Philosophy 版 (精华区)

发信人: songs (今夜有丁香雨), 信区: Philosophy
标  题: SECOND PART. TRANSCENDENTAL LOGIC.(3)
发信站: 哈工大紫丁香 (2001年06月27日21:51:48 星期三), 站内信件

 CHAPTER II Of the Deduction of the Pure Conceptions of the
                      Understanding.


SECTION I Of the Principles of a Transcendental Deduction in general. SS9

  Teachers of jurisprudence, when speaking of rights and claims,
distinguish in a cause the question of right (quid juris) from the
question of fact (quid facti), and while they demand proof of both,
they give to the proof of the former, which goes to establish right or
claim in law, the name of deduction. Now we make use of a great number
of empirical conceptions, without opposition from any one; and
consider ourselves, even without any attempt at deduction, justified
in attaching to them a sense, and a supposititious signification,
because we have always experience at hand to demonstrate their
objective reality. There exist also, however, usurped conceptions,
such as fortune, fate, which circulate with almost universal
indulgence, and yet are occasionally challenged by the question, "quid
juris?" In such cases, we have great difficulty in discovering any
deduction for these terms, inasmuch as we cannot produce any
manifest ground of right, either from experience or from reason, on
which the claim to employ them can be founded.
  Among the many conceptions, which make up the very variegated web of
human cognition, some are destined for pure use a priori,
independent of all experience; and their title to be so employed
always requires a deduction, inasmuch as, to justify such use of them,
proofs from experience are not sufficient; but it is necessary to know
how these conceptions can apply to objects without being derived
from experience. I term, therefore, an examination of the manner in
which conceptions can apply a priori to objects, the transcendental
deduction of conceptions, and I distinguish it from the empirical
deduction, which indicates the mode in which conception is obtained
through experience and reflection thereon; consequently, does not
concern itself with the right, but only with the fact of our obtaining
conceptions in such and such a manner. We have already seen that we
are in possession of two perfectly different kinds of conceptions,
which nevertheless agree with each other in this, that they both apply
to objects completely a priori. These are the conceptions of space and
time as forms of sensibility, and the categories as pure conceptions
of the understanding. To attempt an empirical deduction of either of
these classes would be labour in vain, because the distinguishing
characteristic of their nature consists in this, that they apply to
their objects, without having borrowed anything from experience
towards the representation of them. Consequently, if a deduction of
these conceptions is necessary, it must always be transcendental.
  Meanwhile, with respect to these conceptions, as with respect to all
our cognition, we certainly may discover in experience, if not the
principle of their possibility, yet the occasioning causes of their
production. It will be found that the impressions of sense give the
first occasion for bringing into action the whole faculty of
cognition, and for the production of experience, which contains two
very dissimilar elements, namely, a matter for cognition, given by the
senses, and a certain form for the arrangement of this matter, arising
out of the inner fountain of pure intuition and thought; and these, on
occasion given by sensuous impressions, are called into exercise and
produce conceptions. Such an investigation into the first efforts of
our faculty of cognition to mount from particular perceptions to
general conceptions is undoubtedly of great utility; and we have to
thank the celebrated Locke for having first opened the way for this
inquiry. But a deduction of the pure a priori conceptions of course
never can be made in this way, seeing that, in regard to their
future employment, which must be entirely independent of experience,
they must have a far different certificate of birth to show from
that of a descent from experience. This attempted physiological
derivation, which cannot properly be called deduction, because it
relates merely to a quaestio facti, I shall entitle an explanation
of the possession of a pure cognition. It is therefore manifest that
there can only be a transcendental deduction of these conceptions
and by no means an empirical one; also, that all attempts at an
empirical deduction, in regard to pure a priori conceptions, are vain,
and can only be made by one who does not understand the altogether
peculiar nature of these cognitions.
  But although it is admitted that the only possible deduction of pure
a priori cognition is a transcendental deduction, it is not, for
that reason, perfectly manifest that such a deduction is absolutely
necessary. We have already traced to their sources the conceptions
of space and time, by means of a transcendental deduction, and we have
explained and determined their objective validity a priori.
Geometry, nevertheless, advances steadily and securely in the province
of pure a priori cognitions, without needing to ask from philosophy
any certificate as to the pure and legitimate origin of its
fundamental conception of space. But the use of the conception in this
science extends only to the external world of sense, the pure form
of the intuition of which is space; and in this world, therefore,
all geometrical cognition, because it is founded upon a priori
intuition, possesses immediate evidence, and the objects of this
cognition are given a priori (as regards their form) in intuition by
and through the cognition itself. With the pure conceptions of
understanding, on the contrary, commences the absolute necessity of
seeking a transcendental deduction, not only of these conceptions
themselves, but likewise of space, because, inasmuch as they make
affirmations concerning objects not by means of the predicates of
intuition and sensibility, but of pure thought a priori, they apply to
objects without any of the conditions of sensibility. Besides, not
being founded on experience, they are not presented with any object in
a priori intuition upon which, antecedently to experience, they
might base their synthesis. Hence results, not only doubt as to the
objective validity and proper limits of their use, but that even our
conception of space is rendered equivocal; inasmuch as we are very
ready with the aid of the categories, to carry the use of this
conception beyond the conditions of sensuous intuition- and, for
this reason, we have already found a transcendental deduction of it
needful. The reader, then, must be quite convinced of the absolute
necessity of a transcendental deduction, before taking a single step
in the field of pure reason; because otherwise he goes to work
blindly, and after he has wondered about in all directions, returns to
the state of utter ignorance from which he started. He ought,
moreover, clearly to recognize beforehand the unavoidable difficulties
in his undertaking, so that he may not afterwards complain of the
obscurity in which the subject itself is deeply involved, or become
too soon impatient of the obstacles in his path; because we have a
choice of only two things- either at once to give up all pretensions
to knowledge beyond the limits of possible experience, or to bring
this critical investigation to completion.
  We have been able, with very little trouble, to make it
comprehensible how the conceptions of space and time, although a
priori cognitions, must necessarily apply to external objects, and
render a synthetical cognition of these possible, independently of all
experience. For inasmuch as only by means of such pure form of
sensibility an object can appear to us, that is, be an object of
empirical intuition, space and time are pure intuitions, which contain
a priori the condition of the possibility of objects as phenomena, and
an a priori synthesis in these intuitions possesses objective
validity.
  On the other hand, the categories of the understanding do not
represent the conditions under which objects are given to us in
intuition; objects can consequently appear to us without necessarily
connecting themselves with these, and consequently without any
necessity binding on the understanding to contain a priori the
conditions of these objects. Thus we find ourselves involved in a
difficulty which did not present itself in the sphere of
sensibility, that is to say, we cannot discover how the subjective
conditions of thought can have objective validity, in other words, can
become conditions of the possibility of all cognition of objects;
for phenomena may certainly be given to us in intuition without any
help from the functions of the understanding. Let us take, for
example, the conception of cause, which indicates a peculiar kind of
synthesis, namely, that with something, A, something entirely
different, B, is connected according to a law. It is not a priori
manifest why phenomena should contain anything of this kind (we are of
course debarred from appealing for proof to experience, for the
objective validity of this conception must be demonstrated a
priori), and it hence remains doubtful a priori, whether such a
conception be not quite void and without any corresponding object
among phenomena. For that objects of sensuous intuition must
correspond to the formal conditions of sensibility existing a priori
in the mind is quite evident, from the fact that without these they
could not be objects for us; but that they must also correspond to the
conditions which understanding requires for the synthetical unity of
thought is an assertion, the grounds for which are not so easily to be
discovered. For phenomena might be so constituted as not to correspond
to the conditions of the unity of thought; and all things might lie in
such confusion that, for example, nothing could be met with in the
sphere of phenomena to suggest a law of synthesis, and so correspond
to the conception of cause and effect; so that this conception would
be quite void, null, and without significance. Phenomena would
nevertheless continue to present objects to our intuition; for mere
intuition  does not in any respect stand in need of the functions of
thought.
  If we thought to free ourselves from the labour of these
investigations by saying: "Experience is constantly offering us
examples of the relation of cause and effect in phenomena, and
presents us with abundant opportunity of abstracting the conception of
cause, and so at the same time of corroborating the objective validity
of this conception"; we should in this case be overlooking the fact,
that the conception of cause cannot arise in this way at all; that, on
the contrary, it must either have an a priori basis in the,
understanding, or be rejected as a mere chimera. For this conception
demands that something, A, should be of such a nature that something
else, B, should follow from it necessarily, and according to an
absolutely universal law. We may certainly collect from phenomena a
law, according to which this or that usually happens, but the
element of necessity is not to be found in it. Hence it is evident
that to the synthesis of cause and effect belongs a dignity, which
is utterly wanting in any empirical synthesis; for it is no mere
mechanical synthesis, by means of addition, but a dynamical one;
that is to say, the effect is not to be cogitated as merely annexed to
the cause, but as posited by and through the cause, and resulting from
it. The strict universality of this law never can be a
characteristic of empirical laws, which obtain through induction
only a comparative universality, that is, an extended range of
practical application. But the pure conceptions of the understanding
would entirely lose all their peculiar character, if we treated them
merely as the productions of experience.

     Transition to the Transcendental Deduction of the Categories. SS 10

  There are only two possible ways in which synthetical representation
and its objects can coincide with and relate necessarily to each
other, and, as it were, meet together. Either the object alone makes
the representation possible, or the representation alone makes the
object possible. In the former case, the relation between them is only
empirical, and an a priori representation is impossible. And this is
the case with phenomena, as regards that in them which is referable to
mere sensation. In the latter case- although representation alone (for
of its causality, by means of the will, we do not here speak) does not
produce the object as to its existence, it must nevertheless be a
priori determinative in regard to the object, if it is only by means
of the representation that we can cognize anything as an object. Now
there are only two conditions of the possibility of a cognition of
objects; firstly, intuition, by means of which the object, though only
as phenomenon, is given; secondly, conception, by means of which the
object which corresponds to this intuition is thought. But it is
evident from what has been said on aesthetic that the first condition,
under which alone objects can be intuited, must in fact exist, as a
formal basis for them, a priori in the mind. With this formal
condition of sensibility, therefore, all phenomena necessarily
correspond, because it is only through it that they can be phenomena
at all; that is, can be empirically intuited and given. Now the
question is whether there do not exist, a priori in the mind,
conceptions of understanding also, as conditions under which alone
something, if not intuited, is yet thought as object. If this question
be answered in the affirmative, it follows that all empirical
cognition of objects is necessarily conformable to such conceptions,
since, if they are not presupposed, it is impossible that anything can
be an object of experience. Now all experience contains, besides the
intuition of the senses through which an object is given, a conception
also of an object that is given in intuition. Accordingly, conceptions
of objects in general must lie as a priori conditions at the
foundation of all empirical cognition; and consequently, the objective
validity of the categories, as a priori conceptions, will rest upon
this, that experience (as far as regards the form of thought) is
possible only by their means. For in that case they apply
necessarily and a priori to objects of experience, because only
through them can an object of experience be thought.
  The whole aim of the transcendental deduction of all a priori
conceptions is to show that these conceptions are a priori
conditions of the possibility of all experience. Conceptions which
afford us the objective foundation of the possibility of experience
are for that very reason necessary. But the analysis of the
experiences in which they are met with is not deduction, but only an
illustration of them, because from experience they could never
derive the attribute of necessity. Without their original
applicability and relation to all possible experience, in which all
objects of cognition present themselves, the relation of the
categories to objects, of whatever nature, would be quite
incomprehensible.
  The celebrated Locke, for want of due reflection on these points,
and because he met with pure conceptions of the understanding in
experience, sought also to deduce them from experience, and yet
proceeded so inconsequently as to attempt, with their aid, to arrive
it cognitions which lie far beyond the limits of all experience. David
Hume perceived that, to render this possible, it was necessary that
the conceptions should have an a priori origin. But as he could not
explain how it was possible that conceptions which are not connected
with each other in the understanding must nevertheless be thought as
necessarily connected in the object- and it never occurred to him that
the understanding itself might, perhaps, by means of these
conceptions, be the author of the experience in which its objects were
presented to it- he was forced to drive these conceptions from
experience, that is, from a subjective necessity arising from repeated
association of experiences erroneously considered to be objective-
in one word, from habit. But he proceeded with perfect consequence and
declared it to be impossible, with such conceptions and the principles
arising from them, to overstep the limits of experience. The empirical
derivation, however, which both of these philosophers attributed to
these conceptions, cannot possibly be reconciled with the fact that we
do possess scientific a priori cognitions, namely, those of pure
mathematics and general physics.
  The former of these two celebrated men opened a wide door to
extravagance- (for if reason has once undoubted right on its side,
it will not allow itself to be confined to set limits, by vague
recommendations of moderation); the latter gave himself up entirely to
scepticism- a natural consequence, after having discovered, as he
thought, that the faculty of cognition was not trustworthy. We now
intend to make a trial whether it be not possible safely to conduct
reason between these two rocks, to assign her determinate limits,
and yet leave open for her the entire sphere of her legitimate
activity.
  I shall merely premise an explanation of what the categories are.
They are conceptions of an object in general, by means of which its
intuition is contemplated as determined in relation to one of the
logical functions of judgement. The following will make this plain.
The function of the categorical judgement is that of the relation of
subject to predicate; for example, in the proposition: "All bodies are
divisible." But in regard to the merely logical use of the
understanding, it still remains undetermined to which Of these two
conceptions belongs the function Of subject and to which that of
predicate. For we could also say: "Some divisible is a body." But
the category of substance, when the conception of a body is brought
under it, determines that; and its empirical intuition in experience
must be contemplated always as subject and never as mere predicate.
And so with all the other categories.

  SECTION II Transcendental Deduction of the pure Conceptions of the Underst
anding. SS 11

  Of the Possibility of a Conjunction of the manifold representations
                       given by Sense.

  The manifold content in our representations can be given in an
intuition which is merely sensuous- in other words, is nothing but
susceptibility; and the form of this intuition can exist a priori in
our faculty of representation, without being anything else but the
mode in which the subject is affected. But the conjunction
(conjunctio) of a manifold in intuition never can be given us by the
senses; it cannot therefore be contained in the pure form of
sensuous intuition, for it is a spontaneous act of the faculty of
representation. And as we must, to distinguish it from sensibility,
entitle this faculty understanding; so all conjunction whether
conscious or unconscious, be it of the manifold in intuition, sensuous
or non-sensuous, or of several conceptions- is an act of the
understanding. To this act we shall give the general appellation of
synthesis, thereby to indicate, at the same time, that we cannot
represent anything as conjoined in the object without having
previously conjoined it ourselves. Of all mental notions, that of
conjunction is the only one which cannot be given through objects, but
can be originated only by the subject itself, because it is an act
of its purely spontaneous activity. The reader will easily enough
perceive that the possibility of conjunction must be grounded in the
very nature of this act, and that it must be equally valid for all
conjunction, and that analysis, which appears to be its contrary,
must, nevertheless, always presuppose it; for where the
understanding has not previously conjoined, it cannot dissect or
analyse, because only as conjoined by it, must that which is to be
analysed have been given to our faculty of representation.
  But the conception of conjunction includes, besides the conception
of the manifold and of the synthesis of it, that of the unity of it
also. Conjunction is the representation of the synthetical unity of
the manifold.* This idea of unity, therefore, cannot arise out of that
of conjunction; much rather does that idea, by combining itself with
the representation of the manifold, render the conception of
conjunction possible. This unity, which a priori precedes all
conceptions of conjunction, is not the category of unity (SS 6); for
all the categories are based upon logical functions of judgement,
and in these functions we already have conjunction, and consequently
unity of given conceptions. It is therefore evident that the
category of unity presupposes conjunction. We must therefore look
still higher for this unity (as qualitative, SS 8), in that, namely,
which contains the ground of the unity of diverse conceptions in
judgements, the ground, consequently, of the possibility of the
existence of the understanding, even in regard to its logical use.
  *Whether the representations are in themselves identical, and
consequently whether one can be thought analytically by means of and
through the other, is a question which we need not at present
consider. Our Consciousness of the one, when we speak of the manifold,
is always distinguishable from our consciousness of the other; and
it is only respecting the synthesis of this (possible) consciousness
that we here treat.

    Of the Originally Synthetical Unity of Apperception. SS 12

  The "I think" must accompany all my representations, for otherwise
something would be represented in me which could not be thought; in
other words, the representation would either be impossible, or at
least be, in relation to me, nothing. That representation which can be
given previously to all thought is called intuition. All the diversity
or manifold content of intuition, has, therefore, a necessary relation
to the 'I think," in the subject in which this diversity is found. But
this representation, "I think," is an act of spontaneity; that is to
say, it cannot be regarded as belonging to mere sensibility. I call it
pure apperception, in order to distinguish it from empirical; or
primitive apperception, because it is self-consciousness which, whilst
it gives birth to the representation" I think," must necessarily be
capable of accompanying all our representations. It is in all acts
of consciousness one and the same, and unaccompanied by it, no
representation can exist for me. The unity of this apperception I call
the transcendental unity of self-consciousness, in order to indicate
the possibility of a priori cognition arising from it. For the
manifold representations which are given in an intuition would not all
of them be my representations, if they did not all belong to one
self-consciousness, that is, as my representations (even although I am
not conscious of them as such), they must conform to the condition
under which alone they can exist together in a common
self-consciousness, because otherwise they would not all without
exception belong to me. From this primitive conjunction follow many
important results.
  For example, this universal identity of the apperception of the
manifold given in intuition contains a synthesis of representations
and is possible only by means of the consciousness of this
synthesis. For the empirical consciousness which accompanies different
representations is in itself fragmentary and disunited, and without
relation to the identity of the subject. This relation, then, does not
exist because I accompany every representation with consciousness, but
because I join one representation to another, and am conscious of
the synthesis of them. Consequently, only because I can connect a
variety of given representations in one consciousness, is it
possible that I can represent to myself the identity of
consciousness in these representations; in other words, the analytical
unity of apperception is possible only under the presupposition of a
synthetical unity.* The thought, "These representations given in
intuition belong all of them to me," is accordingly just the same
as, "I unite them in one self-consciousness, or can at least so
unite them"; and although this thought is not itself the consciousness
of the synthesis of representations, it presupposes the possibility of
it; that is to say, for the reason alone that I can comprehend the
variety of my representations in one consciousness, do I call them
my representations, for otherwise I must have as many-coloured and
various a self as are the representations of which I am conscious.
Synthetical unity of the manifold in intuitions, as given a priori, is
therefore the foundation of the identity of apperception itself, which
antecedes a priori all determinate thought. But the conjunction of
representations into a conception is not to be found in objects
themselves, nor can it be, as it were, borrowed from them and taken up
into the understanding by perception, but it is on the contrary an
operation of the understanding itself, which is nothing more than
the faculty of conjoining a priori and of bringing the variety of
given representations under the unity of apperception. This
principle is the highest in all human cognition.
  *All general conceptions- as such- depend, for their existence, on
the analytical unity of consciousness. For example, when I think of
red in general, I thereby think to myself a property which (as a
characteristic mark) can be discovered somewhere, or can be united
with other representations; consequently, it is only by means of a
forethought possible synthetical unity that I can think to myself
the analytical. A representation which is cogitated as common to
different representations, is regarded as belonging to such as,
besides this common representation, contain something different;
consequently it must be previously thought in synthetical unity with
other although only possible representations, before I can think in it
the analytical unity of consciousness which makes it a conceptas
communis. And thus the synthetical unity of apperception is the
highest point with which we must connect every operation of the
understanding, even the whole of logic, and after it our
transcendental philosophy; indeed, this faculty is the understanding
itself.
  This fundamental principle of the necessary unity of apperception is
indeed an identical, and therefore analytical, proposition; but it
nevertheless explains the necessity for a synthesis of the manifold
given in an intuition, without which the identity of
self-consciousness would be incogitable. For the ego, as a simple
representation, presents us with no manifold content; only in
intuition, which is quite different from the representation ego, can
it be given us, and by means of conjunction it is cogitated in one
self-consciousness. An understanding, in which all the manifold should
be given by means of consciousness itself, would be intuitive; our
understanding can only think and must look for its intuition to sense.
I am, therefore, conscious of my identical self, in relation to all
the variety of representations given to me in an intuition, because
I call all of them my representations. In other words, I am
conscious myself of a necessary a priori synthesis of my
representations, which is called the original synthetical unity of
apperception, under which rank all the representations presented to
me, but that only by means of a synthesis.

    The Principle of the Synthetical Unity of Apperception is the highest Pr
inciple of all exercise of the Understanding. SS 13

  The supreme principle of the possibility of all intuition in
relation to sensibility was, according to our transcendental
aesthetic, that all the manifold in intuition be subject to the formal
conditions of space and time. The supreme principle of the possibility
of it in relation to the understanding is that all the manifold in
it be subject to conditions of the originally synthetical unity or
apperception.* To the former of these two principles are subject all
the various representations of intuition, in so far as they are
given to us; to the latter, in so far as they must be capable of
conjunction in one consciousness; for without this nothing can be
thought or cognized, because the given representations would not
have in common the act Of the apperception "I think" and therefore
could not be connected in one self-consciousness.
  *Space and time, and all portions thereof, are intuitions;
consequently are, with a manifold for their content, single
representations. (See the Transcendental Aesthetic.) Consequently,
they are not pure conceptions, by means of which the same
consciousness is found in a great number of representations; but, on
the contrary, they are many representations contained in one, the
consciousness of which is, so to speak, compounded. The unity of
consciousness is nevertheless synthetical and, therefore, primitive.
From this peculiar character of consciousness follow many important
consequences. (See SS 21.)
  Understanding is, to speak generally, the faculty Of cognitions.
These consist in the determined relation of given representation to an
object. But an object is that, in the conception of which the manifold
in a given intuition is united. Now all union of representations
requires unity of consciousness in the synthesis of them.
Consequently, it is the unity of consciousness alone that
constitutes the possibility of representations relating to an
object, and therefore of their objective validity, and of their
becoming cognitions, and consequently, the possibility of the
existence of the understanding itself.
  The first pure cognition of understanding, then, upon which is
founded all its other exercise, and which is at the same time
perfectly independent of all conditions of mere sensuous intuition, is
the principle of the original synthetical unity of apperception.
Thus the mere form of external sensuous intuition, namely, space,
affords us, per se, no cognition; it merely contributes the manifold
in a priori intuition to a possible cognition. But, in order to
cognize something in space (for example, a line), I must draw it,
and thus produce synthetically a determined conjunction of the given
manifold, so that the unity of this act is at the same time the
unity of consciousness (in the conception of a line), and by this
means alone is an object (a determinate space) cognized. The
synthetical unity of consciousness is, therefore, an objective
condition of all cognition, which I do not merely require in order
to cognize an object, but to which every intuition must necessarily be
subject, in order to become an object for me; because in any other
way, and without this synthesis, the manifold in intuition could not
be united in one consciousness.
  This proposition is, as already said, itself analytical, although it
constitutes the synthetical unity, the condition of all thought; for
it states nothing more than that all my representations in any given
intuition must be subject to the condition which alone enables me to
connect them, as my representation with the identical self, and so
to unite them synthetically in one apperception, by means of the
general expression, "I think."
  But this principle is not to be regarded as a principle for every
possible understanding, but only for the understanding by means of
whose pure apperception in the thought I am, no manifold content is
given. The understanding or mind which contained the manifold in
intuition, in and through the act itself of its own
self-consciousness, in other words, an understanding by and in the
representation of which the objects of the representation should at
the same time exist, would not require a special act of synthesis of
the manifold as the condition of the unity of its consciousness, an
act of which the human understanding, which thinks only and cannot
intuite, has absolute need. But this principle is the first
principle of all the operations of our understanding, so that we
cannot form the least conception of any other possible
understanding, either of one such as should be itself intuition, or
possess a sensuous intuition, but with forms different from those of
space and time.

      What Objective Unity of Self-consciousness is. SS 14

  It is by means of the transcendental unity of apperception that
all the manifold, given in an intuition is united into a conception of
the object. On this account it is called objective, and must be
distinguished from the subjective unity of consciousness, which is a
determination of the internal sense, by means of which the said
manifold in intuition is given empirically to be so united. Whether
I can be empirically conscious of the manifold as coexistent or as
successive, depends upon circumstances, or empirical conditions. Hence
the empirical unity of consciousness by means of association of
representations, itself relates to a phenomenal world and is wholly
contingent. On the contrary, the pure form of intuition in time,
merely as an intuition, which contains a given manifold, is subject to
the original unity of consciousness, and that solely by means of the
necessary relation of the manifold in intuition to the "I think,"
consequently by means of the pure synthesis of the understanding,
which lies a priori at the foundation of all empirical synthesis.
The transcendental unity of apperception is alone objectively valid;
the empirical which we do not consider in this essay, and which is
merely a unity deduced from the former under given conditions in
concreto, possesses only subjective validity. One person connects
the notion conveyed in a word with one thing, another with another
thing; and the unity of consciousness in that which is empirical,
is, in relation to that which is given by experience, not
necessarily and universally valid.

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