Rockroll 版 (精华区)

发信人: tcpip (俺的昵称改了), 信区: Rockroll
标  题: Blues Lesson (10)(转寄)
发信站: 哈工大紫丁香 (Mon Dec  6 13:34:12 1999), 转信

发信人: surface (阿菲), 信区: GuitarLand

标  题: Blues Lesson (10)

发信站: 饮水思源站 (Mon May 18 22:30:19 1998) , 站内信件

发信人: cindirella (每天洗澡), 信区: guitar

标  题: BLUES LESSON TEN

发信站: 日月光华站 (Sun May 17 15:38:48 1998) , 转信

Lesson: 10

Title:  How Chords work

Level:  Beginner

Style:  Theory

Instructor:  Tim Fullerton

This is something that I wrote some time ago that I keep on hand as a FAQ

when people ask about how chords work.

    This explanation of harmony really depends on your understanding

the major scale and how it works. If you don't drop me a line and I'll

take a stab at that.

    Given that the major scale is the thing that sounds like

"Do re mi fa sol la ti (do)", let us change each of those syllables to

the numbers "1 2 3 4 5 6 7 (8)." In the following model of how chords

are built, each number represents the corresponding scale degree

above. So... "4" would mean the fourth degree of the major scale, "fa."

#4 means that the fourth scale degree is raised by a half step, or one

fret, and b4 means it is lowered by 1/2 step.

The simplest thing that is treated as a chord (in common practice,

not in theory) is the "power chord" or "Five" chord. Compared to

a major scale, it is:

R - 5 ...(Root - fifth or Do - sol...get the idea?)

Next comes the most common form of harmony, tertiary. It consists

of chords built as stacked thirds. In other words, start at someplace

in the scale and select every other note. The simplest of these are

triads. They are, compared to a major scale:

Major           R - 3 - 5       ex: G

Minor           R -b3 - 5       ex: Gmi or G-

diminished      R -b3 -b5       ex: Go

                           (pretend "o" is a degree symbol)

augmented       R -#3 -#5       ex G+

Aside from suspensions, those are all of the triads.

Next come seventh chords. Those are produced simply by adding and

altering "7." As a rule, unless the word "major" appears in the name

of the chord, the seventh will be flatted. There are a lot more

possible combinations with seventh chords, for example:

Major 7         R - 3 - 5 - 7   ex: Gma7

minor 7         R -b3 - 5 -b7   ex : Gmi7

Dominant 7      R - 3 - 5 -b7   ex : G7

half diminished R -b3 -b5 -b7   ex : Gmi7(b5)

diminished 7    R -b3 -b5 -bb7  ex : Go7

Augmented 7     R - 3 - #5 - b7 ex G+7

major 6         R - 3 - 5 - 6

minor 6         R -b3 - 5 - 6 (note NOT b6)

get the idea?...there are LOTS more.

In case you were wondering about chords with higher numbers,

it continues on in the same way. If you were to put two octaves

of a major scale together, you would have

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 (15).

So... any sort of 9th chord is some type of 1 3 5 7 9, any type of

11th chord is 1 3 5 7 9 11, and any type of 13th chord is some type

of 1 3 5 7 9 11 13. It doesn't go any farther. When you get to 15, you

have started over.

    It is always assumed that these extended notes are as they

would be in a major scale whose root is the root of the chord. If they

are to be altered, they must be addressed individually. For example,

a Dominant9 with a sharped 11 and a flat 13 would be notated

G9(#11 b13).

    Now...it is usually not possible to play all of the notes of

some of these chords. Many notes are optional. Those that are not

are the third, the seventh, and the highest extension. The root is

kind of important, too, but less so...and usually the bass player will

play that.

    That's tertiary harmony in a nutshell. Something else that

some people experiment with is "quartal," or stacked fourths,

"quintal," or stacked fifths, etc... I, myself, am unaware of any

treatises on discerning between qualities of these kinds of chords,

and if anyone knows if anything has been made up in this area or how

different kinds of these harmonies are notated (I've seen Q3 to

represent a quartal triad, Q4 to represent four stacked fourths, etc)

I'd really apreciate hearing about it.

copyright 1992 by Tim Fullerton

by Tim Fullerton

   fullerto@cis.ohio-state.edu

   1987 Upper Chelsea Rd

   Columbus, Ohio 43221

   (614) - 488 - 9322

--

--

※ 来源:·饮水思源站 bbs.sjtu.edu.cn·[FROM: 203.95.1.89]


--
☆ 来源:.哈工大紫丁香 bbs.hit.edu.cn.[FROM: bin@mtlab.hit.edu.cn]
[百宝箱] [返回首页] [上级目录] [根目录] [返回顶部] [刷新] [返回]
Powered by KBS BBS 2.0 (http://dev.kcn.cn)
页面执行时间:6.594毫秒