Philosophy 版 (精华区)

发信人: songs (今夜有丁香雨), 信区: Philosophy
标  题: SECOND PART. TRANSCENDENTAL LOGIC.(23) 
发信站: 哈工大紫丁香 (2001年06月27日22:43:24 星期三), 站内信件

     SECTION VIII. Regulative Principle of Pure Reason in relation
                   to the Cosmological Ideas.

  The cosmological principle of totality could not give us any certain
knowledge in regard to the maximum in the series of conditions in
the world of sense, considered as a thing in itself. The actual
regress in the series is the only means of approaching this maximum.
This principle of pure reason, therefore, may still be considered as
valid- not as an axiom enabling us to cogitate totality in the
object as actual, but as a problem for the understanding, which
requires it to institute and to continue, in conformity with the
idea of totality in the mind, the regress in the series of the
conditions of a given conditioned. For in the world of sense, that is,
in space and time, every condition which we discover in our
investigation of phenomena is itself conditioned; because sensuous
objects are not things in themselves (in which case an absolutely
unconditioned might be reached in the progress of cognition), but
are merely empirical representations the conditions of which must
always be found in intuition. The principle of reason is therefore
properly a mere rule- prescribing a regress in the series of
conditions for given phenomena, and prohibiting any pause or rest on
an absolutely unconditioned. It is, therefore, not a principle of
the possibility of experience or of the empirical cognition of
sensuous objects- consequently not a principle of the understanding;
for every experience is confined within certain proper limits
determined by the given intuition. Still less is it a constitutive
principle of reason authorizing us to extend our conception of the
sensuous world beyond all possible experience. It is merely a
principle for the enlargement and extension of experience as far as is
possible for human faculties. It forbids us to consider any
empirical limits as absolute. It is, hence, a principle of reason,
which, as a rule, dictates how we ought to proceed in our empirical
regress, but is unable to anticipate or indicate prior to the
empirical regress what is given in the object itself. I have termed it
for this reason a regulative principle of reason; while the
principle of the absolute totality of the series of conditions, as
existing in itself and given in the object, is a constitutive
cosmological principle. This distinction will at once demonstrate
the falsehood of the constitutive principle, and prevent us from
attributing (by a transcendental subreptio) objective reality to an
idea, which is valid only as a rule.
  In order to understand the proper meaning of this rule of pure
reason, we must notice first that it cannot tell us what the object
is, but only how the empirical regress is to be proceeded with in
order to attain to the complete conception of the object. If it gave
us any information in respect to the former statement, it would be a
constitutive principle- a principle impossible from the nature of pure
reason. It will not therefore enable us to establish any such
conclusions as: "The series of conditions for a given conditioned is
in itself finite." or, "It is infinite." For, in this case, we
should be cogitating in the mere idea of absolute totality, an
object which is not and cannot be given in experience; inasmuch as
we should be attributing a reality objective and independent of the
empirical synthesis, to a series of phenomena. This idea of reason
cannot then be regarded as valid- except as a rule for the
regressive synthesis in the series of conditions, according to which
we must proceed from the conditioned, through all intermediate and
subordinate conditions, up to the unconditioned; although this goal is
unattained and unattainable. For the absolutely unconditioned cannot
be discovered in the sphere of experience.
  We now proceed to determine clearly our notion of a synthesis
which can never be complete. There are two terms commonly employed for
this purpose. These terms are regarded as expressions of different and
distinguishable notions, although the ground of the distinction has
never been clearly exposed. The term employed by the mathematicians is
progressus in infinitum. The philosophers prefer the expression
progressus in indefinitum. Without detaining the reader with an
examination of the reasons for such a distinction, or with remarks
on the right or wrong use of the terms, I shall endeavour clearly to
determine these conceptions, so far as is necessary for the purpose in
this Critique.
  We may, with propriety, say of a straight line, that it may be
produced to infinity. In this case the distinction between a
progressus in infinitum and a progressus in indefinitum is a mere
piece of subtlety. For, although when we say, "Produce a straight
line," it is more correct to say in indefinitum than in infinitum;
because the former means, "Produce it as far as you please," the
second, "You must not cease to produce it"; the expression in
infinitum is, when we are speaking of the power to do it, perfectly
correct, for we can always make it longer if we please- on to
infinity. And this remark holds good in all cases, when we speak of
a progressus, that is, an advancement from the condition to the
conditioned; this possible advancement always proceeds to infinity. We
may proceed from a given pair in the descending line of generation
from father to son, and cogitate a never-ending line of descendants
from it. For in such a case reason does not demand absolute totality
in the series, because it does not presuppose it as a condition and as
given (datum), but merely as conditioned, and as capable of being
given (dabile).
  Very different is the case with the problem: "How far the regress,
which ascends from the given conditioned to the conditions, must
extend"; whether I can say: "It is a regress in infinitum," or only
"in indefinitum"; and whether, for example, setting out from the human
beings at present alive in the world, I may ascend in the series of
their ancestors, in infinitum- mr whether all that can be said is,
that so far as I have proceeded, I have discovered no empirical ground
for considering the series limited, so that I am justified, and
indeed, compelled to search for ancestors still further back, although
I am not obliged by the idea of reason to presuppose them.
  My answer to this question is: "If the series is given in
empirical intuition as a whole, the regress in the series of its
internal conditions proceeds in infinitum; but, if only one member
of the series is given, from which the regress is to proceed to
absolute totality, the regress is possible only in indefinitum." For
example, the division of a portion of matter given within certain
limits- of a body, that is- proceeds in infinitum. For, as the
condition of this whole is its part, and the condition of the part a
part of the part, and so on, and as in this regress of decomposition
an unconditioned indivisible member of the series of conditions is not
to be found; there are no reasons or grounds in experience for
stopping in the division, but, on the contrary, the more remote
members of the division are actually and empirically given prior to
this division. That is to say, the division proceeds to infinity. On
the other hand, the series of ancestors of any given human being is
not given, in its absolute totality, in any experience, and yet the
regress proceeds from every genealogical member of this series to
one still higher, and does not meet with any empirical limit
presenting an absolutely unconditioned member of the series. But as
the members of such a series are not contained in the empirical
intuition of the whole, prior to the regress, this regress does not
proceed to infinity, but only in indefinitum, that is, we are called
upon to discover other and higher members, which are themselves always
conditioned.
  In neither case- the regressus in infinitum, nor the regressus in
indefinitum, is the series of conditions to be considered as
actually infinite in the object itself. This might be true of things
in themselves, but it cannot be asserted of phenomena, which, as
conditions of each other, are only given in the empirical regress
itself. Hence, the question no longer is, "What is the quantity of
this series of conditions in itself- is it finite or infinite?" for it
is nothing in itself; but, "How is the empirical regress to be
commenced, and how far ought we to proceed with it?" And here a signal
distinction in the application of this rule becomes apparent. If the
whole is given empirically, it is possible to recede in the series
of its internal conditions to infinity. But if the whole is not given,
and can only be given by and through the empirical regress, I can only
say: "It is possible to infinity, to proceed to still higher
conditions in the series." In the first case, I am justified in
asserting that more members are empirically given in the object than I
attain to in the regress (of decomposition). In the second case, I
am justified only in saying, that I can always proceed further in
the regress, because no member of the series. is given as absolutely
conditioned, and thus a higher member is possible, and an inquiry with
regard to it is necessary. In the one case it is necessary to find
other members of the series, in the other it is necessary to inquire
for others, inasmuch as experience presents no absolute limitation
of the regress. For, either you do not possess a perception which
absolutely limits your empirical regress, and in this case the regress
cannot be regarded as complete; or, you do possess such a limitative
perception, in which case it is not a part of your series (for that
which limits must be distinct from that which is limited by it), and
it is incumbent you to continue your regress up to this condition, and
so on.
  These remarks will be placed in their proper light by their
application in the following section.

    SECTION IX. Of the Empirical Use of the Regulative Principle
         of Reason with regard to the Cosmological Ideas.

  We have shown that no transcendental use can be made either of the
conceptions of reason or of understanding. We have shown, likewise,
that the demand of absolute totality in the series of conditions in
the world of sense arises from a transcendental employment of
reason, resting on the opinion that phenomena are to be regarded as
things in themselves. It follows that we are not required to answer
the question respecting the absolute quantity of a series- whether
it is in itself limited or unlimited. We are only called upon to
determine how far we must proceed in the empirical regress from
condition to condition, in order to discover, in conformity with the
rule of reason, a full and correct answer to the questions proposed by
reason itself.
  This principle of reason is hence valid only as a rule for the
extension of a possible experience- its invalidity as a principle
constitutive of phenomena in themselves having been sufficiently
demonstrated. And thus, too, the antinomial conflict of reason with
itself is completely put an end to; inasmuch as we have not only
presented a critical solution of the fallacy lurking in the opposite
statements of reason, but have shown the true meaning of the ideas
which gave rise to these statements. The dialectical principle of
reason has, therefore, been changed into a doctrinal principle. But in
fact, if this principle, in the subjective signification which we have
shown to be its only true sense, may be guaranteed as a principle of
the unceasing extension of the employment of our understanding, its
influence and value are just as great as if it were an axiom for the a
priori determination of objects. For such an axiom could not exert a
stronger influence on the extension and rectification of our
knowledge, otherwise than by procuring for the principles of the
understanding the most widely expanded employment in the field of
experience.
  I. Solution of the Cosmological Idea of the Totality of the
          Composition of Phenomena in the Universe.
  Here, as well as in the case of the other cosmological problems, the
ground of the regulative principle of reason is the proposition that
in our empirical regress no experience of an absolute limit, and
consequently no experience of a condition, which is itself
absolutely unconditioned, is discoverable. And the truth of this
proposition itself rests upon the consideration that such an
experience must represent to us phenomena as limited by nothing or the
mere void, on which our continued regress by means of perception
must abut- which is impossible.
  Now this proposition, which declares that every condition attained
in the empirical regress must itself be considered empirically
conditioned, contains the rule in terminis, which requires me, to
whatever extent I may have proceeded in the ascending series, always
to look for some higher member in the series- whether this member is
to become known to me through experience, or not.
  Nothing further is necessary, then, for the solution of the first
cosmological problem, than to decide, whether, in the regress to the
unconditioned quantity of the universe (as regards space and time),
this never limited ascent ought to be called a regressus in
infinitum or indefinitum.
  The general representation which we form in our minds of the
series of all past states or conditions of the world, or of all the
things which at present exist in it, is itself nothing more than a
possible empirical regress, which is cogitated- although in an
undetermined manner- in the mind, and which gives rise to the
conception of a series of conditions for a given object.* Now I have a
conception of the universe, but not an intuition- that is, not an
intuition of it as a whole. Thus I cannot infer the magnitude of the
regress from the quantity or magnitude of the world, and determine the
former by means of the latter; on the contrary, I must first of all
form a conception of the quantity or magnitude of the world from the
magnitude of the empirical regress. But of this regress I know nothing
more than that I ought to proceed from every given member of the
series of conditions to one still higher. But the quantity of the
universe is not thereby determined, and we cannot affirm that this
regress proceeds in infinitum. Such an affirmation would anticipate
the members of the series which have not yet been reached, and
represent the number of them as beyond the grasp of any empirical
synthesis; it would consequently determine the cosmical quantity prior
to the regress (although only in a negative manner)- which is
impossible. For the world is not given in its totality in any
intuition: consequently, its quantity cannot be given prior to the
regress. It follows that we are unable to make any declaration
respecting the cosmical quantity in itself- not even that the
regress in it is a regress in infinitum; we must only endeavour to
attain to a conception of the quantity of the universe, in
conformity with the rule which determines the empirical regress in it.
But this rule merely requires us never to admit an absolute limit to
our series- how far soever we may have proceeded in it, but always, on
the contrary, to subordinate every phenomenon to some other as its
condition, and consequently to proceed to this higher phenomenon. Such
a regress is, therefore, the regressus in indefinitum, which, as not
determining a quantity in the object, is clearly distinguishable
from the regressus in infinitum.
  *The cosmical series can neither be greater nor smaller than the
possible empirical regress, upon which its conception is based. And as
this regress cannot be a determinate infinite regress, still less a
determinate finite (absolutely limited), it is evident that we
cannot regard the world as either finite or infinite, because the
regress, which gives us the representation of the world, is neither
finite nor infinite.
  It follows from what we have said that we are not justified in
declaring the world to be infinite in space, or as regards past
time. For this conception of an infinite given quantity is
empirical; but we cannot apply the conception of an infinite
quantity to the world as an object of the senses. I cannot say, "The
regress from a given perception to everything limited either in
space or time, proceeds in infinitum," for this presupposes an
infinite cosmical quantity; neither can I say, "It is finite," for
an absolute limit is likewise impossible in experience. It follows
that I am not entitled to make any assertion at all respecting the
whole object of experience- the world of sense; I must limit my
declarations to the rule according to which experience or empirical
knowledge is to be attained.
  To the question, therefore, respecting the cosmical quantity, the
first and negative answer is: "The world has no beginning in time, and
no absolute limit in space."
  For, in the contrary case, it would be limited by a void time on the
one hand, and by a void space on the other. Now, since the world, as a
phenomenon, cannot be thus limited in itself for a phenomenon is not a
thing in itself; it must be possible for us to have a perception of
this limitation by a void time and a void space. But such a
perception- such an experience is impossible; because it has no
content. Consequently, an absolute cosmical limit is empirically,
and therefore absolutely, impossible.*
  *The reader will remark that the proof presented above is very
different from the dogmatical demonstration given in the antithesis of
the first antinomy. In that demonstration, it was taken for granted
that the world is a thing in itself- given in its totality prior to
all regress, and a determined position in space and time was denied to
it- if it was not considered as occupying all time and all space.
Hence our conclusion differed from that given above; for we inferred
in the antithesis the actual infinity of the world.
  From this follows the affirmative answer: "The regress in the series
of phenomena- as a determination of the cosmical quantity, proceeds in
indefinitum." This is equivalent to saying: "The world of sense has no
absolute quantity, but the empirical regress (through which alone
the world of sense is presented to us on the side of its conditions)
rests upon a rule, which requires it to proceed from every member of
the series, as conditioned, to one still more remote (whether
through personal experience, or by means of history, or the chain of
cause and effect), and not to cease at any point in this extension
of the possible empirical employment of the understanding." And this
is the proper and only use which reason can make of its principles.
  The above rule does not prescribe an unceasing regress in one kind
of phenomena. It does not, for example, forbid us, in our ascent
from an individual human being through the line of his ancestors, to
expect that we shall discover at some point of the regress a
primeval pair, or to admit, in the series of heavenly bodies, a sun at
the farthest possible distance from some centre. All that it demands
is a perpetual progress from phenomena to phenomena, even although
an actual perception is not presented by them (as in the case of our
perceptions being so weak as that we are unable to become conscious of
them), since they, nevertheless, belong to possible experience.
  Every beginning is in time, and all limits to extension are in
space. But space and time are in the world of sense. Consequently
phenomena in the world are conditionally limited, but the world itself
is not limited, either conditionally or unconditionally.
  For this reason, and because neither the world nor the cosmical
series of conditions to a given conditioned can be completely given,
our conception of the cosmical quantity is given only in and through
the regress and not prior to it- in a collective intuition. But the
regress itself is really nothing more than the determining of the
cosmical quantity, and cannot therefore give us any determined
conception of it- still less a conception of a quantity which is, in
relation to a certain standard, infinite. The regress does not,
therefore, proceed to infinity (an infinity given), but only to an
indefinite extent, for or the of presenting to us a quantity- realized
only in and through the regress itself.
    II. Solution of the Cosmological Idea of the Totality of
        the Division of a Whole given in Intuition.
  When I divide a whole which is given in intuition, I proceed from
a conditioned to its conditions. The division of the parts of the
whole (subdivisio or decompositio) is a regress in the series of these
conditions. The absolute totality of this series would be actually
attained and given to the mind, if the regress could arrive at
simple parts. But if all the parts in a continuous decomposition are
themselves divisible, the division, that is to say, the regress,
proceeds from the conditioned to its conditions in infinitum;
because the conditions (the parts) are themselves contained in the
conditioned, and, as the latter is given in a limited intuition, the
former are all given along with it. This regress cannot, therefore, be
called a regressus in indefinitum, as happened in the case of the
preceding cosmological idea, the regress in which proceeded from the
conditioned to the conditions not given contemporaneously and along
with it, but discoverable only through the empirical regress. We are
not, however, entitled to affirm of a whole of this kind, which is
divisible in infinitum, that it consists of an infinite number of
parts. For, although all the parts are contained in the intuition of
the whole, the whole division is not contained therein. The division
is contained only in the progressing decomposition- in the regress
itself, which is the condition of the possibility and actuality of the
series. Now, as this regress is infinite, all the members (parts) to
which it attains must be contained in the given whole as an aggregate.
But the complete series of division is not contained therein. For this
series, being infinite in succession and always incomplete, cannot
represent an infinite number of members, and still less a
composition of these members into a whole.
  To apply this remark to space. Every limited part of space presented
to intuition is a whole, the parts of which are always spaces- to
whatever extent subdivided. Every limited space is hence divisible
to infinity.
  Let us again apply the remark to an external phenomenon enclosed
in limits, that is, a body. The divisibility of a body rests upon
the divisibility of space, which is the condition of the possibility
of the body as an extended whole. A body is consequently divisible
to infinity, though it does not, for that reason, consist of an
infinite number of parts.
  It certainly seems that, as a body must be cogitated as substance in
space, the law of divisibility would not be applicable to it as
substance. For we may and ought to grant, in the case of space, that
division or decomposition, to any extent, never can utterly annihilate
composition (that is to say, the smallest part of space must still
consist of spaces); otherwise space would entirely cease to exist-
which is impossible. But, the assertion on the other band that when
all composition in matter is annihilated in thought, nothing
remains, does not seem to harmonize with the conception of
substance, which must be properly the subject of all composition and
must remain, even after the conjunction of its attributes in space-
which constituted a body- is annihilated in thought. But this is not
the case with substance in the phenomenal world, which is not a
thing in itself cogitated by the pure category. Phenomenal substance
is not an absolute subject; it is merely a permanent sensuous image,
and nothing more than an intuition, in which the unconditioned is
not to be found.
  But, although this rule of progress to infinity is legitimate and
applicable to the subdivision of a phenomenon, as a mere occupation or
filling of space, it is not applicable to a whole consisting of a
number of distinct parts and constituting a quantum discretum- that is
to say, an organized body. It cannot be admitted that every part in an
organized whole is itself organized, and that, in analysing it to
infinity, we must always meet with organized parts; although we may
allow that the parts of the matter which we decompose in infinitum,
may be organized. For the infinity of the division of a phenomenon
in space rests altogether on the fact that the divisibility of a
phenomenon is given only in and through this infinity, that is, an
undetermined number of parts is given, while the parts themselves
are given and determined only in and through the subdivision; in a
word, the infinity of the division necessarily presupposes that the
whole is not already divided in se. Hence our division determines a
number of parts in the whole- a number which extends just as far as
the actual regress in the division; while, on the other hand, the very
notion of a body organized to infinity represents the whole as already
and in itself divided. We expect, therefore, to find in it a
determinate, but at the same time, infinite, number of parts- which is
self-contradictory. For we should thus have a whole containing a
series of members which could not be completed in any regress- which
is infinite, and at the same time complete in an organized
composite. Infinite divisibility is applicable only to a quantum
continuum, and is based entirely on the infinite divisibility of
space, But in a quantum discretum the multitude of parts or units is
always determined, and hence always equal to some number. To what
extent a body may be organized, experience alone can inform us; and
although, so far as our experience of this or that body has
extended, we may not have discovered any inorganic part, such parts
must exist in possible experience. But how far the transcendental
division of a phenomenon must extend, we cannot know from
experience- it is a question which experience cannot answer; it is
answered only by the principle of reason which forbids us to
consider the empirical regress, in the analysis of extended body, as
ever absolutely complete.
     Concluding Remark on the Solution of the Transcendental
          Mathematical Ideas- and Introductory to the
               Solution of the Dynamical Ideas.
  We presented the antinomy of pure reason in a tabular form, and we
endeavoured to show the ground of this self-contradiction on the
part of reason, and the only means of bringing it to a conclusion-
znamely, by declaring both contradictory statements to be false. We
represented in these antinomies the conditions of phenomena as
belonging to the conditioned according to relations of space and time-
which is the usual supposition of the common understanding. In this
respect, all dialectical representations of totality, in the series of
conditions to a given conditioned, were perfectly homogeneous. The
condition was always a member of the series along with the
conditioned, and thus the homogeneity of the whole series was assured.
In this case the regress could never be cogitated as complete; or,
if this was the case, a member really conditioned was falsely regarded
as a primal member, consequently as unconditioned. In such an
antinomy, therefore, we did not consider the object, that is, the
conditioned, but the series of conditions belonging to the object, and
the magnitude of that series. And thus arose the difficulty- a
difficulty not to be settled by any decision regarding the claims of
the two parties, but simply by cutting the knot- by declaring the
series proposed by reason to be either too long or too short for the
understanding, which could in neither case make its conceptions
adequate with the ideas.
  But we have overlooked, up to this point, an essential difference
existing between the conceptions of the understanding which reason
endeavours to raise to the rank of ideas- two of these indicating a
mathematical, and two a dynamical synthesis of phenomena. Hitherto, it
was necessary to signalize this distinction; for, just as in our
general representation of all transcendental ideas, we considered them
under phenomenal conditions, so, in the two mathematical ideas, our
discussion is concerned solely with an object in the world of
phenomena. But as we are now about to proceed to the consideration
of the dynamical conceptions of the understanding, and their
adequateness with ideas, we must not lose sight of this distinction.
We shall find that it opens up to us an entirely new view of the
conflict in which reason is involved. For, while in the first two
antinomies, both parties were dismissed, on the ground of having
advanced statements based upon false hypothesis; in the present case
the hope appears of discovering a hypothesis which may be consistent
with the demands of reason, and, the judge completing the statement of
the grounds of claim, which both parties had left in an unsatisfactory
state, the question may be settled on its own merits, not by
dismissing the claimants, but by a comparison of the arguments on both
sides. If we consider merely their extension, and whether they are
adequate with ideas, the series of conditions may be regarded as all
homogeneous. But the conception of the understanding which lies at the
basis of these ideas, contains either a synthesis of the homogeneous
(presupposed in every quantity- in its composition as well as in its
division) or of the heterogeneous, which is the case in the
dynamical synthesis of cause and effect, as well as of the necessary
and the contingent.
  Thus it happens that in the mathematical series of phenomena no
other than a sensuous condition is admissible- a condition which is
itself a member of the series; while the dynamical series of
sensuous conditions admits a heterogeneous condition, which is not a
member of the series, but, as purely intelligible, lies out of and
beyond it. And thus reason is satisfied, and an unconditioned placed
at the head of the series of phenomena, without introducing
confusion into or discontinuing it, contrary to the principles of
the understanding.
  Now, from the fact that the dynamical ideas admit a condition of
phenomena which does not form a part of the series of phenomena,
arises a result which we should not have expected from an antinomy. In
former cases, the result was that both contradictory dialectical
statements were declared to be false. In the present case, we find the
conditioned in the dynamical series connected with an empirically
unconditioned, but non-sensuous condition; and thus satisfaction is
done to the understanding on the one hand and to the reason on the
other.* While, moreover, the dialectical arguments for unconditioned
totality in mere phenomena fall to the ground, both propositions of
reason may be shown to be true in their proper signification. This
could not happen in the case of the cosmological ideas which
demanded a mathematically unconditioned unity; for no condition
could be placed at the head of the series of phenomena, except one
which was itself a phenomenon and consequently a member of the series.
  *For the understanding cannot admit among phenomena a condition
which is itself empirically unconditioned. But if it is possible to
cogitate an intelligible condition- one which is not a member of the
series of phenomena- for a conditioned phenomenon, without breaking
the series of empirical conditions, such a condition may be admissible
as empirically unconditioned, and the empirical regress continue
regular, unceasing, and intact.

--

※ 来源:·哈工大紫丁香 bbs.hit.edu.cn·[FROM: riee2.hit.edu.cn]
[百宝箱] [返回首页] [上级目录] [根目录] [返回顶部] [刷新] [返回]
Powered by KBS BBS 2.0 (http://dev.kcn.cn)
页面执行时间:409.737毫秒