Chemistry 版 (精华区)

发信人: zjliu (秋天的萝卜), 信区: Chemistry
标  题: Hoffmann自传(ZZ)
发信站: 哈工大紫丁香 (Wed Nov  5 21:05:14 2003), 站内信件

I came to a happy Jewish family in dark days in Europe. On July 18, 1937 I
was born to Clara (née Rosen) and Hillel Safran in Zloczow, Poland. This
town, typical of the Pale of the Settlement, was part of Austria-Hungary
when my parents were born. It was Poland in my time and is part of the
Soviet Union now. I was named after Roald Amundsen, my first Scandinavian
connection. My father was a civil engineer, educated at the Lvov (Lemberg)
Polytechnic, my mother by training a school teacher.
In 1939 the war began. Our part of Poland was under Russian occupation from
1939-1941. Then in 1941 darkness descended, and the annihilation of Polish
Jewry began. We went to a ghetto, then a labor camp. My father smuggled my
mother and me out of the camp in early 1943, and for the remainder of the
war we were hidden by a good Ukrainian in the attic of a school house in a
nearby village. My father remained behind in the camp. He organized a
breakout attempt which was discovered. Hillel Safran was killed by the
Nazis and their helpers in June 1943. Most of the rest of my family
suffered a similar fate. My mother and I, and a handful of relatives,
survived. We were freed by the Red Army in June 1944. At the end of 1944 we
moved to Przemysl and then to Krakow, where I finally went to school. My
mother remarried, and Paul Hoffmann was a kind and gentle father to me
until his death, two months prior to the Nobel Prize announcement.

In 1946 we left Poland for Czechoslovakia. From there we moved to a
displaced persons' camp, Bindermichl, near Linz, in Austria. In 1947 we
went on to another camp in Wasseralfingen bei Aalen in Germany, then to Münc

hen. On Washington's Birthday 1949 we came to the United States.

I learned English, my sixth language at this point, quite quickly. After
P.S. 93 and P.S. 16, Brooklyn, I went on to the great Stuyvesant High
School, one of New York's selective science schools. Among my classmates
were not only future scientists but lawyers, historians, writers - a
remarkable group of boys. In the summers I went to Camp Juvenile in the
Catskills, a formative experience. Elinor, my younger sister, was born in
1954.

In 1955 I began at Columbia College as a premedical student. That summer
and the next I worked at the National Bureau of Standards in Washington
with E.S. Newman and R.E. Ferguson. The summer after I worked at Brookhaven
National Laboratory, with J.P. Cumming. These summers were important
because they introduced me to the joys of research, and kept me going
through some routine courses at Columbia. I did have some good chemistry
teachers, G.K. Fracnkel and R.S. Halford, and a superb teaching assistant,
R. Schneider. But I must say that the world that opened up before me in my
non science courses is what I remember best from my Columbia days. I almost
switched to art history.

In 1958 I began graduate work at Harvard. I intended to work with W.E.
Moffitt, a remarkable young theoretician, but he died in my first year
there. A young instructor, M.P. Gouterman, was one of the few faculty
members at Harvard who at that time was interested in doing theoretical
work, and I began research with him. In the summer of 1959 I got a
scholarship from P.O. Lowdin's Quantum Chemistry Group at Uppsala to attend
a Summer School. The school was held on Liding?:, an island outside of
Stockholm. I met Eva B?rjesson who had a summer job as a receptionist at
the school, and we were married the following year.

I came back to Harvard, began some abortive (and explosive) experimental
work, and Eva and I took off for a year to the Soviet Union. It was the
second year of the U.S.-U.S.S.R graduate student exchange. I worked for 9
months at Moscow University with A.S. Davydov on excitor theory. Eva and I
lived in one of the wings, Zona E, of that great central building of Moscow
University. My proficiency in Russian and interest in Russian culture date
from that time.


On returning to the U.S. I switched research advisors and started to work
with W.N. Lipscomb, who had just come to Harvard. Computers were just
coming into use. With Lipscomb's encouragement and ebullient guidance, L.L.
Lohr and I programmed what was eventually called the extended Hückel
method. I applied it to boron hydrides and polyhedral molecules in general.
One day I discovered that one could get the barrier to internal rotation in
ethane approximately right using this method. This was the beginning of my
work on organic molecules.

In 1962 I received my doctorate, as the first Harvard Ph.D. of both
Lipscomb and Gouterman. Several academic jobs were available, and I was
also offered a Junior Fellowship in the Society of Fellows at Harvard. I
chose the Junior Fellowship. The three ensuing years in the Society (1962 -
65), gave me the time to switch my interests from theory to applied theory,
specifically to organic chemistry. It was EJ. Corey who taught me, by
example, what was exciting in organic chemistry. I began to look at all
kinds of organic transformations, and so I was prepared when in the Spring
of 1964 R.B. Woodward asked me some questions about what subsequently came
to be called electrocyclic reactions. That last year at Harvard was
exciting. I was learning organic chemistry at a great pace, and I had
gained access to a superior mind. R.B. Woodward possessed clarity of
thought, powers of concentration, encyclopedic knowledge of chemistry, and
an aesthetic sense unparalleled in modern chemistry. He taught me, and I
have taught others.

The 1962 - 65 period was creative in other ways as well: Our two children,
Hillel Jan and Ingrid Helena, were born to Eva and me.

In 1965 I came to Cornell where I have been ever since. A collegial
department, a great university and a lovely community have kept me happy. I
am now the John A. Newman Professor of Physical Science. I have received
many of the honors of my profession. I am especially proud that in addition
to the American Chemical Society's A.C. Cope Award in Organic Chemistry,
which I received jointly with R.B. Woodward in 1973, I have just been
selected for the Society's Award in Inorganic Chemistry in 1982, the only
person to receive these two awards in different subfields of our science.

I have been asked to summarize my contributions to science.

My research interests are in the electronic structure of stable and
unstable molecules, and of transition states in reactions. I apply a
variety of computational methods, semiempirical and nonempirical, as well
as qualitative arguments, to problems of structure and reactivity of both
organic and inorganic molecules of medium size. My first major contribution
was the development of the extended Huckel method, a molecular orbital
scheme which allowed the calculation of the approximate sigma- and pie-
electronic structure of molecules, and which gave reasonable predictions of
molecular conformations and simple potential surfaces. These calculations
were instrumental in a renaissance of interest in sigma electrons and their
properties. My second major contribution was a two-pronged exploration of
the electronic structure of transition states and intermediates in organic
reactions. In a fruitful collaboration R.B. Woodward and I applied simple
but powerful arguments of symmetry and bonding to the analysis of concerted
reactions. These considerations have been of remarkable predictive value
and have stimulated much productive experimental work. In the second
approach I have analyzed, with the aid of various semiempirical methods,
the molecular orbitals of most types of reactive intermediates in organic
chemistry-carbonium ions, diradicals, methylenes, benzynes, etc.

Recently I and my collaborators have been exploring the structure and
reactivity of inorganic and organometallic molecules. Approximate molecular
orbital calculations and symmetry-based arguments have been applied by my
research group to explore the basic structural features of every kind of
inorganic molecule, from complexes of small diatomics to clusters
containing several transition metal atoms. A particularly useful
theoretical device, the conceptual construction of complex molecules from
MLn fragments, has been used by my research group to analyze cluster
bonding and the equilibrium geometries and conformational preferences of
olefin and polyene metal carbonyl complexes. A satisfactory understanding
of the mode of binding of essentially every ligand to a metal is now
available, and a beginning has been made toward understand ing
organometallic reactivity with the exploration of potential energy surfaces
for ethylene insertion, reductive elimination and alkyl migrative insertion
reactions. Several new structural types, such as the triple-decker and
porphyrin sandwiches, have been predicted, and recently synthesized by
others. On the more inorganic side, we have systematically explored the
geometries, polytopal rearrangement and substitution site preferences of
five, six, seven and eight coordination, the factors that influence whether
certain ligands will bridge or not, the constraints of metal-metal bonding,
and the geometry of uranyl and other actinide complexes. I and my coworkers
are beginning work on extended solid state structures and the design of
novel conducting systems.

The technical description above does not communicate what I think is my
major contribution. I am a teacher, and I am proud of it. At Cornell
University I have taught primarily undergraduates, and indeed almost every
year since 1966 have taught first-year general chemistry. I have also
taught chemistry courses to non-scientists and graduate courses in bonding
theory and quantum mechanics. To the chemistry community at large, to my
fellow scientists, I have tried to teach "applied theoretical chemistry": a
special blend of computations stimulated by experiment and coupled to the
construction of general models - frameworks for understanding.

From Les Prix Nobel 1981.

Added in 1992

In the last decade I and my coworkers have begun to look at the electronic
structure of extended systems in one-, two-, and three dimensions. Frontier
orbital arguments find an analogue in this work, in densities of states and
their partitioning. We have introduced an especially useful tool, the COOP
curve. This is the solid state analogue of an overlap population, showing
the way the bond strength depends on electron count. My group has studied
molecules as diverse as the platinocyanides, Chevrel phases, transition
metal carbides, displacive transitions in NiAs, MnP and NiP, new metallic
forms of carbon, the making and breaking of bonds in the solid state and
many other systems. One focus of the solid state work has been on surfaces,
especially on the interaction of CH4 , acetylene and CO with specific metal
faces. The group has been able to carry through unique comparisons of
inorganic and surface reactions. And in a book "Solids and Surfaces. A
inorganic and surface reactions. And in a book "Solids and Surfaces. A
Chemist's View of Bonding in Extended Structures," I've tried to teach the
chemical community just how simple the concepts of solid state physics are.
And, a much harder task, to convince physicists that there is value in
chemical ways of thinking.

In 1986-88 I participated in the production of a television course in
introductory chemistry. "The World of Chemistry" is a series of 26
half-hour episodes developed at the University of Maryland and produced by
Richard Thomas. The project has been funded by Annenberg/the Corporation
for Public Broadcasting. I am the Presenter for the series which began to
be aired on PBS in 1990, and will also be seen in many other countries.

My first real introduction to poetry came at Columbia from Mark Van Doren,
the great teacher and critic whose influence was at its height in the
1950's. Through the years I maintained an interest in literature,
particularly German and Russian literature. I began to write poetry in the
mid-seventies, but it was only in 1984 that a poem was first published. I
own much to a poetry group at Cornell that includes A.R. Ammons, Phyllis
Janowitz and David Burak, as well as to Maxine Kumin. My poems have
appeared in many magazines and have been translated into French,
Portuguese, Russian and Swedish. My first collection, "The Metamict State",
was published by the University of Central Florida Press in 1987, and is
now in a second printing. A second collection, "Gaps and Verges", was also
published by the University of Central Florida Press, in 1990. Articles on
my poetry have appeared in Literaturnaya Gazeta and Studies in American
Jewish Literature. I received the 1988 Pergamon Press Fellowship in
Literature at the Djerassi Foundation, Woodside, California, where I was in
residence for three years.

It seems obvious to me to use words as best as I can in teaching myself and
my coworkers. Some call that research. Or to instruct others in what I've
learned myself, in ever-widening circles of audience. Some call that
teaching. The words are important in science, as much as we might deny it,
as much as we might claim that they just represent some underlying material
reality.

It seems equally obvious to me that I should marshal words to try to write
poetry. I write poetry to penetrate the world around me, and to comprehend
my reactions to it.

Some of the poems are about science, some not. I don't stress the science
poems over the others because science is only one part of my life. Yet
there are several reasons to welcome more poetry that deals with science.


Around the time of the Industrial Revolution - perhaps in reaction to it,
perhaps for other reasons - science and its language left poetry. Nature
and the personal became the main playground of the poet. That's too bad for
both scientists and poets, but it leaves lots of open ground for those of
us who can move between the two. If one can write poetry about being a
lumberjack, why not about being a scientist? It's experience, a way of
life. It's exciting.

The language of science is a language under stress. Words are being made to
describe things that seem indescribable in words - equations, chemical
structures and so forth. Words do not, cannot mean all that they stand for,
yet they are all we have to describe experience. By being a natural
language under tension, the language of science is inherently poetic. There
is metaphor aplenty in science. Emotions emerge shaped as states of matter
and more interestingly, matter acts out what goes on in the soul.

One thing is certainly not true: that scientists have some greater insight
into the workings of nature than poets. Interestingly, I find that many
humanists deep down feel that scientists have such inner knowledge that is
barred to them. Perhaps we scientists do, but in such carefully
circumscribed pieces of the universe! Poetry soars, all around the
tangible, in deep dark, through a world we reveal and make.
humanists deep down feel that scientists have such inner knowledge that is

It should be said that building a career in poetry is much harder than in
science. In the best chemical journal in the world the acceptance rate for
full articles is 65%, for communications 35%. In a routine literary
journal, far from the best, the acceptance rate for poems is below 5%.

Writing, "the message that abandons", has become increasingly important to
me. I expect to publish four books for a general or literary audience in
the next few years. Science will figure in these, but only as a part, a
vital part, of the risky enterprise of being human.

--
╔═══════════════════╗
║★★★★★友谊第一  比赛第二★★★★★║
╚═══════════════════╝


※ 来源:.哈工大紫丁香 bbs.hit.edu.cn [FROM: 202.118.229.162]
[百宝箱] [返回首页] [上级目录] [根目录] [返回顶部] [刷新] [返回]
Powered by KBS BBS 2.0 (http://dev.kcn.cn)
页面执行时间:205.277毫秒