SFworld 版 (精华区)

发信人: bhfbao (嗖嗖与嗖嗖), 信区: SFworld
标  题: Contact II-10
发信站: 哈工大紫丁香 (Wed Feb  2 15:24:28 2000), 转信

发信人: isabel (伊莎贝尔~戒网中), 信区: SFworld       
发信站: BBS 水木清华站 (Thu Jan 27 07:26:44 2000)

发信人: Sandoval (Companion Protector), 信区: SciFiction 
标 题: Contact Part II - 10 
发信站: The unknown SPACE (Tue Jan 25 01:07:13 2000) WWW-POST 
 
Part ii  
THE  
MACHINE  
The Almighty Lecturer, by displaying the principles of  
science in the structure of the universe, has invited man to  
study and to imitation. It is as if He had said to the  
inhabitants of this globe that we call ours, "I have made an  
earth for man to dwell upon, and I have rendered the starry  
heavens visible, to teach him science and the arts. he can  
now provide for his own comfort, and learn from my  
munificence to all to be kind to each other.  
-Thomas Paine  
The Age of Reason (1794)  
CHAPTER 10  
Precession of the  
Equinoxes  
Do we, holding that gods exist,  
deceive ourselves with insubstantial dreams  
and lies, while random careless chance and  
change alone control the world?  
-Euripides  
Hecuba  
It was odd the way it had worked out. She had imagined that  
Palmer Joss would come to the Argus facility, watch the  
signal being gathered in by the radio telescopes, and take  
note of the huge room full of magnetic tapes and disks on  
which the previous many months of data were stored. He would  
ask a few scientific questions and then examine, in its  
multiplicity of zeros and ones, some of the reams of  
computer printout displaying the still incomprehensible  
Message. She hadn't imagined spending hours arguing  
philosophy or theology. But Joss had refused to come to  
Argus. It wasn't magnetic tape he wanted to scrutinize, he  
said, it was human character. Peter Valerian would have been  
ideal for this discussion: unpretentious, able to  
communicate clearly, and bulwarked by a genuine Christian  
faith that engaged him daily. But the President had  
apparently vetoed the idea; she had wanted a small meeting  
and had explicitly asked that Ellie attend.  
Joss had insisted that the discussion be held here,  
at the Bible Science Research Institute and Museum in  
Modesto, California. She glanced past der Heer and out the  
glass partition that separated the library from the exhibit  
area. Just outside was a plaster impression from a Red River  
sandstone of dinosaur footprints interspersed with those of  
a pedestrian in sandals, proving, so the caption said, that  
Man and Dinosaur were contemporaries, at least in Texas.  
Mesozoic shoemakers seemed also to be implied. The  
conclusion drawn in the caption was that evolution was a  
fraud. The opinion of many paleontologists that the  
sandstone was the fraud remained, Ellie had noted two hours  
earlier, unmentioned. The intermingled footprints were part  
of a vast exhibit called "Darwin's Default." To its left was  
a Foucault pendulum demonstrating the scientific assertion,  
this one apparently uncontested, that the Earth turns. To  
its right, Ellie could see part of a lavish Matsushita  
holography unit on the podium of a small theater, from which  
three-dimensional images of the most eminent divines could  
communicate directly to the faithful.  
Communicating still more directly to her at this  
moment was the Reverend Billy Jo Rankin. She had not known  
until the last moment that Joss had invited Rankin, and she  
was surprised at the news. There had been continuous  
theological disputation between them, on whether and Advent  
was at had, whether Doomsday is a necessary accompaniment of  
the Advent, and on the role of miracles in the ministry,  
among other matters. But they had recently effected a widely  
publicized reconciliation, done, it was said, for the common  
good of the fundamentalist community in America. The signs  
of rapprochement between the United States and the Soviet  
Union were having worldwide ramifications in the arbitration  
of disputes. Holding the meeting here was perhaps part of  
the price Palmer Joss had to pay for the reconciliation.  
Conceivably, Rankin felt the exhibits would provide factual  
support for his position, were there any scientific points  
in dispute. Now, two hours into their discussion, Rankin was  
still alternately castigating and imploring. His suit was  
immaculately tailored, his nails freshly manicured, and his  
beaming smile stood in some contrast to Joss's rumpled,  
distracted, and more weather-beaten appearance. Joss, the  
faintest of smiles on his face, had his eyes half closed and  
his head bowed in what seemed very close to an attitude of  
prayer. He had not had to say much. Rankin's remarks so  
far-except for the Rapture rap, she guessed-were doctrinally  
indistinguishable from Joss's television address.  
"You scientists are so shy," Rankin was saying. "You  
love to hide your light under a bushel basket. You'd never  
guess what's in those articles from the titles. Einstein's  
first work on the Theory of Relativity was called `The  
Electrodynamics of Moving Bodies.' No E=mc2 up front. No  
sir. `The Electrodynamics of Moving Bodies.' I suppose if  
God appeared to a whole gaggle of scientists, maybe at one  
of those big Association meetings, they'd write something  
all about it and call it, maybe, `On Spontaneous  
Dendritoform Combustion in Air.' They'd have lots of  
equations; they'd talk about `economy of hypothesis'; but  
they'd never say a word about God.  
"Y'see, you scientists are too skeptical." From the  
sidewise motion of his head, Ellie deduced that der Heer was  
also included in this assessment. "You question everything,  
or try to. You never heard about `Leave well enough alone,'  
or `If it ain't broke, don't fix it.' You always want to  
check out if a thing is what you call `true.' And `true'  
means only empirical, sense data, things you can see and  
touch. There's no room for inspiration or revelation in your  
world. Right from the beginning you rule out of court almost  
everything religion is about. I mistrust the scientists  
because the scientists mistrust everything."  
Despite herself, she thought Rankin had put his case  
well. And he was supposed to be the dumb one among the  
modern video evangelists. No, not dumb, she corrected  
herself; he was the one who considered his parishioners  
dumb. He could, for all she knew, be very smart indeed.  
Should she respond at all? Both der Heer and the local  
museum people were recording the discussion, and although  
both groups had agreed that the recordings were not for  
public use, she worried about embarrassing the project or  
the President if she spoke her mind. but Rankin's remarks  
had become increasingly outrageous, and no interventions  
were being made either by der Heer or by Joss.  
"I suppose you want a reply," she found herself  
saying. "There isn't an `official' scientific position on  
any of these questions, and I can't pretend to talk for all  
scientists or even for the Argus Project. But I can make  
some comments, if you'd like."  
Rankin nodded his head vigorously, smiling  
encouragement. Languidly, Joss merely waited.  
"I want you to understand that I'm not attacking  
anybody's belief system. As far as I'm concerned, you're  
entitled to any doctrine you like, even if it's demonstrably  
wrong. And many of the things you're saying, and that the  
Reverend Joss has said-I saw you talk on television a few  
weeks ago-can't be dismissed instantly. It takes a little  
work. But let me try to explain why I think they're  
improbable."  
So far, she though, I've been the soul of restraint.  
"You're uncomfortable with scientific skepticism.  
But the reason it developed is that the world is  
complicated. It's subtle. Everybody's first idea isn't  
necessarily right. Also, people are capable of  
self-deception. Scientists, too. All sorts of socially  
abhorrent doctrines have at one time or another been  
supported by scientists, well-known scientists, famous  
brand-name scientists. And, of course, politicians. And  
respected religious leaders. Slavery, for instance, or the  
Nazi brand of racism. Scientists make mistakes, theologians  
make mistakes, everybody makes mistakes. It's part of being  
human. You say it yourselves: `To err is.'  
"So the way you avoid the mistakes, or at least  
reduce the chance that you'll make one, is to be skeptical.  
You test the ideas. You check them out by rigorous standards  
of evidence. I don't think there is such a thing as a  
received truth. But when you let the different opinions  
debate, when any skeptic can perform his or her own  
experiment to check some contention out, then the truth  
tends to emerge. That's the experience of the whole history  
of science. It isn't a perfect approach, but it's the only  
one that seems to work.  
"Now, when I look at religion, I see lots of  
contending opinions. For example, the Christians think the  
universe is a finite number of years old. From the exhibits  
out there, it's clear that some Christians (and Jews, and  
Muslims) think that the universe is only six thousand years  
old. The Hindus, on the other had-and there are lots of  
Hindus in the world-think that the universe is infinitely  
old, with an infinite number of subsidiary creations and  
destructions along the way. Now they can't both be right.  
Either the universe is a certain number of years old or it's  
infinitely old. Your friends out there"-she gestured out the  
glass door toward several museum workers ambling past  
"Darwin's Default"-"ought to debate Hindus. God seems to  
have told them something different from what he told you.  
But you tend to talk only to yourselves."  
Maybe a little too strong? she asked herself.  
"The major religions on the Earth contradict each  
other left and right. You can't all be correct. And what if  
all of you are wrong? It's a possibility, you know. You must  
care about the truth, right? Well, the way to winnow through  
all the differing contentions is to be skeptical. I'm not  
any more skeptical about your religious beliefs than I am  
about every new scientific idea I hear about. But in my line  
of work, they're called hypotheses, not inspiration and not  
revelation."  
Joss now stirred a little, but it was Ranking who  
replied.  
"The revelations, the confirmed predictions by God  
in the Old Testament and the New are legion. The coming of  
the Saviour is foretold in Isaiah fifty-three, in Zechariah  
fourteen, in First Chronicles seventeen. That He would be  
born in Bethlehem was prophesied in Micah five. That He  
would come from the line of David was foretold in Matthew  
one and-"  
"In Luke. But that ought to be an embarrassment for  
you, not a fulfilled prophecy. Matthew and Luke give Jesus  
totally different genealogies. Worse than that, they trace  
the lineage from David to Joseph, not from David to Mary. Or  
don't you believe in God the Father?"  
Rankin continued smoothly on. Perhaps he hadn't  
understood her. "...the Ministry and Suffering of Jesus are  
foretold in Isaiah fifty-two and fifty-three, and the  
Twenty-second Psalm. That He would be betrayed for thirty  
pieces of silver is explicit in Zechariah eleven. If you're  
honest, you can't ignore the evidence of fulfilled prophecy.  
"And the Bible speaks to our own time. Israel and  
the Arabs, Gog and Magog, American and Russia, nuclear  
war-it's all there in the Bible. Anybody with an ounce of  
sense can see it. You don't have to be some fancy college  
professor."  
"Your trouble," she replied, "is a failure of the  
imagination. These prophecies are-almost ever one of  
them-vague, ambiguous, imprecise, open to fraud. They admit  
lots of possible interpretations. Even the straightforward  
prophecies direct from the top you try to weasel out of-like  
Jesus' promise that the Kingdom of God would come in the  
lifetime of some people in his audience. And don't tell me  
the Kingdom of God is within me. His audience understood him  
quite literally. You only quote the passages that seem to  
you fulfilled, and ignore the rest. And don't forget there  
was a hunger to see prophecy fulfilled.  
"But imagine that your kind of god-omnipotent,  
omniscient, compassionate-really wanted to leave a record  
for future generations, to make his existence unmistakable  
to, say, the remote descendants of Moses. It's easy,  
trivial. Just a few enigmatic phrases, and some fierce  
commandment that they be passed on unchanged..."  
"Joss leaned forward almost imperceptibly. "Such  
as...?"  
"Such as `The Sun is a star.' Or `Mars is a rusty  
place with deserts and volcanos, like Sinai.' Or `A body in  
motion tends to remain in motion.' Or-let's see now"-she  
quickly scribbled some numbers on a pad-"`The Earth weighs a  
million million million million times as much as a child.'  
Or-I recognize that both of you seem to have some trouble  
with special relativity, but it's confirmed every day  
routinely in particle accelerators and cosmic rays-how about  
`There are no privileged frames of reference'? Or even `Thou  
shalt not travel faster than light.' anything they couldn't  
possible have known three thousand years ago."  
"Any others?" Joss asked.  
"Well, there's an indefinite number of them-or at  
least one for every principal of physics. Let's see... `Heat  
and light hid in the smallest pebble.' Or even `The way of  
the Earth is as two, but the way of the lodestone is as  
three.' I'm trying to suggest that the gravitational force  
follows an inverse square law, while the magnetic dipole  
force follows an inverse cube law. Or in biology"-she nodded  
toward der Heer, who seemed to have taken a vow of  
silence-"how about `Two strands entwined is the secret of  
life'?"  
"Now that's an interesting one," said Joss. "You're  
talking, of course, about DNA. But you know the physician's  
staff, the symbol of medicine? Army doctors wear it on their  
lapels. It's called the caduceus. Shows two serpents  
intertwined. It's a perfect double helix. From ancient times  
that's been the symbol of preserving life. Isn't this  
exactly the kind of connection you're suggesting?"  
"Well, I thought it's a spiral, not a helix. But if  
there are enough symbols and enough prophecies and enough  
myth and folklore, eventually a few of them are going to fit  
some current scientific understanding purely by accident.  
But I can't be sure. Maybe you're right. Maybe the caduceus  
is a message from God. Of course, it's not a Christian  
symbol, or a symbol of any of the major religions today. I  
don't suppose you'd want to argue that the gods talked only  
to the ancient Greeks. what I'm saying is, if God wanted to  
send us a message, and ancient writings were the only way he  
could think of doing it, he could have done a better job.  
And he hardly had to confine himself to writings. Why isn't  
there a monster crucifix orbiting the Earth? Why isn't the  
surface of the Moon covered with the Ten Commandments? Why  
should God be so clear in the Bible and so obscure in the  
world?"  
Joss had apparently been ready to reply a few  
sentences back, a look of genuine pleasure unexpectedly on  
his face, but Ellie's rush of words was gathering momentum,  
and perhaps he felt it impolite to interrupt.  
"Also, why would you think that God has abandoned  
us? He used to chat with patriarchs and prophets every  
second Tuesday, you believe. He's omnipotent, you say, and  
omniscient. So it's no particular effort for him to remind  
us directly, unambiguously, of his wishes at least a few  
times in every generation. So how come, fellas? Why don't we  
see him with crystal clarity?"  
"We do." Rankin put enormous feeling in this phrase.  
"He is all around us. Our prayers are answered. Tens of  
millions of people in this country have been born again and  
have witnessed God's glorious grace. the Bible speaks to us  
as clearly in this day as it did in the time of Moses and  
Jesus."  
"Oh, come off it. You know what I mean. Where are  
the burning bushes, the pillars of fire, the great voice  
that says `I am that I am' booming down at us out of the  
sky? Why should God manifest himself in such subtle and  
debatable ways when he can make his presence completely  
unambiguous?"  
"But a voice from the sky is just what you found."  
Joss made this comment casually while Ellie paused for  
breath. He held her eyes with his own.  
Rankin quickly picked up the thought. "Absolutely.  
Just what I was going to say. Abraham and Moses, they didn't  
have radios or telescopes. They couldn't have heard the  
Almighty talking on FM. Maybe today God talks to us in new  
ways and permits us to have a new understanding. Or maybe  
it's not God-"  
"Yes, Satan. I've heard some talk about that. It  
sounds crazy. Let's leave that one alone for a moment, if  
it's okay with you. You think the Message is the Voice of  
God, your God. Where in your religion does God answer a  
prayer by repeating the prayer back?"  
"I wouldn't call a Nazi newsreel a prayer, myself,"  
Joss said. "You say it's to attract our attention."  
"Then why do you think God has chosen to talk to  
scientists? Why not preachers like yourself?"  
"God talks to me all the time." Rankin's index  
finger audibly thumped his sternum. "and the Reverend Joss  
here. God has told me that a revelation is at hand. When the  
end of the world is nigh, the Rapture will be upon us, the  
judgment of sinners, the ascension to heaven of the elect-"  
"Did he tell you he was going to make that  
announcement in the radio spectrum? Is your conversation  
with God recorded somewhere, so we can verify that it really  
happened? Or do we have only your say-so? Why would God  
choose to announce it to radio astronomers and not to men  
and women of the cloth? Don't you think it's a little  
strange that the first message from God in two thousand  
years or more is prime numbers... and Adolf Hitler at the  
1936 Olympics? Your God must have quite a sense of humor."  
"My God can have any sense He wants to have."  
Der Heer was clearly alarmed at the first appearance  
of real rancor. "Uh, maybe I could remind us all about what  
we hope to accomplish at this meeting," he began.  
Here's Ken in his mollifying mode, Ellie thought. On  
some issues he's courageous, but chiefly when he has not  
responsibility for action. He's a brave talker... in  
private. But on scientific politics, and especially when  
representing the President, he becomes very accommodating,  
ready to compromise with the Devil himself. She caught  
herself. The theological language was getting to her.  
"That's another thing." She interrupted her own  
train of though as well as der Heer's. "If that signal is  
from God, why does it come from just one place in the sky-in  
the vicinity of a particularly bright nearby star? Why  
doesn't it come from all over the sky at once, like the  
cosmic black-body background radiation? Coming from one  
star, it looks like a signal from another civilization.  
Coming from everywhere, it would look much more like a  
signal from your God."  
"God can make a signal come from the bunghole of the  
Little Bear if He wants." Rankin's face was becoming bright  
red. "Excuse me, but you've gotten me riled up. God can do  
anything."  
"Anything you don't understand, Mr. Rankin, you  
attribute to God. God for you is where you sweep away all  
the mysteries of the world, all the challenges t our  
intelligence. You simply turn you mind off and say God did  
it."  
"Ma'am I didn't come here to be insulted..."  
"`Come here'? I thought this was where you lived."  
"Ma'am-" Rankin was about to say something, but then  
thought better of it. He took a deep breath and continued.  
"This is a Christian country and Christians have true  
knowledge on this issue, a sacred responsibility to make  
sure that God's sacred word is understood..."  
"I'm a Christian and you don't speak for me. You've  
tapped yourself in some sort of fifth-century religious  
mania. Since then the Renaissance has happened, the  
Enlightenment has happened. Where've you been?"  
Both Joss and der Heer were half out of their  
chairs. "Please," Ken implored, looking directly at Ellie.  
"If we don't keep more to the agenda, I don't see how we can  
accomplish what the President asked us to do."  
"Well, you wanted `a frank exchange of views.'"  
"It's nearly noon," Joss observed. "Why don't we  
take a little break for lunch?"  
Outside the library conference room, leaning on the  
railing surrounding the Foucault pendulum, Ellie began a  
brief whispered exchange with der Heer.  
"I'd like to punch out that cocksure, know-it-all,  
holier-than-thou..."  
"Why, exactly, Ellie? Aren't ignorance and error  
painful enough?"  
"Yes, if he'd shut up. But he's corrupting  
millions."  
"Sweetheart, he thinks the same about you."  
 
When she and der Heer came back from lunch, Ellie noticed  
immediately that Rankin appeared subdued, while Joss, who  
was first to speak, seemed cheerful, certainly beyond the  
requirements of mere cordiality.  
"Dr. Arroway," he began, "I can understand that  
you're impatient to show us your findings, and that you  
didn't come here for theological disputation. But please  
bear with us just a bit longer. You have a sharp tongue. I  
can't recall the last time Brother Rankin here got so  
stirred up on matters of the faith. It must be years."  
He glanced momentarily at his colleague, who was  
doodling, apparently idly, on a yellow legal pad, his collar  
unbuttoned and his necktie loosened.  
"I was struck by one or two things you said this  
morning. You called yourself a Christian. May I ask? In what  
sense are you a Christian?"  
"You know, this wasn't the job description when I  
accepted the directorship of the Argus Project." She said  
this lightly. "I'm a Christian in the sense that I find  
Jesus Christ to be an admirable historical figure. I think  
the Sermon on the Mount is one of the greatest ethical  
statements and one of the best speeches in history. I think  
that `Love your enemy' might even be the long-shot solution  
to the problem of nuclear war. I wish he was alive today. It  
would benefit everybody on the planet. But I think Jesus was  
only a man. A great man, a brave man, a man with insight  
into unpopular truths. But I don't think he was God or the  
son of God or the grandnephew of God."  
"You don't want to believe in God." Joss said it as  
a simple statement. "You figure you can be a Christian and  
not believe in God. Let me ask you straight out: Do you  
believe in God?"  
"The question has a peculiar structure. If I say no,  
do I mean I'm convinced God doesn't exist, or do I mean I'm  
not convinced he does exist? Those are two very different  
statements."  
"Let's see if they are so different, Dr. Arroway.  
May I call you `Doctor'? You believe in Occam's Razor, isn't  
that right? If you have two different, equally good  
explanations of the same experience, you pick the simplest.  
The whole history of science supports it, you say. Now, if  
you have serious doubts about whether there is a God-enough  
doubts so you're unwilling to commit yourself to the  
Faith-then you must be able to imagine a world without God:  
a world that comes into being without God, a world where  
people die without God. No punishment. No reward. All the  
saints and prophets, all the faithful who have ever  
lived-why, you'd have to believe they were foolish. Deceived  
themselves, you'd probably say. That would be a world in  
which we weren't here on Earth for any good reason-I mean  
for any purpose. It would all be just complicated collisions  
of atoms-is that right? Including the atoms that are inside  
human beings.  
"To me, that would be a hateful and inhuman world. I  
wouldn't want to live in it. But if you can imagine that  
world, why straddle? Why occupy some middle ground? If you  
believe all that already, isn't it much simpler to say  
there's on God? You're not being true to Occam's Razor. I  
think you're waffling. How can a thoroughgoing conscientious  
scientist be an agnostic if you can even imagine a world  
without God? Wouldn't you just have to be an atheist?"  
"I thought you were going to argue that God is the  
simpler hypothesis," Ellie said, "but this is a much better  
point. If it were only a matter of scientific discussion,  
I'd agree with you, Reverend Joss. Science is essentially  
concerned with examining and correcting hypotheses. If the  
laws of nature explain all the available facts without  
supernatural intervention, or even do only as well as the  
God hypothesis, then for the time being I'd call myself an  
atheist. Then, if a single piece of evidence was discovered  
that doesn't fit, Id back off from atheism. We're fully able  
to detect some breakdown in the laws of nature. The reason I  
don't call myself an atheist is because this isn't mainly a  
scientific issue. It's a religious issue and a political  
issue. The tentative nature of scientific hypothesis doesn't  
extend into these fields. You don't talk about God as a  
hypothesis. You think you've cornered the truth, so I point  
out that you may have missed a thing or two. But if you ask,  
I'm happy to tell you: I can't be sure I'm right."  
"I've always thought an agnostic is an atheist  
without the courage of his convictions."  
"You could just as well say that an agnostic is a  
deeply religious person with at least a rudimentary  
knowledge of human fallibility. When I say I'm an agnostic,  
I only mean that the evidence isn't in. There isn't  
compelling evidence that God exists-at least your kind of  
god-and there isn't compelling evidence that he doesn't.  
Since more than half the people on the Earth aren't Jews or  
Christian or Muslims, I'd say that there aren't any  
compelling arguments for your kind of god. Otherwise,  
everybody on Earth would have been converted. I say again,  
if you God wanted to convince us, he could have done a much  
better job.  
"Look at how clearly authentic the Message is. It's  
being picked up all over the world. Radio telescopes are  
humming away in countries with different histories,  
different languages, different politics, different  
religions. Everybody's getting the same kind of data from  
the same place in the sky, at the same frequencies with the  
same polarization modulation. The Muslims, the Hindus, the  
Christians, and the atheists are all getting the same  
message. Any skeptic can hook up a radio telescope-it  
doesn't have to be very big-and get the identical data."  
"You're not suggesting that your radio message is  
from God," Rankin offered.  
"Not at all. Just that the civilization on Vega-with  
powers infinitely less than what you attribute to your  
God-was able to make things very clear. If your God wanted  
to talk to us through the unlikely means of word-of-mouth  
transmission and ancient writings over thousands of years,  
he could have done it so there was no room left for debate  
about its existence."  
She paused, but neither Joss nor Rankin spoke, so  
she tried again to steer the conversation to the data.  
"Why don't we just withhold judgment for a while  
until we make some more progress on decrypting the Message?  
Would you like to see some of the data?"  
This time they assented, readily enough it seemed.  
But she could produce only reams of zeros and ones, neither  
edifying nor inspirational. she carefully explained about  
the presumed pagination of the Message and the hoped-for  
primer. By unspoken agreement, she and der Heer said nothing  
about the Soviet view that the Message was the blueprint for  
a machine. It was at best a guess, and had not yet been  
publicly discussed by the Soviets. As an afterthought, she  
described something about Vega itself-its mass, surface  
temperature, color, distance from the Earth, lifetime, and  
the ring of orbiting debris around it that had been  
discovered by the Infrared Astronomy Satellite in 1983.  
"But beyond its being one of the brightest stars in  
the sky, is there anything special about it?" Joss wanted to  
know. "Or anything that connects it up with Earth?"  
"Well, in terms of stellar properties, anything like  
that, I can't think of a thing. But there is one incidental  
fact: Vega was the Pole Star about twelve thousand years  
ago, and it will be again about fourteen thousand years from  
now."  
"I though the polestar was the Pole Star." Rankin,  
still doodling, said this to the pad of paper.  
"It is, for a few thousand years. But not forever.  
The Earth is like a spinning top. Its axis is slowly  
precessing in a circle." She demonstrated, using her pencil  
as the Earth's axis. "It's called the precession of the  
equinoxes."  
"Discovered by Hipparchus of Rhodes," added Joss.  
"Second century b.c." This seemed a surprising piece of  
information for him to have at his fingertips.  
"Exactly. So right now," she continued, "an arrow  
from the center of the Earth to the North Pole points to the  
star we call Polaris, in the constellation of the Little  
Dipper, or the Little Bear. I believe you were referring to  
this constellation just before lunch, Mr. Rankin. As the  
Earth's axis slowly precesses, it points in some different  
direction in the sky, not toward Polaris, and over 26,000  
years the place in the sky to which the North Pole points  
makes a complete circle. The North Pole points right now  
very near Polaris, close enough to be useful in navigation.  
Twelve thousand years ago, by accident, it pointed to Vega.  
But there's no physical connection. How the stars are  
distributed in the Milky Way has nothing to do with the  
Earth's axis of rotation being tipped twenty-three and a  
half degrees."  
"Now, twelve thousand years ago is 10,000 b.c., the  
time when civilization was just starting up. Isn't that  
right?" Joss asked.  
"Unless you believe that the Earth was created in  
4004 b.c."  
"No, we don't believe that, do we, Brother Rankin?  
We just don't think the age of the Earth is known with the  
same precision that you scientists do. On the question of  
the age of the Earth, we're what you might call agnostics."  
He had a most attractive smile.  
"So if folks were navigating ten thousand years ago,  
sailing the Mediterranean, say, or the Persian Gulf, Vega  
would have been their guide?"  
That's still in the last Ice Age. Probably a little  
early for navigation. But the hunters who crossed the Bering  
land bridge to North America were around then. I must have  
seemed an amazing gift-providential, if you like-that such a  
bright star was exactly to the north. I'll bet a lot of  
people owed their lives to that coincidence."  
"Well now, that's mighty interesting."  
"I don't want you to think I used the word  
`providential' as anything but a metaphor."  
"I'd never think that, my dear."  
Joss was by now giving signs that the afternoon was  
drawing to a close, and he did not seem displeased. But  
there were still a few items, it seemed, on Rankin's agenda.  
"It amazes me that you don't think it was Divine  
Providence, Vega being the Pole Star. My faith is so strong  
I don't need proofs, but every time a new fact comes along  
it simply confirms my faith."  
"Well then, I guess you weren't listening very  
closely to what I was saying this morning. I resent the idea  
that we're in some kind of faith contest, and you're the  
hands-down winner. So far as I know you've never tested your  
faith? I'm willing to do it for mine. Here, take a look out  
that window. There's a big Foucault pendulum out there. The  
bob must weight five hundred pounds. My faith says that the  
amplitude of a free pendulum-how far it'll swing away from  
the vertical position-can never increase. It can only  
decrease. I'm willing to go out there, put the bob I front  
of my nose, let go, have it swing away and then back toward  
me. If my beliefs are in error, I'll get a  
five-hundred-pound pendulum smack in the face. Come on. You  
want to test my faith?"  
"Truly, it's not necessary. I believe you," replied  
Joss. Rankin, though, seemed interested. He was imagining,  
she guessed, what she would look like afterward.  
"But would you be willing," she went on, "to stand a  
foot closer to this same pendulum and pray to God to shorten  
the swing? What if it turns out that you've gotten it all  
wrong, that what you're teaching isn't God's will at all?  
Maybe it's the work of the Devil. Maybe it's pure human  
invention. How can you be really sure?"  
"Faith, inspiration, revelation, awe," Rankin  
answered. "Don't judge everyone else by your own limited  
experience. Just the fact that you've rejected the Lord  
doesn't prevent other folks from acknowledging His glory."  
"Look, we all have a thirst for wonder. It's a  
deeply human quality. Science and religion are both bound up  
with it. What I'm saying is, you don't have to make stories  
up, you don't have to exaggerate. There's wonder and awe  
enough in the real world. Nature's a lot better at inventing  
wonders than we are."  
"Perhaps we are all wayfarers on the road to truth,"  
Joss replied.  
On this hopeful note, der Heer stepped in deftly,  
and amidst strained civilities they prepared to leave. She  
wondered whether anything useful had been accomplished.  
Valerian would have been much more effective and much less  
provocative, Ellie thought. She wished she had kept herself  
in better check.  
"It's been a most interesting day, Dr. Arroway, and  
I thank you for it." Joss seemed a little remote again,  
courtly but distracted. He shook her hand warmly, though. On  
the way out to the waiting government car, past a lavishly  
rendered three-dimensional exhibit on "The Fallacy of the  
Expanding Universe," a sign read, "Our God Is Alive and  
Well. Sorry About Yours."  
She whispered to der Heer, "I'm sorry if I made your  
job more difficult."  
"Oh no, Ellie. You were fine."  
"That Palmer Joss is a very attractive man. I don't  
think I did much to convert him. But I'll tell you, he  
almost converted me." She was joking of course.  
 
 
-- 
... In 2345, on the 10th anniversary of the Shivan attack 
on Ross 128, the Vasudan emperor Khonsu II addressed the 
newly formed GTVA General Assembly. The emperor inaugurated 
an ambiguous and unprecedented joint endeavor: the GTVA 
Colossus... 
 
※ 来源:.The unknown SPACE bbs.mit.edu.[FROM: 204.91.54.100]  



--
Don't ever become a pessimist, Ira; a pessimist is correct
oftener than an optimist, but an optimist has more fun--
and neither can stop the march of events.   

--
☆ 来源:.哈工大紫丁香 bbs.hit.edu.cn.[FROM: baohf.bbs@smth.org]
[百宝箱] [返回首页] [上级目录] [根目录] [返回顶部] [刷新] [返回]
Powered by KBS BBS 2.0 (http://dev.kcn.cn)
页面执行时间:413.473毫秒