Aero 版 (精华区)

发信人: bage (网事如疯·春心萌动), 信区: AerospaceScience
标  题: SpaceViews -- 2000 June 19(转载)
发信站: 哈工大紫丁香 (2000年12月23日17:49:51 星期六), 转信

【 以下文字转载自 bage 的信箱 】
【 原文由 hitsma@0451.com 所发表 】
[To stop receiving SpaceViews, please follow the instructions at the 
  end of this message.]


                          S P A C E V I E W S
                             Issue 2000.25
                             2000  June 19
                  http://www.spaceviews.com/2000/0619/


*** News ***
         Report: American Businessman to be First Mir Tourist 
         Mir Cosmonauts Return to Earth as MirCorp Seeks More Funding 
         RadioShack to Sponsor LunaCorp Rover Mission 
         Boeing Plans Test Payload for Next Delta 3 Flight 
         Boeing and Lockheed Martin Win NASA Launch Contracts 
         Texas Republicans Adopt Pro-Space Platform 
         Commercial Satellite Industry Continues to Grow 
         Radio Astronomers Win Quiet Skies 
         Plasma Rocket Could Cut Mars Travel Times 
         When Stars Collide 
         SpaceViews Event Horizon 
         Other News 

*** Articles ***
         Investing in Space 





                              *** News ***

          Report: American Businessman to be First Mir Tourist

MirCorp is expected to announce Monday that an American
businessman and former aerospace engineer will become the first
tourist to visit the Mir space station, according to reports published
Friday.

Reports published by several sources have identified the
individual as Dennis Tito, founder of Wilshire Associates, a Los
Angeles-based investment firm.  MirCorp, the Western firm that is
leasing Mir, is expected to make a formal announcement at a Monday
morning press conference in Washington.

If correct, Tito would fly to Mir as a "citizen explorer" --
MirCorp's preferred term for a space tourist -- as early as January of
next year, as part of either the second or third commercial crew to
visit Mir.  The cost of the deal has not been announced, but is
expected to be between $10 and $40 million.

As recently as last week MirCorp officials would only say that
they had one good tourist candidate, an "affluent risk-taker with an
enduring interest in space."

Tito would seem to fit most aspects of that description.
After obtaining bachelors and graduate degrees in aeronautics and
astronautics from New York University, he went to work at JPL during
the height of the Space Race in the 1960s.  He left the world of
aerospace in the 1970s to begin a new career in investing, starting
Wilshire in 1975.

Wilshire has grown into one of the largest investment
management consulting firms in the United States.  A Los Angeles Times
profile of Tito published a year ago pegged his net worth in excess of
$200 million.  However, that same profile described Tito as someone
who "abhors" risk, a man who owns a stable of Ferraris but "drives
them slowly."

Regardless of the identity of the citizen explorer, a signed
contract with a paying customer would be a big step forward for
MirCorp's plans for commercial uses of the station.  Dilip Chowdhury,
director of strategic alliances for MirCorp, said this month that
consumer markets, including space tourism, were one of three key
streams of revenue from Mir the company was counting on.  Scientific
and industrial applications and "growth" industries, such as satellite
assembly and servicing, would be the other two revenue sources.

A tourist flight to Mir would also benefit the nascent space
tourism industry in general.  "It may help us to move NASA to
commercialize and push into the private sector," said Buzz Aldrin, the
Apollo 11 astronaut and a space tourism advocate, at a speech Friday
night at MIT.

To make tourism more widely available than just to
multimillionaires, Aldrin suggested making extra seats on shuttle
missions available to winners of contests.  Originally thinking of
awarding such seats through lotteries, Aldrin now prefers a game-show
method,and already has a name for the show in mind: "Who Wants to Be
an Astronaut?"

This is not the first time in recent years that a tourist has
reportedly been lined up for a Mir flight.  In 1999 Russian officials
claimed that British business Peter Llewellyn would pay $100 million
to fly on Mir.  However, Llewellyn, who had a shady record of business
dealings, later claimed he would not pay any money to fly on Mir but
instead would fly to raise money for a children's hospital he planned
to build in Russia.  He did reportedly show up for cosmonaut training
later in the year, but left after a few days and never flew in space.

Russian actor Vladimir Steklov was set to fly on the most
recent Mir mission to film scenes for an upcoming movie about a
cosmonaut who refuses to abandon the station.  However, Steklov was
cut from the crew in March, a month before launch, when producers of
the film failed to come up with the money to fund his flight.



      Mir Cosmonauts Return to Earth as MirCorp Seeks More Funding

The first privately-funded human spaceflight came to a
successful conclusion early Friday as a Soyuz spacecraft carrying two
Russian cosmonauts landed in Kazakhstan.

Meanwhile, the company that paid for the spaceflight looks for
up to $100 million in additional investment to support additional
commercial missions to the station this year and next.

The Soyuz TM-30 spacecraft landed in Kazakhstan at 8:44 pm EDT
Thursday (0044 UT Friday), a little over three hours after undocking
from Mir.  The cosmonauts were reported to be in good shape after the
landing on the Kazakh steppes about 45 km (28 mi.) from the town of
Arkalyk.

The landing brought to an end the very first commercially-
funded human spaceflight.  The mission was funded by MirCorp, a
western company that is leasing the station from Energia, the Russian
company that operates Mir for the Russian government.

During their 73-day stay on Mir, cosmonauts Sergei Zalyotin
and Alexander Kalery performed maintenance work on the station,
including fixing a small air leak within the station and performing a
spacewalk outside the station.  MirCorp officials now say the station
is ready for additional commercial missions.

"The cosmonauts confirmed that Mir is in good working order,
and they demonstrated the value of Mir to the world's business
community," said Chirinjeev Kathuria, one of MirCorp's investors.  "We
now are preparing the groundwork for upcoming missions to the
station."

"Working in partnership with our Russian colleagues, we have
demonstrated the viability of MirCorp's business model," added MirCorp
president Jeffrey Manber.  "We are excited about the commercial
prospects for this extremely capable space station."

To conduct future missions, though, MirCorp will need
additional funds.  A senior MirCorp official said earlier this month
that the company is looking to raise on the order of $100 million to
support the company and future missions.

Dilip Chowdhury, MirCorp's director of strategic alliances,
told attendees of the Silicon Valley Space Enterprise Symposium in San
Jose, California on June 10 that the additional funds would allow
continued commercial operations of the station through an initial
public offering (IPO) of stock planned for late 2001.

While the $100 million needed to continue commercial Mir
operations may appear to be a large amount, Chowdhury brushed aside
concerns that it might be too much to raise.  Noting that commercial
communications satellite ventures often cost several times more, he
said the $100-million amount was "not a show-stopper."

MirCorp's task might be a little easier after startup company
Dreamtime announced earlier this month it has raised $100 million from
its partners for a multimedia venture with NASA.  "Dreamtime was a
sign that funding can be raised for other commercial ventures," said
Chowdhury.

If those funds are raised, the next commercial mission to Mir
would take place in the fall, likely November.  Pavel Vinogradov and
Salizhan Sharipov are the two cosmonauts tapped for that flight.  A
third mission is tentatively slated for early 2001.

Still docked to Mir is an unmanned Progress spacecraft that
arrived at the station in late April.  It will remain docked to Mir
until August, when it will undock and reenter under remote control.



              RadioShack to Sponsor LunaCorp Rover Mission

LunaCorp announced Thursday that it has signed up electronics
retailer RadioShack as the first corporate sponsor of its lunar rover
mission.

RadioShack is the first of what LunaCorp hopes to be several
commercial sponsors for its Icebreaker Moon Rover, a mission planned
for launch in late 2003 to survey the polar regions of the Moon in
search for water ice.

The rover, being designed by the Robotics Institute of
Carnegie Mellon University (CMU), will circumnavigate the moon one per
lunar day -- 29.5 Earth days -- enabling it avoid the temperature
extremes during lunar day and night.

In addition to searches for ice deposits thought to exist in
permanently-shadowed regions of the lunar poles, the rover will also
provide entertainment though the return of images and high-definition
video, and even allow members of the public to drive the rover across
the lunar terrain.

The announcement is a major step forward for LunaCorp, which
has been promoting lunar rover missions for several years but until
now had not been able to line up a commercial sponsor.  LunaCorp
officials said they hope to sign up "three to four" additional
corporate sponsors.

A RadioShack executive said the company was signing on to help
give the company a high-tech image.  "We're supporting this new round
of moon exploration for brand differentiation that associates
RadioShack with science, technology and the pursuit of ultimate
answers," said Jim McDonald, senior vice president of marketing for
the company.

The sponsorship will also help get LunaCorp's name out to the
public.  "Through a realistic computer game simulator of lunar robot
driving, that we are developing with our partner Microsoft, our
customers will be able to learn more about this exciting project,"
said McDonald.  "And once the robot is on the Moon, there will be
opportunities for customers to interact with the project over the
Internet and at RadioShack.com."

"This free simulation at RadioShack will be part of LunaCorp's
research into how to design software for lunar exploration that anyone
can understand and use," said LunaCorp president David Gump.  During
the actual mission, people could play such simulations as tests for
driving the rover itself.

LunaCorp and the CMU Robotics Institute is now gearing up for
a test of the Moon rover design next summer in the Canadian Arctic.
NASA is providing $1 million to test the rover during the 24-hour
daytime there; LunaCorp and the rover's corporate sponsors plan to
provide additional funding to provide communications links to allow
the public to participate in the tests via the Internet.

Signing the first sponsor is a welcome change for LunaCorp,
Gump said at a space enterprise symposium in California last week.  In
the past the company struggled to find sponsors to enable the company
to continue development.  Now that they have sponsors, he said,
"they're pushing us to work faster."



           Boeing Plans Test Payload for Next Delta 3 Flight

Boeing will launch its troubled Delta 3 rocket again in
August, this time carrying only a dummy payload, company officials
announced Wednesday.

Confirming reports published in an article in Wednesday's
edition of the Wall Street Journal, Boeing said it will launch a Delta
3 carrying nothing but a test payload in mid-August from Cape
Canaveral, Florida.

The launch would be intended to demonstrate to potential
customers that problems that resulted in the failure of the first two
Delta 3 flights in 1998 and 1999 have been corrected.  Boeing vice
president Jay Witzling told the Journal that a successful test flight
would build "additional confidence" in the booster among customers.

Boeing had hoped to find a paying customer for the Delta 3
launch rather than launch a dummy payload that provides no revenue for
the company.  However, efforts to line up such a customer have failed.

Most recently, Boeing had tried to work out an agreement with
the European Space Agency to launch its Artemis experimental
communications satellite on the Delta 3.  However, ESA elected to
stick with Japan's H-2A booster, which is not expected to fly until
some time next year.

"There was more than one customer who was willing to fly
aboard the Delta 3," said Gale Schluter, vice president and general
manager of Boeing Expendable Launch Systems. "However, due to schedule
difficulties we were unable to find a near-term opportunity that
supported our business needs. If we waited so we could meet customer
schedule requirements, we would pass up other opportunities for Delta
3 and Delta 4 launch services."

Instead, the launch, designated DM-F3 for Delta Mission -
Flight 3, will carry an instrumented test payload.  Boeing said the
payload would match the mass and frequency characteristics of common
commercial communication payloads sized for the booster.

While paying customers are preferred, there has been precedent
in recent years for flying test payloads.  After the initial Ariane 5
flight failed in June 1996, the second flight, in October 1997,
carried two test satellites designed primarily to measure the launch
environment, although they did carry some secondary experiments.  The
initial Zenit 3SL launch of the multinational Sea Launch venture, in
March 1999, also carried a test payload.

In April, Boeing officials declared the Delta 3 "ready for
flight" after subcontractor Pratt & Whitney completed a set of tests
on the RL-10B2 engine used by the Delta 3's second stage.  A
manufacturing defect caused the engine's combustion chamber to explode
during the Delta 3's second flight in May 1999, stranding its payload,
the Orion 3 communications satellite, in a useless low-Earth orbit.

The Delta 3's inaugural launch in August 1998 failed when the
rocket's control system was unable to take into account an instability
caused by the vibration of three solid-propellant strap-on boosters.
The vibrations caused the booster to use up its hydraulic fluid and
eventually veer off course, triggering an automated self-destruct
system.

An independent panel headed by former Air Force Secretary
Sheila Widnall concluded last November that poor design engineering
processes and a lack of communication were at the root of both Delta 3
failures as well as the unrelated failure of an Inertial Upper Stage
(IUS) built by Boeing and used on an Titan 4 launch.

The panel recommended that the company work on improving
systems engineering and establish a position of "Responsible Engineer"
that will oversee specific subsystems on the booster from initial
design through post-flight analysis. Those engineers will also be
changed with keeping communication between engineering and
manufacturing groups.



          Boeing and Lockheed Martin Win NASA Launch Contracts

NASA awarded launch contracts on Friday to Boeing and Lockheed
Martin that would provide the two companies with up to 70 launches
worth $5 billion over the coming decade.

The NASA Launch Services (NLS) awards give each of the
aerospace giants what are known as Indefinite Delivery/Indefinite
Quantity contracts, guaranteeing them at least one launch over the
next decade with the potential for many more.

In addition to the general awards, Boeing won firm contracts
for three launches, worth $168 million, plus options for five more,
worth an additional $248 million.  Those contracts will cover the
launch of the EOS Chem Earth-observing mission in 2002 and the Deep
Impact and MESSENGER Discovery-class planetary science missions in
2004.

The two companies "were selected based on their ability to
meet NASA's highly critical future mission requirements and their
proven track records for providing a quality product over the years to
NASA," said Scott Kerr, chairman of the NLS source evaluation board.

The contract awards come as little surprise to the aerospace
industry.  To qualify for an NLS award, a company has to provide a
launch vehicle with a minimum capability of 1,500 kg (3,300 lbs.) to
low-Earth orbit (LEO) -- a requirement currently only met by Boeing
and Lockheed Martin.  The Taurus, the largest launch vehicle of
Orbital Sciences Corporation, the closest domestic competitor to the
two firms, can place only 1,360 kg (3,000 lbs.) into LEO.  In
addition, only under special circumstances, such as joint missions,
can NASA use foreign launch vehicles.

There's also precedent for splitting launch contracts between
the two companies.  In 1998 the Air Force split its Evolved Expendable
Launch Vehicle (EELV) contracts between Boeing's Delta 4 and Lockheed
Martin's Atlas 5, the two finalists for the EELV contract.  Both
Boeing and Lockheed Martin regularly provide launch services for NASA
today, with a Delta 2 launching the IMAGE space science satellite in
March and an Atlas 2 scheduled to launch a TDRS communications
satellite at the end of this month.

However, the NLS deal leaves open an "onramp" for future
launch vehicle provides who qualify.  Companies without launch
vehicles that currently qualify could later compete for up to 60 of
the potential 70 launches, leaving the door open for future expendable
and reusable launch vehicles that are now only on the drawing boards.



               Texas Republicans Adopt Pro-Space Platform

Space activists have won the adoption of a pro-space provision
in the platform of the home state and party of one of the 2000
Presidential candidates.

The Republican Party of Texas approved its party platform, a
statement of the party's beliefs and proposed policies, during its
statewide convention held last week in Houston.  The platform
contained a section, known as a plank, supporting both NASA and
commercial space.

"The Party supports continued appropriate funding for NASA,
the Texas Aerospace Commission and the continuation of the
International Space Station," the plank read, "as long as the funding
does not cause competition with a private sector company, with the
long-term goal of inexpensive and reliable access to space for
commercial development and human settlement."

The platform plank was added through the efforts of a number
of space activists in the state, who started their work in March by
introducing pro-space resolutions at smaller precinct conventions held
across the state.

The middle portion of the plank, which references commercial
space ventures, was added by a platform subcommittee member after
private discussions with one of the plank's advocates, said Marianne
Dyson, a Houston-based space activist and member of the board of
directors of the National Space Society.

The plank is an improvement over the one included in the state
party's last platform in 1998.  That plank simply supported "continued
funding for NASA" and a continuation of ISS.

This new platform is timely in a number of respects. "This
year was even more important because the national platform, which is
updated every four years, is based in part on the state platforms,"
said Dyson.

In addition, the Republican nominee for President of the
United States is Texas Governor George W. Bush.  Bush will be
officially nominated at the national Republican convention in
Philadelphia July 31 through August 3, at the same time the party
approves its national platform.

NASA and space policy, however, are unlikely to have any
impact on the 2000 Presidential race.  Neither Bush nor his Democratic
rival, Vice President Al Gore, have spent much time addressing space
issues, and are unlikely to do so as they focus their time and
resources on economic, foreign, and social policy issues.



            Commercial Satellite Industry Continues to Grow

The commercial satellite industry continued to grow in 1999
despite slumps in launch vehicle and satellite manufacturing revenues,
an industry group reported Thursday.

The third annual Global Satellite Industry Indicators Survey,
released Thursday by the Satellite Industry Association (SIA) and the
Futron Corporation, said that total commercial satellite revenues for
1999 total $69.1 billion, up eight percent from adjusted 1998 figures.

The growth was due to sharp increases in satellite services
and ground-control equipment.  Satellite services, which include
leasing of transponders on communications satellites and subscriptions
to satellite-based programming, totaled $30.7 billion in 1999, a 25
percent jump from 1998.  Ground equipment, from control systems to
consumer satellite dishes, garnered $16 billion in 1999, a 15 percent
increase from the year before.

However, revenue from the construction and launch of such
satellites fell in 1999.  Satellite manufacturing revenues in 1999
were $10.4 billion, down from the $17.6 billion reported in 1998.
Launch services also dipped slightly, from $7 billion in 1998 to $6.6
billion in 1999.

Overall, officials were happy with the industry's performance
last year.  "We are pleased with the continued growth of the satellite
industry," said Clayton Mowry, executive director of the SIA.  "The
strong demand for satellite services continues to be the engine for
growth in the industry."

Despite concerns that rigorous export control restrictions
would hurt the satellite market, little effect was seen in the 1999
statistics.  In both 1998 and 1999 the United States controlled 46
percent of the overall commercial satellite market.

Other reports have also predicted an optimistic, if somewhat
cautious future, for the commercial space industry.  A report issued
by the consultancy Teal Group in April predicted 2,147 satellites --
two-third of them commercial communications satellites -- will be
launched in the coming decade, a one-percent increase over the
prediction the same firm made a year earlier.

"The first time we did our model back in 1992, we counted 656
proposed payloads for the 1993-2002 timeframe," said Teal Group lead
analyst Marco Caceres in April. "Now, eight years later we observe
that the number of payloads has more than tripled."



                   Radio Astronomers Win Quiet Skies

Radio astronomers will be able to continue their studies of
the cosmos over a critical range of frequencies thanks to a decision
this month by an international conference.

Delegates to the World Radiocommunication Conference 2000
(WRC-00) in Istanbul, Turkey elected this month to extend protection
of high-frequency radio bands used by radio astronomers.  The
conference is a meeting of member nations of the International
Telecommunication Union held every two to three years.

The WRC-00 agreement protects several bands of radio
frequencies located between 71 and 275 gigahertz (GHz), a band known
as millimeter waves by astronomers because such radio waves have
wavelengths measured in millimeters.  The agreement adds 90 GHz to the
44 GHz of spectrum previously protected by international agreement.

The agreement covers three "windows", ranges of frequencies
where the Earth's atmosphere is transparent, allowing radio waves from
outer space to reach telescopes on the ground virtually unimpeded.
Some transmissions would be permitted on the edges of the windows.

The agreement is largely a preventative measure,
telecommunications experts said, since there are few terrestrial uses
of such frequencies yet.  "Commercial technologies are just starting
to develop above 50 GHz," said Klaus Ruf, chairman of the Inter-Union
Commission for the Allocation of Frequencies. "The WRC's actions mean
that, when they are, radio astronomers should be able to share this
part of the spectrum with most terrestrial services."

Interference has been a cause of concern for astronomers who
use radio telescopes.  Constellations of low-Earth orbit
communications satellites, like the now-defunct Iridium, threatened to
completely close off access to some frequencies, to the point where
observatories such as Arecibo, the largest radio telescope in the
world, struck deals with Iridium to provide some quiet time each day.

The agreement was welcomed by astronomers.  "It's a win for
millimeter-wave science," John Whiteoak of the Australia Telescope
National Facility said.  "This secures its future."

Millimeter-wave astronomy has only come of age in the last
couple decades.  Astronomers have found those wavelengths of light
useful for identifying molecules in comets, interstellar dust clouds,
and distant galaxies.

"There is more energy at millimeter and sub-millimeter
wavelengths washing through the Universe than there is of light or any
other kind of radiation," said Al Wootten of the National Radio
Astronomy Observatory. "Imaging the sources of this energy can tell us
a great deal about the formation of stars and galaxies, and even
planets."

Interest in millimeter-wave astronomy has grown to the point
where the United States, Europe, and Japan have committed to build the
Atacama Large Millimeter Array (ALMA).  When completed later this
decade in Chile's Atacama desert, ALMA will be the world's largest
millimeter-wave observatory.



               Plasma Rocket Could Cut Mars Travel Times

NASA announced Tuesday it would work with a company to help
develop a new engine that could dramatically reduce the travel times
for future human missions to Mars.

The space agency signed an agreement with Montana-based MSE
Technology Applications to continue study of the Variable Specific
Impulse Magnetoplasma Rocket (VASIMR), a plasma engine that's been
under development by a NASA astronaut for 20 years.

Under the agreement, MSE Technology Applications will help
develop computer code to model the flow of plasma in the engine, said
Dave Micheletti, advanced energy and aerospace programs manager for
the company.  No money changes hands between NASA and the company
during the one-year Space Act agreement.

While the agreement is new, VASIMR is not.  Astronaut Franklin
Chang-Diaz began work on the rocket technology in 1979, when he was a
graduate student at MIT.  Since late 1993 Chang-Diaz and colleagues
have continued work on the engine at the Advanced Space Propulsion
Laboratory at NASA's Johnson Space Center.

Unlike conventional rocket engines, which ignite a mix of fuel
and oxidizer to generate thrust, VASIMR uses a series of magnetic
fields to create and accelerate plasma, or high-temperature ionized
gas.

The process begins when neutral hydrogen gas is injected into
the first of three magnetic cells.  That cell ionizes the gas,
stripping away the sole electron from each hydrogen atom.  The gas
them moved into the central magnetic cell, where radio waves generated
in a manner similar to a microwave oven heats the gas to temperatures
of 50,000 degrees and above, turning it into a plasma.  The plasma is
then injected into the last magnetic cell, a magnetic nozzle, which
directs the plasma into an exhaust that provides thrust for the
engine.

A key advantage of the engine is that its specific impulse --
a measure of the velocity of its exhaust -- can be varied in flight to
change the amount of thrust.  The specific impulse of the engine can
be turned down to provide additional thrust during key portions of a
mission, then turned up during cruise phases to improve efficiency.

If VASIMR is successfully developed, it could cut in half the
time needed for travel to Mars.  By firing continuously --
accelerating during the first half of the flight then turning to
deaccelerate the spacecraft for the second half -- VASIMR could send
human spacecraft to Mars in just over three months.

In addition, VASIMR could permit such a mission to abort to
Earth if problems developed during the early phases of the mission, a
capability not available to conventional engines.

In additional to a number of small-scale designs already
developed in the lab, Chang-Diaz said last fall at the Mars Week
conference at MIT that a scale version of the VASIMR engine could fly
in space as early as 2004 as part of the Radiation and Technology
Demonstrator spacecraft.



                           When Stars Collide

Violent collisions between small stars may explain the
existence of massive young stars in old globular clusters, astronomers
announced this month.

Rex Saffer of Villanova University and colleagues said that
such collisions between stars -- which have never been observed and
have been assumed to be very rare -- explain the mystery of the blue
straggler stars (BSS) contained in cluster NGC 6397.

Clusters like NGC 6397 are very old, and since more massive
stars have shorter lives than smaller ones, theories of star evolution
predict that the cluster should have no stars more massive than about
four-fifths that of the Sun, a point known as the main-sequence turn-
off (MSTO).  Yet for decades astronomers have seen BSS in this cluster
and others with masses twice that of the Sun and a corresponding age
of just one-tenth of the cluster.

Two explanations have been proposed for the formation of BSS.
One calls for the gradual merger of two stars already tied together in
a binary system.  The other, more spectacular, explanation is the
collision of two or more low-mass stars.  The two explanations predict
different outcomes for the mass and rotation of BSS.

To determine what explanation fits the stars in NGC 6397,
Saffer and colleagues studied a half-dozen BSS using two instruments
on the Hubble Space Telescope.  They found that one of the six was not
a BSS star and four had masses twice that of the MSTO, consistent with
either explanation.  The sixth, though, was three times as massive as
the MSTO, leading astronomers to conclude that it could only have
formed through the collision of at least three small stars.

That observation is backed up by theoretical simulations that
favor collisions as the best way to form massive BSS.  "Our result is
especially exciting because stellar collisions have long been
predicted on theoretical grounds," said Saffer.  "To the best of our
knowledge this is the first observation of the product of these
stellar smashups."

"I'd call it 99 percent irrefutable," said Michael Shara of
the new Department of Astrophysics at the American Museum of Natural
History in New York City.  The results were first reported at a
conference at the museum earlier this month and again the following
week at a meeting of the American Astronomical Society in Rochester,
New York.

Saffer said he and his colleagues plan to make observations of
BSS in other clusters to support their claim that such objects are
formed at least in part by collisions.  "By this time next year we
will have measured masses and rotation rates for over 100 BSS and will
be in a strong position to evaluate the relative importance of
formation mechanisms in different cluster environments."



                        SpaceViews Event Horizon

June 22         Proton launch of the Express 3A communications 
                  satellite from Baikonur, Kazakhstan

June 26         "Going Public 2000" space tourism symposium, 
                  Washington DC

June 28         Cosmos-3M launch of a Russian military satellite from 
                  Plesetsk, Russia

June 29         Proton launch of the Sirius 1  satellite radio 
                  spacecraft from Baikonur, Kazakhstan

June 29         Atlas 2A launch of the TDRS-H NASA communications 
                  satellite from Cape Canaveral, Florida.

June 30         Proton launch of the Geyser military communications 
                  satellite from Baikonur, Kazakhstan

July 4          10th Space and the USA Symposium, San Francisco, 
                  California

July TBD        Delta 2 launch of the GPS 2R-5 satellite from Cape 
                  Canaveral, Florida




                               Other News

Ulysses Mission Extension:  The European Space Agency (ESA) approved
this month plans to extend the Ulysses solar science mission until the
year 2004, giving scientists a chance to observe a full solar cycle
with the spacecraft.  Launched in 1990, the joint ESA/NASA mission has
given scientists their first look at the Sun's polar regions; the
spacecraft will begin its second pass over the poles later this year.
The extension from mid-2001 to September 2004 will allow scientists to
observe the Sun as its current peak of activity begins to subside.
The extension does require NASA approval, but NASA has already funded
the mission into 2002 and is not expected to make a decision on an
additional extension until next year.

Sweet Success:  Astronomers have discovered for the first time simple
sugar molecules in interstellar space.  Astronomers said last week
they detected glycolaldehyde, a simple sugar molecule made of four
atoms of hydrogen and two atoms each of oxygen and carbon, in a dust
cloud 26,000 light-years from the Earth near the center of our galaxy.
The discovery could have implications for the formation of life on
Earth, since planetary systems form from such clouds, implying that
planets could have been seeded with sugars and other organic molecules
needed to jump-start life.  How the sugar formed in the first place,
though, is still unknown.  "A combination of more astronomical
observations and theoretical chemistry work will be required to
resolve the mystery of how this molecule is formed in space," said Jan
Hollis of NASA's Goddard Space Flight Center.

Chandra Impresses:  A wealth of images and other data from NASA's
Chandra X-Ray Observatory is impressing astronomers, who reported on
discoveries made with the telescope at an astronomy conference earlier
this month.  Chandra has allowed astronomers to, for the first time,
see the bubble of hot gases formed by planetary nebulae, see the odd,
crossbow-shaped structure of the Vela supernova remnant, and discover
a jet of material extending outward 800,000 light-years -- eight times
the diameter of our galaxy -- from a black hole in the Pictor A
galaxy.  Chandra images also show that the giant galaxy Perseus A has
grown to its large size by cannibalizing the gas and stars from
neighboring galaxies.

Space Stamps:  The U.S. Postal Service is using space to launch a new
set of unique stamps.  The USPS will release its first round, five-
sided, and holographic stamps at the World Stamp Expo 2000 in Anaheim,
California next month.  The "Space Achievement and Exploration" stamp,
a round stamp with a hologram of the Earth, will be released July 7,
followed the next day by another stamp featuring a hologram of the
lunar lander.  On July 11 the USPS will release a set of five five-
sided stamps as part of its "Exploring the Solar System" series.
Other stamps being unveiled at that time feature the International
Space Station, Hubble Space Telescope, and a number of groundbased
optical and radio observatories.




                            *** Articles ***

                           Investing in Space
                             by Jeff Foust


There's an old saying that, while not exclusive to the space
business, can certainly be applied to it:  "The best way to make a
small fortune in space is to start with a large fortune."  With few
exceptions, though (like Andy Beal of Beal Aerospace and Robert
Bigelow of Bigelow Aerospace), space entrepreneurs don't have large
fortunes to start with, making the search for investment as critical
to their ultimate success as their technology.

Yet the investment community has not always been kind to
space.  A couple years ago, aerospace entrepreneurs decried the growth
of "dot-com", or Internet, startup companies that appeared to be
sucking up all the available investment capital.  Now, as the rate of
growth of dot-com's appears to be slowing a bit, space startups,
particularly launch-vehicle companies, are looking at demand for their
services that may be sharply lower than once thought.  In addition,
the multi-billion dollar demise of Iridium, and the uncertainty
surrounding similar companies like Globalstar, have cast a long shadow
on the industry.

Despite these difficulties, a large number of both
entrepreneurs and investors turned up in San Jose, California June 10
for the Silicon Valley Space Enterprise Symposium, cosponsored by the
Space Frontier Foundation, the Foundation for the International
Nongovernmental Development of Space (FINDS), and venture capital firm
RNR Ventures.  It was a learning experience for both sides, as
investors dispensed advice and entrepreneurs described their companies
and the investment opportunities in them.


The Investor's Perspective

There's no shortage of money available for investment into new
companies, as the wild dot-com world has shown (at least until
recently.)  There's also no shortage of good ideas for space-related
businesses.  So how do you get the people with money together with the
people with ideas?

Keynote speaker Richard Citron, an attorney and entrepreneur
involved with over a thousand startups, including SPACEHAB and Kistler
Aerospace, outlined a number of steps towards a successful investment.
First, he said, someone needs to approach a venture capitalist with a
good idea -- a seemingly-obvious step, but one where many people fail,
he noted, because they fail to translate their engineering vision into
a concept that potential investors can understand.

This is followed by two other key concepts: showing what the
business behind this concept is, and where the money will come from to
turn this concept into reality.  If these three steps fit together,
Citron said, funding will come.  As an example, he pointed to
SPACEHAB, where a group of "wild rocket scientists" were smart enough
to bring in talented people able to translate their vision into
something investors could understand.  The result: investment that
helped the company get started and continue to this day.

A similar set of guidelines came from Remigius Shatas, a
partner in RNR Ventures, a Huntsville, Alabama venture capital firm
that makes initial "seed" investments in companies, including a number
of space-related firms.  His rules for making an investment in a
company are a compelling idea and a person leading that company who is
willing to listen and is "committed like the pig."  The last portion
comes from a southern story about a group of farm animals that agree
to provide breakfast for their farmer.  The chicken provides the eggs
and the cow offers the milk; the pig, in turn, is asked to provide the
bacon!

Companies also need to keep in mind investors often have much
shorter horizons than visionary entrepreneurs.  "If you have an idea
that's thirty years away from a market, you're not going to get any
funding," Shatas advised.

However, investors have to be way about the sources they use
to evaluate companies.  Helena Hardman, chief financial officer of
Rotary Rocket, described the "brother-in-law problem" for her company:
nearly every potential investor they talk with, it seems, has a
brother-in-law who works for NASA, who describes how complicated and
expensive reusable launch vehicles are.  That, in turn, makes it that
much harder for the company to convince the investor that they can
make an inexpensive launch vehicle.


(Un)conventional Opportunities

Investment opportunities in space companies in recent years
have tended to focus on launch vehicle companies.  However, with the
forecast for demand now believed to be considerably lower than a few
years ago, investors are opening their eyes to other opportunities,
including some ideas that are decidedly unconventional.

Two companies in particular are taking aim at widely-held
beliefs in the aerospace business with unique concepts.  Constellation
Services International (CSI) plans to provide a common-sense, but
currently unavailable, concept to satellite operators: the ability to
repair and upgrade satellites already in orbit.  Using undisclosed
technology, CSI president and CEO Charles Miller said that it would be
possible to do this for less than $100 million -- about the cost of
the Intelsat VI shuttle repair mission in 1992.

Miller is a long-time space activist, but until CSI came along
he said that he had found no company with an idea so compelling it was
"worth jumping ship for."  Apparently there are some investors who
agree: CSI closed a $750,000 seed round last month.

Meanwhile, another long-time space activist, Dennis Wingo, is
taking aim at another piece of conventional wisdom in the aerospace
business.  His company, SkyCorp, plans to assemble a constellation of
hundreds of communications satellites in orbit.  By putting the
satellites together in orbit, as opposed to on the ground, the
satellites do not have to be built to withstand the accelerations and
vibrations of launch, making the satellites far lighter and less
expensive: a Teledesic-like constellation could be built for less than
a tenth of its estimated $9-billion cost.

Wingo is working on a memorandum of understanding with NASA to
fly a prototype of one of these satellites on a shuttle mission next
year.  The shuttle crew would assemble the satellite in orbit and
deploy it into space.  Wingo garnered additional attention by noting
that the satellite would carry an Apple Macintosh G4 computer that
would host a Web server, the first such server in orbit.

Launch vehicle companies are also looking for ways to
differentiate themselves from competitors and for the sake of
investors.  Lauritz Larsen, president and CEO of Huntsville-based
Applied Astronautics, said his company is about to sign a $1-million
contract with the Air Force to begin development of a suborbital
launch vehicle.

The Air Force is interested, Larsen said, because the vehicle
is "remarkably Scud-like" in performance, making it an ideal target
for ballistic missile defense systems, although the launcher can also
be used for other applications.  Total cost of developing the booster
is estimated to be $5 million.  A follow-on orbital version of the
booster, which could provide the same payload capacity as Orbital
Science Corporation's air-launched Pegasus booster for a quarter of
the cost, can be developed for $40 million.

California-based JP Aerospace also has a "little bit
different" business model, according to founder and president John
Powell.  The company is focusing on the microsatellite (or even
nanosatellite) market, placing payloads of just a few kilograms into
orbit.  The small company is in remarkably good financial health:
Powell said the company is fully-funded for the next year and a half
thanks to sponsorships and membership dues paid to the JPA
Association, as well as a grant from the state of California.

Powell said the JP Aerospace is on track for an October 7
launch of its microsatellite rocket from Nevada.  This test flight, if
successful, would not only pave the way for future flights with paying
customers, it could also win the Cheap Access to Space (CATS) Prize, a
$250,000 award to the first privately-developed launcher to place a
two-kilogram (4.4-lb.) payload to an altitude of 200 kilometers (125
miles).  The timing for the launch is critical: the prize expires in
early November, and several competitors are planning their last CATS
Prize launch attempts around the same time.


The New Moon Race

One theme that emerged from the conference was a growing
interest in commercial missions to the Moon.  No fewer than four
companies presented plans for near-term missions, each of which
claiming, in one fashion or another, to be the first commercial lunar
mission of its type.

The newest player in this area is SpaceDev.  Company president
and chief operating officer Stan Dubyn told attendees that the company
was working on a lunar video orbiter that could launch as early as 18
months from now.  The spacecraft would return high-definition
television (HDTV) from orbit, at altitudes ranging from 100 to 10 km
(62 to 6.2 mi.) over the course of its two-year mission.

SpaceDev has a contract with Boeing to work on the preliminary
design of the spacecraft, with a critical design review slated in a
few months.  Total cost of the mission, including assembly and launch
of the spacecraft and ground operations throughout the mission, are
estimated to be between $45 and $65 million.

Dubyn said SpaceDev has a wide range of revenue sources from
the mission, including not just the HDTV video from the spacecraft but
naming, sponsorship, and logo rights of the spacecraft itself,
broadcast and Internet rights for the video, and online advertising.

Dubyn was convinced that options like pay-per-view live video
from the spacecraft would be welcomed by consumers.  "If people are
willing to pay to see O.J. Simpson take a lie-detector test, they'll
pay to see this," he quipped.

A mission like SpaceDev's that is focused on entertainment
doesn't have to leave out science, he asserted.  "There are lots of
opportunities for science to walk in concert with entertainment."

SpaceDev is also facing a lot of competition.  Its closest
competitor is Transorbital, a company also planning a 2001 lunar
orbiter that, like SpaceDev's mission, would return HDTV video.  Other
revenue streams for the Trailblazer mission include memorabilia and
business cards that it would carry on the $15-million spacecraft.

Transorbital is also planning additional lunar missions,
starting with Electra, a lunar lander.  This puts the company into
competition with Applied Space Resources, a company that has for some
time been planning a sample return mission.  Company president and CEO
Denise Norris said the company believes it can generate more than $250
million from its Lunar Retriever I mission, from the sale of the
returned samples to video and other multimedia generated during the
mission, at a total cost of under $150 million.

Norris, though, distances ASR away from descriptions of it as
an aerospace company.  "We're a marketing company, not a space
company," said Norris.  "A marketing mission funds space exploration."

Marketing is also the name of the game for LunaCorp, a company
that has been working for about a decade on a lunar rover mission.
After years of effort, though, the company is finally finding success:
the company has signed up the first of several corporate sponsors for
its Icebreaker lunar rover.  (At the time of the conference LunaCorp
president David Gump would only describe the company as a "household
name" Fortune 500 company; since the conference that company has been
revealed to be electronics retailer RadioShack.)

Signing the first corporate sponsor is a welcome change for
LunaCorp, said Gump. "Now they're pushing us to work faster."


Show Us the Money

The various companies presenting at the symposium all seemed
to be well-received.  Investors attending the event tended to be
tight-lipped about those companies, preferring not to tip their hand
about their potential investment interests.  However, there was a
number of one-on-one meetings between entrepreneurs and investors in
the hallways and lobbies outside the meeting room throughout the day.

The true success of the meeting won't likely be known for
weeks or months, after investors weigh their options and perform due
diligence before parting with any money.  However, the organizers of
the symposium are confident that the time is right to invest in space
companies.  "It's not a matter of destiny, but of mandate," said Space
Frontier Foundation president Rick Tumlinson, his way of saying that
the time to start is now, not 20 years from now.

"It's a very long race," said Tumlinson, "but to the winners
go the universe."




========
This has been the June 19, 2000, issue of SpaceViews.
SpaceViews is also available on the Web at:

http://www.spaceviews.com/

or via anonymous FTP from ftp.seds.org:

ftp://ftp.seds.org/pub/info/newsletters/spaceviews/text/20000619.txt


To unsubscribe from SpaceViews, send mail to:

majordomo@spaceviews.com

In the body (not subject) of the message, type:

unsubscribe spaceviews

For editorial questions and article submissions for SpaceViews,
including letters to the editor, contact the editor, Jeff Foust, at
jeff@spaceviews.com 

For questions about the SpaceViews mailing list, please contact
spaceviews-approval@spaceviews.com. 

--
※ 转载:.哈工大紫丁香 bbs.hit.edu.cn.[FROM: es.hit.edu.cn]
[百宝箱] [返回首页] [上级目录] [根目录] [返回顶部] [刷新] [返回]
Powered by KBS BBS 2.0 (http://dev.kcn.cn)
页面执行时间:621.302毫秒