SFworld 版 (精华区)

发信人: bhfbao (嗖嗖与嗖嗖), 信区: SFworld
标  题: Contact I-7
发信站: 哈工大紫丁香 (Wed Feb  2 15:23:43 2000), 转信

发信人: isabel (伊莎贝尔~戒网中), 信区: SFworld       
发信站: BBS 水木清华站 (Thu Jan 27 01:02:22 2000)

发信人: Sandoval (Companion Protector), 信区: SciFiction 
标 题: Contact Part I - 7 
发信站: The unknown SPACE (Tue Jan 25 01:03:55 2000) WWW-POST 
 
 
CHAPTER 7  
The Ethanol in W-3  
 
 
No credence whatever is to be given to the opinion... that  
the demons act as messengers and interpreters between the  
gods and men to carry all petitions from us to the gods, and  
to bring back to us the help of the gods. On the contrary,  
we must believe them to be spirits most eager to inflict  
harm, utterly alien from righteousness, swollen with pride,  
pale with envy, subtle in deceit...  
-Augustine  
The City of God, VIII, 22  
 
That Heresies should arise, we have the prophesie of Christ;  
but that old ones should be abolished, we hod no prediction.  
-Thomas Browne  
Religio Medici, I, 8 (1642)  
She had planned to meet Vaygay's plane in Albuquerque and  
drive him back to the Argus facility in the Thunderbird. The  
rest of the Soviet delegation would have traveled in the  
observatory cars. She would have enjoyed speeding to the  
airport in the cool dawn air, perhaps again past an honor  
guard of rampant coneys. And she had been anticipating a  
long and substantive private talk with Vaygay on the return.  
But the new security people from the General Services  
Administration had vetoed the idea. Media attention and the  
president's sober announcement at the end of her press  
conference two weeks before had brought enormous crowds to  
the isolated desert site. There was a potential for  
violence, they had told Ellie. She must in future travel  
only in government cars, and then only with discreetly armed  
escorts. Their little convoy was wending its way toward  
Albuquerque at a pace so sober and responsible that she  
found her right foot of its own volition depressing an  
imaginary accelerator on the rubber mat before her.  
It would be good to spend some time with Vaygay  
again. She had last seen him in Moscow three years before,  
during one of those periods in which he was forbidden to  
visit the West. Authorization for foreign travel had waxed  
and waned through the decades in response to changing policy  
fashions and Vaygay's own unpredictable behavior. Permission  
would be denied him after some mild political provocation  
about which he seemed unable to restrain himself, and then  
granted again when no one of comparable ability could be  
found to flesh out one or another scientific delegation. He  
received invitations from all over the world for lectures,  
seminars, colloquia, conferences, joint study groups, and a  
full member of the Soviet Academy of Sciences, he could  
afford to be a little more independent than most. He often  
seemed poised precariously at the outer limits of the  
patience and restraint of the governmental orthodoxy.  
His full name was Vasily Gregorovich Lunacharsky,  
known throughout the global community of physicists as  
Vaygay after the initials of his first name and patronymic.  
His fluctuating and ambiguous relations with the Soviet  
regime puzzled her and others in the West. He was a distant  
relative of Anatoly Vasilyevich Lunacharsky, an old  
Bolshevik colleague of Gorky, Lenin, and Trotsky; the elder  
Lunacharsky had later served as People's Commissar for  
Education and as Soviet Ambassador to Spain until his death  
in 1933. Vaygay's mother had been Jewish. He had, it was  
said, worked on Soviet nuclear weapons, although surely he  
was too young to have played much of a role in fashioning  
the first Soviet thermonuclear explosion.  
His institute was well staffed and well equipped,  
and his scientific productivity was prodigious, indicating  
at most infrequent distractions by the committee for State  
Security. Despite the ebb and flow of permission for foreign  
travel, he had been a frequent attendee at major  
international conferences including the "Rochester" symposia  
on high-energy physics, the "Texas" meeting on relativistic  
astrophysics, and the informal but occasionally influential  
"Pugwash" scientific gatherings on ways of reducing  
international tension.  
In the 1960s, she had been told, Vaygay visited the  
University of California at Berkeley and was delighted with  
the proliferation of irreverent, scatological, and  
politically outrageous slogans imprinted on inexpensive  
buttons. You could, she recalled with faint nostalgia, size  
up someone's most pressing social concerns at a glance.  
Buttons were also popular and fiercely traded in the Soviet  
Union, but usually they celebrated the "Dynamo" soccer team,  
or one of the successful spacecraft of the Luna series,  
which had been the first spacecraft to land on the Moon. The  
Berkeley buttons were different. Vaygay had bought dozens of  
them, but delighted in wearing one in particular. It was the  
size of his palm and read, "Pray for Sex." He even displayed  
it at scientific meetings. When asked about its appeal, he  
would say, "In your country, it is offensive in only one  
way. In my country, it is offensive in two independent  
ways." If pressed further, he would only comment that his  
famous Bolshevik relative had written a book on the place of  
religion in a socialist society. Since then, his English had  
improved enormously-much more than Ellie's Russian-but his  
propensity for wearing offensive lapel buttons had, sadly,  
diminished.  
Once, during a vigorous discussion on the relative  
merits of the two political systems, Ellie had boasted that  
she had been free to march in front of the White House  
protesting American involvement in the Vietnam War. Vaygay  
replied that in the same period he had been equally free to  
march in front of the Kremlin protesting American  
involvement in the Vietnam War.  
He had never been inclined, say, to photograph the  
garbage scows burdened with malodorous refuse and squawking  
seagulls lumbering in front of the Statue of Liberty, as  
another Soviet scientist had when for fun she had escorted  
him on the Staten Island ferry during a break in a meeting  
in New York City. Nor had he, as had some of his colleagues,  
ardently photographed the tumble-down shanties and  
corrugated metal huts of the Puerto Rican poor during a bus  
excursion from a luxurious beachfront hotel to the Arecibo  
Observatory. To whom did they submit these pictures? Ellie  
wondered. She conjured up some vast KGB library dedicated to  
the infelicities, injustices, and contradictions of  
capitalist society. Did it warm them, when disconsolate with  
some of the failures of Soviet society, to browse through  
the fading snapshots of their imperfect American cousins?  
There were many brilliant scientists in the Soviet  
Union who, for unknown offenses, had not been permitted out  
of Eastern Europe in decades. Konstantinov, for example, had  
never been to the West until the mid-1960s. When, at an  
international meeting in Warsaw-over a table encumbered with  
dozens of depleted Azerbaijani brandy snifters, their  
missions completed-Konstantinov was asked why, he replied,  
"Because the bastards know, they let me out, I never come  
back." Nevertheless, they had let him out, sure enough,  
during the thaw in scientific relations between the two  
countries in the late '60s and early '70s, and he had come  
back every time. But now they let him out no more, and he  
was reduced to sending his Western colleagues New Year's  
cards in which he portrayed himself forlornly cross-legged,  
head bowed, seated on a sphere below which was the  
Schwarzschild equation for the radius of a black hole. He  
was in a deep potential well, he would tell visitors to  
Moscow in the metaphors of physics. They would never let him  
out again.  
In response to questions, Vaygay would say that the  
official Soviet position was that the Hungarian revolution  
of 1956 had been organized by cryptofascists, and that the  
Prague Spring of 1968 was brought about by an  
unrepresentative anti-socialist group in the leadership.  
But, he would add, if what he had been told was mistaken, if  
these were genuine popular uprisings, then his country had  
been wrong in suppressing them. On Afghanistan he did not  
even bother quoting the official justifications. Once in his  
office at the Institute he had insisted on showing Ellie his  
personal shortwave radio, on which were frequencies labeled  
London and Paris and Washington, neatly spelled out in  
Cyrillic letters. He was free, he told her, to listen to the  
propaganda of all nations.  
There had been a time when many of his fellows had  
surrendered to national rhetoric about the yellow peril.  
"Imagine the entire frontier between China and the Soviet  
Union occupied by Chinese soldiers, shoulder to shoulder, an  
invading army, " on of them requested, challenging Ellie's  
powers of imagination. They were standing around the samovar  
in the Director's office at the Institute. "How long would  
it be, with the present Chinese birthrate, before they all  
passed over the border?" And the answer was pronounced, in  
an unlikely mix of dark foreboding and arithmetic delight,  
"Never." William Randolph Hearst would have felt at home.  
But not Lunacharsky. Stationing so many Chinese soldiers on  
the frontier would automatically reduce the birthrate, he  
argued; their calculations were therefore in error. He had  
phrased it as thought eh misuse of mathematical models was  
the subject of his disapproval, but few mistook his meaning.  
In the worst of the Sino-Soviet tensions, he had never, so  
far as Ellie knew, allowed himself to be swept up in the  
endemic paranoia and racism.  
Ellie loved the samovars and could understand the  
Russian affection for them. Their Lunakhod, the successful  
unmanned lunar rover that looked like a bathtub on wire  
wheels, seemed to her to have a little samovar technology  
somewhere in its ancestry. Vaygay had once taken her to see  
a model of Lunakhod in a sprawling exhibition park outside  
of Moscow on a splendid June morning. There, next to a  
building displaying the wares and charms of the Tadzhik  
Autonomous Republic, was a great hall filled to the rafters  
with full-scale models of Soviet civilian space vehicles.  
Sputnik 1, the first orbital spacecraft; Sputnik 2, the  
first spacecraft to carry an animal, the dog Laika, who died  
in space; Luna 2, the first spacecraft to reach another  
celestial body; Luna 3, the first spacecraft to photograph  
the far side of the Moon; Venera 7, the first spacecraft to  
land safely on another planet; and Vostok 1, the first  
manned spacecraft, that carried Hero of the Soviet Union  
Cosmonaut Yuri A. Gagarin on a single orbit of the Earth.  
Outside, children were using the fins of the Vostok launch  
booster as slides, their pretty blond curls and red Komsomol  
neckerchiefs flaring as, to much hilarity, the descended to  
land. Zemlya, it was called in Russian. The large Soviet  
island in the Arctic Sea was called Novaya Zemlya, New Land.  
It was there in 1961 that they had detonated a  
fifty-eight-megaton thermonuclear weapon, the largest single  
explosion so far contrived by the human species. But on that  
spring day, with the vendors hawking the ice cream in which  
Moscovites take so much pride, with families on outings and  
a toothless old man smiling at Ellie and Lunacharsky as if  
they were lovers, the old land had seemed nice enough.  
In her infrequent visits to Moscow or Leningrad,  
Vaygay would often arrange the evenings. A group of six or  
eight of them would go to the Bolshoi or the Kirov ballet.  
Lunacharsky somehow would arrange for the tickets. She would  
thank her hosts for the evening, and they-explaining that it  
was only in the company of foreign visitors that they  
themselves were able to attend such performances-would thank  
her. Vaygay would only smile. He never brought his wife, and  
Ellie had never met her. She was, he said, a physician who  
was devoted to her patients. Ellie had asked him what his  
greatest regret was, because his parents had not, as they  
had once contemplated, emigrated to America. "I have only  
one regret," he had said in his gravelly voice. "My daughter  
married a Bulgarian."  
Once he arranged a dinner at a Caucasian restaurant  
in Moscow. A professional toastmaster, or tamada, named  
Khaladze had been engaged for the evening. The man was a  
master of this art form, but Ellie's Russian was bad enough  
that she was obliged to ask for most of the toasts to be  
translated. He turned to her and, foreshadowing the rest of  
the evening, remarked, "We call the man who drinks without a  
toast an alcoholic." An early and comparatively mediocre  
toast had ended "To peace on all planets," and Vaygay had  
explained to her that the word mir meant world, peace and a  
self-governing community of peasant households that went  
back to ancient times. They had talked about whether the  
world had been more peaceful when its largest political  
units had been no larger than villages. "Every village is a  
planet," Lunacharsky had said, his tumbler held high. "And  
every planet a village," she had returned.  
Such gatherings would be a little raucous. Enormous  
quantities of brandy and vodka would be drunk, but no one  
ever seemed seriously inebriated. They would emerge noisily  
from the restaurant at one or two in the morning and try,  
often vainly, to find a taxicab. Several times he had  
escorted her on foot a distance of five or six kilometers  
from the restaurant back to her hotel. He was attentive, a  
little avuncular, tolerant in his political judgments,  
fierce in his scientific pronouncements. Although his sexual  
escapades were legendary among his colleagues, he never  
permitted himself so much as a good-night kiss with Ellie.  
This had always distressed her a little, although his  
affection for her was plain.  
There were many women in the Soviet scientific  
community, proportionately more so than in the United  
States. But they tended to occupy menial to middle-level  
positions, and male Soviet scientists, like their American  
counterparts, were puzzled about a pretty woman with evident  
scientific competence who forcefully expressed her views.  
Some would interrupt her or pretend not to hear her. Then,  
Lunacharsky would always lean over and ask in a louder voice  
than usual, "What did you say, Dr. Arroway? I didn't quite  
manage to hear." The others would then fall silent and she  
would continue about doped gallium arsenide detectors, or  
the ethanol content of the galactic cloud W-3. The quantity  
of 200-proof alcohol in this single interstellar cloud was  
more than enough to maintain the present population of the  
Earth, if every adult were a dedicated alcoholic, for the  
age of the solar system. The tamada had appreciated the  
remark. In their subsequent toasts, they had speculated on  
whether other forms of life would be intoxicated by ethanol,  
whether public drunkenness was a Galaxy-wide problem, and  
whether a toastmaster on any other world could be as  
skillful as our Trofim Sergeivich Khaladze.  
 
      
 
They arrived at the Albuquerque airport to discover that,  
miraculously, the commercial flight from New York with the  
Soviet delegation aboard had landed a half hour early. Ellie  
found Vaygay at an airport souvenir shop negotiating the  
price of some trinket. He must have seen her out of the  
corner of his eye. Without turning to face her, he lifted a  
finger: "One second, Arroway. Nineteen ninety-five?" he  
continued, addressing the elaborately disinterested sales  
clerk. "I saw the identical set in New York yesterday for  
seventeen fifty." She edged closer and observed Vaygay  
spreading a set of holographic playing cards displaying  
nudes of both sexes in poses, now considered merely  
indecorous, that would have scandalized the previous  
generation. The clerk was making halfhearted attempts to  
gather the cards up as Lunacharsky made vigorous and  
successful efforts to cover the counter with the cards.  
Vaygay was winning. "I'm sorry, sir, I don't set prices. I  
only work here," complained the clerk.  
"You see the deficiencies of a planned economy,"  
Vaygay said to Ellie while proffering a twenty-dollar bill  
to the clerk. "In a true free-enterprise system, I probably  
could purchase this for fifteen dollars. Maybe twelve  
ninety-five. Don't look at me in that way, Ellie. This is  
not for me. With the jokers there are fifty-four cards here.  
Each of them will make a nice gift for some worker at my  
institute."  
She smiled and took his arm. "It's good to see you  
again, Vaygay."  
"A rare pleasure, my dear."  
 
      
 
On the drive to Socorro, by mutual but unspoken agreement,  
they mainly talked pleasantries. Valerian and the driver,  
one of the new security people, were in the front seats.  
Peter, not a voluble man even in ordinary circumstances, was  
content to lean back and listen to their conversation, which  
touched only tangentially on the issue the Soviets had come  
to discuss: the third level of the palimpsest, the  
elaborate, complex, and still undecoded Message they were  
collectively receiving. The U.S. government had, more or  
less reluctantly, concluded that Soviet participation was  
essential. This was true especially because the signal from  
Vega was so intense that even modest radio telescopes could  
detect it. Years before, the Soviets had prudently deployed  
a number of small telescopes across the entire Eurasian land  
mass, stretching 9,000 kilometers over the surface of the  
Earth, and recently had completed a major radio observatory  
near Samarkand. In addition, Soviet oceangoing satellite  
tracking vessels were patrolling both the Atlantic and the  
Pacific.  
Some of the Soviet data were redundant, because  
observatories in Japan, China, India, and Iraq were  
recording those signals as well. Indeed, every substantial  
radio telescope in the world that had Vega in its sky was  
listening. Astronomers in Britain, France, the Netherlands,  
Sweden, Germany, and Czechoslovakia, in Canada and Venezuela  
and Australia, were recording small pieces of the Message,  
following Vega from starrise to starset. In some  
observatories the detection equipment was not sensitive  
enough even to make out the individual pulses. They listened  
anyway to an audio blur. Each of these nations had a piece  
of the jigsaw puzzle, because, as Ellie had reminded Kitz,  
the Earth turns. Every nation tried to make some sense out  
of the pulses. But it was difficult. No one could tell even  
if the Message was written in symbols or in pictures.  
It was perfectly conceivable that they would not  
decrypt the Message until it cycled back to page one-if it  
ever did-and began again with the introduction, the primer,  
the decoding key. Maybe it was a very long message, Ellie  
thought as Vaygay idly compared taiga with scrub desert;  
maybe it wouldn't cycle back for a hundred years. Or maybe  
there was no primer. Maybe the Message (all over the planet,  
the word was beginning to be capitalized) was an  
intelligence test, so those worlds too stupid to decrypt it  
would be unable to misuse its contents. It suddenly struck  
her what a humiliation she would feel for the human species  
if in the end they failed to understand the Message. The  
moment the Americans and the Soviets decided to collaborate  
and the Memorandum of Agreement was solemnly signed, every  
other nation with a radio telescope had agreed to cooperate.  
There was a kind of World Message Consortium, and people  
were actually talking in those terms. They needed one  
another's data and brain power if the Message was to be  
decrypted.  
The newspapers were full of little else. The pitiful  
few facts that were known-the prime numbers, the Olympic  
broadcast, the existence of a complex message-were endlessly  
reviewed. It was hard to find anyone on the planet who had  
not in one way or another heard about eh Message from Vega.  
Religious sects, established and marginal, and some  
newly invented for the purpose, were dissecting the  
theological implications of the Message. Some thought it was  
from God, and some from the Devil. Astonishingly, some were  
even unsure. There was a nasty resurgence of interest in  
Hitler and the Nazi regime, and Vaygay mentioned to her that  
he had found a total of eight swastikas in the  
advertisements in that Sunday's New York Times Book Review.  
Ellie replied that eight was about par, but she knew she was  
exaggerating; some weeks there were only two or three. A  
group that called themselves "Spacaryans" offered definitive  
evidence that flying saucers had been invented in Hitler  
Germany. A new "unmongrelized" race of Nazis had grown up on  
Vega and was now ready to put things right on Earth.  
There were those who considered listening to the  
signal an abomination and who urged the observatories to  
stop; there were those who considered it a Token of Advent  
and urged the construction of still larger radio telescopes,  
some of them in space. Some cautioned against working with  
the Soviet data, on grounds that they might be falsified or  
fraudulent, although in the longitudes of overlap they  
agreed well with the Iraqi, Indian, Chinese, and Japanese  
data. And there were those who sensed a change in the world  
political climate and contended that the very existence of  
the Message, even if it was never decrypted, was exercising  
a steadying influence on the quarrelsome nation states.  
Since the transmitting civilization was clearly more  
advanced than ours, and because it clearly-at least as of  
twenty-six years ago-had not destroyed itself, it followed,  
some argued, that technological civilizations did not  
inevitably self-destruct. In a world gingerly experimenting  
with major divestitures of nuclear weapons and their  
delivery systems, the Message was taken by whole populations  
as a reason for hope. Many considered the Message the best  
news in a long time. For decades, young people had tried not  
to think too carefully about tomorrow. Now, there might be a  
benign future after all.  
Those with predispositions favoring such cheerful  
prognoses sometimes found themselves edging uncomfortably  
toward ground that had been occupied for a decade by the  
chiliastic movement. Some chiliasts held that the imminent  
arrival of the Third Millennium would be accompanied by the  
return of Jesus or Buddha or Krishna or The Prophet, who  
would establish on Earth a benevolent theocracy, severe in  
its judgment of mortals. Perhaps this would presage the mass  
celestial Ascent of the Elect. But there were other  
chiliasts, and there were far more of these, who held that  
the physical destruction of the world was the indispensable  
prerequisite for the Advent, as had been unerringly foretold  
in various otherwise mutually contradictory ancient  
prophetic works. The Doomsday Chiliasts were uneasy with the  
whiff of world community in the air and troubled by the  
steady annual decline in the global stockpiles of strategic  
weapons. The most readily available means for fulfilling the  
central tenet of their faith was being disassembled day by  
day. Other candidate catastrophes-overpopulation, industrial  
pollution, earthquakes, volcanic explosions, greenhouse  
warming, ice ages, or cometary impact with the Earth-were  
too slow, too improbably, or insufficiently apocalyptic for  
the purpose.  
Some chiliast leaders had assured mass rallies of  
devoted followers that, except for accidents, life insurance  
was a sign of wayward faith; that, except for the very  
elderly, to purchase a gravesite or make funeral  
arrangements in other than urgent necessity was a flagrant  
impiety. All who believed would be raised bodily to heaven  
and would stand before the throne of God in only a few  
years.  
Ellie knew that Lunacharsky's famous relative had  
been that rarest of beings, a Bolshevik revolutionary with a  
scholarly interest in the world's religions. But the  
attention Vaygay directed to the growing worldwide  
theological ferment was apparently muted. "The main  
religious question in my country," he said, "will be whether  
the Vegans have properly denounced Leon Trotsky."  
 
      
 
As they approached the Argus site, the roadside became dense  
with parked automobiles, recreation vehicles, campers,  
tents, and great crowds of people. At night the once  
tranquil Plains of San Augustin were illuminated by  
campfires. The people along the highway were by no means all  
well-to-do. She noticed two young couples. The men were in  
T-shirts and worn jeans, belted around their hips,  
swaggering a little as they had been taught by their seniors  
upon entering high school, talking animatedly. One of them  
pushed a ragged stroller in which sat a carefree boy about  
two years old. The women followed behind their husbands, one  
of them holding the hand of a toddler new to the human art  
of walking, and the other cantilevered forward with what in  
another month or two would be a further life born on this  
obscure planet.  
There were mystics from sequestered communities  
outside Taos who used psilocybin as a sacrament, and nuns  
from a convent near Albuquerque who used ethanol for the  
same purpose. There were leather-skinned, crinkly-eyed men  
who had spent their whole lives under the open sky, and  
bookish, sallow-faced students from the University of  
Arizona in Tucson. There were silk cravats and burnished  
silver string ties sold by Navajo entrepreneurs at  
exorbitant prices, a small reversal of the historical  
commercial relations between whites and Native Americans.  
Chewing tobacco an bubble gum were being vigorously deployed  
by enlisted men on leave from Davis-Monthan Air Force Base.  
An elegantly attired white-haired man in a $900 suit with a  
color-coordinated Stetson was, just possibly, a rancher.  
There were people who lived in barracks and skyscrapers,  
adobe hovels, dormitories, trailer parks. some came because  
they had nothing better to do, some because they wanted to  
tell their grandchildren that they had been there. Some  
arrived hoping for failure, others were confident of  
witnessing a miracle. Sounds of quiet devotion, raucous  
hilarity, mystic ecstasy, and subdued expectation rose from  
the crowd into the brilliant afternoon sunlight. A few heads  
glanced incuriously at the passing caravan of automobiles,  
each marked u.s. government interagency motor pool.  
Some people were lunching on the tailgates of  
hatchbacks; others were sampling the wares of vendors whose  
wheeled emporia were boldly lettered snackmobile or space  
souvenirs. There were long lines in front of small sturdy  
structures with maximum occupancy of one person that the  
project had thoughtfully provided. Children scampered among  
the vehicles, sleeping bags, blankets, and portable picnic  
tables almost never chided by the adults-except when they  
came too close to the highway or to the fence nearest  
Telescope 61, where a group of shaven-headed, kowtowed,  
saffron-robed young adults were solemnly intoning the sacred  
syllable "Om." There were posters with imagined  
representations of extraterrestrial beings, some made  
popular by comic books or motion pictures. One read, "There  
Are Aliens Among Us." A man with golden earrings was  
shaving, using the side-view mirror of someone's pickup  
truck, and a black-haired woman in a serape raised a cup of  
coffee in salute as the convoy sped by.  
As they drove toward the new main gate, near  
Telescope 101, Ellie could see a young man on a jerrbuilt  
platform importuning a sizable crowd. He was wearing a  
T-shirt that depicted the Earth being struck by a bolt of  
celestial lightning. Several others in the crowd, she  
noticed, were wearing the same enigmatic adornment. At  
Ellie's urging, once through the gave, they pulled off the  
side of the road, rolled down the window, and listened. The  
speaker was turned away from them and they could see the  
faces in the crowd. These people are deeply moved, Ellie  
thought to herself.  
He was in mid-oration: "...and others say there's  
been a pact with the Devil, that the scientists have sold  
their souls. There are precious stones in every one of these  
telescopes." He waved his hand toward Telescope 101. "Even  
the scientists admit that. Some people say it's the Devil's  
part of the bargain."  
"Religious hooliganism," Lunacharsky muttered  
darkly, his eyes yearning for the open road before them.  
"No, no. Let's stay," she said. A half smile of  
wonderment was playing on her lips.  
"There are some people-religious people, God-fearing  
people-who believe this Message comes from beings in space,  
entities, hostile creatures, aliens who want to harm us,  
enemies of Man. " He fairly shouted this last phrase, and  
then paused for effect. "But all of you are wearied and  
disgusted by the corruption, the decay in this society, a  
decay brought on by unthinking, unbridled, ungodly  
technology. I don't know which of you is right. I can't tell  
you what the Message means, or who it's from. I have my  
suspicions. We'll know soon enough. But I do know the  
scientists and the politicians and the bureaucrats are  
holding out on us. They haven't told us all they know.  
They're deceiving us, like they always do. For too long, O  
God, we have swallowed the lies they feed us, the corruption  
they bring."  
To Ellie's astonishment a deep rumbling chorus of  
assent rose from the crowd. He had tapped some well of  
resentment she had only vaguely apprehended.  
"These scientists don't believe we're the children  
of God. They think we're the offspring of apes. There are  
known communists among them. Do you want people like that to  
decide the fat of the world?"  
The crowd responded with a thunderous "No!"  
"Do you want a pack of unbelievers to do the talking  
to God?"  
"No!" they roared again.  
"Or the Devil? They are bargaining away our future  
with monsters from an alien world. My brothers and sisters,  
there is an evil in this place."  
Ellie had thought the orator was unaware of their  
presence. But now he half turned and pointed through the  
cyclone fence directly at the idling convoy.  
"They don't speak for us! They don't represent us!  
They have no right to parley in our name!"  
Some of the crowd nearest the fence began jostling  
and rhythmically pushing. Both Valerian and the driver  
became alarmed. The engines had been left running, and in a  
moment they accelerated from the gate toward the Argus  
administration building, still many miles distant across the  
scrub desert. As they pulled away, over the sound of  
squealing tires and the murmur of the crowd, Ellie could  
hear the orator, his voice ringing clearly.  
"The evil in this place will be stopped. I swear  
it."  
 
 
-- 
... In 2345, on the 10th anniversary of the Shivan attack 
on Ross 128, the Vasudan emperor Khonsu II addressed the 
newly formed GTVA General Assembly. The emperor inaugurated 
an ambiguous and unprecedented joint endeavor: the GTVA 
Colossus... 
 
※ 来源:.The unknown SPACE bbs.mit.edu.[FROM: 204.91.54.100]  



--

  --我对我自己的生活负责,是好是坏,是泪是笑,我一力承担。

--
☆ 来源:.哈工大紫丁香 bbs.hit.edu.cn.[FROM: baohf.bbs@smth.org]
[百宝箱] [返回首页] [上级目录] [根目录] [返回顶部] [刷新] [返回]
Powered by KBS BBS 2.0 (http://dev.kcn.cn)
页面执行时间:413.944毫秒