Flyingoverseas 版 (精华区)

发信人: uwm (waiting...), 信区: Flyingoverseas
标  题: 文书写作教程[四]:把握行文的风格和语调
发信站: 哈工大紫丁香 (Tue Nov  5 13:36:50 2002) , 转信

文书写作教程[四]:把握行文的风格和语调


Lesson Four: Style and Tone 

Over the years, our editors have seen some amazing stories become  
dreadfully boring and some ridiculously dry topics transform into an  
exciting read. The culprit (or hero): writing style. Witness the advice of  
some admissions officers who advised in the creation of this course:  
Use a conversational style and easy-to-understand language to project a  
genuine, relaxed image. 
Make sure that your essay is readable. Don’t make us work. Give your essay  
momentum-make sure that the parts work together and move to a point,  
carrying the reader along. 
Don’t bore us. More often it is the monotonous style, and not the subject  
matter, that makes these essays dull. 
A large majority of the corrections made by our editors fall into one of  
five categories: Sentence Variety, Word Choice, Verb Tense, Transition and  
Essay Clichés. If you weren’t paying attention in English class, here’s a  

refresher… 
1. Sentence Variety 
Many applicants think that the longer the sentence they write, the better  
the sentence. This is far from the truth. You do not need long, complicated  
sentences to show that you are a good writer. In fact, short sentences  
often pack the most punch. The best essays contain a variety of sentence  
lengths, mixed within any given paragraph. Try reading your essay out-loud,  
pausing at every period. Listen to the rhythm of your prose. Are all of the  
sentences the same length? If each of your sentences twists and turns for  
an entire paragraph, or you run out of breath at any point, break them up  
into smaller statements. You may also want to try a more methodical  
approach: 
EXERCISE: SENTENCE VARIETY   
Once you have completed your essay, try labeling each sentence “short”  
(under 10 words), “medium” (under 20 words), or “long” (20 or more  
words). A nice paragraph might read something like M S M L M S. A dry essay  
would be S S S M L L L. 
2. Word Choice 
Don’t Thesaurusize. Another big trap into which many applicants fall is  
thinking that big words make good essays. Advanced vocabulary is fine if it  
comes naturally to you, and when used correctly in an appropriate context. 
Show, don’t tell. Too often, an essay with an interesting story will  
fizzle into a series of statements that “tell” rather than “show” the  
qualities of the writer. Students wrongfully assume that the reader will  
not “get it” if they do not beat to death their main arguments. Thus, the  
essay succumbs to the usual clichés: “the value of hard work and  
perseverance” or “learning to make a difference” or “not taking loved  
ones for granted” or “dreams coming true” or “learning from mistakes.”  
Such statements are acceptable if used minimally, as in topic sentences,  
but the best essays do not use them at all. Instead, allow the details of  
your story to make the statement for you. An example helps elucidate the  
difference: 
In a mediocre essay: “I developed a new compassion for the disabled.”  
In a better essay: “Whenever I had the chance to help the disabled, I did  
so happily.” 
In an excellent essay: “The next time Mrs. Cooper asked me to help her  
across the street, I smiled and immediately took her arm.”  
The first example provides no detail, the second example is still only  
hypothetical, but the final example evokes a vivid image of something that  
actually happened, thus placing the reader in the experience of the  
applicant. 
Don’t Get Too Conversational. Slang terms, clichés, contractions, and an  
excessively casual tone should be eliminated from all but the most informal  
essays. The following excerpt gives examples of all four offenses in a  
college essay: 
You are probably wondering, what are the political issues that make this  
kid really mad? Well, I get steamed when I hear about my friends throwing  
away their right to vote. Voting is part of what makes this country great.  
Some people believe that their vote doesn’t count. Well, I think they’re  
wrong. 
In an essay like this one, in which you must show that you take things  
seriously, your language should also take itself seriously. Only non- 
traditional essays, such as ones in the form of narrative or dialogue,  
should rely on conversational elements. Write informally only when you are  
consciously trying to achieve an effect that conveys your meaning. 
Don’t repeatedly start sentences with “I.” It is typical for the first  
draft of an essay to have many of the following type of sentence: I + verb  
+ object, for example, “I play soccer.” If this kind of simple structure  
is used too many times in an essay, it will have two effects: your language  
will sound stunted and unsophisticated; you will appear extremely  
conceited -- imagine a conversation with someone who always talks about  
herself. The trick is to change around the words without changing the  
meaning. Here is an example: 
Before: “I started playing piano when I was eight years old. I worked hard  
to learn difficult pieces. I learned about the effort needed to improve  
myself. I began to love music. 
After: “I started playing piano at the age of eight. From the beginning, I  
worked hard to learn difficult pieces, and this struggle taught me the  
effort needed for self-improvement. My work with the piano nourished my  
love for music. 
Don’t repeat the same subject nouns. When writing an essay about soccer  
(or leadership), do not repeatedly use the word “soccer” (or  
“leadership”). The repetition of nouns has much the same stunting effect  
as the repetition of “I” (see above). Look for alternative phrases for  
your subject nouns. For soccer, you might use vague synonyms (“the  
sport,” “the game”) or specific terms (“going to practice,”  
“completing a pass”). In the case of leadership, you could use phrases  
such as “setting an example,” or “coordinating a group effort.” 

51Edit.com Extra: Trimming the FatThe following words and phrases can  
usually be deleted from your essay without any loss of meaning. Extra words  
rob your prose of energy by making your language convoluted and just plain  
fluffy (also known in some circles as “bull” or a stronger variant). The  
following phrases are especially fattening because they invite passive  
constructions, those that employ the verb, “to be.”I believe that, I feel  
that, I hope that, I think that, I realized that, I learned that, in other  
words, in order to, in fact, it is essential that, it is important to see  
that, the reason why, the thing that is most important is, this is  
important because, this means that, the point is that, really, very,  
somewhat, absolutely, definitely, surely, truly, probably, practically,  
hopefully, in conclusion, in summary.Also look for subtle redundancies of  
the “X and Y” variety. Only a few examples of the many are provided  
below. In each pair, the two words mean nearly the same thing -- so why  
write both? Such redundancies show the reader that you are not thinking  
about what you are saying. And, the more clichéd phrases make your essay  
sound like all of the others. Instead of resorting to these sinister twins,  
think of more precise language, words that really pin down your unique  
experience.Hard work and effort, teamwork and cooperation, dreams and  
aspirations, personal growth and development, determination and diligence,  
challenges and difficulties, objectives and goals, worries and concerns,  
love and caring. 



--

※ 来源:.哈工大紫丁香 http://bbs.hit.edu.cn [FROM: 202.118.247.116]
[百宝箱] [返回首页] [上级目录] [根目录] [返回顶部] [刷新] [返回]
Powered by KBS BBS 2.0 (http://dev.kcn.cn)
页面执行时间:3.965毫秒