Flyingoverseas 版 (精华区)

发信人: yurui (我不吃鱼), 信区: Flyingoverseas
标  题: Chinese Students in an American Professor’s Eyes
发信站: 哈工大紫丁香 (2002年04月06日10:01:49 星期六), 站内信件

If you already have an offer at hand, work hard on your spoken English.

See the below.
Paleblue
Chinese Students in an American Professor's Eyes
Try a little to stretch yourself and integrate into the greater 
society arou
nd you. It's definitely a challenge. It can be difficult and unpleasant.
 But
 it can also be fun and enriching, rewarding and of the utmost benefit 
in th
e long run.
By George Tseo, the author of Two Skies
September 25, 2001
September 25, 2001
Being an American born Chinese, I realize I don't have perfect 
credentials f
or addressing questions of what it takes for Chinese born Chinese to 
be succ
essful in America, but one of the first and foremost factors has got 
to be l
anguage mastery. Not just in reading comprehension and writing, but in 
speec
h. Chinese TOEFL scores are averaging a little above 600, an amazing 
standar
d. At least three admissions officers of U.S. universities that I have 
spoke
n with testify to the fact that they compare foreign applicants 
against thei
r compatriots. That is to say Chinese applicants are compared to other 
Chine
se applicants and not, say, Russians or Africans. In this way the 
different
national averages are taken into account. For U.S. admissions officers 
are k
eenly aware that elevated TOEFL scores do not necessarily indicate truly
 sup
erior command of the language.
The phenomenon of the Chinese graduate student who can't speak English 
is qu
ite common and widespread among U.S. universites. For many Chinese 
graduate
students this is not necessarily a big problem. They attend classes 
and work
 for their advisers in the lab. They are more or less closeted away. 
Rare is
 the instance in which they must interact directly with a non-Chinese. 
On th
e other hand, many other Chinese graduate students do not enjoy the 
luxury o
f seclusion. They are expected to help teach undergraduate courses, 
either i
n part (i.e. a lab or tutorial section) or in total. When they arrive 
with s
tunted verbal skills, this brings into serious question their competence
 and
, in many cases, the continuation of their scholarships. Indeed, just 
the ot
, in many cases, the continuation of their scholarships. Indeed, just 
the ot
her day my wife spoke with a first-semester Chinese graduate student 
from Be
ijing University who admitted to not being able to "understand a 
single word
" of what her professors were saying in class or what her adviser was 
saying
 to her in his office.
Some U.S. universities now conduct phone interviews of prospective 
Chinese g
rad students. I even know of one university that organizes 
face-to-face inte
rviews between Chinese applicants and its professors who happen to be in
 Chi
na for research or conference. All this to insure that students culled 
from
the highly reputed Chinese talent pool have the linguistic skills to 
bring t
heir talents to bear on those tasks with which the university needs 
help.
For most Chinese graduate students the language problem soon begins to 
resol
ve itself after arrival in the U.S. Slowly, lectures become 
comprehensible.
Hours spent in front of the TV are not wasted. (Hasn't China's great 
women's
 soccer Sun Wen star learned to speak basic English after only a 
summer with
 her new professional team the Atlanta Beat?) There are American friends
 to
be made in the classroom and research lab.
Be that as it may, a large number of Chinese graduate students 
continue to s
truggle with English years after arrival and even years into their 
professio
nal lives here, which does have a negative impact on employment 
especially i
n times like these when market downturns dictate massive layoffs 
across many
 industrial sectors. In any corporate department, when it comes to 
giving pe
ople the pink slip and showing them to the door, friendship and 
cameraderie
ople the pink slip and showing them to the door, friendship and 
cameraderie
do factor in heavily. If you were a manager would you rather keep 
someone wh
o was fully integrated into the work place, a real team player so to 
speak,
or someone who barely spoke to his colleagues and spent most of his time
 iso
lated in his cubicle or lab?
The crux of the problem lies in the Chinese student community. Not 
surprisin
gly, most Chinese graduate students begin their U.S. experience in a 
shared
apartment or house exclusively with other Chinese. If they happen to 
work in
 a lab where there are other Chinese graduate students then there is 
often h
ardly any need to interact with Americans. I know of students with 
Chinese a
dvisers, Chinese office mates and Chinese roommates. They shop in 
off-campus
 Chinese grocery stores. They rent Chinese videos from a Chinese student
 ass
ociation service. If they are so inclined, there are Chinese churches in
 the
 area for them to join. If they happen to have families and bring 
their fami
lies over, they can if they wish engage the Chinese parents of other 
Chinese
 students to help take care of their children. What need to ever speak 
Engli
sh? Thre are people like this. Who go through their entire U.S. graduate
 exp
erience practically as if they had never left China.
While this type of thing may sound cozy and inviting to the 
prospective Chin
ese graduate student setting his sights on America, it is definitely not
 adv
ised. In the professional realm I know people whose very poor English is
 jeo
pardizing their positions right now as I write. I am privy to 
information fr
om both sides of the issue-the Chinese employees and their American 
colleagu
om both sides of the issue-the Chinese employees and their American 
colleagu
es. The inability of these Chinese to communicate with their office 
mates do
es significantly impact their work, resulting in tens of thousands of 
dollar
s of misspent funds, tens to perhaps hundreds of dollars in lost 
revenues du
e to design and production delays. The co-workers around them are talk 
openl
y about the need to lay these people off. This isn't prejudice or 
bigotry. I
ncluded among those "voting" for their ouster are Chinese and 
Taiwanese coll
eagues who do not want to see their company hampered by incompetence. 
Aftera
ll, we're talking about business survival and livelihood here.
The long and short of this is that it is well worth a Chinese 
student's trou
ble to learn English well. Spoken English. Not just test-taking, 
TOEFL-blast
ing English. U.S. university admissions officers are less and less to be
 foo
led by only a poor to middling command of the spoken language. And for 
those
 with little or no opportunity of improving this aspect of their foreign
 lan
guage skill while still in China, if you are lucky enough to get a 
chance to
 come to the U.S. for study, take full advantage of opportunities here.
 Take
 an English as a second language class. Most universities have them. 
City go
vernments and community colleges offer them. Join some university 
clubs to b
egin to get to know some American students. Get to know your American 
classm
ates and office mates. Don't be shy. DO NOT BE SHY. Force yourself to 
join c
onversations. Find an American roomate. This last can be such a big 
boost in
 so many ways if you find the right match. My own cousin is doing 
swimmingly
 well in all respects after living with the same American roomate for 
the pa
The long and short of this is that it is well worth a Chinese 
student's trou
st four years.
One needn't give up "being Chinese", but there is value in trying a 
little t
o stretch yourself and integrate into the greater society around you. 
It's d
efinitely a challenge. It can be difficult and unpleasant. But it can 
also b
e fun and enriching, rewarding and of the utmost benefit in the long 
run.



--
※ 来源:·哈工大紫丁香 bbs.hit.edu.cn·[FROM: 202.118.228.211]
[百宝箱] [返回首页] [上级目录] [根目录] [返回顶部] [刷新] [返回]
Powered by KBS BBS 2.0 (http://dev.kcn.cn)
页面执行时间:3.923毫秒