Aero 版 (精华区)

发信人: dxmxqe (在等待), 信区: Aero
标  题: Shenzhou Secrets: China Prepares for First Human 
发信站: 哈工大紫丁香 (Mon Oct  6 09:39:22 2003), 站内信件

By Leonard David
Senior Space Writer
posted: 07:00 am ET
24 September 2003

 

After four unmanned trial flights, China's first-ever piloted spacecraft, the 
Shenzhou 5 is set to soar. When it does, and if triumphant, China will be prop
elled into an exclusive country club status: The third nation capable of indep
endently rocketing humans into Earth orbit.

Although tight-lipped on a range of technical details, Chinese space officials
 have hinted at a multi-pronged human spaceflight program, including space sta
tion construction, as well as eventual travel to the Moon, all by 2020.

China's first piloted space journey could occur as early as next month. And as
 NASA comes to grips with a grounded space shuttle fleet, the Red Dragon is on
 the rise.

Historic flight

Last week the Xinhua News Agency reported that Xu Guanhua, China's Science and
 Technology Minister, has stated that preparations for the historic flight wer
e going smoothly, although no specific date for the takeoff was identified.

Rumor has it that the piloted Shenzhou 5 could be airborne as early as October
 1, Chinese National Day -- the founding of the communist state. Others specul
ate -- including foreign intelligence analysts -- that mid-October appears to 
be the liftoff time frame. Several factors will dictate the launch date insist
 Chinese space planners, such as weather, solar activities and space radiation
 levels around Earth.  
  
Even the issue of threatening space debris is being addressed.

Last month, Chinese media outlets reported that Shenzhou 5 would be outfitted 
with an alarm system to avoid collisions between the craft and chunks of speed
ing space flotsam. 

Mention of the Shenzhou alarm system came during a second national space debri
s workshop held in Shanghai. Du Heng, chief scientist at the Center for Space 
Science and Applied Research under the Chinese Academy of Sciences said the ha
rdware allows the spacecraft to automatically dodge space litter.

Single-seat Shenzhou

Whenever Shenzhou 5 roars into space it will be perched atop a Long March 2F b
ooster, departing from China's expansive Jiuquan Space Launch Center in northw
estern Gansu Province. Touchdown of the craft is expected to be on Inner Mongo
lian grassland.

From late 1999 into early 2003, four shakeout flights of the Shenzhou spaceshi
p have taken place. 

The Shenzhou 5 features 3 modules, from front to end: An orbital module holdin
g science equipment; the crew-carrying ascent/decent module; and a service mod
ule with attached solar panels, loaded with electronics gear and rocket engine
s. 

While the crew compartment can hold as many as three passengers, Shenzhou 5 is
 seemingly destined to be operated by a lone pilot. Only one person will be ab
oard the upcoming mission, according to Ta Kung Pao, a Hong Kong-based web sit
e.

The overall, multi-element national program for lofting its first pilot into s
pace was given the go-ahead by the Chinese government in 1992, and is tagged P
roject 921. 

Drawing upon the country's top jet fighter pilots, an initial group of 14 yuha
ng yuans, or astronauts, have been in training. They are reportedly all under 
30 years of age, each with a flying time of over 1,000 hours. Of this cadre of
 carefully picked individuals, two of them are apparently trainers for the oth
er astronaut candidates.

Pilot's mission: go up, survive卌ome down alive

British space sleuth, Phillip Clark, a leading authority on both China and Rus
sia space progress, told SPACE.com that, at present, there is now a pool of ju
st five people. One of those five will be the preferred candidate that slips i
nto the Shenzhou 5 seat.

Clark said that China's space officials are likely to announce who will fly in
to space days before the launch. 

"My guess is that they will also announce approximately how long the flight is
 going to last. They may also broadcast the launch live, breaking into whateve
r Chinese soap opera might be showing that day," Clark said.

There are still lots of unknowns about the impending flight, Clark said, "but 
I'm surprised how open the Chinese have been."

Based on reports by Chinese media outlets, Clark said that both the launch and
 landing of Shenzhou 5 will take place during daylight. Flight time for Shenzh
ou 5 is considered to be less than 24 hours.

Clark anticipates that the Shenzhou 5 flight will be "nice and simple." While 
zipping around the Earth, the spaceship will demonstrate its "significant" man
euvering capability, he said.

Over the last few months, Clark said, much of China's space muscle has been so
lely concentrating on readying the launch vehicle and the spacecraft. 

"They want to make sure everything works properly," Clark said. "I think the p
ilot's mission is basically go up there, survive卆nd come down alive."

Human-rated rocket

Earlier this year, in a wide-ranging discussion with the People's Daily, some 
details were offered as to how the Shenzhou booster was human-rated.

Huang Chunping, deputy chief commander of the Jiuquan Space Launch Center was 
also identified as commander-in-chief of the specially outfitted booster that 
will lift Chinese space pilots into orbit, tagged the "Shenjian"-Long March 2F
 rocket.

Huang said that there is enormous pressure to assure the readiness of a pilote
d Shenzhou vehicle. He noted that both Russia and the United States carried ou
t a dozen or so test shots prior to sending their first astronauts into space.
 In contrast, China is moving into manned flight after only four unpiloted mis
sions, he said.

The Shenjian-Long March 2F booster features a range of safety systems. An auto
matic fault-detection and escape system is tied to 310 kinds of failure modes,
 Huang said. In designing one element of the escape system, a Russian design a
pproach was once considered. "But they set the price at $10 million. Finally w
e solved the problem on our own," he added.

More than 3,000 factories and tens of thousands of scientists, technicians and
 managers are engaged in shaping China's manned space project, Huang said in t
he People's Daily interview.

Chinese copycats

Are Chinese engineers just copycats, blueprinting the Shenzhou after the Russi
an Soyuz spacecraft design? 

Spaceships are spaceships, said Joan Johnson-Freese, chair of the Naval War Co
llege抯 National Security Decision Making Department in Newport, Rhode Island.


Everyone is interested in how much of the Shenzhou is Russian and how much Chi
nese, Johnson-Freese said. If one country builds a 737 airplane and the other 
builds an Airbus, are they similar or different? How different would skeptics 
like a Chinese rocket to be before it would qualify to be "their own," she poi
nted out.

"Rocketry is rocketry, I'm told. And once the basic principles are understood,
 successfully launching a rocket means being attentive to literally thousands 
of details ?and understanding the details. More rocket accidents are found to 
be caused from inattention to detail than faulty design." Johnson-Freese said.
 

Yes, the Shenzhou is very similar to Soyuz, Johnson-Freese said. "Is that wise
ly learning from others rather than reinventing the wheel, or does it indicate
 a lack of ability or inferiority? Depends on what you are looking to prove. I
f the latter, then I would suppose that concerns about Chinese military benefi
ts from their manned space program are lessened," she concluded.


Shenzhou: Other Designations: Project 921-1. Manufacturer's Designation: Proje
ct 921-1. Class: Manned. Type: Spacecraft. Nation: China. Agency: CASC. Manufa
cturer: Shanghai Academy of Spaceflight Technology. Courtesy of www.astronauti
x.com.
 


Safer than Soyuz

It's clear that the Shenzhou booster has gotten a technology makeover, said Br
itish space analyst, Clark.

"The Long March 2F has improved guidance and control equipment. They've upgrad
ed the engines and have new computer systems onboard. Plus, of course, there's
 the launch escape system," Clark said.

Clark said that the Chinese have taken a different path in designing Shenzhou'
s escape system - a better approach than that adopted for Russia's Soyuz vehic
le. 

Thanks to an extra set of motors mounted on the booster's shroud, escape of a 
Shenzhou craft from a failing Long March can be done at a very high altitude. 


"So in that sense, I think Shenzhou is even safer than Russia's Soyuz," Clark 
said.

Another design difference from Soyuz is Shenzhou's orbital module. 

Once the Shenzhou 5 flight draws to a close, its forward module will be releas
ed, as has been the case in the last three of Shenzhou's four test trips. Pack
ed with experiments, and powered by its own solar panels, the orbital module i
s likely to stay spinning around the Earth for six months. While floating thro
ugh space, the Shenzhou segment can be maneuvered by ground controllers.

What next?

Once the passenger-carrying Shenzhou 5 descent module touches down, what next 
for China's budding human space program?

"The Chinese program always progresses at a scale that makes a snail look supe
rsonic," Clark explained. He expects a follow-on piloted mission in the summer
 of next year. Perhaps a larger crew would make that trip.

What follows in the near future is a possible docking between two Shenzhou veh
icles. In fact, Clark said he expects the soon-to-fly Shenzhou 5 to be outfitt
ed with a test set of docking hardware.

"Don't expect anything exciting and innovative with this mission. And certainl
y don't expect the Chinese to suddenly start flying crews every few months," C
lark said.

Clark predicted that, for the foreseeable future, a maximum of two Chinese man
ned launches would fly in any 12-month period.

"They've got to build up a lot of their own experience卆nd that's going to tak
e time for them to do," Clark advised.

International partnerships

Even before Shenzhou 5 flies, China's ever-growing technological aptitude has 
already spawned a number of deals with other spacefaring nations. 

For instance, China and the European Union reached an agreement on September 1
8, a deal that has China participating in the Galileo project - not reviving t
he now lost-to-Jupiter probe, but taking part in Europe's major satellite-navi
gation program. This agreement spurs partnerships on satellite navigation in a
 wide range of sectors, notably science and technology, industrial manufacturi
ng, and service and market development.

Another example is last month's agreement between China and Russia to plot a c
ourse together in future space exploration efforts.

No doubt that the successful flight of a piloted Shenzhou 5 would catapult Chi
na into top-drawer status in terms of nations capable of doing heady things in
 space.

The trek could trigger a number of actions said Roger Launius, Chair of the Di
vision of Space History at the Smithsonian Institution's National Air and Spac
e Museum in Washington, D.C.

"I am excited that there is a third nation that has made the investment in hum
an spaceflight and will soon join the U.S. and Russia in this grand experiment
," Launius said. "It is obvious that the Chinese are seeking to demonstrate to
 the world their great power status through this act. The prestige they will e
ngender in this effort is something that they have been seeking for several ye
ars," he said.

Launius said one follow-on prospect is for China to become a part of the inter
national partnership building the space station. "Perhaps their energy will he
lp jump start a return to the Moon for humanity. I'd certainly like to think s
o," he said.


http://www.space.com
--

※ 来源:.哈工大紫丁香 bbs.hit.edu.cn [FROM: 210.46.71.10]

※ 修改:.dxmxqe 於 Oct  6 09:39:48 2003 修改本文.[FROM: 210.46.71.10] 
[百宝箱] [返回首页] [上级目录] [根目录] [返回顶部] [刷新] [返回]
Powered by KBS BBS 2.0 (http://dev.kcn.cn)
页面执行时间:223.224毫秒