SFworld 版 (精华区)

发信人: by (春天的小懒虫), 信区: SFworld
标  题: 2010: Odyssey Two (0)
发信站: 哈工大紫丁香 (Wed Oct  6 14:20:52 1999), 转信

                        Author's Note 
    The novel 2001: A Space Odyssey was written during the 
years 1964-8 and was published in July 1968, shortly after 
release of the movie. As I have described in The Last Worlds 
of 2001, both projects proceeded simultaneously, with feed- 
back in each direction. Thus I often had the strange ex- 
perience of revising the manuscript attar viewing rushes 
based upon an earlier version of the story -- a stimulating, 
but rather expensive, way of writing a novel. 
    As a result, there is a much closer parallel between book 
and movie than is usually the case, but there are also major 
differences. In the novel, the destination of the spaceship 
Discovery was Iapetus (or Japetus), most enigmatic of 
Saturn's many moons. The Saturnian system was reached 
via Jupiter: Discovery made a close approach to the giant 
planet, using its enormous gravitational field to produce a 
'slingshot' effect and to accelerate it along the second lap of 
its journey. Exactly the same manoeuvre was used by the 
Voyager space probes in 1979, when they made the first 
detailed reconnaissance of the outer giants. 
    In the movie, however, Stanley Kubrick wisely avoided 
confusion by setting the third confrontation between Man 
and Monolith among the moons of Jupiter. Saturn was 
dropped from the script entirely, though Douglas Trumbull 
later used the expertise he had acquired to film the 
ringed planet in his own production, Silent Running. 
    No one could have imagined, back in the mid-sixties, that 
the exploration of the moons of Jupiter lay, not in the next 
century, but only fifteen years ahead. Nor had anyone 
dreamed of the wonders that would be found there -- 
although we can be quite certain that the discoveries of the 
twin Voyagers will one day be surpassed by even more 
unexpected finds. When 2001 was written, Io, Europa, 
Ganymede, and Callisto were mere pinpoints of light in 
even the most powerful telescope; now they are worlds 
each unique, and one of them -- Io -- is the most volcanically 
active body in the Solar System. 
    Yet, all things considered, both movie and book stand up 
quite well in the light of these discoveries, and it is 
fascinating to compare the Jupiter sequences in the film with the 
actual movies from Voyager cameras. But clearly, anything 
written today has to incorporate the results of the 1979 
explorations: the moons of Jupiter are no longer uncharted 
territory. 
    And there is another, more subtle, psychological factor to 
be taken into consideration. 2001 was written in an age that 
now lies beyond one of the Great Divides in human history; 
we are sundered from it forever by the moment when Neil 
Armstrong set foot upon the Moon. The date 20 July 1969 
was still half a decade in the future when Stanley Kubrick 
and I started thinking about the 'proverbial good science- 
fiction movie' (his phrase). Now history and fiction have 
become inextricably intertwined. 
    The Apollo astronauts had already seen the film when 
they left for Moon. The crew of Apollo 8, who at 
Christmas 1968 became the first men ever to set eyes upon 
the Lunar Farside, told me that they had been tempted to 
radio back the discovery of a large black monolith: alas, 
discretion prevailed. 
    And there were, later, almost uncanny instances of nature 
imitation art. Strangest of all was the saga of Apollo 13 in 
1970. 
    As a good opening, the Command Module, which 
houses the crew, had been christened Odyssey. Just before 
the explosion of the oxygen tank that caused the mission to 
be aborted, the crew had been playing Rechard Strauss's 
Zarathustra theme, now universally identified with the 
movie. Immediately after the loss of power, Jack Swigert 
radioed back to Mission Control: 'Houston, we've had a 
problem.' The words that Hal used to astronaut Frank 
Poole on a similar occasion were: 'Sorry to interrupt the 
festivities, but we have a problem.' 
    When the report of the Apollo 13 mission was later pub- 
lished, NASA Administrator Tom Paine sent me a copy, 
and noted under Swiggert's words: 'Just as you always said it 
would be, Arthur.' I still get a very strange feeling when I 
contemplate this whole series of events -- almost, indeed, as 
if I share a certain responsibility. 
    Another resonance is less serious, but equally striking. 
one of the most technically brilliant sequences in the movie 
was that in which Frank Poole was shown running round 
and round the circular track of the giant centrifuge, held in 
place by the 'artificial gravity' produced by its spin. 
    Almost a decade later, the crew of the superbly successful 
Skylab realized that its designers had provided them with a 
similar geometry; a ring of storage cabinets formed a 
smooth, circular band around the space station's interior. 
Skylab, however, was not spinning, but this did not deter 
its ingenious occupants. They discovered that they could 
run around the track, just like mice in a squirrel cage, to 
produce a result visually indistinguishable from that shown 
in 2001. And they televised the whole exercise back to Earth 
(need I name the accompanying music?) with the comment: 
'Stanley Kubrick should see this.' As in due course he did, 
because I sent him the telecine recording. (I never got it 
back; Stanley uses a tame Black Hole as a filing system.) 
    Yet another link between film and reality is the painting 
by Apollo-Soyuz Commander, Cosmonaut Alexei 
Leonov, 'Near the Moon'. I first saw it in 1968, when 2001 
was presented at the United Nations Conference on the 
Peaceful Uses of Outer Space. Immediately after the screening, 
Alexei pointed out to me that his concept (on page 32 of 
the Leonov - Sokolov book The Stars Are Awaiting Us, 
Moscow, 1967) shows exactly the same line-up as the 
movie's opening: the Earth rising beyond the Moon, and 
the Sun rising beyond them both. His autographed sketch 
of the painting now hangs on my office wall; for further 
details see Chapter 12. 
    Perhaps this is the appropriate point to identify another 
and less well-known name appearing in these pages, that 
of Hsue-shen Tsien. In 1936, with the great Theodore von 
Karman and Frank J. Malina, Dr. Tsien founded the 
Guggenheim Aeronautical Laboratory of the California 
Institute of Technology (GALCIT) -- the direct ancestor of 
Pasadena's famed Jet Propulsion Laboratory. He was also 
the first Goddard Professor at Caltech, and contributed 
greatly to American rocket research through the 1940s. 
Later, in one of the most disgraceful episodes of the 
McCarthy period, he was arrested on trumped-up security 
charges when he wished to return to his native country. For 
the last two decades, he has been one of the leaders of the 
Chinese rocket programme. 
    Finally, there is the strange case of the 'Eye of Japetus'- 
Chapter 35 of 2001. Here I describe astronaut Bowman's 
discovery on the Saturnian moon of a curious feature: 'a 
brilliant white oval, about four hundred miles long and two 
hundred wide ... perfectly symmetrical ... and so sharp- 
edged that it almost looked ... painted on the face of the 
little moon.' As he came closer, Bowman convinced him- 
self that 'the bright ellipse set against the dark background 
of the satellite was a huge empty eye staring at him as he 
approached ...' Later, he noticed 'the tiny black dot at the 
exact center', which turns out to be the Monolith (or one 
of its avatars). 
    Well, when Voyager 1 transmitted the first photographs 
of Iapetus, they did indeed disclose a large, clear-out white 
oval with a tiny black dot at the centre. Carl Sagan promptly 
sent me a print from the Jet Propulsion Laboratory with 
the cryptic annotation 'Thinking of you ...' I do not know 
whether to be relieved or disappointed that Voyager 2 has 
left the matter still open. 
    Inevitably, therefore, the story you are about to read is 
something much more complex than a straightforward sequel 
to the earlier novel -- or the movie. Where these differ, I 
have followed the screen version; however, I have been 
more concerned with making this book self-consistent, and 
as accurate as possible in the light of current knowledge. 
    Which, of course, will once more be out of date by 
2001 ... 
 
                                Arthur C. Clarke 
                                Colombo, Sri Lanka 
                                January 1982 
 
-- 
           KK   KK    KK    KK     KK    KK 
          KK  KK      KK  KK        KK  KK 
         KKKK         KKKK           KKKK 
        KK  KK        KK  KK          KK  KK 
       KK    KK       KK    KK         KK    KK 
 
※ 来源:·BBS 水木清华站 bbs.net.tsinghua.edu.cn·[FROM: 166.111.10.176] 

--
:-) Helix@163.NET                                                    85958F57
:-( Helix@KALI.COM.CN                                                208CE12C
                                        简  爱                       CB384F06
                                                                     CC60E9F4
                           你-为-什-么-把-心-给-挖-走-了~~~ ?        54319BC9
                                                                     7EA2D22F

※ 来源:·饮水思源站 bbs.sjtu.edu.cn·[FROM: 202.120.5.220]

--
☆ 来源:.哈工大紫丁香 bbs.hit.edu.cn.[FROM: bingyang.bbs@bbs.sjt]
[百宝箱] [返回首页] [上级目录] [根目录] [返回顶部] [刷新] [返回]
Powered by KBS BBS 2.0 (http://dev.kcn.cn)
页面执行时间:206.650毫秒