit, "the accordance of the cognition with its object," is presupposed
in the question; but we desire to be told, in the answer to it, what
is the universal and secure criterion of the truth of every cognition.
  To know what questions we may reasonably propose is in itself a
strong evidence of sagacity and intelligence. For if a question be
in itself absurd and unsusceptible of a rational answer, it is
attended with the danger- not to mention the shame that falls upon the
person who proposes it- of seducing the unguarded listener into making
absurd answers, and we are presented with the ridiculous spectacle
of one (as the ancients said) "milking the he-goat, and the other
holding a sieve."
  If truth consists in the accordance of a cognition with its
object, this object must be, ipso facto, distinguished from all
others; for a cognition is false if it does not accord with the object
to which it relates, although it contains something which may be
affirmed of other objects. Now an universal criterion of truth would
be that which is valid for all cognitions, without distinction of
their objects. But it is evident that since, in the case of such a
criterion, we make abstraction of all the content of a cognition (that
is, of all relation to its object), and truth relates precisely to
this content, it must be utterly absurd to ask for a mark of the truth
of this content of cognition; and that, accordingly, a sufficient, and
at the same time universal, test of truth cannot possibly be found. As
we have already termed the content of a cognition its matter, we shall
say: "Of the truth of our cognitions in respect of their matter, no
universal test can be demanded, because such a demand is
self-contradictory."
  On the other hand, with regard to our cognition in respect of its
mere form (excluding all content), it is equally manifest that
logic, in so far as it exhibits the universal and necessary laws of
the understanding, must in these very laws present us with criteria of
truth. Whatever contradicts these rules is false, because thereby
the understanding is made to contradict its own universal laws of
thought; that is, to contradict itself. These criteria, however, apply
solely to the form of truth, that is, of thought in general, and in so
far they are perfectly accurate, yet not sufficient. For although a
cognition may be perfectly accurate as to logical form, that is, not
self-contradictory, it is notwithstanding quite possible that it may
not stand in agreement with its object. Consequently, the merely
logical criterion of truth, namely, the accordance of a cognition with
the universal and formal laws of understanding and reason, is
nothing more than the conditio sine qua non, or negative condition
of all truth. Farther than this logic cannot go, and the error which
depends not on the form, but on the content of the cognition, it has
no test to discover.
  General logic, then, resolves the whole formal business of
understanding and reason into its elements, and exhibits them as
principles of all logical judging of our cognitions. This part of
logic may, therefore, be called analytic, and is at least the negative
test of truth, because all cognitions must first of an be estimated
and tried according to these laws before we proceed to investigate
them in respect of their content, in order to discover whether they
contain positive truth in regard to their object. Because, however,
the mere form of a cognition, accurately as it may accord with logical
laws, is insufficient to supply us with material (objective) truth, no
one, by means of logic alone, can venture to predicate anything of
or decide concerning objects, unless he has obtained, independently of
logic, well-grounded information about them, in order afterwards to
examine, according to logical laws, into the use and connection, in
a cohering whole, of that information, or, what is still better,
merely to test it by them. Notwithstanding, there lies so seductive
a charm in the possession of a specious art like this- an art which
gives to all our cognitions the form of the understanding, although
with respect to the content thereof we may be sadly deficient- that
general logic, which is merely a canon of judgement, has been employed
as an organon for the actual production, or rather for the semblance
of production, of objective assertions, and has thus been grossly
misapplied. Now general logic, in its assumed character of organon, is
called dialectic.
  Different as are the significations in which the ancients used
this term for a science or an art, we may safely infer, from their
actual employment of it, that with them it was nothing else than a
logic of illusion- a sophistical art for giving ignorance, nay, even
intentional sophistries, the colouring of truth, in which the
thoroughness of procedure which logic requires was imitated, and their
topic employed to cloak the empty pretensions. Now it may be taken
as a safe and useful warning, that general logic, considered as an
organon, must always be a logic of illusion, that is, be
dialectical, for, as it teaches us nothing whatever respecting the
content of our cognitions, but merely the formal conditions of their
accordance with the understanding, which do not relate to and are
quite indifferent in respect of objects, any attempt to employ it as
an instrument (organon) in order to extend and enlarge the range of
our knowledge must end in mere prating; any one being able to maintain
or oppose, with some appearance of truth, any single assertion
whatever.
  Such instruction is quite unbecoming the dignity of philosophy.
For these reasons we have chosen to denominate this part of logic
dialectic, in the sense of a critique of dialectical illusion, and
we wish the term to be so understood in this place.

  IV. Of the Division of Transcendental Logic into Transcendental
      Analytic and Dialectic.

  In transcendental logic we isolate the understanding (as in
transcendental aesthetic the sensibility) and select from our
cognition merely that part of thought which has its origin in the
understanding alone. The exercise of this pure cognition, however,
depends upon this as its condition, that objects to which it may be
applied be given to us in intuition, for without intuition the whole
of our cognition is without objects, and is therefore quite void. That
part of transcendental logic, then, which treats of the elements of
pure cognition of the understanding, and of the principles without
which no object at all can be thought, is transcendental analytic, and
at the same time a logic of truth. For no cognition can contradict it,
without losing at the same time all content, that is, losing all
reference to an object, and therefore all truth. But because we are
very easily seduced into employing these pure cognitions and
principles of the understanding by themselves, and that even beyond
the boundaries of experience, which yet is the only source whence we
can obtain matter (objects) on which those pure conceptions may be
employed- understanding runs the risk of making, by means of empty
sophisms, a material and objective use of the mere formal principles
of the pure understanding, and of passing judgements on objects
without distinction- objects which are not given to us, nay, perhaps
cannot be given to us in any way. Now, as it ought properly to be only
a canon for judging of the empirical use of the understanding, this
kind of logic is misused when we seek to employ it as an organon of
the universal and unlimited exercise of the understanding, and attempt
with the pure understanding alone to judge synthetically, affirm,
and determine respecting objects in general. In this case the exercise
of the pure understanding becomes dialectical. The second part of
our transcendental logic must therefore be a critique of dialectical
illusion, and this critique we shall term transcendental dialectic-
not meaning it as an art of producing dogmatically such illusion (an
art which is unfortunately too current among the practitioners of
metaphysical juggling), but as a critique of understanding and
reason in regard to their hyperphysical use. This critique will expose
the groundless nature of the pretensions of these two faculties, and
invalidate their claims to the discovery and enlargement of our
cognitions merely by means of transcendental principles, and show that
the proper employment of these faculties is to test the judgements
made by the pure understanding, and to guard it from sophistical
delusion.

             Transcendental Logic. FIRST DIVISION.

--

※ 来源:·哈工大紫丁香 bbs.hit.edu.cn·[FROM: riee2.hit.edu.cn]
[百宝箱] [返回首页] [上级目录] [根目录] [返回顶部] [刷新] [返回]
Powered by KBS BBS 2.0 (http://dev.kcn.cn)
页面执行时间:207.294毫秒