Flyingoverseas 版 (精华区)

发信人: us (祝大家美梦成真), 信区: Flyingoverseas
标  题: BeBeyond Application Guide Step 5
发信站: 紫 丁 香 (Fri Apr  7 10:15:33 2000), 转信

   The 9-Step Guide to Successful Applications to US Schools
5. Choose the Right Schools for You
----------------------------------------------------------------------------
----
What are you currently doing to find the right schools for you? Do you simpl
y look at some kind of school rankings and decide that you are only going to
 apply to several second-tier schools and then randomly contact them? Or do 
you single out all the schools with the lowest application fees and think yo
u will at least save some money?
These are not the ways to find your perfect schools!
In order to decide which schools you should apply to, you need to do two thi
ngs right: (1) Have a clear objective in selecting your schools; and (2) Kno
w how to research US schools and spend a lot of time doing it.
Objectives in Selecting Your Schools
----------------------------------------------------------------------------
----
As we have pointed out in previous steps, you need goals and objectives for 
almost everything you do for your applications. And they have to be clear an
d specific. The same is true with your school selections.
In selecting your future schools, your objectives can be many. Examples: (a)
 Your objective is to go to the best schools. (b) You will settle for whiche
ver schools offer you a scholarship. (c) You plan on paying the tuition on y
our own so you want a school that is affordable. (d) You know that you will 
have to work part-time at a restaurant; therefore, big cities with a lot of 
Chinese restaurants are the right ones for you. (e) You want to go to Boston
 because the person with whom you are secretly in love is there.
You can have any kinds of objectives for choosing your schools and you can e
ven have multiple objectives. For instance, you might want a scholarship and
 at the same time you might only prefer big cities. That's fine. But no matt
er what objectives you have, the objectives must be clear and specific and t
hen you must find the schools that meet your specifications.
Do you have clear objectives in selecting your schools?
How to Research the US Schools
----------------------------------------------------------------------------
----
There are so many schools in America. How should you go about researching yo
ur ideal schools?
Most Chinese students use the school rankings as their main tool. But, this 
is not the best approach. The best approach is (a) to acquire general knowle
dge about American university system and then (b) to do in-depth research on
 the individual schools that are on your list of potential targets.
General Knowledge about American Universities:
(1) Private vs. Public: Private universities are usually considered much mor
e prestigious than public universities. Private universities have quality pr
ofessors who are actually teaching while many public universities have their
 best professors mostly doing research. While top private schools are extrem
ely competitive, average private schools are easy to get in because they wan
t your money. Public universities normally have more RA and TA positions ava
ilable than private ones because they don't have enough budget from the gove
rnment to pay for real professors. So they'll pay you.
(2) Geographical Differences: Universities in the Southern US normally charg
e much lower tuition than their Northern counterparts. Universities in borin
g states such as Alabama or Iowa are much less competitive in terms of admis
sions standards even though some of them are top-ranked schools. (For most A
mericans, those places are seen as not much fun.) California is an extremely
 difficult state for Chinese students to apply to because the State has a lo
t of Chinese residents. (Being Chinese, they are normally good at school and
 many of them want to stay with California universities.)
(3) Big vs. Small: Generally, small schools are much more likely to pay clos
e attention to your application and your situation than the big ones. They a
re likely to be more flexible too. For example, they might be more willing t
o write a letter to the US Embassy for you or to add some additional money t
o your scholarship when you have problems with your visa. Of course, they ma
y have fewer scholarships; this, however, is not always the case. But at the
 same time, they may have fewer applicants as well.
Methods to Research Individual Universities:
(1) Knowing the Obvious: Get school catalogs, go to the schools' website, an
d read books on American schools to know as many official details of the sch
ools as possible. Is the school that you are researching a private school or
 a public one? Is it big or small? Where is it located? Do they fit the gene
ral descriptions listed above? How are they going to help you meet your goal
s?
(2) Figuring out the Untold: Look beyond rankings, application fees, and dea
dlines. When you study a university, don't just write down what is required 
for an application. Instead, read between lines in a school catalog. What ki
nd of students are studying in this university? Are they rich kids or averag
e US citizens? Do they have a lot of international students? Is this a schoo
l with mostly White students? What kind of professors does the school have? 
Are they more specialized in research or teaching? If you have answers to al
l these questions, you should be able to imagine the real conditions of the 
school and therefore decide whether you will like the school or not and whet
her the school will like you as a student.
(3) Personifying Schools: Know the school like a human being. A school is li
ke a person; it has its own personality. Some schools are always motivated a
nd aggressive. They are eager to pick up a good student on the spot. Some sc
hools are arrogant and they won't give you much special help. Other schools 
are very liberal; they like to have more minority students and international
 students. Different schools have different educational philosophies. For ex
ample, some top schools will let you in easily but have high standards for g
raduation. Some schools like Harvard care not only about academic performanc
e but also about family connections.
(4) Confirming Findings: If you can, you should confirm your research result
s through some channels. For example, if you know somebody who has studied i
n that school, talk to him or her. You can also try to send an email to the 
school or one or two professors there to see how they respond to your inquir
ies. You should always review, confirm, and adjust the schools of your choos
ing.
Always with Objectives in Mind
----------------------------------------------------------------------------
----
Remember: Whatever you do to research the right US schools for you, you need
 to be aware of your own objectives in choosing a school. You need to consta
ntly evaluate the schools against your objectives to see whether they meet y
our requirements.
With this approach, your application will have a better chance to be accepte
d by the schools that you have selected.
(Author: Jinbo Xie, BeBeyond.com, 1999)

--
※ 来源:.紫 丁 香 bbs.hit.edu.cn.[FROM: biometrics.hit.e]
[百宝箱] [返回首页] [上级目录] [根目录] [返回顶部] [刷新] [返回]
Powered by KBS BBS 2.0 (http://dev.kcn.cn)
页面执行时间:3.334毫秒