Aero 版 (精华区)

发信人: bage (网事如疯·春心萌动), 信区: AerospaceScience
标  题: SpaceViews -- 2000 August 28(转载)
发信站: 哈工大紫丁香 (2000年12月23日17:46:15 星期六), 转信

【 以下文字转载自 bage 的信箱 】
【 原文由 hitsma@0451.com 所发表 】
[To stop receiving SpaceViews, please follow the instructions at the 
 end of this message.]


                         S P A C E V I E W S
                            Issue  2000.35
                            2000 August 28
                 http://www.spaceviews.com/2000/0828/



*** News ***
        Delta 3 Successfully Launches Test Payload 
        Instrument Problem Will Delay SIRTF Launch 
        Upper Stage Saved Second Cluster Launch 
        Dnepr Launch Postponed 
        Motorola Confirms Plans to Deorbit Iridium 
        Magnetic Field Evidence for Europan Ocean 
        Satellite Detects Orbital Debris Cloud 
        Space Tourist Begins Training for Mir Flight 
        NASA to Fund Studies of Alternate Space Station Access 
        Astronomers Find Water in Hot Gas Clouds 
        SpaceViews Event Horizon 
        Other News 

*** Articles ***
        An Organization Becomes A Movement:
         A Report on the Mars Society Third International Convention
         (Part 1 of 2)




                             *** News ***

              Delta 3 Successfully Launches Test Payload

The launch of a Boeing Delta 3 booster on Wednesday was a
declared a success by the company even though its test payload ended
up in a orbit several thousand kilometers lower than planned.

The Delta 3 lifted off at 7:05 am EDT (1105 UT) August 23 from
Pad 17B at Cape Canaveral, Florida.  The launch was delayed by five
minutes during a scheduled hold at T-4 minutes to allow the
temperature of a structure in the booster's second-stage liquid
hydrogen tank to reach a more favorable level.

"Today, Delta 3 flew the same flight profile as the mission
last year, allowing us to compare data from both flights on an event-
by-event basis," said Gale Schluter, vice president and general
manager of Boeing Expendable Launch Systems. "This success confirms
our confidence in Delta 3."

In a statement released late Thursday though, company
officials confirmed that a dummy satellite launched by the Delta 3
Wednesday was in an elliptical orbit whose apogee, or farthest point
from the Earth, was nearly 5,000 km (3,000 mi.) lower than planned.

Boeing said the test payload was placed in an orbit of 20,507
by 178 km (12,694 by 110 mi.).  Company officials said this was within
an expected range of 19,866 to 23,192 km (12,297 to 14,356 mi.) for
the apogee and 177 to 180 km (109.6 to 111.4 mi.) for the perigee.

However, unlike a typical flight, when the booster's upper
stage is commanded to shut off at a specific time to ensure its
payload goes into a particular orbit, the upper stage was supposed to
fire until it had run out of propellant.  This would tend to maximize
the spacecraft's final orbit; the press kit for the Delta Mission
Flight 3 (DM-F3) launch said the spacecraft would reach an altitude as
high as 25,408 km (15,728 mi.)

Boeing explained the discrepancy in part on factors such as
"vehicle drag and atmospheric conditions on the day of launch,"
according to a company statement.  Company officials assured that the
flight was a success regardless of the low orbit of the satellite.

"This mission was flown to a planned propellant depletion on
the second stage, as opposed to a typical Delta 2 mission, which is
flown to a commanded shutdown of the second stage based upon a
specified orbit," said Jay Witzling, Boeing vice president for the
Delta 2 and 3 programs.  "Depletion missions normally have a greater
expected orbital range than those with commanded shutdowns."

Despite the orbit, the launch is considered the first fully
successful launch for the booster after a pair of launch failures.
The Delta 3's inaugural launch in August 1998 failed a little more
than a minute after liftoff when the booster flew out of control and
was destroyed.  A control system on the rocket was unable to correct a
"roll instability" caused by a trio of strap-on booster ignited after
liftoff, exhausting the booster's supply of hydraulic fluid, leading
to a complete loss of control of the booster.

The second Delta 3 launch in May 1999 failed after the upper
stage and its communication satellite payload reached orbit.  A final
report on that failure, released just a week before Wednesday's
launch, blamed the failure on a faulty weld in the combustion chamber
of the upper stage's RL10B-2 engine, causing an explosion which shut
down the engine and left it and the payload tumbling in a useless low
Earth orbit.

Boeing decided in June to launch the test payload when it
could find no commercial payloads that would allow them to launch the
booster in the near term. Boeing wanted to return the Delta 3 to
flight as soon as possible to restore industry confidence in the
booster, which failed in its first two launches.

The 4,310-kg (9,480-lb.) payload will serve some purposes
besides proving out the Delta 3. Boeing painted the midsection and top
plate of the spool-shaped payload in alternating black and white
stripes to aid in the observation of the spacecraft by groundbased
observers. Those stripes, along with laser reflectors added to the
spacecraft, will allow it to be tracked from the ground for studies
into thermal and payload dynamics models by the U.S. Air Force and the
Colorado Center for Astrodynamics Research.



              Instrument Problem Will Delay SIRTF Launch

The launch of an infrared telescope, the last of NASA's "Great
Observatories", will be delayed by up to several months because of an
instrument problem, NASA officials confirmed Friday.

The Space Infrared Telescope Facility (SIRTF) will miss its
December 2001 launch date because of a problem with an infrared camera
currently under investigation, NASA spokesperson Dolores Beasley told
SpaceViews.  Word of the delay was reported earlier in the month on
the project's web site, but without any explanation for the delay.

Beasley said project officials are still investigating the
problem with the control system for the Infrared Array Camera (IRAC),
one of three main instruments for the space telescope.  The problem,
which could be hardware- or software-related, has delayed shipment of
the instrument from NASA's Goddard Space Flight Center, where it is
being built, to Ball Aerospace, the contractor integrating IRAC with
SIRTF's other instruments.

The delayed shipment of the instrument will in turn delay the
launch of SIRTF.  The length of the delay will not be known until a
project meeting in late September, but Beasley said that the delay
would be on the order of several months.

SIRTF is billed as the final element of NASA's "Great
Observatories" program, a project conceived more than two decades ago
to develop and launch a series of space-based telescopes that would
perform world-class science not possible with ground-based telescopes
over a wide range of wavelengths.

The cornerstone of the Great Observatories program is the
Hubble Space Telescope, launched in 1990.  It was followed a year
later by the Compton Gamma Ray Observatory, whose mission ended in
June when the spacecraft was deorbited after encountering problems
with its gyros.  The third Great Observatories spacecraft, the Chandra
X-Ray Observatory, was launched in July of last year.

SIRTF had to go through a number of major changes in order to
avoid cancellation.  As originally planned, SIRTF was a 5,700-kg (12,
540-lb.) spacecraft that would have been placed into Earth orbit by a
Titan 4 booster, at a total mission cost of $2.2 billion.  SIRTF has
now slimmed down to a 950-kg (2,990-lb.) spacecraft that will be
launched on a Delta 2 booster at a total cost of only $450 million.

One key decision that shaped the SIRTF redesign was to launch
the spacecraft not into Earth orbit but into a heliocentric orbit that
recedes from the Earth at the rate of 0.1 astronomical units (15
million kilometers, 9.3 million miles) per year.  Moving SIRTF away
from the Earth reduced the amount of thermal radiation it receives,
making it easier to keep the spacecraft at the low temperatures needed
for infrared observations.

SIRTF was originally scheduled for a five-year mission, but
the reduced size of the spacecraft, including a reduction of the
amount of liquid helium that keeps the spacecraft's instruments cold,
cut its lifetime in half.  However, project officials are now
optimistic that SIRTF's design is robust enough to keep it in
operation for the original five years.

IRAC is one of three major instruments that will share light
collected by SIRTF's 85-centimeter (33.5-inch) primary mirror.  While
IRAC will provide images at near infrared wavelengths, the Multiband
Imaging Photometer for SIRTF (MIPS) will provide coverage at longer
wavelengths.  A third instrument, the Infrared Spectrometer (IRS),
will provide spectra of astronomical objects at near and mid-infrared
wavelengths.



               Upper Stage Saved Second Cluster Launch

A new upper stage saved the launch of two Cluster II space
science spacecraft after a Soyuz rocket performed below expectations,
Russian media reported Tuesday.

The Interfax news agency said that an extended burn of the
Fregat upper stage placed two European Space Agency (ESA) Cluster II
spacecraft in their proper orbit after the third stage of the Soyuz
rocket that launched them August 9 performed below expectations.

Stanislav Kulikov, head of the Lavochkin Association, the
Russian firm that built the Fregat upper stage, told the news agency
that a Russian state commission had been created to look into the
problem with the Soyuz.  Investigators currently speculate that the
third stage may not have been completely filled with propellant and
thus shut down earlier than planned.

Kulikov said that it was fortunate that the Fregat upper
stage, which has a large propellant supply and an engine that can be
restarted multiple times, was used for the Cluster II launch.  An
older upper stage also made by Lavochkin used on past Soyuz flights
would not have been able to correct the third-stage underthrust,
either stranding the satellites in an undesired orbit or causing them
to fail to reach orbit altogether.

The launch was only the fourth time the Fregat had ever been
flown, after two test flights earlier this year and the first Cluster
II launch in mid-July.

Despite the apparent problems with the launch, the two Cluster
2 spacecraft reached their final elliptical orbit on August 15,
joining the first two Cluster II satellites launched last month.  "We
are now carrying out a series of minor trim and drift maneuvers to set
up the spacecraft's tetrahedral formation," said project scientist
Philippe Escoubet.

On Tuesday, spacecraft controllers began the process of
turning on and calibrating each spacecraft's identical suite of 11
instruments that will be used to study the interaction between the
solar wind and the Earth's magnetic field.

"By early December, we should have all 44 instruments on the
four spacecraft operational," said Escoubet.  "At that time, there
will be the first crossing of the magnetopause -- the boundary between
interplanetary space, which is dominated by the solar wind, and the
Earth's magnetic field."

"This will be an exciting time for the international science
community," he said.  "We're all looking forward to analyzing a flood
of data over the next two years!"



                        Dnepr Launch Postponed

The launch of a Russian Dnepr rocket carrying five
microsatellites has been postponed until next month following back-to-
back launch scrubs Friday and Saturday.

The Dnepr-1 booster had been originally scheduled to launch at
6 am EDT (1000 UT) Friday from the Baikonur Cosmodrome in Kazakhstan.
However, the launch was stopped by automated system just moments
before liftoff.  Russian sources said a programming error caused the
shutdown.

The launch was rescheduled for the same time Saturday, but was
also scrubbed, this time because of unspecified engine problems.
Officials told news agencies that the launch would be rescheduled for
some time in September.

The launch, when it does occur, will be the second for the
converted SS-18 "Satan" ICBM, a missile being phased out under arms
control treaties.  A Dnepr-1 launched the UoSAT-12 microsatellite for
Britain's Surrey Satellite Technology Limited in April of 1999.

The Dnept-1 can place up to 3,500 kg (7,700 lbs.) into low-
Earth orbit, depending on the payload's altitude and orbital
inclination.  The Dnepr-1 is operated by the Russian company
Kosmotras, a company established in 1997 to operate the converted ICBM
commercially.

To be launched on this Dnepr are five microsatellites from
Saudi Arabia, Italy, and Malaysia, which will be placed into 650-km
(400-mi.) orbits inclined 65 degrees to the Equator.  Two of the five,
SaudiSat 1A and 1B, are twin 10-kg (22-lb.) spacecraft built for Saudi
Institute for Space Research.  A third 10-kg spacecraft, named UniSat,
will be used by the University of Rome La Sapienza to take images and
study cosmic dust.

A second Italian satellite, the 54-kg (119-lb.) MegSat 1, will
be used for store-and-forward communications for an Italian
communications company of the same name.  MegSat 1 is based on MegSat
0, a smaller satellite launched on a Kosmos-3M booster last year.  A
fifth satellite, the 54-kg TiungSat-1, was built by Surrey Satellite
Technology for the Malaysian company Astonautic Technology for remote
sensing work and also carries a cosmic-ray experiment.

Kosmotras is planning a third Dnepr launch in the middle of
next year, but has not announced what the payload of the booster will
be.  The company is also developing an upgraded version of the Dnepr-
1, named Dnepr-M, with several hundred kilograms of additional payload
capacity.


              Motorola Confirms Plans to Deorbit Iridium

Motorola officials said Wednesday they are moving forward with
plans to deorbit the constellation of dozens of Iridium satellites
after a list-ditch effort to find a buyer for the satellite phone
system failed.

A planned hearing in federal bankruptcy court in New York
Wednesday to discuss a possible sale of the bankrupt company's assets
was canceled when Motorola, the company that has assumed
responsibility for maintaining the system, said no qualified buyers
had been found.

In June the bankruptcy court granted investment bank Castle
Harlan a 45-day "due diligence" period, during which time the bank
investigated Iridium top determine if it the company's assets would be
worth the $50 million it had offered.

However, in late July the bank backed away from the deal,
saying that they were "unable to confirm that Iridium would generate
even low levels of revenue with a high degree of certainty," the bank
said in a statement.  Iridium then won a final reprieve from a judge
while it tried to find any other interested buyers.

Motorola officials previously said they would begin work to
decommission the system and deorbit the more than 70 Iridium
satellites in low-Earth orbit should no buyer be located.  No schedule
for that process has been released by the company.

Motorola did advise Iridium phone owners this week that it
would be shutting down a gateway that allows Iridium phone users to
call and receive calls from non-Iridium phones.  The gateway is
scheduled to close at 8 pm EDT Thursday (0000 UT Friday).

"Service availability will be limited to Iridium unit to
Iridium unit calling, and possibly some limited service on calls
processed by another Gateway that still has an active PSTN [public
switched telephone network] interconnect," Motorola said in a
statement.

Even that limited functionality may disappear at any time.
"Please be aware that any and all remaining Iridium service could end
at any time -- without any advance notice," Motorola advised.

Iridium filed for bankruptcy protection a year ago after the
company had difficulty attracting customers for its worldwide
satellite phone service. After Teledesic cofounder Craig McCaw
declined to bail out the company in March, the company ceased
operation March 17. Since then Iridium has been looking for potential
buyers of its assets while Motorola worked on a plan to deorbit the
satellites.

Motorola said in March that it would take up to nine months to
rewrite software and fire the thrusters for the initial orbit-lowering
maneuver, and up to two years until all the satellites have been
deorbited. The total cost of the deorbiting maneuver is expected to be
between $30 and $50 million, and will likely be shouldered by
Motorola.

The financial failure of Iridium has become a symbol of the
collapse of the launch market for small low-Earth orbit satellites.
This collapse has hurt the launch vehicle industry, as a number of
companies started to develop launch vehicles -- including a new
generation or reusable launch vehicles that promised to reduce the
cost of space access by an order of magnitude -- to serve this large
market that never materialized.



              Magnetic Field Evidence for Europan Ocean

Magnetic field data from NASA's Galileo spacecraft has
provided the best evidence yet for an ocean of liquid water beneath
the icy surface of Jupiter's moon Europa, scientists reported last
week.

In a paper published in the August 25 issue of the journal
Science, a team of scientists led by Margaret Kivelson of UCLA said
the best explanation for the moon's magnetic field is by a layer of
water beneath the surface.

The field detected by Galileo's magnetometer is produced not
within the moon's core, as is usually the case for planetary magnetic
field, but in a layer close to the surface though an interaction with
Jupiter's magnetic field.  The way Europa's magnetic field has changed
orientation during several years' worth of Galileo observations led
scientists to believe it is being generated near the surface.

"The direction that a magnetic compass on Europa would point
to flips around in a way that's best explained by the presence of a
layer of electrically conducting liquid, such as saltwater, beneath
the ice," said Kivelson.

Kivelson and colleagues first announced such evidence for
liquid water within Europa in January, just a week after Galileo made
its latest flyby of the Jovian moon.  The paper published in Science
on Friday explained in detail why they believe liquid water is the
most likely source of the magnetic field.

Other observations of the moon had confirmed that its outer
layers were made of low-density materials, primarily water in its
frozen and possibly liquid forms.  "We have good reason to believe the
surface layers of Europa are made up of water that is either frozen or
liquid," Kivelson said.

That alone is not sufficient to claim that liquid water exists
within the moon, but the detection of a magnetic field generated near
the surface provides strong evidence that liquid water, and not just
ice, is present.  "Ice is not a good conductor, and therefore we infer
that the conductor may be a liquid ocean," she explained.  Such an
ocean would likely be rich in salts in order to make it a better
conductor.

This evidence is the best scientists have that liquid water
exists within Europa now, versus in the past.  Numerous geological
features visible on its surface support the existence of liquid water
within the Moon, but that ocean could have since frozen solid at least
in the recent geological past.

"This magnetometer data is the only indication we have that
there's an ocean there now, rather than in the geological past," said
Torrance Johnson, Galileo project scientist.

This evidence also is not completely conclusive, since liquid
water has yet to be directly detected within Europa.  "The evidence is
still indirect and requires several steps of inference to get to the
conclusion there is really a salty ocean," Johnson said. "A definitive
answer could come from precise measurements of gravity and altitude to
check for effects of tides."

The best chance to collect that direct evidence for liquid
water will likely have to wait several years, because Galileo's
instruments lack the means to make the necessary observations.  NASA
is planning a Europa Orbiter mission for later this decade that will
carry instruments, such as a radar mapper, that will be able to
measure how deep the moon's icy crust is, and whether it overlies an
ocean of liquid water.

Europa Orbiter was scheduled for launch in 2003, arriving in
the Jupiter system in 2006 and going into orbit around Europa two
years later.  However, budgetary constraints may delay the launch of
the mission by several years, forcing scientists to wait even longer
before finding out if Europa does have a liquid water ocean that could
harbor life.



                Satellite Detects Orbital Debris Cloud

A satellite experiment designed to study cosmic dust has also
detected a cloud of debris from an exploded rocket stage, a discovery
that may aid models of such debris, scientists said Wednesday.

The University of Chicago's space dust experiment, or SPADUS,
mounted on an Air Force satellite, detected the debris in late March.
Project scientists and NASA orbital debris experts traced the debris
to the upper stage of a Chinese Long March 4 booster that exploded in
orbit on March 4.

The explosion was detected by groundbased radars operated by
U.S. Space Command, which also tracked the larger fragments left by
the explosion.  However, such radars are unable to track smaller
fragments, including those detected by SPADUS that are less than a
millimeter (0.04 inches) in diameter.

While NASA routinely runs computer simulations in the wake of
such explosions to model the size distribution of the fragments, the
models don't go down to the tiny sizes of debris detected by SPADUS,
making the data valuable to orbital debris experts.

"The particles that SPADUS is picking up are much, much
smaller than a millimeter, so this will be the first time we've been
able to make some estimate as to how many of those there might be,"
said Nicholas Johnson, chief orbital debris scientist at NASA's
Johnson Space Center.

While NASA's interest has typically been with larger pieces of
space debris -- particularly those between 1 and 10 centimeters (0.4
and 4 inches) in diameter -- that are large enough to do damage if
they impact a spacecraft but too small to be tracked from the ground,
Johnson said there is also some concern about debris the size SPADUS
detected.

"If we think there's a chance of the space station going
through one of these very small particle clouds, we may decide to
postpone a spacewalk," Johnson said.

"It's just like sandblasting something," said Anthony
Tuzzolino, the University of Chicago scientist in charge of SPADUS.
"There is damage. It's not catastrophic damage, but slowly evolving,
erosive damage."

Using the SPADUS data as well as the Space Command
observations, scientists believe the debris is associated with the
upper stage of a Long March 4 satellite left in orbit after placing
Chinese and Brazilian satellites in orbit last October.  The impacts
recorded by SPADUS peaked when the satellite it was mounted on passed
on or near the orbital plane of the rocket stage.

"We believe the cause of the explosion was residual propellant
left on board the upper stage," said Johnson.  "We discovered these
types of breakups almost 20 years ago. We have pretty much fixed our
vehicles and we've helped everybody else who's had a problem fix
theirs, as well. It doesn't happen nearly as often as it used to."

SPADUS is one of the instruments on the Advanced Research and
Global Observation Satellite (ARGOS) satellite, launched in February
of last year on a Delta 2 from Vandenberg Air Force Base, California.
The satellite contains a suite of nine payloads, including ARGOS, to
perform upper atmospheric observations as well as test advanced
technologies.



             Space Tourist Begins Training for Mir Flight

Dennis Tito, the American millionaire who is slated to become
the first commercial space tourist, passed a series of medical tests
last week and has started training for his flight to Mir next year.

MirCorp, the company leasing the Russia space station for
commercial uses, said that Tito was certified for space flight as a
"Citizen Explorer", or space tourist, Wednesday by a panel of doctors
at Star City, the Russian cosmonaut training facility outside Moscow.

"We are pleased that Dennis passed the rigorous physical and
psychological screening to qualify as a cosmonaut, and he has now
joined the elite ranks of crewmembers to enter training at Star City,"
said MirCorp president Jeffrey Manber.

Tito will begin training immediately for a seven- to ten-day
flight to Mir scheduled for the middle of next year.  MirCorp also
said Tito has paid a down payment of "several million dollars" towards
the total cost of the trip, estimated to be about $20 million.

Tito will have a somewhat different training regimen than a
typical cosmonaut.  He will alternate between cosmonaut training and
working at Wilshire Associates, the southern California-based
investment firm he founded, spending two weeks back in California for
every two weeks of training at Star City.

"Our Russian colleagues in Star City worked out this program
with the understanding that not all Citizen Explorers would be able to
spend several months in uninterrupted training," said Manber.  "I
thank the management at Star City for their development of this
staggered program, which cuts no corners in training but takes into
account the requirements of Citizen Explorers."

Manber had said earlier this year that the lengthy Russian
training regimen -- six continuous months per flight -- was one of the
hurdles to a successful space tourism program on Mir.  At the time
Manber said the company was looking into options to condense or
otherwise shorten the training period prior to a flight.

Tito will fly to Mir in the middle of next year with two
cosmonauts that will relieve a crew of two other cosmonauts that will
be launched to Mir earlier in the year.  Tito will return with the
first group of cosmonauts after about a week in space.

MirCorp also confirmed reports earlier in the month it was
working with Mark Burnett, the producer of the highly successful
"Survivor" American television series, to produce a similar show,
putting a group of ordinary people through cosmonaut training with the
winner flying to Mir.

On the show, tentatively titled "Destination Mir", Russian
space officials will select one person to be eliminated from the group
of roughly a dozen people undergoing training every week until one
winner is selected.

Burnett is currently shopping the show to various television
networks with plans to produce the show next year, should a network be
willing to pay for it.

Tourism and entertainment are two key aspects of MirCorp's
plans to put the veteran space station to commercial use.  "I am
particularly pleased that the media and entertainment aspects of
MirCorp's business model are coming to life," Manber said. "This
interest bodes particularly well for our Internet initiative and the
other ventures we are pursuing."



        NASA to Fund Studies of Alternate Space Station Access

NASA announced Thursday it would fund four short-term studies
by emerging launch vehicle and aerospace companies of alternate access
to the International Space Station.

The 90-day studies were awarded by NASA's Marshall Space
Flight Center to Andrews Space and Technology, HMX Inc., Kistler
Aerospace, and Microcosm.  The total value of the contracts announced
Thursday was just over $900,000.

The four companies will each look into the concept of allowing
commercial vehicles to ferry supplies and even crew members to and
from the station.  At the present time the participating nations in
the ISS plan to support the station using government-funded and
operated vehicles, such as the space shuttle, but delays and other
problems with these vehicles could cause problems for the station.

"This potential alternate means of transportation could help
us meet our commitments to the station," said Dan Dumbacher, manager
of the Second Generation Reusable Launch Vehicle office at Marshall.
NASA is particularly interested in commercial services that could
provide access to the station on as little as a week's notice.

"These companies will develop concepts for alternate access to
the Space Station, determine what a launch service needs to do to meet
the requirements, and offer suggestions on specific development risk-
reduction activities, such as technology development or business
planning, that we need to perform," Dumbacher said.

The four companies are likely to provide different
perspectives on the role of commercial alternative access to the
station.  Kistler, arguably best known of the four companies, has been
working on its K-1 reusable launch vehicle for several years.

"The K-1 can provide NASA with low-cost, responsive and
flexible launch services for contingency resupply needs to the ISS,"
said Kistler CEO George Mueller.  "This study is a first step in
demonstrating how the K-1 will meet the NASA visiting vehicle
requirements for safe and efficient rendezvous and berthing with the
ISS."

Microcosm has been working on a small low-cost expendable
launch vehicle, with plans to eventually develop larger versions.
Neither HMX nor Andrews Space and Technology are currently developing
launch vehicles, but have worked with other launch vehicle companies;
HMX is headed by Gary Hudson, who until June was CEO of Rotary Rocket
Company, another reusable launch vehicle company.

Commercial launch vehicle companies have welcomed any
opportunity to break into the market for ISS resupply, given weaker
demand for commercial launches in the wake of failures like ICO and
Iridium.  Some have argued that allowing commercial resupply of the
station would break "the chicken and egg dilemma" by allowing
companies to establish themselves in the marketplace with ISS launches
before winning commercial contracts.

"Alternate access to the space station is a potential market
opportunity for emerging or established U.S. launch companies," agreed
Dumbacher.

NASA's proposed fiscal year 2001 budget includes $40 million
to begin studies of ISS alternative access as part of the $4.4 billion
multi-year Space Transportation Initiative.  ProSpace, a citizens'
space lobbying group, has argued that this amount should be doubled.

"Congress should increase the funding for 'Alternative Access'
to a level that will promote the development of a variety of new ISS-
capable vehicles wholly within the private sector," the organization
argued during its annual "March Storm" Congressional lobbying effort
this year.  Doing so, ProSpace believes, would demonstrate to private
industry and potential investors that NASA was willing to allow
commercial firms access to "a substantial portion of the lucrative ISS
resupply market."

Alterative access, as well as the rest of the $300 million
earmarked for the Space Launch Initiative, was slashed earlier this
year by the House of Representatives as it passed its version of
NASA's 2001 budget.  However, insiders on Capitol Hill believe that
most or all of the funding will be restored by the time the final
version of the budget is approved this fall.



               Astronomers Find Water in Hot Gas Clouds

Hot interstellar gas clouds can contain ten thousand times as
much water than colder clouds, a discovery that may be difficult to
reconcile with current theories, astronomers reported this month.

In a special issue of the publication Astrophysical Journal
Letters, published Sunday, August 20, astronomers said that cold
interstellar gas clouds, with temperatures as low as 30 kelvins (-243
degrees Celsius, -405 degrees Fahrenheit) may have as little as a few
parts per billion of water vapor in them.

"That's far less than predicted by most theories and presents
a real puzzle to our understanding of the chemistry of interstellar
clouds," said Ronald Snell of the University of Massachusetts.

By contrast, warm interstellar gas clouds, heated by the
presence of nearby young stars to temperatures of thousands of
degrees, can contain up to ten thousand times as much water as their
colder counterparts, according to astronomers.

"We can think of these stellar nurseries as giant chemical
factories that are producing water vapor at a tremendous rate," said
David Neufeld of the Johns Hopkins University.  "The large amounts of
water vapor present in regions of star formation will help the
interstellar gas to cool, perhaps eventually triggering the birth of a
future generation of stars."

These and other findings come from data collected by NASA's
Submillimeter Wave Astronomy Satellite (SWAS), a spacecraft launched
into low-Earth orbit in December 1998 to look for water, molecular
oxygen, and other elements and compounds in star-formation regions
such as interstellar clouds.

While astronomers found an abundance of water in some
interstellar clouds, they found little evidence of oxygen in any of
the clouds they observed.  "There must be no more than one oxygen
molecule for every 10 million hydrogen molecules, otherwise SWAS would
have detected a signal from molecular oxygen," said Paul Goldsmith of
Cornell University. "This means that most of the oxygen atoms in
interstellar space remain hidden in some form that we have yet to
detect."

Astronomers also used SWAS to detect traces of water vapor in
the atmospheres of gas giant planets Jupiter and Saturn.  "The water
vapor we've detected in the gas giants is almost certainly the result
of bombardment by small icy particles that come from interplanetary
space and are rapidly vaporized once they hit the planetary
atmosphere," said Ted Bergin of the Harvard-Smithsonian Center for
Astrophysics. "The water molecules within these icy particles may well
have originated as water vapor in the interstellar gas cloud that
formed the solar system more than four and a half billion years ago."

SWAS data also confirmed that the tenuous atmosphere of Mars
is essentially saturated with water vapor.  "However," noted Mark
Gurwell of the Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics, "since
Mars is so cold, the total amount of atmospheric water is a several
thousand times less than in the Earth's atmosphere."

SWAS continues to return data and perform as designed.
However, potential cuts in NASA's space science budget and a
reevaluation of the agency's science priorities could force the
mission to end at the end of fiscal year 2001, in October of next
year.



                       SpaceViews Event Horizon

August 28       Proton launch of the Globus-1 communications satellite 
                 from Baikonur, Kazakhstan at 3:08 pm EDT (1908 UT).
http://www.coola.com/cgi-bin/addinfo.cgi?pid=10003&rid=966856938&type=D

September 5     Proton launch of the Sirius 2 radio broadcasting 
                 satellite from Baikonur, Kazakstan.
http://www.coola.com/cgi-bin/addinfo.cgi?pid=10003&rid=966856768&type=D

September 6     Ariane 4 launch of the Eutelsat W1R communications 
                 satellite from Kourou, French Guiana at 6:33 pm EDT 
                 (2233 UT)
http://www.coola.com/cgi-bin/addinfo.cgi?pid=10003&rid=966856853&type=D

September 8     Shuttle Atlantis launch on mission STS-106 from the 
                 Kennedy Space Center, Florida at 8:31 am EDT
                 (1231 UT).
http://www.coola.com/cgi-bin/addinfo.cgi?pid=10003&rid=966253545&type=D

September 8-10  SpaceFest 2000, Sand Point Park, Titusville, FL
http://www.coola.com/cgi-bin/addinfo.cgi?pid=10003&rid=966857026&type=D

September 14    Ariane 5 launch of the Astra 2B and GE-7 
                 communications satellites from Kourou, French Guiana
http://www.coola.com/cgi-bin/addinfo.cgi?pid=10003&rid=967463116&type=D




                              Other News

Galactic Superbubbles:  A pair of colliding galaxies are creating
giant bubbles of hot gas and giving astronomers a glimpse of what the
early universe was like.  Observations by the Chandra X-Ray
Observatory, released earlier this month, show evidence of giant
bubbles of superheated gas in the Antennae Galaxies, a pair of
galaxies 60 million light-years from the Earth that are colliding with
each other.  The gas is formed when shock waves created by the
gravitational interaction of the galaxies trigger a round of star
formation, which in turn creates a new generation of supernovae that
create the bubbles of gas `up to 5,000 light-years in diameter.
Astronomers also believe observations of collisions like this one will
provide clues to conditions in the early universe.  "Galaxies were
much closer together then," said Giuseppina Fabbiano, also of the
Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics. "Collisions like the ones
that produced the Antennae were much more common, and played a major
role in shaping the galaxies we see around us today."

Overachieving Black Hole:  Astronomers have discovered a relatively
small black hole at a center of a galaxy that is pulling in as much
matter and radiating as many x-rays as its larger cousins.  The black
hole in the center of NGC 4395 is part of a new class of "mid-mass"
black holes, thousands as times as massive as stellar black holes
created by supernovae, but up to a million times less massive than
larger supermassive black holes discovered in the hearts of many
galaxies.  However, the black hole is consuming as much matter and
producing as many x-rays as some of its larger brethren, perhaps
because it is more efficient than some larger black holes.  "We now
see that the nuclear source in NGC 4395 is a scaled-down version of a
black hole found in the most luminous of galaxies," said Andrew
Fabian. "Everything is the same, only it is smaller."

Apollo and Challenger Auction Investigations:  An auction of a handle
said to come from the command module of the Apollo 11 spacecraft has
attracted the attention of NASA, collectSPACE reported last week.  The
handle was removed from the spacecraft after its return to Earth 31
years ago because it contained a small amount of a radioactive isotope
that served as a light source to help astronauts locate it in the
darkness of space.  The radioactive isotope has since decayed, and the
organization that NASA gave the handle to for a study, the
International Vet Medical Foundation, now wants to sell the handle
through an auction that was scheduled to occur August 27.  NASA
officials said last week that the investigation into the legality of
the auction "was still open..."  Meanwhile, a person who tried to sell
what he claimed to be a piece of the shuttle Challenger on the online
auction site eBay was convicted in a federal court in Ohio last week.
Charles Starowesky pled guilt to one charge of theft of government
property and was sentenced to two years' probation.

Briefly:  "Space Cowboys", the space movie starring Clint Eastwood,
slipped to fourth place over the weekend, taking in an estimated $6.6
million.  The movie was beat out by two new movies, including the
cheerleading comedy "Bring It On" which took the top spot, as well as
"The Cell", which took top honors last week.  "Space Cowboys" has
taken in $63.8 million since its release August 4, a surprisingly
strong showing that has garnered some attention in the entertainment
media.  Interesting, though, some experts say the movie is evidence
that people are still attracted to movies by older actors such as
Eastwood, and have largely left uninvestigated whether people are
instead interested in a good space movie... A memorial service for
Robert Gilruth, one of the architects of NASA's manned space flight
program in the 1960s, has been scheduled for this Monday at 10 am CDT
at the Johnson Space Center.  Gilruth passed away earlier this month
after a long illness.





     -----------------------ADVERTISEMENT------------------------
              A new book from the editor of SpaceViews:

                "The Astronomer's Computer Companion:
          Explore the Universe with Your Personal Computer"
                     by Jeff Foust and Ron LaFon

        "A host of Internet sites, and a solid, well-presented
           grounding in basic astronomy." -- New York Times

              For more information and to buy the book:
                   http://www.spaceviews.com/book/

         Now available in a German edition:  "PC-Astronomie"
          http://www.amazon.de/exec/obidos/ASIN/3826606183/
     -----------------------ADVERTISEMENT------------------------





*** Articles ***

                 An Organization Becomes A Movement:
     A Report on the Mars Society Third International Convention
                             Part 1 of 2

                            by Jeff Foust

[Editor's Note: This is the first of a two-part report on the recent
Mars Society Convention in Toronto.  Part two will appear in next
week's issue.]


A decade ago, human exploration of Mars was a concept that
seemed almost passe.  Yes, it certainly could be done, although the
infamous 90-day study commission by NASA in the wake of President
Bush's call for a human mission to Mars in 30 years' time made it
clear it would cost dearly: $450 billion over 30 years, a small slice
of the overall government budget but still a price tag heavy enough to
kill the plan on arrival at Congress.  And weren't there other things
we should be doing in space, like build the space station and perhaps
go back to the Moon?

Now, however, opinions about human exploration of Mars have
changed dramatically.  Such a mission is a de facto, if not yet de
jure, long-term goal of NASA's manned spaceflight program, once
assembly of the space station is completed.  NASA continues to develop
scenarios and plans for such missions, while members of Congress and
even Presidential candidates are grilled on their opinions about such
a mission.  Mars is certainly back in the minds of space enthusiasts
and policy makers.

What caused this change of opinion?  Several factors each
probably played a key role.  The 1996 discovery of potential evidence
of past primitive life in Martian meteorite ALH 84001 certainly
grabbed people's attention about the prospects of life on Mars, and
how we would explore Mars.  The landing a year later of Mars
Pathfinder was another attention-getter and got people asking the
question "what next?"

Another critical factor that cannot be overlooked is the
publication in 1996 of the book "The Case for Mars" by Robert Zubrin
and Richard Wagner.  Coming out at nearly the same time that news
about ALH 84001 hit the front pages, Zubrin's book gave a compelling
case for not only how we can explore Mars -- for a tiny fraction of
NASA's old $450-billion price tag -- but,more importantly, *why* we
should explore Mars, as a new frontier for humanity.

While the evidence of life in ALH 84001 has been subject to
many arguments in the last several years, and the successor to Mars
Pathfinder, Mars Polar Lander, failed last year, Zubrin's missionary
zeal for Mars has grown, and has attracted thousands of followers.
The response to Zubrin's book prompted him to establish a new
organization, the Mars Society, that would focus its efforts solely on
promoting the continued exploration of Mars, and sending humans to the
Red Planet as soon as possible.  The Society kicked off its existence
at a conference in Boulder, Colorado in 1998 and followed up with a
similar conference in Boulder a year later.

In 2000, though, the Mars Society decamped from the foothills
of the Rockies for a more metropolitan setting: the campus of Ryerson
Polytechnic University in downtown Toronto, Ontario.  While this
conference showed in part that the society had grown large enough that
a conference could be organized outside of Zubrin's home base of
Colorado, the move also had a symbolic meaning as well.  The battles
that had ranged in the 1990s about whether we should go to Mars,and
how we should go there, were now fading,and were being replaced by
other issues, most notably how humans would live and work on Mars once
they got there.  The move from Boulder to Toronto also underlined the
international nature of Martian exploration: it is a task that is not
necessarily too big nor too challenging for one nation, like the
United States, but it is arguably too important to not be done
internationally.


The Saga of Flashline

The keynote address by Zubrin that opened the Third
International Mars Society Convention on August 10 had been intended
to discuss what had become the organization's highest-profile project:
the construction of the Flashline Mars Arctic Research Station (often
simply called "Flashline") on Devon Island in the Canadian Arctic.
Zubrin's talk did indeed address the station, but, more importantly,
described what could be a critical turning point for the organization.

The reason why Flashline may prove so pivotal for the society
is the long struggle to successfully assemble the station.  While the
problems with the failed paradrop of some of the station equipment
have been well-documented, other problems dogged the initial
construction of the habitat's elements earlier this year, as well as
with the eventual assembly of the station at Haughton Crater.  Any one
of these problems could have been enough to derail the project, and
with it, seriously hurt the organization as a whole.

"This problem was a lot bigger than anyone had reckoned with,"
Zubrin recalled.  The problems for Flashline began earlier in the
year, when the habitat was being built in Colorado.  The work at the
factory manufacturing the components of the facility had fallen behind
schedule, so additional workers were hired to speed production.  That
wasn't enough, so eventually Mars Society members in the region were
mobilized, who worked day and night to assemble the habitat in
Colorado and make sure everything worked before dissembling it for
shipment to the Arctic.  "We got it out -- barely -- but we got it
out," Zubrin recalled.

The habitat components were to be airlifted to Devon Island in
a series of five "paradrops" conducted by the U.S. Marine Corps as
part of a training exercise.  The first four drops landed
successfully, although some distance from the target site.  However,
during the fifth drop the parachute separated from the payload at 300
meters (1000 feet) altitude, causing it to hit the ground "very, very
hard," Zubrin recalled.  ("But accurately," he added.)

The failed paradrop contained floors for the habitat as well
as a trailer to haul other components of the habitat and a crane to
assemble it, all of which were damaged beyond repair.  With critical
construction equipment destroyed, a crew hired to build the habitat
left because they felt it would be impossible to build it at all.

At the time a few people drew a parallel between the failed
paradrop and the Mars Polar Lander, which failed to land safely after
its landing engine shut down prematurely.  "The difference," Zubrin
said, "is that we have people on the ground and we're going to find a
way out."

And find a way out they did.  The fiberglass floors destroyed
in the paradrop were replaced with plywood that was locally available.
The trailer was replaced with a "Kunzmobile", a makeshift trailer made
out of parts of a wrecked baggage cart from the airport in Resolute,
the nearest city, and named after one of the project's workers.
Scaffolding, along with cables and pulleys, was put together to
replace the crane.

Weather was also a factor: the brief summer on Devon Island
has been wetter than normal, making work difficult as well as
dampening morale.  However, after a July 19 meeting to go over the new
plans to assemble the habitat, the weather cleared, and remained
clear, for nine critical days.

The construction crew -- now made up of Mars Society members,
some researchers from the NASA Haughton-Mars Project, and others after
the professional construction crew left -- first worked to raise the
12 fiberglass side panels, each weighing several hundred kilograms.
When all 12 panels of the circular habitat were raised, there was a
problem: there was a small gap, about 30 centimeters (1 foot) between
the first and last panel.  A cummerbund-like strap was wrapped around
the bottom of the hab and then pulled to squeeze the panels together
until they fit.

The crew then turned their attention to the dome panels of the
habitat's roof, putting the first one in place by hand then hoisting
up the rest.  Installing the panels was relatively trouble-free until
the next-to-last one, which took several hours to squeeze into place.
Complicating matters was the weather, which was deteriorating after a
long stretch of excellent conditions.  Wanting to finish the exterior
of the habitat before rain returned, the crew decided to work on the
last panel even though it was already 6 pm.  To their surprise, and
delight, the last dome panel fell right into place.

The habitat was functionally complete by July 28 -- just a
week later than originally planned -- and society members and
researchers then spent about week living and working in the station.
"People said it couldn't be done, and we did it," Zubrin said.


Lessons Learned and Future Plans

The successful assembly of Flashline Mars Arctic Research
Station carried with it a number of lessons.  Key among them was such
a facility, whether is it built in the Arctic or on Mars, cannot be
too complex.  "The original plan for building the habitat was too
high-tech," noted Carol Stoker, a NASA research scientist and Mars
Society Steering Committee member who helped with the habitat's
assembly.  The key problem, she believed, is that the assembly process
relied on equipment "not commonly found in the Arctic."

"One thing we learned that was essential was improvisation,"
said Frank Schubert, who despite years of experience as a construction
contractor, ran into new challenges.  "It's the first time I ever
built a 15-ton tuna can in the Arctic."

The path to success wasn't clear, though, and Zubrin hinted
that some "strong personalities" didn't always see eye-to-eye on plans
to build the habitat.  "We managed to transcend our differences and
pull together and make it happen," he said.

Luck also played a role.  More than one person familiar with
the project privately pointed out that, of the five paradrops of
supplies for the habitat, the one that failed was the only one that
could have failed and still permitted the habitat to be built.  Had
any of the previous four paradrops, which contained side and dome
panels, failed as catastrophically as the fifth, the habitat may never
have been assembled.

The success of Flashline, in however manner it was
accomplished, opens the door for the Mars Society to take on other,
more ambitious projects.  Building the habitat, the first high-profile
project for the young organization, showed to the world that "the
people of the Mars Society could back up their words with deeds,"
Zubrin said.

Zubrin said he sees Flashline as the cornerstone of a global
program of Mars research that will eventually include habitats in
other regions of the world as well as research into suits, rovers, and
other technologies that are required for a human mission to Mars.
Sites in Australia, Iceland, and the American Southwest are all being
considered for future habitats.

After that, Zubrin said that the society should build on its
successes by sending a small payload to Mars, a mission that would
cost "an order of magnitude" more money, or around $20 million,
according to Zubrin.

"I don't believe that anything I'm telling you is easy," he
said.  "But I believe it is possible."  After hearing about the
success of Flashline, there were few in Toronto who believed
otherwise.


[Next Week: In Part 2, we'll look at the practical significance of
Flashline, how it signifies a change in emphasis on Mars research, and
whether we really are ready to send humans to Mars today.]


========
This has been the August 28, 2000, issue of SpaceViews.
SpaceViews is also available on the Web at:

http://www.spaceviews.com/

or via anonymous FTP from ftp.seds.org:

ftp://ftp.seds.org/pub/info/newsletters/spaceviews/text/20000828.txt


To unsubscribe from SpaceViews, send mail to:

majordomo@spaceviews.com

In the body (not subject) of the message, type:

unsubscribe spaceviews

For editorial questions and article submissions for SpaceViews,
including letters to the editor, contact the editor, Jeff Foust, at
jeff@spaceviews.com 

For questions about the SpaceViews mailing list, please contact
spaceviews-approval@spaceviews.com. 

--
※ 转载:.哈工大紫丁香 bbs.hit.edu.cn.[FROM: es.hit.edu.cn]
[百宝箱] [返回首页] [上级目录] [根目录] [返回顶部] [刷新] [返回]
Powered by KBS BBS 2.0 (http://dev.kcn.cn)
页面执行时间:621.344毫秒