Rockroll 版 (精华区)

发信人: tcpip (俺的昵称改了), 信区: Rockroll
标  题: Blues Lesson (8)(转寄)
发信站: 哈工大紫丁香 (Mon Dec  6 13:33:54 1999), 转信

发信人: surface (阿菲), 信区: GuitarLand

标  题: Blues Lesson (8)

发信站: 饮水思源站 (Mon May 18 22:27:20 1998) , 站内信件

发信人: cindirella (每天洗澡), 信区: guitar

标  题: BLUES LESSON EIGHT

发信站: 日月光华站 (Sun May 17 15:32:06 1998) , 转信

Lesson: 8

Title:  Development of Chords from Scale Tones in Thirds

Level:  Beginner

Style:  Chord theory

Instructor:  Dennis O'Neill

                                                  10 February 1993

                            Introduction.

Many chords can be developed by extracting alternate scale tones,

i.e., using tones that are major thirds or minor thirds apart within a

scale.  In this series of exercises, you will begin by building

three-note chords from the major and three minor scales relative to C

major and progress to building seven-note (thirteenth) chords.  You

will learn to determine what (relatively) simple chords may be

substituted for more complex chords and what extensions may be added

to chords while remaining harmonically correct.  Most importantly, you

will be able to figure out what notes to leave out when playing a

chord.

All the examples will be written in the keys of C Major and A Minor.

Students are strongly encouraged to examine results in other keys.

It's important when learning the material that you work through the

exercises yourself without first looking at the completed exercises.

I developed this material as a way of learning it myself.  I don't

intend it to be a list of prescriptions; merely as a way to take a

simple concept as far as I can for the background of interested

players.

This set of lessons is divided into several parts.  Each part except

the first builds upon material developed in the previous lesson.  My

plans for the set include the following:

 ==>  Part 1.  Preliminaries and an introduction to chord construction

      Part 2.  4-, 5-, 6-, and 7-note chords; naming chords

      Part 3.  What to leave out while retaining chord identity

Do the exercises!

           Development of Chords from Scale Tones in Thirds

   Part 1.  Preliminaries and an Introduction to Chord Construction

         Section 1.1.  Definitions and notation conventions.

First, let's define some terms.

An "interval" is the distance between two tones.  There are five

qualities of intervals; their names are perfect, major, minor,

diminished, and augmented.  These qualities of intervals are defined

as follows:

   o  Perfect interval:  an interval which, when inverted, becomes

      another perfect interval (a self-referential definition if ever

      I heard one).  E.g., C-F is a perfect 4th, F-C is a perfect 5th;

      C1-F2 is a perfect 11th (where the 1 and 2 mean that the C and F

      are in different octaves), C2-F2 is a perfect 4th, F2-C3 is a

      perfect 5th; and so on.

   o  Major: an interval other than a perfect interval that appears in

      a major scale.

   o  Minor: an interval that does not appear in a major scale.

   o  Augmented: a raised perfect or major interval.

   o  Diminished: a lowered perfect or minor interval.

In defining major and minor scales, the intervals between adjacent

notes in the scale are sometimes called "half step" and "whole step",

or, equivalently, "semitone" and "whole tone".

   o  Semitone: the interval between the notes of two adjacent keys on

      the piano, or two adjacent frets on the guitar.  Also called a

      "minor 2nd" or "half step".  Example:  C-Db. [b is used to denote

      flat]

   o  Whole tone: the interval between a key and the key next to the

      adjacent key on the piano [two keys away], or at two frets' apart

      on the guitar.  Also called a "major 2nd" or "whole step".

      Example:  C-D.

I will use the following conventions in my notation:

   o  M: major interval, scale, or chord

   o  m: minor interval, scale, or chord

   o  b: the "flat" symbol, i.e., the specified note is lowered by one

      semitone.  Example: Bb is a semitone lower than B.

   o  #: the "sharp" symbol, i.e., the specified note is raised by one

      semitone.  Example: G# is a semitone higher than G.

   o  nat: used to indicate that a note is neither sharped nor flatted

      (usual music notation uses a sort of L7 symbol that I can't

      reproduce at the computer keyboard).

   o  upper case Roman numeral:  a major-, dominant-, or augmented-

      family chord.  The number refers to the degree of the scale on

      which a chord is built.  Example: I indicates the major chord

      built on the first degree of a scale (e.g., C in the key of C).

   o  lower case Roman numeral:  a minor-, half-diminished-, or

      diminished-family chord.  The number refers to the degree of the

      scale on which a chord is built.  Example:  vi indicates the

      minor chord built on the sixth degree of a scale (e.g., Am in

      the key of C).

               Section 1.2.  The Major and Minor Scales

1.2.1.  The Major Scale.

The major scale is defined as an 8-tone scale comprising the set of

intervals (in terms of whole- and half-steps).  The intervals are:

      whole whole half whole whole whole half

The C Major scale is:

      C D E F G A B C

1.2.2.  The Natural Minor Scale.

The natural minor scale is defined as an 8-tone scale containing the

same notes as its relative major scale, but starting on the 6th scale

degree of its relative major scale; also known as the Aeolian mode.

The relative minor of C Major is A Minor, and its intervals are:

      whole half whole whole half whole whole

The A natural minor scale is:

      A B C D E F G A

1.2.3.  The Harmonic Minor Scale.

Similar to the natural minor scale but with a raised 7th scale degree.

The component intervals are:

      whole half whole whole half m3 half

The A harmonic minor scale is:

      A B C D E F G# A

1.2.4.  The Melodic Minor Scale.

Similar to the natural minor scale but with a raised 6th and a raised

7th when ascending; identical to the natural minor scale when played

descending.  The component intervals are:

      whole half whole whole whole whole half

The ascending A melodic minor scale is:

      A B C D E F# G# A

Other definitions and conventions will be introduced as needed.

  Section 1.3.  Elementary Chord Construction From Tertiary Harmony.

One can develop a useful set of chords by stacking notes from the

scale.  For the purposes of this set of lessons I will stack thirds.

I will start with, say, a C major scale; over that I will place the

same scale but starting with the 3rd scale degree (E); over that I

will place the same scale starting with the 5th scale degree (G).  The

harmony deriving from stacking alternate scale tones is called

"tertiary harmony".

The harmonized scales in C and its relative minors are:

C major:

      G   A   B   C   D   E   F   G   -   fifth above root

      E   F   G   A   B   C   D   E   -   third above root

      C   D   E   F   G   A   B   C   -   root of chord

A natural minor:

      E   F   G   A   B   C   D   E   -   fifth above root

      C   D   E   F   G   A   B   C   -   third above root

      A   B   C   D   E   F   G   A   -   root of chord

A harmonic minor:

      E   F   G#  A   B   C   D   E   -   fifth above root

      C   D   E   F   G#  A   B   C   -   third above root

      A   B   C   D   E   F   G#  A   -   root of chord

A melodic minor:

      E   F#  G#  A   B   C   D   E   -   fifth above root

      C   D   E   F#  G#  A   B   C   -   third above root

      A   B   C   D   E   F#  G#  A   -   root of chord

If we examine the intervals contained in these stacks of notes, we'll

discover that there are only a few distinct sets of relationships.

Listed with the bottommost interval first, these are:

   o  M3 m3 - defined as a "major" chord, e.g., C-E-G.  It's called a

      "major" chord because the chord built upon the tonic of the

      major scale is of this type.  (Warning - another kind of chord

      containing the intervals M3 m3 on the bottom is called a

      "dominant" chord.  Dominant chords are not distinguishable from

      major chords in three-note chords, but are distinguishable in

      chords having four or more notes.  See part 2 for more

      information.)

   o  m3 M3 - defined as a "minor" chord, e.g., A-C-E.  It's called a

      "minor" chord because the chord built upon the tonic of the

      minor scale is of this type.

   o  m3 m3 - ambiguous, either diminished or half-diminished, e.g.,

      B-D-F.  This chord will divide in unambiguous ways starting with

      4-note chords in Part 2.

   o  M3 M3 - defined as an "augmented" chord, e.g., C-E-G#.

These interval patterns, along with one or two others, will serve as

the basis for a chord classification system to be introduced in Part

2.

Do the exercises!

Exercise 1.  Table of Intervals.

     Create a table of intervals for all note pairs between unison and

     two octaves.  Format the table so that one column reflects the

     number of semitones between the note pair and another column

     shows the name of the interval.  You may include any other

     information that you find useful, such as the sequence of major

     and minor thirds that make up a particular interval, or examples

     of the interval.  Information developed in this table will be

     used later to assist in the naming of chords.

     As an example, here are the first few lines from such a table.

      _____________________________________________________

               Example for Exercise 1.  Intervals

      _____________________________________________________

       Semitones   Interval   Thirds            Example

               0   d2         unison

               1   m2         1 semitone        C-C#, C-Db

               2   M2         2 semitones       C-D

               3   m3         m3                C-D#, C-Eb

               4   M3, d4     M3                C-E

               5   P4         M3 + 1 semitone   C-F

                   ...

      _____________________________________________________

Exercise 2.  Three-note chords in C major and A minor.

     Create a table of three-note chords based on alternate

     notes taken from the various major and minor scale

     types for the key of C major/A minor.  Format the table

     so that the root of the chord is on the bottom, the

     third is in the middle, and the fifth is on the top,

     leaving spaces between each line and between each

     column.  In the intermediate lines and columns, indi-

     cate whether the accompanying interval is a major third

     or a minor third.  Below the intervals column, place

     the generic symbol for the type of chord based on the

     interval.  These chords comprise the family of major

     and minor chords.

     Notice that the intervals contained in each chord are

     unique to the position of the chord within the scale,

     and that the same chord type appears at the same posi-

     tion within each key.

     As an example, here is the table for C major.

___________________________________________________________________________

__         Example for Exercise 2.  Triad chord stacks, key of C major

___________________________________________________________________________

__   1        2         3        4        5        6         7      Degree

                                                                  Chord ton

e__________________________________________________________________________

___

 G        A        B         C        D        E        F         fifth

     m3       M3       M3        m3       m3       M3       m3

 E        F        G         A        B        C        D         third

     M3       m3       m3        M3       M3       m3       m3

 C        D        E         F        G        A        B         root

___________________________________________________________________________

__     I        ii       iii       IV       V        vi       vii   symbol

___________________________________________________________________________

__

Exercise 3.  Three-note chords in all keys.

     Create a key-independent abstract of the information

     developed in exercise 2 (three-note chords).  The

     columns of the table should contain:

        o  the chord type and name

        o  the interval between the root and third,

           expressed as a major or minor third

        o  the interval between the third and fifth,

           expressed as a major or minor third

        o  the number of semitones between the root and

           third (see exercise 1)

        o  the number of semitones between the root and

           fifth (see exercise 1)

        o  the scale degrees on which this type of chord

           occurs for each scale type (see exercise 2)

     Here is an example of such a table.

___________________________________________________________________________

_

 Example for Exercise 3.  Naturally-occurring triads, grouped by chord type

___________________________________________________________________________

_ Chord type            Intervals    Semitones          Scale source

 and chord name        3rd   5th                M        nm      hm     mm

___________________________________________________________________________

_

 Major

 major                 M3    m3     4 7         1 4 5    3 6 7   5 6    4 5

 Minor

 minor                 m3    M3     3 7         2 3 6    1 4 5   1 4    1 2

 Diminished or

 half-diminished

 (ambiguous)

                       m3    m3     3 6         7        2       2 7    6 7

 Augmented

 aug                   M3    M3     4 8                          3      3

___________________________________________________________________________

_

Interval       Meaning

M3             major 3rd, 4 semitones

m3             minor 3rd, 3 semitones

Semitones      Meaning

(#)            number of semitones of chord tone above chord root

Scale source   Meaning

M              major scale

nm             natural minor scale

mm             melodic minor scale

hm             harmonic minor scale

     Note:  if one desires a more conventional notation in

     the "Semitones" column, replace the numbers by the

     corresponding interval names from Table 1.

******************************************

******************************************

******************************************

***                                    ***

***                STOP!               ***

***                                    ***

*** Answers to exercises appear below. ***

***  Do the exercises before peeking.  ***

***                                    ***

******************************************

******************************************

******************************************

____________________________________________________________

             Solution to Exercise 1.  Intervals

____________________________________________________________

 Semitones   Interval   Thirds               Example

         0   d2         unison

         1   m2         1 semitone           C-C#, C-Db

         2   M2         2 semitones          C-D

         3   m3         m3                   C-D#, C-Eb

         4   M3, d4     M3                   C-E

         5   P4         M3 + 1 semitone      C-F

         6   a4, d5     m3 m3                C-F#, C-Gb

         7   P5         M3 m3                C-G

         8   a5, m6     M3 M3                C-G#, C-Ab

         9   M6, d7     m3 m3 m3             C-A, C-Bbb

        10   m7         M3 m3 m3             C-A#, C-Bb

        11   M7         M3 M3 m3             C-B

        12   P8         M3 M3 M3             C1-C2

        13   a8, m9     M3 m3 m3 m3          C1-Db2

        14   M9         M3 M3 m3 m3          C1-D2

        15   m10        M3 M3 M3 m3          C1-D#2, C1-Eb2

        16   M10, d11   M3 M3 M3 M3          C1-E2

        17   P11        M3 M3 m3 m3 m3       C1-F2

        18   a11, d12   M3 M3 M3 m3 m3       C1-A#2, C1-Gb2

        19   P12        M3 M3 M3 M3 m3       C1-G2

        20   a12, m13   M3 M3 M3 M3 M3       C1-G#2, C1-Ab2

        21   M13        M3 M3 M3 m3 m3 m3    C1-A2

        22   m14        M3 M3 M3 M3 m3 m3    C1-Bb2

        23   M14        M3 M3 M3 M3 M3 m3    C1-B2

        24   p15        M3 M3 M3 M3 M3 M3    C1-C2

____________________________________________________________

Notes:

1.  In the "Thirds" column, note that M3 M3 M3 = m3 m3 m3

     m3; therefore one can substitute four minor thirds for

     three major thirds in any interval with no change in

     the total size of the interval.

2.  In the "Example" column, if note names have numbers

     appended, the numbers refer to the relative octave in

     which the notes appear.

Definitions:

Perfect interval:  an interval which, when inverted, becomes

     another perfect interval (a self-referential definition

     if ever I heard one).  E.g., C-F is a perfect 4th, F-C

     is a perfect 5th; C1-F2 is a perfect 11th, C2-F2 is a

     perfect 4th, F2-C3 is a perfect 5th; and so on.

Augmented: a raised perfect or major interval.

Diminished: a lowered perfect or minor interval.

Major: an interval other than a perfect interval that

appears in a major scale.

Minor: an interval that does not appear in a major scale.

              Solutions to Exercise 2.  Triad Chord Stacks

___________________________________________________________________________

            Exercise 2a.  Triad chord stacks, key of C major

___________________________________________________________________________

 1        2        3        4        5        6        7        Degree

                                                                Chord tone

___________________________________________________________________________

 G        A        B        C        D        E        F        fifth

     m3       M3       M3       m3       m3       M3       m3

 E        F        G        A        B        C        D        third

     M3       m3       m3       M3       M3       m3       m3

 C        D        E        F        G        A        B        root

___________________________________________________________________________

     I        ii       iii      IV       V        vi       vii   symbol

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

       Exercise 2b.  Triad chord stacks, key of A natural minor

___________________________________________________________________________

 1        2        3        4        5        6        7        Degree

                                                                Chord tone

___________________________________________________________________________

 E        F        G        A        B        C        D        fifth

     M3       m3       m3       M3       M3       m3       m3

 C        D        E        F        G        A        B        third

     m3       m3       M3       m3       m3       M3       M3

 A        B        C        D        E        F        G        root

___________________________________________________________________________

 i        ii       III      iv       v        VI       VII      symbol

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

         Exercise 2c.  Triad chord stacks, key of A harmonic minor

___________________________________________________________________________

 1        2        3        4        5        6        7        Degree

                                                                Chord tone

___________________________________________________________________________

 E        F        G#       A        B        C        D        fifth

     M3       m3       M3       M3       m3       m3       m3

 C        D        E        F        G#       A        B        third

     m3       m3       M3       m3       M3       M3       m3

 A        B        C        D        E        F        G#       root

___________________________________________________________________________

 i        ii       III      iv       v        VI       VII      symbol

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

         Exercise 2d.  Triad chord stacks, key of A melodic minor

___________________________________________________________________________

 1        2        3        4        5        6        7        Degree

                                                                Chord tone

___________________________________________________________________________

 E        F#       G#       A        B        C        D        fifth

     M3       M3       M3       m3       m3       m3       m3

 C        D        E        F#       G#       A        B        third

     m3       m3       M3       M3       M3       m3       m3

 A        B        C        D        E        F#       G#       root

___________________________________________________________________________

 i        ii       III      iv       v        VI       VII      symbol

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

____  Solution to Exercise 3.  Naturally-occurring triads, grouped by chord

 type

___________________________________________________________________________

____ Chord type        Intervals           Semitones         Scale source

 and chord name    3  5                              M       nm      hm    

mm_________________________________________________________________________

______ Major

 major             M3 m3               4 7           1 4 5   3 6 7   5 6   

4 5

 Minor

 minor             m3 M3               3 7           2 3 6   1 4 5   1 4   

1 2

 Diminished or

 half-diminished

 (ambiguous)

                   m3 m3               3 6           7       2       2 7   

6 7

 Augmented

 aug               M3 M3               4 8                           3     

3

___________________________________________________________________________

____                         Column key for this table

Interval       Meaning

M3             major 3rd, 4 semitones

m3             minor 3rd, 3 semitones

Semitones      Meaning

(#)            number of semitones of chord tone above chord root

Scale source   Meaning

M              major scale

nm             natural minor scale

mm             melodic minor scale

hm             harmonic minor scale

Note:  if one desires a more conventional  notation  in  the

"Semitones" column, replace the numbers by the corresponding

interval names from Table 1.

===========================================================================

===FUTURE LESSONS

--------------

No  Name                           Style               Level         Instru

ctor  9 Right hand Left hand technique Technique             B        Tim F

ullerton 10 How Chords work                Theory                B        T

im Fullerton 11 Right and Left hand techniques theory (etc.)         b     

   Tim Fullerton 12 Modes                          Theory                I 

           Dave Good 13 Octaves                        Theory              

  B           Bill Quinn===================================================

===========================

Guitar Lesson a Week Maintainers

Editor: Norm Carpenter                           Distributor: Kevin Elphins

toneLesson Submissions To:                   guitar-lessons-editor@vast.uns

w.edu.auMailing List Subscriptions To:          guitar-lessons-request@vast

.unsw.edu.auLessons Archived At:    ftp.vast.unsw.edu.au[149.171.224.9]:/pu

b/guitar-lessons                       bugs.specialix.co.uk[192.65.144.4]:/

public/netsrc/guitar--

--

※ 来源:·饮水思源站 bbs.sjtu.edu.cn·[FROM: 203.95.1.89]


--
☆ 来源:.哈工大紫丁香 bbs.hit.edu.cn.[FROM: bin@mtlab.hit.edu.cn]
[百宝箱] [返回首页] [上级目录] [根目录] [返回顶部] [刷新] [返回]
Powered by KBS BBS 2.0 (http://dev.kcn.cn)
页面执行时间:412.314毫秒