Physics 版 (精华区)

发信人: Rg (RedGardenia), 信区: Physics
标  题: feynman lecturson (2)
发信站: 哈工大紫丁香 (2002年08月15日12:07:33 星期四), 站内信件

                    Foreword
This book is based upon a course of lectures in introductory physics given by
Prof. R. P. Feynman at the California Institute of Technology during the 
acade
mic
year 1961-62; it covers the first year of the two-year introductory course 
tak
en by
all Caltech freshmen and sophomores, and was followed in 1962-63 by a 
similar
series covering the second year. The lectures constitute a major part of a 
fun
damental
revision of the introductory course, carried out over a four-year period.
The need for a basic revision arose both from the rapid development of 
physics

in recent decades and from the fact that entering freshmen have shown a 
steady

increase in mathematical ability as a result of improvements in high school 
ma
thematics
course content. We hoped to take advantage of this improved mathematical
background, and also to introduce enough modern subject matter to make the
course challenging, interesting, and more representative of present-day 
physic
s.
In order to generate a variety of ideas on what material to include and how 
to

present it, a substantial number of the physics faculty were encouraged to 
off
er
their ideas in the form of topical outlines for a revised course. Several 
of t
hese
were presented and were thoroughly and critically discussed. It was agreed 
alm
ost
at once that a basic revision of the course could not be accomplished 
either b
y
merely adopting a different textbook, or even by writing one ab initio, but 
th
at
the new course should be centered about a set of lectures, to be presented 
at 
the
rate of two or three per week; the appropriate text material would then be 
pro
duced
as a secondary operation as the course developed, and suitable laboratory 
expe
riments
would also be arranged to fit the lecture material. Accordingly, a rough
outline of the course was established, but this was recognized as being 
incomp
lete,
tentative, and subject to considerable modification by whoever was to bear 
the

responsibility for actually preparing the lectures.
Concerning the mechanism by which the course would finally be brought to
life, several plans were considered. These plans were mostly rather 
similar, i
nvolving
a cooperative effort by N staff members who would share the total burden
symmetrically and equally: each man would take responsibility for 1/N of the
material, deliver the lectures, and write text material for his part. 
However,
 the
unavailability of sufficient staff, and the difficulty of maintaining a 
unifor
m point
of view because of differences in personality and philosophy of individual 
par
ticipants,
made such plans seem unworkable.
The realization that we actually possessed the means to create not just a 
new
and different physics course, but possibly a unique one, came as a happy 
inspi
ration
to Professor Sands. He suggested that Professor R. P. Feynman prepare and
deliver the lectures, and that these be tape-recorded. When transcribed and 
ed
ited,
they would then become the textbook for the new course. This is essentially 
th
e
plan that was adopted.
It was expected that the necessary editing would be minor, mainly 
consisting o
f
supplying figures, and checking punctuation and grammar; it was to be done 
by
one or two graduate students on a part-time basis. Unfortunately, this 
expecta
tion
was short-lived. It was, in fact, a major editorial operation to transform 
the
 verbatim
transcript into readable form, even without the reorganization or revision
of The subject matter that was sometimes required. Furthermore, it was not a
job for a technical editor or for a graduate student, but one that required 
th
e close
attention of a professional physicist for from ten to twenty hours per 
lecture
!
The difficulty of the editorial task, together with the need to place the 
mate
rial
in the hands of the students as soon as possible, set a strict limit upon 
the 
amount
of "polishing" of the material that could be accomplished, and thus we were
forced to aim toward a preliminary but technically correct product that 
could 
be
used immediately, rather than one that might be considered final or 
finished.
Because of an urgent need for more copies for our students, and a 
heartening i
nterest
on the part of instructors and students at several other institutions, we 
deci
ded
to publish the material in its preliminary form rather than wait for a 
further
 major
revision which might never occur. We have no illusions as to the 
completeness,

smoothness, or logical organization of the material; in fact, we plan 
several 
minor
modifications in the course in the immediate future, and we hope that it 
will 
not
become static in form or content.
In addition to the lectures, which constitute a centrally important part of 
th
e
course, it was necessary also to provide suitable exercises to develop the 
stu
dents'
experience and ability, and suitable experiments to provide first-hand 
contact

with the lecture material in the laboratory. Neither of these aspects is in 
as
 advanced
a state as the lecture material, but considerable progress has been made.
Some exercises were made up as the lectures progressed, and these were 
expande
d
and amplified for use in the following year. However, because we are not yet
satisfied that the exercises provide sufficient variety and depth of 
applicati
on of
the lecture material to make the student fully aware of the tremendous power
being placed at his disposal, the exercises are published separately in a 
less
 permanent
form in order to encourage frequent revision.
A number of new experiments for the new course have been devised by 
Professor
H. V. Neher. Among these are several which utilize the extremely low 
friction
exhibited by a gas bearing: a novel linear air trough, with which 
quantitative

measurements of one-dimensional motion, impacts, and harmonic motion can be
made, and an air-supported, air-driven Maxwell top, with which accelerated 
rot
ational
motion and gyroscopic precession and nutation can be studied. The 
development
of new laboratory experiments is expected to continue for a considerable
period of time.
The revision program was under the direction of Professors R. B. Leighton,
H. V. Neher, and M. Sands. Officially participating in the program were 
Profes
sors
R. P. Feynman, G. Neugebauer, R. M. Sutton, H. P. Stabler,* F. Strong, and
R. Vogt, from the division of Physics, Mathematics and Astronomy, and 
Professo
rs
T. Caughey, M. Plesset, and C. H. Wilts from the division of Engineering 
Scien
ce.
The valuable assistance of all those contributing to the revision program 
is g
ratefully
acknowledged. We are particularly indebted to the Ford Foundation, without
whose financial assistance this program could not have been carried out.
                                                  ROBERT B. LEIGHTON 
--


          这个世界不是缺少美;
          而是缺少发现美的眼睛!

           上帝呀,请赐予我吧!

※ 来源:·哈工大紫丁香 bbs.hit.edu.cn·[FROM: nlo.hit.edu.cn]
※ 修改:·Rg 於 08月15日12:08:01 修改本文·[FROM: nlo.hit.edu.cn]
[百宝箱] [返回首页] [上级目录] [根目录] [返回顶部] [刷新] [返回]
Powered by KBS BBS 2.0 (http://dev.kcn.cn)
页面执行时间:2.751毫秒