Philosophy 版 (精华区)

发信人: songs (今夜有丁香雨), 信区: Philosophy
标  题: SECOND PART. TRANSCENDENTAL LOGIC.(2) 
发信站: 哈工大紫丁香 (2001年06月27日21:46:47 星期三), 站内信件

TRANSCENDENTAL ANALYTIC.


                            SS I.

  Transcendental analytic is the dissection of the whole of our a
priori knowledge into the elements of the pure cognition of the
understanding. In order to effect our purpose, it is necessary: (1)
That the conceptions be pure and not empirical; (2) That they belong
not to intuition and sensibility, but to thought and understanding;
(3) That they be elementary conceptions, and as such, quite
different from deduced or compound conceptions; (4) That our table
of these elementary conceptions be complete, and fill up the whole
sphere of the pure understanding. Now this completeness of a science
cannot be accepted with confidence on the guarantee of a mere estimate
of its existence in an aggregate formed only by means of repeated
experiments and attempts. The completeness which we require is
possible only by means of an idea of the totality of the a priori
cognition of the understanding, and through the thereby determined
division of the conceptions which form the said whole; consequently,
only by means of their connection in a system. Pure understanding
distinguishes itself not merely from everything empirical, but also
completely from all sensibility. It is a unity self-subsistent,
self-sufficient, and not to be enlarged by any additions from without.
Hence the sum of its cognition constitutes a system to be determined
by and comprised under an idea; and the completeness and
articulation of this system can at the same time serve as a test of
the correctness and genuineness of all the parts of cognition that
belong to it. The whole of this part of transcendental logic
consists of two books, of which the one contains the conceptions,
and the other the principles of pure understanding.


                          BOOK I.

                  Analytic of Conceptions. SS 2

  By the term Analytic of Conceptions, I do not understand the
analysis of these, or the usual process in philosophical
investigations of dissecting the conceptions which present themselves,
according to their content, and so making them clear; but I mean the
hitherto little attempted dissection of the faculty of understanding
itself, in order to investigate the possibility of conceptions a
priori, by looking for them in the understanding alone, as their
birthplace, and analysing the pure use of this faculty. For this is
the proper duty of a transcendental philosophy; what remains is the
logical treatment of the conceptions in philosophy in general. We
shall therefore follow up the pure conceptions even to their germs and
beginnings in the human understanding, in which they lie, until they
are developed on occasions presented by experience, and, freed by
the same understanding from the empirical conditions attaching to
them, are set forth in their unalloyed purity.


 CHAPTER I. Of the Transcendental Clue to the Discovery of all Pure
             Conceptions of the Understanding.

                    Introductory. SS 3

  When we call into play a faculty of cognition, different conceptions
manifest themselves according to the different circumstances, and make
known this faculty, and assemble themselves into a more or less
extensive collection, according to the time or penetration that has
been applied to the consideration of them. Where this process,
conducted as it is mechanically, so to speak, will end, cannot be
determined with certainty. Besides, the conceptions which we
discover in this haphazard manner present themselves by no means in
order and systematic unity, but are at last coupled together only
according to resemblances to each other, and arranged in series,
according to the quantity of their content, from the simpler to the
more complex- series which are anything but systematic, though not
altogether without a certain kind of method in their construction.
  Transcendental philosophy has the advantage, and moreover the
duty, of searching for its conceptions according to a principle;
because these conceptions spring pure and unmixed out of the
understanding as an absolute unity, and therefore must be connected
with each other according to one conception or idea. A connection of
this kind, however, furnishes us with a ready prepared rule, by
which its proper place may be assigned to every pure conception of the
understanding, and the completeness of the system of all be determined
a priori- both which would otherwise have been dependent on mere
choice or chance.

  SECTION 1. Of defined above Use of understanding in General. SS 4

  The understanding was defined above only negatively, as a
non-sensuous faculty of cognition. Now, independently of
sensibility, we cannot possibly have any intuition; consequently,
the understanding is no faculty of intuition. But besides intuition
there is no other mode of cognition, except through conceptions;
consequently, the cognition of every, at least of every human,
understanding is a cognition through conceptions- not intuitive, but
discursive. All intuitions, as sensuous, depend on affections;
conceptions, therefore, upon functions. By the word function I
understand the unity of the act of arranging diverse representations
under one common representation. Conceptions, then, are based on the
spontaneity of thought, as sensuous intuitions are on the
receptivity of impressions. Now, the understanding cannot make any
other use of these conceptions than to judge by means of them. As no
representation, except an intuition, relates immediately to its
object, a conception never relates immediately to an object, but
only to some other representation thereof, be that an intuition or
itself a conception. A judgement, therefore, is the mediate
cognition of an object, consequently the representation of a
representation of it. In every judgement there is a conception which
applies to, and is valid for many other conceptions, and which among
these comprehends also a given representation, this last being
immediately connected with an object. For example, in the judgement-
"All bodies are divisible," our conception of divisible applies to
various other conceptions; among these, however, it is here
particularly applied to the conception of body, and this conception of
body relates to certain phenomena which occur to us. These objects,
therefore, are mediately represented by the conception of
divisibility. All judgements, accordingly, are functions of unity in
our representations, inasmuch as, instead of an immediate, a higher
representation, which comprises this and various others, is used for
our cognition of the object, and thereby many possible cognitions
are collected into one. But we can reduce all acts of the
understanding to judgements, so that understanding may be
represented as the faculty of judging. For it is, according to what
has been said above, a faculty of thought. Now thought is cognition by
means of conceptions. But conceptions, as predicates of possible
judgements, relate to some representation of a yet undetermined
object. Thus the conception of body indicates something- for
example, metal- which can be cognized by means of that conception.
It is therefore a conception, for the reason alone that other
representations are contained under it, by means of which it can
relate to objects. It is therefore the predicate to a possible
judgement; for example: "Every metal is a body." All the functions
of the understanding therefore can be discovered, when we can
completely exhibit the functions of unity in judgements. And that this
may be effected very easily, the following section will show.

SECTION II. Of the Logical Function of the Understanding in Judgements. SS5

  If we abstract all the content of a judgement, and consider only the
intellectual form thereof, we find that the function of thought in a
judgement can be brought under four heads, of which each contains
three momenta. These may be conveniently represented in the
following table:
                                    1
                         Quantity of judgements
                                Universal
                                Particular
                                Singular
                      2                           3
                    Quality                   Relation
                  Affirmative                Categorical
                  Negative                   Hypothetical
                  Infinite                   Disjunctive
                                    4
                                 Modality
                               Problematical
                               Assertorical
                               Apodeictical
  As this division appears to differ in some, though not essential
points, from the usual technique of logicians, the following
observations, for the prevention of otherwise possible
misunderstanding, will not be without their use.
  1. Logicians say, with justice, that in the use of judgements in
syllogisms, singular judgements may be treated like universal ones.
For, precisely because a singular judgement has no extent at all,
its predicate cannot refer to a part of that which is contained in the
conception of the subject and be excluded from the rest. The predicate
is valid for the whole conception just as if it were a general
conception, and had extent, to the whole of which the predicate
applied. On the other hand, let us compare a singular with a general
judgement, merely as a cognition, in regard to quantity. The
singular judgement relates to the general one, as unity to infinity,
and is therefore in itself essentially different. Thus, if we estimate
a singular judgement (judicium singulare) not merely according to
its intrinsic validity as a judgement, but also as a cognition
generally, according to its quantity in comparison with that of
other cognitions, it is then entirely different from a general
judgement (judicium commune), and in a complete table of the momenta
of thought deserves a separate place- though, indeed, this would not
be necessary in a logic limited merely to the consideration of the use
of judgements in reference to each other.
  2. In like manner, in transcendental logic, infinite must be
distinguished from affirmative judgements, although in general logic
they are rightly enough classed under affirmative. General logic
abstracts all content of the predicate (though it be negative), and
only considers whether the said predicate be affirmed or denied of the
subject. But transcendental logic considers also the worth or
content of this logical affirmation- an affirmation by means of a
merely negative predicate, and inquires how much the sum total of
our cognition gains by this affirmation. For example, if I say of
the soul, "It is not mortal"- by this negative judgement I should at
least ward off error. Now, by the proposition, "The soul is not
mortal," I have, in respect of the logical form, really affirmed,
inasmuch as I thereby place the soul in the unlimited sphere of
immortal beings. Now, because of the whole sphere of possible
existences, the mortal occupies one part, and the immortal the
other, neither more nor less is affirmed by the proposition than
that the soul is one among the infinite multitude of things which
remain over, when I take away the whole mortal part. But by this
proceeding we accomplish only this much, that the infinite sphere of
all possible existences is in so far limited that the mortal is
excluded from it, and the soul is placed in the remaining part of
the extent of this sphere. But this part remains, notwithstanding this
exception, infinite, and more and more parts may be taken away from
the whole sphere, without in the slightest degree thereby augmenting
or affirmatively determining our conception of the soul. These
judgements, therefore, infinite in respect of their logical extent,
are, in respect of the content of their cognition, merely
limitative; and are consequently entitled to a place in our
transcendental table of all the momenta of thought in judgements,
because the function of the understanding exercised by them may
perhaps be of importance in the field of its pure a priori cognition.
  3. All relations of thought in judgements are those (a) of the
predicate to the subject; (b) of the principle to its consequence; (c)
of the divided cognition and all the members of the division to each
other. In the first of these three classes, we consider only two
conceptions; in the second, two judgements; in the third, several
judgements in relation to each other. The hypothetical proposition,
"If perfect justice exists, the obstinately wicked are punished,"
contains properly the relation to each other of two propositions,
namely, "Perfect justice exists," and "The obstinately wicked are
punished." Whether these propositions are in themselves true is a
question not here decided. Nothing is cogitated by means of this
judgement except a certain consequence. Finally, the disjunctive
judgement contains a relation of two or more propositions to each
other- a relation not of consequence, but of logical opposition, in so
far as the sphere of the one proposition excludes that of the other.
But it contains at the same time a relation of community, in so far as
all the propositions taken together fill up the sphere of the
cognition. The disjunctive judgement contains, therefore, the relation
of the parts of the whole sphere of a cognition, since the sphere of
each part is a complemental part of the sphere of the other, each
contributing to form the sum total of the divided cognition. Take, for
example, the proposition, "The world exists either through blind
chance, or through internal necessity, or through an external
cause." Each of these propositions embraces a part of the sphere of
our possible cognition as to the existence of a world; all of them
taken together, the whole sphere. To take the cognition out of one
of these spheres, is equivalent to placing it in one of the others;
and, on the other hand, to place it in one sphere is equivalent to
taking it out of the rest. There is, therefore, in a disjunctive
judgement a certain community of cognitions, which consists in this,
that they mutually exclude each other, yet thereby determine, as a
whole, the true cognition, inasmuch as, taken together, they make up
the complete content of a particular given cognition. And this is
all that I find necessary, for the sake of what follows, to remark
in this place.
  4. The modality of judgements is a quite peculiar function, with
this distinguishing characteristic, that it contributes nothing to the
content of a judgement (for besides quantity, quality, and relation,
there is nothing more that constitutes the content of a judgement),
but concerns itself only with the value of the copula in relation to
thought in general. Problematical judgements are those in which the
affirmation or negation is accepted as merely possible (ad libitum).
In the assertorical, we regard the proposition as real (true); in
the apodeictical, we look on it as necessary.* Thus the two judgements
(antecedens et consequens), the relation of which constitutes a
hypothetical judgement, likewise those (the members of the division)
in whose reciprocity the disjunctive consists, are only problematical.
In the example above given the proposition, "There exists perfect
justice," is not stated assertorically, but as an ad libitum
judgement, which someone may choose to adopt, and the consequence
alone is assertorical. Hence such judgements may be obviously false,
and yet, taken problematically, be conditions of our cognition of
the truth. Thus the proposition, "The world exists only by blind
chance," is in the disjunctive judgement of problematical import only:
that is to say, one may accept it for the moment, and it helps us
(like the indication of the wrong road among all the roads that one
can take) to find out the true proposition. The problematical
proposition is, therefore, that which expresses only logical
possibility (which is not objective); that is, it expresses a free
choice to admit the validity of such a proposition- a merely arbitrary
reception of it into the understanding. The assertorical speaks of
logical reality or truth; as, for example, in a hypothetical
syllogism, the antecedens presents itself in a problematical form in
the major, in an assertorical form in the minor, and it shows that the
proposition is in harmony with the laws of the understanding. The
apodeictical proposition cogitates the assertorical as determined by
these very laws of the understanding, consequently as affirming a
priori, and in this manner it expresses logical necessity. Now because
all is here gradually incorporated with the understanding- inasmuch as
in the first place we judge problematically; then accept
assertorically our judgement as true; lastly, affirm it as inseparably
united with the understanding, that is, as necessary and apodeictical-
we may safely reckon these three functions of modality as so many
momenta of thought.
  *Just as if thought were in the first instance a function of the
understanding; in the second, of judgement; in the third, of reason. A
remark which will be explained in the sequel.

SECTION III. Of the Pure Conceptions of the Understanding, or Categories. SS6

  General logic, as has been repeatedly said, makes abstraction of all
content of cognition, and expects to receive representations from some
other quarter, in order, by means of analysis, to convert them into
conceptions. On the contrary, transcendental logic has lying before it
the manifold content of a priori sensibility, which transcendental
aesthetic presents to it in order to give matter to the pure
conceptions of the understanding, without which transcendental logic
would have no content, and be therefore utterly void. Now space and
time contain an infinite diversity of determinations of pure a
priori intuition, but are nevertheless the condition of the mind's
receptivity, under which alone it can obtain representations of
objects, and which, consequently, must always affect the conception of
these objects. But the spontaneity of thought requires that this
diversity be examined after a certain manner, received into the
mind, and connected, in order afterwards to form a cognition out of
it. This Process I call synthesis.
  By the word synthesis, in its most general signification, I
understand the process of joining different representations to each
other and of comprehending their diversity in one cognition. This
synthesis is pure when the diversity is not given empirically but a
priori (as that in space and time). Our representations must be
given previously to any analysis of them; and no conceptions can
arise, quoad their content, analytically. But the synthesis of a
diversity (be it given a priori or empirically) is the first requisite
for the production of a cognition, which in its beginning, indeed, may
be crude and confused, and therefore in need of analysis- still,
synthesis is that by which alone the elements of our cognitions are
collected and united into a certain content, consequently it is the
first thing on which we must fix our attention, if we wish to
investigate the origin of our knowledge.
  Synthesis, generally speaking, is, as we shall afterwards see, the
mere operation of the imagination- a blind but indispensable
function of the soul, without which we should have no cognition
whatever, but of the working of which we are seldom even conscious.
But to reduce this synthesis to conceptions is a function of the
understanding, by means of which we attain to cognition, in the proper
meaning of the term.
  Pure synthesis, represented generally, gives us the pure
conception of the understanding. But by this pure synthesis, I mean
that which rests upon a basis of a priori synthetical unity. Thus, our
numeration (and this is more observable in large numbers) is a
synthesis according to conceptions, because it takes place according
to a common basis of unity (for example, the decade). By means of this
conception, therefore, the unity in the synthesis of the manifold
becomes necessary.
  By means of analysis different representations are brought under one
conception- an operation of which general logic treats. On the other
hand, the duty of transcendental logic is to reduce to conceptions,
not representations, but the pure synthesis of representations. The
first thing which must be given to us for the sake of the a priori
cognition of all objects, is the diversity of the pure intuition;
the synthesis of this diversity by means of the imagination is the
second; but this gives, as yet, no cognition. The conceptions which
give unity to this pure synthesis, and which consist solely in the
representation of this necessary synthetical unity, furnish the
third requisite for the cognition of an object, and these
conceptions are given by the understanding.
  The same function which gives unity to the different
representation in a judgement, gives also unity to the mere
synthesis of different representations in an intuition; and this unity
we call the pure conception of the understanding. Thus, the same
understanding, and by the same operations, whereby in conceptions,
by means of analytical unity, it produced the logical form of a
judgement, introduces, by means of the synthetical unity of the
manifold in intuition, a transcendental content into its
representations, on which account they are called pure conceptions
of the understanding, and they apply a priori to objects, a result not
within the power of general logic.
  In this manner, there arise exactly so many pure conceptions of
the understanding, applying a priori to objects of intuition in
general, as there are logical functions in all possible judgements.
For there is no other function or faculty existing in the
understanding besides those enumerated in that table. These
conceptions we shall, with Aristotle, call categories, our purpose
being originally identical with his, notwithstanding the great
difference in the execution.
                     TABLE OF THE CATEGORIES
                    1                         2
              Of Quantity                Of Quality
              Unity                      Reality
              Plurality                  Negation
              Totality                   Limitation
                           3
                      Of Relation
   Of Inherence and Subsistence (substantia et accidens)
   Of Causality and Dependence (cause and effect)
   Of Community (reciprocity between the agent and patient)
                           4
                     Of Modality
              Possibility - Impossibility
              Existence - Non-existence
              Necessity - Contingence
  This, then, is a catalogue of all the originally pure conceptions of
the synthesis which the understanding contains a priori, and these
conceptions alone entitle it to be called a pure understanding;
inasmuch as only by them it can render the manifold of intuition
conceivable, in other words, think an object of intuition. This
division is made systematically from a common principle, namely the
faculty of judgement (which is just the same as the power of thought),
and has not arisen rhapsodically from a search at haphazard after pure
conceptions, respecting the full number of which we never could be
certain, inasmuch as we employ induction alone in our search,
without considering that in this way we can never understand wherefore
precisely these conceptions, and none others, abide in the pure
understanding. It was a design worthy of an acute thinker like
Aristotle, to search for these fundamental conceptions. Destitute,
however, of any guiding principle, he picked them up just as they
occurred to him, and at first hunted out ten, which he called
categories (predicaments). Afterwards be believed that he had
discovered five others, which were added under the name of post
predicaments. But his catalogue still remained defective. Besides,
there are to be found among them some of the modes of pure sensibility
(quando, ubi, situs, also prius, simul), and likewise an empirical
conception (motus)- which can by no means belong to this
genealogical register of the pure understanding. Moreover, there are
deduced conceptions (actio, passio) enumerated among the original
conceptions, and, of the latter, some are entirely wanting.
  With regard to these, it is to be remarked, that the categories,
as the true primitive conceptions of the pure understanding, have also
their pure deduced conceptions, which, in a complete system of
transcendental philosophy, must by no means be passed over; though
in a merely critical essay we must be contented with the simple
mention of the fact.
  Let it be allowed me to call these pure, but deduced conceptions
of the understanding, the predicables of the pure understanding, in
contradistinction to predicaments. If we are in possession of the
original and primitive, the deduced and subsidiary conceptions can
easily be added, and the genealogical tree of the understanding
completely delineated. As my present aim is not to set forth a
complete system, but merely the principles of one, I reserve this task
for another time. It may be easily executed by any one who will
refer to the ontological manuals, and subordinate to the category of
causality, for example, the predicables of force, action, passion;
to that of community, those of presence and resistance; to the
categories of modality, those of origination, extinction, change;
and so with the rest. The categories combined with the modes of pure
sensibility, or with one another, afford a great number of deduced a
priori conceptions; a complete enumeration of which would be a
useful and not unpleasant, but in this place a perfectly
dispensable, occupation.
  I purposely omit the definitions of the categories in this treatise.
I shall analyse these conceptions only so far as is necessary for
the doctrine of method, which is to form a part of this critique. In a
system of pure reason, definitions of them would be with justice
demanded of me, but to give them here would only bide from our view
the main aim of our investigation, at the same time raising doubts and
objections, the consideration of which, without injustice to our
main purpose, may be very well postponed till another opportunity.
Meanwhile, it ought to be sufficiently clear, from the little we
have already said on this subject, that the formation of a complete
vocabulary of pure conceptions, accompanied by all the requisite
explanations, is not only a possible, but an easy undertaking. The
compartments already exist; it is only necessary to fill them up;
and a systematic topic like the present, indicates with perfect
precision the proper place to which each conception belongs, while
it readily points out any that have not yet been filled up.

                           SS 7

  Our table of the categories suggests considerations of some
importance, which may perhaps have significant results in regard to
the scientific form of all rational cognitions. For, that this table
is useful in the theoretical part of philosophy, nay, indispensable
for the sketching of the complete plan of a science, so far as that
science rests upon conceptions a priori, and for dividing it
mathematically, according to fixed principles, is most manifest from
the fact that it contains all the elementary conceptions of the
understanding, nay, even the form of a system of these in the
understanding itself, and consequently indicates all the momenta,
and also the internal arrangement of a projected speculative
science, as I have elsewhere shown.* Here follow some of these
observations.
  *In the Metaphysical Principles of Natural Science.
  I. This table, which contains four classes of conceptions of the
understanding, may, in the first instance, be divided into two
classes, the first of which relates to objects of intuition- pure as
well as empirical; the second, to the existence of these objects,
either in relation to one another, or to the understanding.
  The former of these classes of categories I would entitle the
mathematical, and the latter the dynamical categories. The former,
as we see, has no correlates; these are only to be found in the second
class. This difference must have a ground in the nature of the human
understanding.
  II. The number of the categories in each class is always the same,
namely, three- a fact which also demands some consideration, because
in all other cases division a priori through conceptions is
necessarily dichotomy. It is to be added, that the third category in
each triad always arises from the combination of the second with the
first.
  Thus totality is nothing else but plurality contemplated as unity;
limitation is merely reality conjoined with negation; community is the
causality of a substance, reciprocally determining, and determined
by other substances; and finally, necessity is nothing but
existence, which is given through the possibility itself. Let it not
be supposed, however, that the third category is merely a deduced, and
not a primitive conception of the pure understanding. For the
conjunction of the first and second, in order to produce the third
conception, requires a particular function of the understanding, which
is by no means identical with those which are exercised in the first
and second. Thus, the conception of a number (which belongs to the
category of totality) is not always possible, where the conceptions of
multitude and unity exist (for example, in the representation of the
infinite). Or, if I conjoin the conception of a cause with that of a
substance, it does not follow that the conception of influence, that
is, how one substance can be the cause of something in another
substance, will be understood from that. Thus it is evident that a
particular act of the understanding is here necessary; and so in the
other instances.
  III. With respect to one category, namely, that of community,
which is found in the third class, it is not so easy as with the
others to detect its accordance with the form of the disjunctive
judgement which corresponds to it in the table of the logical
functions.
  In order to assure ourselves of this accordance, we must observe
that in every disjunctive judgement, the sphere of the judgement (that
is, the complex of all that is contained in it) is represented as a
whole divided into parts; and, since one part cannot be contained in
the other, they are cogitated as co-ordinated with, not subordinated
to each other, so that they do not determine each other
unilaterally, as in a linear series, but reciprocally, as in an
aggregate- (if one member of the division is posited, all the rest are
excluded; and conversely).
  Now a like connection is cogitated in a whole of things; for one
thing is not subordinated, as effect, to another as cause of its
existence, but, on the contrary, is co-ordinated contemporaneously and
reciprocally, as a cause in relation to the determination of the
others (for example, in a body- the parts of which mutually attract
and repel each other). And this is an entirely different kind of
connection from that which we find in the mere relation of the cause
to the effect (the principle to the consequence), for in such a
connection the consequence does not in its turn determine the
principle, and therefore does not constitute, with the latter, a
whole- just as the Creator does not with the world make up a whole.
The process of understanding by which it represents to itself the
sphere of a divided conception, is employed also when we think of a
thing as divisible; and in the same manner as the members of the
division in the former exclude one another, and yet are connected in
one sphere, so the understanding represents to itself the parts of the
latter, as having- each of them- an existence (as substances),
independently of the others, and yet as united in one whole.

                          SS 8

  In the transcendental philosophy of the ancients there exists one
more leading division, which contains pure conceptions of the
understanding, and which, although not numbered among the
categories, ought, according to them, as conceptions a priori, to be
valid of objects. But in this case they would augment the number of
the categories; which cannot be. These are set forth in the
proposition, so renowned among the schoolmen- "Quodlibet ens est UNUM,
VERUM, BONUM." Now, though the inferences from this principle were
mere tautological propositions, and though it is allowed only by
courtesy to retain a place in modern metaphysics, yet a thought
which maintained itself for such a length of time, however empty it
seems to be, deserves an investigation of its origin, and justifies
the conjecture that it must be grounded in some law of the
understanding, which, as is often the case, has only been
erroneously interpreted. These pretended transcendental predicates
are, in fact, nothing but logical requisites and criteria of all
cognition of objects, and they employ, as the basis for this
cognition, the categories of quantity, namely, unity, plurality, and
totality. But these, which must be taken as material conditions,
that is, as belonging to the possibility of things themselves, they
employed merely in a formal signification, as belonging to the logical
requisites of all cognition, and yet most unguardedly changed these
criteria of thought into properties of objects, as things in
themselves. Now, in every cognition of an object, there is unity of
conception, which may be called qualitative unity, so far as by this
term we understand only the unity in our connection of the manifold;
for example, unity of the theme in a play, an oration, or a story.
Secondly, there is truth in respect of the deductions from it. The
more true deductions we have from a given conception, the more
criteria of its objective reality. This we might call the
qualitative plurality of characteristic marks, which belong to a
conception as to a common foundation, but are not cogitated as a
quantity in it. Thirdly, there is perfection- which consists in
this, that the plurality falls back upon the unity of the
conception, and accords completely with that conception and with no
other. This we may denominate qualitative completeness. Hence it is
evident that these logical criteria of the possibility of cognition
are merely the three categories of quantity modified and transformed
to suit an unauthorized manner of applying them. That is to say, the
three categories, in which the unity in the production of the
quantum must be homogeneous throughout, are transformed solely with
a view to the connection of heterogeneous parts of cognition in one
act of consciousness, by means of the quality of the cognition,
which is the principle of that connection. Thus the criterion of the
possibility of a conception (not of its object) is the definition of
it, in which the unity of the conception, the truth of all that may be
immediately deduced from it, and finally, the completeness of what has
been thus deduced, constitute the requisites for the reproduction of
the whole conception. Thus also, the criterion or test of an
hypothesis is the intelligibility of the received principle of
explanation, or its unity (without help from any subsidiary
hypothesis)- the truth of our deductions from it (consistency with
each other and with experience)- and lastly, the completeness of the
principle of the explanation of these deductions, which refer to
neither more nor less than what was admitted in the hypothesis,
restoring analytically and a posteriori, what was cogitated
synthetically and a priori. By the conceptions, therefore, of unity,
truth, and perfection, we have made no addition to the
transcendental table of the categories, which is complete without
them. We have, on the contrary, merely employed the three categories
of quantity, setting aside their application to objects of experience,
as general logical laws of the consistency of cognition with itself.

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