SFworld 版 (精华区)

发信人: champaign (原野), 信区: SFworld
标  题: Under the sea 43
发信站: 哈工大紫丁香 (Fri Oct 22 07:51:24 1999), 转信

发信人: Mojun (寻找mili的mickey), 信区: SFworld
标  题: Under the sea 43
发信站: BBS 水木清华站 (Sun Apr  5 16:12:45 1998) WWW-POST

                           CHAPTER XX.

    FROM LATITUDE 47 DEGREES 24' TO LONGITUDE 17 DEGREES 28'.

    IN CONSEQUENCE of the storm, we had been thrown eastward ward once
more. All hope of escape on the shores of New York or St. Lawrence had
faded away; and poor Ned, in despair, had isolated himself like
Captain Nemo. Conseil and I, however, never left each other. I said
that the Nautilus had gone aside to the east. I should have said (to
be more exact), the northeast. For some days, it wandered first on the
surface, and then beneath it, amid those fogs so dreaded by sailors.
What accidents are due to these thick fogs! What shocks upon these
reefs when the wind drowns the breaking of the waves! What
collisions between vessels, in spite of their warning lights,
whistles, and alarm bells! And the bottoms of these seas look like a
field of battle, where still lie all the conquered of the ocean;
some old and already encrusted, others fresh and reflecting from their
iron bands and copperplates the brilliancy of our lantern.
    On May 15, we were at the extreme south of the Bank of
Newfoundland. This bank consists of alluvia, or large heaps of organic
matter, brought either from the Equator by the Gulf Stream, or from
the North Pole by the counter current of cold water which skirts the
American coast. There also are heaped up those erratic blocks which
are carried along by the broken ice; and close by, a vast
charnel-house of mollusks or zoophytes, which perish here by millions.
The depth of the sea is not great at Newfoundland- not more than
some hundreds of fathoms; but towards the south is a depression of
1,500 fathoms. There the Gulf Stream widens. It loses some of its
speed and some of its temperature, but it becomes a sea.
    It was on May 17, about 500 miles from Heart's Content, at a depth
of more than 1,400 fathoms, that I saw the electric cable lying on the
bottom. Conseil, to whom I had not mentioned it, thought at first that
it was a gigantic sea serpent. But I undeceived the worthy fellow, and
by way of consolation related several particulars in the laying of
this cable. The first one was laid in the years 1857 and 1858; but,
after transmitting about 400 telegrams, would not act any longer. In
1863, the engineers constructed another one, measuring 2,000 miles
in length, and weighing 4,500 tons, which was embarked on the Great
Eastern. This attempt also failed.
    On May 25, the Nautilus, being at a depth of more than 1,918
fathoms, was on the precise spot where the rupture occurred which
ruined the enterprise. It was within 638 miles of the coast of
Ireland; and at half-past two in the afternoon, they discovered that
communication with Europe had ceased. The electricians on board
resolved to cut the cable before fishing it up, and at eleven
o'clock at night they had recovered the damaged part. They made
another point and spliced it, and it was once more submerged. But some
days after it broke again, and in the depths of the ocean could not be
recaptured. The Americans, however, were not discouraged.
    Cyrus W. Field, the bold promoter of the enterprise, as he had
sunk all his own fortune, set a new subscription on foot, which was at
once answered, and another cable was constructed on better principles.
The bundles of conducting wires were each enveloped in gutta-percha,
and protected by a wadding of hemp, contained in a metallic
covering. The Great Eastern sailed on July 13, 1866. The operation
worked well. But one incident occurred. Several times in unrolling the
cable they observed that nails had been recently forced into it,
evidently with the motive of destroying it. Captain Anderson, the
officers, and engineers, consulted together, and had it posted up that
if the offender was surprised on board, he would be thrown without
further trial into the sea. From that time the criminal attempt was
never repeated.
    On July 23, the Great Eastern was not more than 500 miles from
Newfoundland, when they telegraphed from Ireland news of the armistice
concluded between Prussia and Austria after Sadowa. On July 27, in the
midst of heavy fogs, they reached the port of Heart's Content. The
enterprise was successfully terminated; and for its first despatch,
young America addressed old Europe in these words of wisdom so
rarely understood- "Glory to God in the highest, and on earth peace,
goodwill toward men."
    I did not expect to find the electric cable in its primitive
state, such as it was on leaving the manufactory. The long serpent,
covered with the remains of shells, bristling with foraminiferae,
was encrusted with a strong coating which served as a protection
against all boring mollusks. It lay quietly sheltered from the motions
of the sea, and under a favorable pressure for the transmission of the
electric spark which passes from Europe to America in .32 of a second.
Doubtless this cable will last for a great length of time, for they
find that the gutta-percha covering is improved by the sea water.
Besides, on this level, so well chosen, the cable is never so deeply
submerged as to cause it to break. The Nautilus followed it to the
lowest depth, which was more than 2,212 fathoms, and there it lay
without any anchorage; and then we reached the spot where the accident
had taken place in 1863. The bottom of the ocean then formed a
valley about 100 miles broad, in which Mont Blanc might have been
placed without its summit appearing above the waves. This valley is
closed at the east by a perpendicular wall more than 2,000 yards high.
We arrived there on May 28, and the Nautilus was then more than 120
miles from Ireland.
    Was Captain Nemo going to land on the British Isles? No. To my
great surprise he made for the south, once more coming back towards
European seas. In rounding the Emerald Isle, for one instant I
caught sight of Cape Clear, and the light which guides the thousands
of vessels leaving Glasgow or Liverpool. An important question then
arose in my mind. Did the Nautilus dare entangle itself in the Manche?
Ned Land, who had reappeared since we had been nearing land, did not
cease to question me. How could I answer? Captain Nemo remained
invisible. After having shown the Canadian a glimpse of American
shores, was he going to show me the coast of France?
    But the Nautilus was still going southward. On May 30, it passed
in sight of the Land's End, between the extreme point of England and
the Scilly Isles, which were left to starboard. If he wished to
enter the Manche he must go straight to the east. He did not do so.
    During the whole of May 31, the Nautilus described a series of
circles on the water, which greatly interested me. It seemed to be
seeking a spot it had some trouble in finding. At noon, Captain Nemo
himself came to work the ship's log. He spoke no word to me, but
seemed gloomier than ever. What could sadden him thus? Was it his
proximity to European shores? Had he some recollections of his
abandoned country? If not, what did he feel? Remorse or regret? For
a long while this thought haunted my mind, and I had a kind of
presentiment that before long chance would betray the captain's
secrets.
    The next day, June 1, the Nautilus continued the same process.
It was evidently seeking some particular spot in the ocean. Captain
Nemo took the sun's altitude as he had done the day before. The sea
was beautiful, the sky clear. About eight miles to the east, a large
steam vessel could be discerned on the horizon. No flag fluttered from
its mast, and I could not discover its nationality. Some minutes
before the sun passed the meridian, Captain Nemo took his sextant, and
watched with great attention. The perfect rest of the water greatly
helped the operation. The Nautilus was motionless; it neither rolled
nor pitched.
    I was on the platform when the altitude was taken, and the captain
pronounced these words- "It is here."
    He turned and went below. Had he seen the vessel which was
changing its course and seemed to be nearing us? I could not tell. I
returned to the saloon. The panels closed, I heard the hissing of
the water in the reservoirs. The Nautilus began to sink, following a
vertical line, for its screw communicated no motion to it. Some
minutes later it stopped at a depth of more than 420 fathoms,
resting on the ground. The luminous ceiling was darkened, then the
panels were opened, and through the glass I saw the sea brilliantly
illuminated by the rays of our lantern for at least half a mile
round us.
    I looked to the port side, and saw nothing but an immensity of
quiet waters. But to starboard, on the bottom appeared a large
protuberance which at once attracted my attention. One would have
thought it a ruin buried under a coating of white shells, much
resembling a covering of snow. Upon examining the mass attentively,
I could recognize the ever thickening form of a vessel bare of its
masts, which must have sunk. It certainly belonged to past times. This
wreck, to be thus encrusted with the lime of the water, must already
be able to count many years passed at the bottom of the ocean.
    What was this vessel? Why did the Nautilus visit its tomb? Could
it have been aught but a shipwreck which had drawn it under the water?
I knew not what to think, when near me in a slow voice I heard Captain
Nemo say:
    "At one time this ship was called the Marseillais. It carried
seventy-four guns, and was launched in 1762. In 1778, August 13,
commanded by La Poype-Vertrieux, it fought boldly against the Preston.
In 1779, on July 4, it was at the taking of Grenada, with the squadron
of Admiral Estaing. In 1781, on September 5, it took part in the
battle of Comte de Grasse, in Chesapeake Bay. In 1794, the French
Republic changed its name. On April 6, in the same year, it joined the
squadron of Villaret Joyeuse, at Brest, being entrusted with the
escort of a cargo of corn coming from America, under the command of
Admiral Van Stabel. On the eleventh and twelfth Prairial of the second
year, this squadron fell in with an English vessel. Sir, today is
the thirteenth Prairial, June 1, 1868. It is now seventy-four years
ago, day for day on this very spot, in latitude 47 degrees 24',
longitude 17 degrees 28', that this vessel after fighting
heroically, losing its three masts, with the water in its hold, and
the third of its crew disabled, preferred sinking with its 356 sailors
to surrendering; and nailing its colors to the poop, disappeared under
the waves to the cry of 'Long live the Republic!'"
    "The Avenger!" I exclaimed.
    "Yes, Sir, the Avenger! A good name!" muttered Captain Nemo,
crossing his arms.

--

        我这样爱你到底对不对,
        这问题问得我自己好累。
        我宁愿流泪,也不愿意后悔
        可是我最后注定还是要心碎


※ 来源:·BBS 水木清华站 bbs.net.tsinghua.edu.cn·[FROM: 166.111.66.69] 

--
☆ 来源:.哈工大紫丁香 bbs.hit.edu.cn.[FROM: champaign.bbs@bbs.ne]
[百宝箱] [返回首页] [上级目录] [根目录] [返回顶部] [刷新] [返回]
Powered by KBS BBS 2.0 (http://dev.kcn.cn)
页面执行时间:210.171毫秒