SFworld 版 (精华区)

发信人: bhfbao (嗖嗖与嗖嗖), 信区: SFworld
标  题: Contact I-8
发信站: 哈工大紫丁香 (Wed Feb  2 15:23:56 2000), 转信

发信人: isabel (伊莎贝尔~戒网中), 信区: SFworld       
发信站: BBS 水木清华站 (Thu Jan 27 01:15:57 2000)

发信人: Sandoval (Companion Protector), 信区: SciFiction 
标 题: Contact Part I - 8 
发信站: The unknown SPACE (Tue Jan 25 01:04:21 2000) WWW-POST 
 
 
CHAPTER 8  
Random Access  
 
 
The theologian may indulge the pleasing task of describing  
Religion as she descended from Heaven, arrayed in her native  
purity. A more melancholy duty is imposed on the historian.  
He must discover the inevitable mixture of error and  
corruption which she contracted in a long residence upon  
Earth, among a weak and degenerate race of beings.  
-Edward Gibbon  
The Decline and Fall of the  
Roman Empire, XV  
Ellie ignored random access and advanced sequentially  
through the television stations. Lifestyles of the Mass  
Murderers and You Bet Your Ass were on adjacent channels. It  
was clear at a glance that the promise of the medium  
remained unfulfilled. There was a spirited basketball game  
between the Johnson City Wildcats and the Union-Endicott  
Tigers; the young men and women players were giving their  
all. On the next channel was an exhortation in Parsi on  
proper versus improper observances of Ramadan. Beyond was  
one of the locked channels, this one apparently devoted to  
universally abhorrent sexual practices. She next came upon  
one of the premier computer channels, dedicated to fantasy  
role-playing games and now fallen on hard times. Accessed to  
your home computer, it offered a single entry into a new  
adventure, today's apparently called Galactic Gilgamesh, in  
holes that you would find it sufficiently attractive to  
order the corresponding floppy disk on one of the vending  
channels. Proper electronic precautions were taken so you  
could not record the program during your single play. Most  
of these video games, she thought, were desperately flawed  
attempts to prepare adolescents for an unknown future.  
Her eye was caught by an earnest anchorman from one  
of the old networks discussing with unmistakable concern  
what was described as an unprovoked attack by North  
Vietnamese torpedo boats on two destroyers of the U.S.  
Seventh Fleet in the Gulf of Tonkin, and the request by the  
President of the United States that he be authorized to  
"take all necessary measures" in response. The program was  
one of her few favorites, Yesterday's News, reruns of  
network news shows of earlier years. The second half of the  
program consisted of a point-by-point dissection of the  
misinformation in the first half, and the obdurate credulity  
of the news organizations before any claims by any  
administration, no matter how unsupported and self-serving.  
It was one of several television series produced by an  
organization called REALI-TV-including Promises, Promises,  
devoted to follow-up analyses of unfulfilled campaign  
pledges at local, state, and national levels, and Bamboozles  
and Baloney, a weekly debunking of what were said to be  
widespread prejudices, propaganda, and myths. The date at  
the bottom of the screen was August 5, 1964, and a wave of  
recollection-nostalgia was not the appropriate word-about  
her days in high school washed over her. She pressed on.  
Cycling through the channels, she rushed past an  
Oriental cooking series devoted this week to the hibachi, an  
extended advertisement for the first generation of  
general-purpose household robots by Hadden Cybernetics, the  
Soviet Embassy's Russian-language news and comment program,  
several children's and news frequencies, the mathematics  
station displaying the dazzling computer graphics of the new  
Cornell analytic geometry course, the local apartments and  
real estate channel, and a tight cluster of execrable  
daytime serials until she came upon the religious networks,  
where, with sustained and general excitement, the Message  
was being discussed.  
Attendance in churches had soared all over America.  
The Message, Ellie believed, was a kind of mirror in which  
each person sees his or her own beliefs challenged or  
confirmed. It was considered a blanket vindication of  
mutually exclusive apocalyptic and eschatological doctrines.  
In Peru, Algeria, Mexico, Zimbabwe, Ecuador, and among the  
Hopi, serious public debates took place on whether their  
progenitor civilizations had come from space; supporting  
opinions were attacked as colonialist. Catholics debated the  
extraterrestrial state of grace. Protestants discussed  
possible earlier missions of Jesus to nearby planets, and of  
course a return to Earth. Muslims were concerned that the  
Message might contravene the commandment against graven  
images. In Kuwait, a man arose who claimed to be the Hidden  
Imam of the Shiites. Messianic fervor had arisen among the  
Sossafer Chasids. In other congregations of Orthodox Jews  
there was a sudden renewal of interest in Astruc, a zealot  
fearful that knowledge would undermine faith, who in 1305  
had induced the Rabbi of Barcelona, the leading Jewish  
cleric of the time, to forbid the study of science or  
philosophy by those under twenty-five, on pain of  
excommunication. Similar currents were increasingly  
discernible in Islam. A Thessalonian philosopher,  
auspiciously named Nicholas Polydemos, was attracting  
attention with a set of passionate arguments for what he  
called the "reunification" of religions, governments, and  
peoples of the world. Critics began by questioning the "re."  
UFO groups had organized round-the-clock vigils at  
Brooks Air Force Base, near San Antonio, where the perfectly  
preserved bodies of four occupants of a flying saucer that  
had crash-landed in 1947 were said to be languishing in  
freezers; the extraterrestrials were reputed to be one meter  
tall and to have tiny flawless teeth. Apparitions of Vishnu  
had been reported in India, and of the Amida Buddha in  
Japan; miraculous cures by the hundreds were announced at  
Lourdes; a new Bodhisattva proclaimed herself in Tibet. A  
novel cargo cult was imported from New Guinea into  
Australia; it preached the construction of crude radio  
telescope replicas to attract extraterrestrial largesse. The  
World Union of Free Thinkers called the Message a disproof  
of the existence of God. The Mormon Church declared it a  
second revelation by the angel Moroni.  
The Message was taken by different groups as  
evidence for many gods or one god or none. Chiliasm was  
rife. There were those who predicted the Millennium in  
1999-as a cabalistic inversion of 1666, the year that  
Sabbatai Zevi had adopted for his millennium; others chose  
1996 or 2033, the presumed two thousandth anniversaries of  
the birth or death of Jesus. The Great Cycle of the ancient  
Maya was to be completed in the year 2011, when-according to  
this independent cultural tradition-the cosmos would end.  
The convolution of the Mayan prediction with Christian  
millenarianism was producing a kind of apocalyptic frenzy in  
Mexico and Central America. Some chiliasts who believed in  
the earlier dates had begun giving away their wealth to the  
poor, in part because it would soon be worthless anyway and  
in part as earnest money to God, a bribe for the Advent.  
Zealotry, fanaticism, fear, hope, fervent debate,  
quiet prayer, agonizing reappraisal, exemplary selflessness,  
closed-minded bigotry, and a zest for dramatically new ideas  
were epidemic, rushing feverishly over the surface of the  
tiny planet Earth. Slowly emerging from this mighty ferment,  
Ellie thought she could see, was a dawning recognition of  
the world as one thread in a vast cosmic tapestry.  
Meanwhile, the Message itself continued to resist attempts  
at decryption.  
On the vilification channels, protected by the First  
Amendment, she, Vaygay, der Heer, and to a lesser extent  
Peter Valerian were being castigated for a variety of  
offenses, including atheism, communism, and hoarding the  
Message for themselves. In her opinion, Vaygay wasn't much  
of a Communist, and Valerian had a deep, quiet, but  
sophisticated Christian faith. If they were lucky enough to  
come anywhere near cracking the Message, she was willing to  
deliver it personally to this sanctimonious twit of a  
television commentator. David Drumlin, however, was being  
made out as the hero, the man who had really decrypted the  
prime number and Olympic broadcasts; he was the kind of  
scientist we needed more of. She sighed and changed the  
channel once again.  
She had come around to TABS, the Turner-American  
Broadcasting System, the only survivor of the large  
commercial networks that had dominated television  
broadcasting in the United States until the advent of  
widespread direct satellite broadcasting and 180-channel  
cable. On this station, Palmer Joss was making one of his  
rare television appearances. Like most Americans, Ellie  
instantly recognized his resonant voice, his slightly  
unkempt good looks, and the discoloration beneath his eyes  
that made you think he never slept for worrying about the  
rest of us.  
"What has science really done for us?" he declaimed.  
"Are we really happier? I don't mean just holographic  
receivers and seedless grapes. Are we fundamentally happier?  
Or do the scientists bribe us with toys, with technological  
trinkets, while they undermine our faith?"  
Here was a man, she thought, who was hankering for a  
simpler age, a man who has spent his life attempting to  
reconcile the irreconcilable. He has condemned the most  
flagrant excesses of pop religion and thinks that justifies  
attack on evolution and relativity. Why not attack the  
existence of the electron? Palmer Joss never saw one, and  
the Bible is innocent of electromagnetism. Why believe in  
electrons? Although she had never before listened to him  
speak, she was sure that sooner or later he would come  
around to the Message, and he did:  
"The scientists keep their findings to themselves,  
give us little bits and pieces-enough to keep us quiet. They  
think we're too stupid to understand what they do. They give  
us conclusions without evidence, findings as if they were  
holy writ and not speculations, theories, hypotheses-what  
ordinary people would call guesses. They never ask if some  
new theory is as good for people as the belief that it tries  
to replace. They overestimate what they know and  
underestimate what we know. When we ask for explanations,  
they tell us it takes years to understand. I know about  
that, because in religion also there are things that take  
years to understand. You can spend a lifetime and never come  
close to understanding the nature of Almighty God. But you  
don't see the scientists coming to religious leaders to ask  
them about their years of study and insight and prayer. They  
never give us a second thought, except when they mislead us  
and deceive us.  
"And now they say they have a Message from the star  
Vega. But a star can't send a message. Someone is sending  
it. Who? Is the purpose of the Message divine or satanic?  
When they decode the Message, will it end `Yours truly,  
God'... or `Sincerely, the Devil'? When the scientists get  
around to telling us what's in the Message, will they tell  
us the whole truth? Or will they hold something back because  
they think we can't understand it, or because it doesn't  
match what they believe? Aren't these the people who taught  
us how to annihilate ourselves?  
"I tell you, my friends, science is too important to  
be left to the scientists. Representatives of the major  
faiths ought to be part of the process of decoding. We ought  
to be looking at the raw data. That's what the scientists  
call it, `raw.' Otherwise... otherwise, where will we be?  
They'll tell us something about the Message. Maybe what they  
really believe. Maybe not. And we'll have to accept it,  
whatever they tell us. There are some things the scientists  
know about. There are other things-take my word for it-they  
know nothing about. Maybe they've received a message from  
another being in the heavens. Maybe not. Can they be sure  
the Message isn't a Golden Calf? I don't think they'd know  
one if they saw one. These are the folks who brought us the  
hydrogen bomb. Forgive me, Lord, for not being more grateful  
to these kind souls.  
"I have seen God face to face. I worship Him, trust  
Him, love Him, with my entire soul, with all of my being. I  
don't think anyone could believe more than I do. I can't see  
how the scientists could believe in science more than I do  
in God.  
"They're ready to throw away their `truths' when a  
new idea comes round. They're proud of it. They don't see  
any end to knowing. They imagine we're locked in ignorance  
until the end of time, that there's no certainty anywhere in  
nature. Newton overthrew Aristotle. Einstein overthrew  
Newton. Tomorrow someone else'll overthrow Einstein. As soon  
as we get to understand one theory, there's another one in  
its place. I wouldn't mind so much if they had warned us  
that the old ideas were tentative. Newton's law of  
gravitation, they called it. They still call it that. But if  
it was a law of nature, how could it be wrong? How could it  
be overthrown? Only God can repeal the laws of nature, not  
the scientists. They just got it wrong. If Albert Einstein  
was right, Isaac Newton was an amateur, a bungler.  
"Remember, the scientists don't always get it right.  
They want to take away our faith, our beliefs, and they  
offer us nothing of spiritual value in return. I do not  
intend to abandon God because the scientists write a book  
and say it is a message from Vega. I will not worship  
science. I will not defy the First Commandment. I will not  
bow down before a Golden Calf."  
 
      
 
When he was a very young man, before he became widely known  
and admired, Palmer Joss had been a carnival roustabout. It  
was mentioned in his profile in Timesweek; it was no secret.  
To help make his fortune he had arranged for a map of the  
Earth in cylindrical projection to be painstakingly tattooed  
on his torso. He would exhibit himself at county fairs and  
sideshows from Oklahoma to Mississippi, one of the  
stragglers and remnants of a more vigorous age of rural  
itinerant entertainment. In the expanse of blue ocean were  
the four gods of the winds, their cheeks puffing forth  
prevailing westerlies and nor'easters. By flexing his  
pectorals, he could make Boreas swell along with the  
Mid-Atlantic. Then, he would declaim to the astonished  
onlookers from Book 6 of Ovid's Metamorphoses:  
 
Monarch of Violence, rolling on clouds,  
I toss wide waters, and I fell huge trees...  
Possessed of daemon-rage, I penetrate,  
Sheer to the utmost caverns of old Earth;  
And straining, up from those unfathomed deeps,  
Scatter the terror-stricken shades of Hell;  
And hurl death-dealing earthquakes throughout the  
    world!  
 
Fire and brimstone from old Rome. With some help from his  
hands, he would demonstrate continental drift, pressing West  
Africa against South America, so they joined, like the  
pieces of a jigsaw puzzle, almost perfectly at the longitude  
of his navel. They billed him as "Geos, the Earth Man."  
Joss was a great reader and, being unencumbered by a  
formal education past grade school, had not been told that  
science and classics were unseemly fare for ordinary people.  
Aided by his casual, rumpled good looks, he would ingratiate  
himself with librarians in the towns along the carnival's  
trek and ask what serious books he should read. He wanted,  
he told them, to improve himself. Dutifully, he read about  
winning friends and investing in real estate and  
intimidating your acquaintances without their noticing, but  
felt these books somehow shallow. By contrast, in ancient  
literature and in modern science he though he detected  
quality. When there were layovers, he would haunt the local  
town or county library. He taught himself some geography and  
history. They were job-related, he told Elvira the Elephant  
Girl, who questioned him closely on his absences. She  
suspected him of compulsive dalliances-a librarian in every  
port, she once said-but she had to admit his professional  
patter was improving. The contents were too highbrow, but  
the delivery was down home. Surprisingly, Joss's little  
stall began to make money for the carnival.  
His back to the audience, he was one day  
demonstrating the collision of India with Asia and the  
resulting crinkling up of the Himalayas, when, out of a gray  
but rainless sky, a lightning bolt flashed and struck him  
dead. There had been twisters in southeastern Oklahoma, and  
the weather was unusual throughout the South. He had a  
perfectly lucid sense of leaving his body-pitifully crumbled  
on the sawdust-covered planking, being regarded with caution  
and something akin to awe by the small crowd-and rising,  
rising as if through a long dark tunnel, slowly approaching  
a brilliant light. And in the radiance he gradually  
discerned a figure of heroic, indeed of Godlike,  
proportions.  
When he awoke he found a part of himself  
disappointed to be alive. He was lying on a cot in a  
modestly furnished bedroom. Leaning over him was the  
Reverend Billy Jo Rankin, no the present incumbent of that  
name, but his father, a venerable surrogate preacher of the  
third quarter of the twentieth century. In the background,  
Joss thought he could see a dozen hooded figures singing the  
Kyrie Eleison. But he couldn't be sure.  
"Am I gonna live or die?" the young man whispered.  
"My boy, you're gonna do both," the Reverend Mr.  
Rankin replied.  
Joss was soon overcome with a poignant sense of  
discovery at the existence of the world. But in a way that  
was difficult for him to articulate, this feeling was in  
conflict with the beatific image that he had beheld, and  
with the infinite joy that vision portended. He could sense  
the two feelings in conflict within his breast. In various  
circumstances, sometimes in mid-sentence, he would become  
aware of one or the other of these feelings making some  
claim on speech or action. After a while, he was content to  
live with both.  
He really had been dead, they told him afterwards. A  
doctor had pronounced him dead. But they had prayed over  
him, they had snug hymns, and they even tried to revive him  
by body massage (mainly in the vicinity of Mauritania). They  
had returned him to life. He had been truly and literally  
reborn. Since this corresponded so well to his own  
perception of the experience, he accepted the account, and  
gladly. While he almost never talked about it, he became  
convinced of the significance of the event. He had not been  
struck dead for nothing. He had not been brought back for no  
reason.  
Under his patron's tutelage, he began to study  
Scripture seriously. He was deeply moved by the idea of the  
Resurrection and the doctrine of Salvation. He assisted the  
Reverend Mr. Rankin at first in small ways, eventually  
filling in for him in the more onerous or more distant  
preaching assignments-especially after the younger Billy Jo  
Rankin left for Odessa, Texas, in answer to a call from God.  
Soon Joss found a preaching style that was his own, not se  
much exhortatory as explanatory. In simple language and  
homely metaphors, he would explain baptism and the  
afterlife, the connection of Christian Revelation with the  
myths of classical Greece and Rome, the idea of God's plan  
for the world, and the conformity of science and religion  
when both were properly understood. This was not the  
conventional preaching, and it was too ecumenical for many  
tastes. But it proved unaccountably popular.  
"You've been reborn, Joss," the elder Rankin told  
him. "So you ought to change your name. Except Palmer Joss  
is such a fine name for a preacher, you'd be a fool not to  
keep it."  
Like doctors and lawyers, the vendors of religion  
rarely criticize one another's wares, Joss observed. But one  
night he attended services at the new Church of God,  
Crusader, to hear the younger Billy Jo Rankin, triumphantly  
returned from Odessa, preach to the multitude. Billy Jo  
enunciated a stark doctrine of Reward, Retribution, and the  
Rapture. But tonight was a healing night. The curative  
instrument, the congregation was told, was the holiest of  
relics-holier than a splinter of the True Cross, holier even  
than the thigh bone of Saint Teresa of Avila that  
Generalissimo Francisco Franco had kept in his office to  
intimidate the pious. What Billy Jo Rankin Brandished was  
the actual amniotic fluid that surrounded and protected our  
Lord. The liquid had been carefully preserved in an ancient  
earthenware vessel that once belonged, so it was said, to  
Saint Ann. The tiniest drop of it would cure what ails you,  
he promised, through a special act of Divine Grace. This  
holiest of holy waters was with us tonight.  
Joss was appalled, not so much that Rankin would  
attempt so transparent a scam but that any of the  
parishioners were so credulous as to accept it. In his  
previous life he had witnessed many attempts to bamboozle  
the public. But that was entertainment. This was different.  
This was religion. Religion was too important to gloss the  
truth, much less to manufacture miracles. He took to  
denouncing this imposture from the pulpit.  
As his fervor grew, he railed against other deviant  
forms of Christian fundamentalism, including those aspirant  
herpetologists who tested their faith by fondling snakes in  
accord with the biblical injunction that the pure of heart  
shall not fear the venom of serpents. In one widely quoted  
sermon he paraphrased Voltaire. He never thought, he said,  
that he would find men of the cloth so venal as to lend  
support to the blasphemers who taught that the first priest  
was the first rogue who met the first fool. These religions  
were damaging religion. He shook his finger gracefully in  
the air.  
Joss argued that in ever religion there was a  
doctrinal line beyond which it insulted the intelligence of  
its practitioners. Reasonable people might disagree as to  
where that line should be drawn, but religions trespassed  
well beyond it at their peril. People were not fools, he  
said. The day before his death, as he was putting his  
affairs in order, the elder Rankin sent word to Joss that he  
never wanted to lay eyes on him again.  
At the same time, Joss began to preach that science  
didn't have all the answers either. He found inconsistencies  
in the theory of evolution. The embarrassing findings, the  
facts that don't fit, the scientists just sweep under the  
rug, he said. They don't really know that the Earth is 4.6  
billion years old, any more than Archbishop Ussher knew that  
it was 6,000 years old. Nobody has seen evolution happen,  
nobody has been marking time since the Creation.  
("Two-hundred-quadrillion-Mississippi..." he once imagined  
the patient timekeeper intoning, counting up the seconds  
from the origin of the world.)  
And Einstein's theory of relativity was also  
unproved. You couldn't travel faster than light no matter  
what, Einstein had said. How could he know? How close to the  
speed of light had he gone? Relativity was only a way of  
understanding the world. Einstein couldn't restrict what  
mankind could do in the far future. And Einstein sure  
couldn't set limits on what God could do. Couldn't God  
travel faster than light if He wanted to? Couldn't God make  
us travel faster than light if He wanted to? There were  
excesses in science and there were excesses in religion. A  
reasonable man wouldn't be stampeded by either one. There  
were many interpretations of Scripture and many  
interpretations of the natural world. Both were created by  
God, so both must be mutually consistent. Wherever a  
discrepancy seems to exist, either a scientist or a  
theologian-maybe both-hasn't been doing his job.  
Palmer Joss combined his evenhanded criticism of  
science and religion with a fervent plea for moral rectitude  
and a respect for the intelligence of his flock. In slow  
stages he acquired a national reputation. In debates on the  
teaching of "scientific creationism" in the schools, on the  
ethical status of abortion and frozen embryos, on the  
admissibility of genetic engineering, he attempted in his  
way to steer a middle course, to reconcile caricatures of  
science and religion. Both contending camps were outraged at  
his interventions, and his popularity grew. He became a  
confidant of presidents. His sermons were excerpted on the  
Op Ed pages of major secular newspapers. But he resisted  
many invitations and some proffered blandishments to found  
an electronic church. He continued to live simply, and  
rarely-except for presidential invitations and ecumenical  
congresses-left the rural South. Beyond a conventional  
patriotism, he made it a rule not to meddle in politics. In  
a field filled with competing entries, many of dubious  
probity, Palmer Joss became, in erudition and moral  
authority, the preeminent Christian fundamentalist preacher  
of his day.  
 
      
 
Der Heer had asked if they could have a quiet dinner  
somewhere. He was flying in for the summary session with  
Vaygay and the Soviet delegation on the latest progress in  
the interpretation of the Message. But south-central New  
Mexico was crawling with the world's press, and there was no  
restaurant for a hundred miles in which they could talk  
unobserved and unheard. So she made dinner herself in her  
modest apartment near the visiting scientists' quarters at  
the Argus facility. There was a great deal to talk about.  
Sometimes it seemed that the fate of the whole project was  
hanging by a presidential thread. But the little tremor of  
anticipation she felt just before Ken's arrival was  
occasioned, she was vaguely aware, by more than that. Joss  
was not exactly business, so they got around to him while  
loading the dishwasher.  
"The man is scared stiff," Ellie said. "His  
perspective is narrow. He imagines the Message is going to  
be unacceptable biblical exegesis or something that shakes  
his faith. He has no idea about how a new scientific  
paradigm subsumes the previous one. He wants to know what  
science has done for him lately. And he'd supposed to be the  
voice of reason."  
"Compared to the Doomsday Chiliasts and the  
Earth-Firsters, Palmer Joss is the soul of moderation," der  
Heer replied. "Maybe we haven't explained the methods of  
science as well as we should have. I worry about that a lot  
these days. And Ellie, can you really be sure that it isn't  
a message from-"  
"From God or the Devil? Ken, you can't be serious."  
"Well, how advanced beings committed to what we  
might call good or evil, who somebody like Joss would  
consider indistinguishable from God or the Devil?"  
"Ken, whoever those beings are in the Vega system, I  
guarantee they didn't create the universe. And they're  
nothing like the Old Testament God. Remember, Vega, the Sun,  
and all the other stars in the solar neighborhood are in  
some backwater of an absolutely humdrum galaxy. Why should I  
Am That I Am hang out around here? There must be more  
pressing things for him to do."  
"Ellie, we're in a bind. You know Joss is very  
influential. He's been close to three presidents, including  
the president incumbent. The President is inclined to make  
some concession to Joss, although I don't think she wants to  
put him and a bunch of other preachers on the Preliminary  
Decryption Committee with you, Valerian, and Drumlin-to say  
nothing of Vaygay and his colleagues. It's hard to imagine  
the Russians going along with fundamentalist clergy on the  
Committee. The whole thing could unravel over this. So why  
don't we go and talk to him? The President says that Joss is  
really fascinated by science. Suppose we won him over?"  
"We're going to convert Palmer Joss?"  
"I'm not imagining making him change his  
religion-let's just make him understand what Argus is about,  
how we don't have to answer the Message if we don't like  
what it says, how interstellar distances quarantine us from  
Vega."  
"Ken, he doesn't even believe that the velocity of  
light is a cosmic speed limit. We're going to be talking  
past each other. Also, I've got a long history of failure in  
accommodating to the conventional religions. I tend to blow  
my top at their inconsistencies and hypocrisies. I'm not  
sure a meeting between Joss and me is what you want. Or the  
President."  
"Ellie," he said, "I know who I'd put my money on. I  
don't see how getting together with Joss could make things  
much worse."  
She allowed herself to return his smile.  
 
      
 
With the tracking ships now in place and a few small but  
adequate radio telescopes installed in such places as  
Reykjavik and Jakarta, there was now redundant coverage of  
the signal from Vega at every longitude swath. A major  
conference was scheduled to be held in Paris of the full  
World Message Consortium. In preparation, it was natural for  
the nations with the largest fraction of the data to hold a  
preparatory scientific discussion. They had been meeting for  
the better part of four days, and this summary session was  
intended mainly to bring those such as der Heer, who served  
as intermediaries between the scientists and the  
politicians, up to speed. The Soviet delegation, while  
nominally headed by Lunacharsky, included several scientists  
and technical people of equal distinction. Among them were  
Genrikh Arkhangelsky, recently named head of the Soviet-led  
international space consortium called Intercosmos, and  
Timofei Gotsridze, listed as Minister of Medium Heavy  
Industry, and a member of the Central Committee.  
Vaygay clearly felt himself under unusual pressures:  
he had resumed chain smoking. He held the cigarette between  
his thumb and forefinger, palm up, as he talked.  
"I agree that there is adequate overlap in  
longitude, but I'm still worried about redundancy. A failure  
in the helium liquifier on board the Marshal Nedelin or a  
power failure in Reykjavik, and the continuity of the  
Message is in jeopardy. Suppose the Message takes two years  
to cycle around to the beginning. If we miss a piece, we  
will have to wait two more years to fill in the gap. And  
remember, we don't know that the Message will be repeated.  
If there's no repeat, the gaps will never be repaired. I  
think we need to plan even for unlikely possibilities."  
"What are you thinking of?" der Heer asked.  
"Something like emergency generators for every observatory  
in the Consortium?"  
"Yes, and independent amplifiers, spectrometers,  
autocorrelators, disk drives, and so forth at each  
observatory. And some provision for fast airlift of liquid  
helium to remote observatories if necessary."  
"Ellie, do you agree?"  
"Absolutely."  
"Anything else?"  
"I think we should continue to observe Vega on a  
very broad range of frequencies," Vaygay said. "Perhaps  
tomorrow a different message will come through on only one  
of the message frequencies. We should also monitor other  
regions of the sky. Maybe the key to the Message won't come  
from Vega, but from somewhere else-"  
"Let me say why I think Vaygay's point is  
important," interjected Valerian. "This is a unique moment,  
when we're receiving a message but have made no progress at  
all in decrypting it. We have no previous experience along  
these lines. We have to cover all the bases. We don't want  
to wind up a year or two from now kicking ourselves because  
there was some simple precaution we forgot to take, or some  
simple measurement that we overlooked. The idea that the  
Message will cycle back on itself, as far as we can see,  
that promises cycling back. Any opportunities lost now may  
be lost for all time. I also agree there's more instrumental  
development that needs doing. For all we know there's a  
fourth layer to the palimpsest."  
"There's also the question of personnel," Vaygay  
continued. "Suppose this message goes on not for a year or  
two but for decades. Or suppose this is just the first in a  
long series of messages from all over the sky. There are at  
most a few hundred really capable radio astronomers in the  
world. That is a very small number when the stakes are so  
high. The industrialized countries must start producing many  
more radio astronomers and radio engineers with first-rate  
training."  
Ellie noted that Gotsridze, who had said little, was  
taking detailed notes. She was again struck by how much more  
literate the Soviets were in English than the Americans in  
Russian. Near the beginning of the century, scientists all  
over the world spoke-or at least read-German. Before that it  
had been French, and before that Latin. In another century  
there might be some other obligatory scientific  
language-Chinese, perhaps. For the moment it was English,  
and scientists all over the planet struggled to learn its  
ambiguities and irregularities.  
Lighting a fresh cigarette from the glowing tip of  
its predecessor, Vaygay went on. "There is something else to  
be said. This is just speculation. It's not even as  
plausible as the idea that the Message will cycle back on  
itself-which Professor Valerian quite properly stressed was  
only a guess. I would not ordinarily mention so speculative  
an idea at such an early stage. But if the speculation is  
sound, there are certain further actions we must begin  
thinking about immediately. I would not have the courage to  
raise this possibility if Academician Arkhangelsky had not  
come tentatively to the same conclusion. He and I have  
disagreed about the quantization of quasar red shifts, the  
explanation of superluminal light sources, the rest mass of  
the neutrino, quark physics in neutron stars... We have had  
many disagreements. I must admit that sometimes he has been  
right and sometimes I have been right. Almost never, it  
seems to me, in the early speculative stage of a subject,  
have we agreed. But on this, we agree.  
"Genrikh Dmit'ch, would you explain?"  
Arkhangelsky seemed tolerant, even amused. He and  
Lunacharsky had been for years engaged in personal rivalry,  
heated scientific disputes, and a celebrated controversy on  
the prudent level of support for Soviet fusion research.  
"We guess," he said, "that the Message is the  
instructions for building a machine. Of course, we have no  
knowledge about how to decode the Message. The evidence is  
in internal references. I give you an example. Here on page  
15441 is a clear reference to an earlier page, 13097, which,  
by luck, we also have. The later page was received here in  
New Mexico, the earlier one at our observatory near  
Tashkent. On page 13097 there is another reference, this to  
a time when we were not covering all longitudes. There are  
many cases of this back referencing. In general, and this is  
the important point, there are complicated instructions on a  
recent page, but simpler instructions on an earlier page. In  
one case there are eight citations to earlier material on a  
single page."  
"That's not an awfully compelling arguments, guys,"  
replied Ellie. "Maybe it's a set of mathematical exercises,  
the later ones building on the earlier ones. Maybe it's a  
long novel-they might have very long lifetimes compared to  
us-in which events are connected with childhood experiences  
or whatever they have on Vega when they're young. Maybe it's  
a tightly cross-referenced religious manual."  
"The Ten Billion Commandments." Der Heer laughed.  
"Maybe," said Lunacharsky, starting through a cloud  
of cigarette smoke out the window at the telescopes. They  
seemed to be staring longingly at the sky. "But when you  
look at the patterns of cross-references, I think you'll  
agree it looks more like the instruction manual for building  
a machine. God knows what the machine is supposed to do."  
 
 
-- 
... In 2345, on the 10th anniversary of the Shivan attack 
on Ross 128, the Vasudan emperor Khonsu II addressed the 
newly formed GTVA General Assembly. The emperor inaugurated 
an ambiguous and unprecedented joint endeavor: the GTVA 
Colossus... 
 
※ 来源:.The unknown SPACE bbs.mit.edu.[FROM: 204.91.54.100]  



--

  --我对我自己的生活负责,是好是坏,是泪是笑,我一力承担。

--
☆ 来源:.哈工大紫丁香 bbs.hit.edu.cn.[FROM: baohf.bbs@smth.org]
[百宝箱] [返回首页] [上级目录] [根目录] [返回顶部] [刷新] [返回]
Powered by KBS BBS 2.0 (http://dev.kcn.cn)
页面执行时间:407.122毫秒